در اوایل سال گذشته بود که وعده های مختلفی در خصوص آماده سازی زیرساختهای طرح محدوده ی ترافیک شیراز از سوی مسئولان شنیده می شد. یکی از این وعده ها راه اندازی خطوط BRT در مسیرهای مختلف از جمله بلوار زند، نمازی تا ابتدای شهرک گلستان و میدان احسان تا پایانه ی استقلال بود.
با به تاخیر افتادن اجرای طرح محدوده ی ترافیک شیراز گویی مسئولان نیز وعده ها را در زمینه ی ایجاد زیرساختها از یاد بردند تا اردیبهشت سال جاری که اطلاع رسانی شهرداری در خصوص ایجاد خط ویژه بلوار زند آغاز گردید. در بازدید شهردار شیراز از این خط ویژه صراحتا از ایجاد خط BRT در این مسیر نام برده شد اما تاسیسات ایجاد شده کاملا نشان دهنده ی این بود که این خط تنها خط ویژه ی اتوبوس های معمولی است نه خط BRT!
اتوبوس های BRT مطمئنا خریداری نشده بودند و خریداری آنها تنها در فاصله دو سه روز تا افتتاح مسیر امکان پذیر نبود. از سوی دیگر خط BRT دارای ویژگی های خاص خود نظیر ایستگاه های اتوبوس مخصوص به خود، برعکس بودن مسیر رفت و آمد آنها بدلیل قرار گیری درب ورود و خروج در سمت چپ کابین و همچنین سیستم هوشمند اطلاع رسانی در خصوص زمان رسیدن اتوبوس می باشد که هیچ کدام از این موارد در این خط دیده نشده بود.
مطابق انتظار مسئولان محترم چه مسئولان سازمان ترافیک و اتوبوسرانی و چه شهردار شیراز خط ویژه را با خط BRT اشتباه گرفته و ابتدا با ایجاد موج امیدواری در خصوص ورود اتوبوسهای BRT و ایجاد مسیر ویژه آن، با استفاده از اتوبوسهای معمولی و قدیمی در این خط موجب سرخوردگی شهروندان شده اند.
اما این پایان ماجرا نیست و درحالیکه مسئولان معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز خبر از ایجاد دو خط BRT در مسیر نمازی تا ابتدای شهرک گلستان و میدان احسان تا پایانه ی استقلال می دهند پیگیری های شیراز۱۴۰۰ نشان می دهد که این دو خط نیز تنها خط ویژه ای هستند که مسیر اتوبوس از مسیر سایر خودروها جدا بوده و همانند بلوار زند اتوبوس های معمولی در آن رفت و آمد خواند داشت.
متاسفانه در کلانشهر شیراز برخی از مسئولان شهری به اندازه نام شیراز بزرگ و کلان نگر نیستند و همین امر موجب وارد آمدن صدمات زیادی به شهر شیراز شده است که این آسیبها براحتی قابل مشاهده اند که در این مورد خاص به عقب ماندگی شدید شیراز در زمینه حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط BRT و حتی ورود اتوبوس های معمولی جدید می توان اشاره نمود.
واقعا باعث تاسفه برای شهرداری و سازمان ترافیک ..
جای تاسف داره که شهرداری در ضمینه حمل و نقل عمومی هیچ تلاشی نمیکنه فقط وعده تا حالا داده
هر روز پیشرفته تر از دیروز
بی کفایتی بی کفایتی بی کفایتی دلیل اصلی این اشتباهات هست. شغلشون با تخصصشون (اگه داشته باشن) هیچ ارتباطی نداره
آدم از این همه کج سلیقه واقعا ناراحت میشه توی همه دنیا به خیابان های تاریخی توجه ویژه می کنند اما ما………..!!!؟؟؟؟
آقایون طراح خط ویژه لااقل به جای این نرده های فلزی بی روح برای جدا کردن ترافیک ار گلدان هایی اصیل شیرازی و زندیه(که لبه آنها دندانه ای است مثل حافظیه) استفاده می کردین و بدنه آن رو با نقاشی آثار تاریخی آن محور می پوشوندید!!!
ای کاش قبل این جور کارا از مردم ها نظر می خواستن به هر حال شهر مال همه است نه فقط افراد تصمیم گیری شهرداری و شورای شهر!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا جای تاسف داره که با کج اندیشی و کج سلیقگی برخی مسئولین شهر چنین به زیرساختهای حمل و نقل شیراز ضربه وارد می شه بطوری که حتی در آینده اگر قرار باشه خطوط BRT در این مسیر احداث بشه این عمل با صرف هزینه زیاد اجرا بشه
تنها رهآورد این خط BRT نابود منظر بلوار زند و بشتر شدن ترافیک بوده.
با توجه به اینکه بلوار زند از قدیمی ترین خیابان های شیراز و حتی ایران هست و به نوعی خیابان اصلی شهر و یک نماد شهری محسوب میشه چنین بی سلیقگی تنها از مدیریت کارامد شهری شیراز انتظار میره !!!
اینا همش نشون از عقب ماندگی شیراز داره . حالا باز خدا پدر پاک فطرت رو بیامرزه از شهردارای قبلی بهتر عمل کرده . ولی باز تو خیلی از زمینه ها مثل همین BRT مشکل داریم. دلمون خوشه میگن شیراز بعد از تهران از نظر تعداد پروژه ها دوم هست . ولی اینا نشون میده که سالای پیش شهردارای شیراز چه عملکرد ضعیفی داشتن. خدا کنه از این به بعد بهتر شه…. شیراز فقط یه اسم هست در حال حاظر . اگه حافظ و سعدی و باغ ارم و عفیف اباد و… اینا نبودن هیچ حرفی واسه گفتن نداشت
تا تبریز هم خط BRT داره جای تاسف داره
بله. دقیقا به نکته خوبی اشاره کردی/
دقیقا همون خطوطی که توی بلوار زند اجرا شد در بزرگراه دکتر حسابی و فرهنگشهر و … اجرا میشه.
حیف.خیلی زشته. بیشتر کلانشهرهای کشورمون بی آر تی دارن. ما این خط ها رو داریم./
انتقاد سجادیان از شهرداری شیراز
خط ویژه منوط به انجام تعهداتی بود که عملی نشده است
http://fars.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=25920
نکته جالب این خبر اینه که فرمانده نیروی انتظامی گفته اگر زیرساختها توسط شهرداری فراهم نشن پلیس به خودروهای شخصی اجازه تردد در خط ویژه را می دهد. پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!
نمی دونن BRT چیه. یه جا اسمش به گوششون خورده. این مسئولین حتی وقت نمذارن یه سرچ بزنن ببینن این اتوبوس چیه و چه شکلیه حالا بماند از ایستگاه و نحوه دسترسی و ….
ما شیرازی ها رو همش سر کار میذارن و وعده های سر خرمن میدن.
خدا ازشون نگذره از دست ما هم که کاری بر نمی آید.
هر وقت ورزشگاه پارس ساخته شد هر وقت مترو تمام شد و هزار تا از اینا، اینم میشه.
مرسی بابت اطلاع رسانی های خوبتون. سایت شهرداری سالی یه بار هم آپدیت نمیشه این یعنی مردم رو حساب نمی کنن.
با سلام.
۱. خطوط اتوبوس باید مکمل خطوط مترو باشن و با این تفصیل در خطوط اتوبوسی که در مسیر زند، انقلاب، میرزای شیراز اجرا شده یا میشه نباید هزینه زیادی کرد؛ چون بعدها در این مسیرها خطوط مترو به بهره برداری میرسن و این خطوط باید جمع بشن.
۲.دولت و نمایندگانش سالهاست برای شیراز کم کاری میکنن/ از خطوط مترو و اتوبوس و نوسازیشون گرفته تا ورزشگاه هایی که همه اشراف دارن تا آزادراه و …
۳. اجازه ندید به “شهرداری” که عقب ماندگی ۲۰ ساله شیراز نسبت به شهری مثل اصفهان رو به ۶ سال یا کمتر تقلیل داده توهین بشه……
از این به بعد نظرات کارشناسی خودم و دفاع های خودم از مهندس پاک فطرت رو تا اونجایی که فرصت کنم به اشتراک میگذارم. با احترام به همه
با دوست عزیزمون که “بی نام” مطلب نوشته اند موافقم.کدام شهردار رو در چند دهه اخیر دیده اید که به این شکل به شیراز رسیدگی کند؟
لطفا همه چیز رو با هم قاطی نکنید.
راه انتقاد باز است اما منصفانه نقد کنید و کمی به حرفهایی که مغرضانه زده می شود فکر کنید.
این شهردار رئ نقد کنید اما سرکوب نکنید چون بهترین شهردار شیراز تا کنون بوده است.