سایت خبری-تحلیلی شیراز۱۴۰۰: زمستان ۱۳۹۲ بجز آخرین برفی که تمام شیراز را سپیدپوش کرد، یک خاطره دیگه هم برای شیرازیها ساخت: طرح ابتر و نصفه نیمه ترافیک شیراز که کسی اصلا نفهمید چرا شروع شد و چرا شروع نشده جمع شد!
تابلوها در محدوده طرح ترافیک نصب شدند، به اسم خط brt خط ویژه زند، خط ویژه مشیر فاطمی و خط ویژه لطفعلیخان زند ایجاد شد، میلیونها تومان برای چاپ بروشور، ساخت تابلوهای دروازهای و تبلیغات آن هزینه شد اما طرح شروع نشده محکوم به شکست بود.
این طرح همراهی مردم را به همراه نداشت، اقناع عمومی صورت نگرفته بود، همراهی کامل و فیزیکی پلیس راهور را به خود نمیدید و در مدیریت کلان شهری هم بطور کامل حمایت از وجود نداشت.در نتیجه تنها چند روز پس از اجرای خط ویژه اتوبوس مشیر فاطمی با هزینه گزاف، نردهها و ایستگاهها برچیده شدند و تمام طرح ترافیک به هوا رفت.
اکنون پس از ۱۰ سال، دوباره همان طرح با کمی تغییر در محدوده بر سر زبان افتاده آن هم در وضعیتی که وضعیت ترافیک این محدوده بسیار فاجعهآمیز است ولی مشکلات آن همان مشکلات ده سال پیش است، همراهی عمومی وجود ندارد، بنظر پلیس راهور بدلیل محدودیت های مختلف قادر به کنترل فیزیکی نیست، زیر ساخت خاصی از لحاظ حمل و نقل عمومی ایجاد نشده و بر جاذبه های ترافیکی این محدوده که مهمترین آن مطب پزشکان و ادارات است به شدت افزوده شده و مشخص نیست با کدام پشتوانه عملی قرار است این طرح مجدد اجرا و موفق شود، هرچند مدیریت شهری نیز به نظر امیدی به موفقیت آن ندارد و هادی شهدوست شیرازی در نشست خبری دیروز خود انجام آن را به دلیل شناسایی ساکنان محدوده کاری سخت دانسته بود.
به هرصورت آنچه نیاز ضروری شیراز و محدوده مرکزی این کلانشهر است مدیریت وضعیت بحرانی ترافیک است اما نه با طرحهایی نظیر طرح زوج و فرد!