ایستگاه مترو عادل آباد در خط ۲ مترو شیراز
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز یا بیان اینکه ۴ خط فعال مترو در شیراز داریم. گفت: شهرداری شیراز تنها کلانشهری است که ۴ خط مترو را بهصورت همزمان مدیریت میکند.
علی کلانتری در ادامه افزود: خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر افتتاح شده و بهطور پایدار کار خود را انجام می دهد.
وی عنوان کرد: در طی دو سال گذشته فاز یک خط ۲ را افتتاح کردیم و عملیات بهرهبرداری کامل از خط ۲ در دستور کار قرار گرفته است، همزمان با بهرهبرداری از خط ۲، پروژه خط ۳ شامل ۱۰ کیلومتر حفاری مکانیزه با ۸ ایستگاه در دستورکار قرار گرفت و در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد.
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: نزدیک به ۵۰۰ متر از عملیات هفت تونل را انجام دادهایم و تمام ایستگاه.های مسیر در حال فعالیت است.
کلانتری به توان مهندسی در کاهش هزینهها اشاره کرد و گفت: مترو شیراز با توان مهندسی توانست در سال گذشته کاهش ۶۰۰ میلیارد تومان با حضور شرکتهای دانش بنیان و بازطراحیها داشته باشد.
وی به بزرگترین چالش حوزه مترو شیراز اشاره کرد و افزود: قانون حمایت از تولید داخل به واسطه خرید ناوگان از کشورهای خارجی است که این موضوع تا انتهای برنامه ششم در دستور کار بود و در برنامه هفتم هنوز برنامه تعیین و تکلیف نشده و دچار چالش شدهایم، به طوری که حجم زیادی از خطوط نزدیک ۳۰ کیلومتر خط مترو قابل بهرهبرداری داریم که متأسفانه با کمبود ناوگان روبرو هستیم به طوری که در واحدهای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از آن بهره برداری میکنیم.
سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز اذعان کرد: به ازای هر کیلومتر خط مترو عددی نزدیک به ۶۰ میلیون یورو هزینه میشود لذا خطوطی که در اختیار داریم از آن استفاده میکنیم، همچنین خط ۴ را با یک مجموعه سرمایه.گذاری تفاهمنامه امضا شده و در حال فعالیت هستیم.
وی ادامه داد: اتصال خط ۱ به ۴ برای دسترسی آسانتر به حرم مطهر را در دستور کار گذاشته.ایم و حدود ۲۷۰۰ متر طول دارد و توسعه خط ۲ از میدان آزادی به سمت سعدی و خط ۳ در دستور کار است که بابت اتمام این پروژهها عددی نزدیک به حدود ۱۵۰۰ میلیون یورو لازم داریم و سالیانه این عدد نزدیک به ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان از منابع اوراق استفاده میشود و مابقی این عدد از ظرفیتهای شهرداری استفاده میشود که نیاز به حمایت منابع مالی داریم.
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=47942