مدیرکل فرودگاه های استان فارس گفت: با پایان پیمان پیمانکار ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز و انجام مناقصه جهت انتخاب پیمانکار جدید، ساخت این پروژه بعد از مدت ها وقفه از سر گرفته می شود.
فخرالدین کشاورز در گفت و گو با شیراز۱۴۰۰ با اشاره به اینکه ترمینال فعلی پروازهای خارجی در شان فرودگاه و مردم شیراز نیست، اظهار داشت: کاربری اصلی این ترمینال از ابتدا به این شکل نبوده است. در دهه ۶۰ و هنگام جنگ تحمیلی ۲ سوله در فرودگاه ساخته شد که برای انتقال مجروحان استفاده میگردید که بعدها بعنوان ترمینال حجاج نیز مورد استفاده قرار گرفت.
وی افزود: در دهه ۸۰ و با افزایش تقاضا برای پروازهای خارجی مستقیم از مبدا شیراز، این سوله ها بهسازی و بعنوان ترمینال پروازهای خارجی مورد استقاده قرار گرفت و در اوایل دهه ۹۰ و انجام مطالعات و نیازسنجی ها، سال ۹۳ قرارداد ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی منعقد و در سال ۹۴ وارد فاز اجرایی شد.
مدیرکل فرودگاه های استان فارس با بیان اینکه پروژه از لحاظ تامین مالی ریالی مشکلی نداشت اما نوسانات شدید ارز در آن سالها باعث شد بودجه ریالی اختصاص شده به پروژه کفاف تکمیل طرح را نداده و پروژه نیمه تمام باقی بماند. او همچنین انجام بازطراحی در برخی از بخش های پروژه را باعث طولانی شدن روند اجرای آن برشمرد و ادامه داد: ابن طرح از سال ۹۷ تقریبا متوقف ماند و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بیشتر بخش باقی مانده کار مربوط به تامین تجهیزات است تا بحث های ساختمانی.
کشاورز راه حل درنظر گرفته شده برای خروج این پروژه از بن بست را اعلام پایان قرارداد با پیمانکار، تسویه حساب با آن و تحویل کارگاه پروژه اعلام کرد و عنوان داشت: با انتخاب مجدد مشاور در هفته های آینده، پیش بینی می شود مناقصه انتخاب پیمانکار جدید برگزار و عملیات اجرایی در میانه زمستان از سر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود با شروع مجدد عملیات اجرایی ترمینال، فضاسازی اطراف و مسیرهای دسترسی تا ۳۶ ماه پس از آن تکمیل شود، گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه تکمیل این طرح است که توسط شرکت فرودگاه های کشور تامین خواهد شد و این پروژه با مشکل مالی روبرو نخواهد بود، ضمن اینکه فرودگاه شیراز به عنوان بهره بردار تمام تلاش و پیگیری های خود را به منظور تکمیل هر چه سریع تر پروژه به کار خواهد بست.
مدیرکل فرودگاه های استان فارس در خصوص وضعیت فعلی فرودگاه شیراز نیز اظهار داشت: این فرودگاه چه در بحث تعداد پروازهای داخلی و خارجی و چه در بار سومین فرودگاه کشور محسوب می شود که پرواز مسیر تهران شیراز تهران دومین مسیر پرتردد کشوری پس از مسیر تهران مشهد تهران است.
او همچنین از انجام پرواز خارجی از مبدا شیراز به ۷ مقصد بین المللی خبر داد و افزود: استانبول، دبی، نجف، دوحه، مسقط، تفلیس و شارجه مقاصد بین المللی فرودگاه شیراز است که در تلاش برای ایجاد پرواز به چین از مبدا شیراز نیز هستیم.
وی درباره پروژه های درحال اجرای این فرودگاه نیز عنوان داشت: نصب سیستم ناوبری DVOR بعنوان یکی از بروزترین سیستمهای ناوبری در فرودگاه شیراز و تکمیل نصب آنتن رادار جدید فرودگاه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی از جمله طرح های مهم فرودگاه شیراز محسوب می شوند.
کشاورز در پایان از کاندیداتوری فرودگاه شیراز برای کسب گواهینامه فرودگاهی بعنوان نخستین فرودگاه کشور خبر داد و گفت: با ممیزی صورت گرفته و رعایت استاندارهای اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه شیراز شایسته دریافت گواهینامه فرودگاهی تشخیص داده شد.