تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

12

آقای رییس، راه حل شما برای ترافیک شیراز چیست؟

  • کد خبر : 38400
  • 26 آذر 1397 - 14:07

سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: شورای شهر پنجم شیراز با شعار پیاده محوری، دوری از بتن و پلسازی و توسعه حمل و نقل عمومی بر سرکار آمد. عمده اعضای شورای شهر ساخت پلها و پروژه های ایجاده شده در دوره مدیریت قبلی شهرداری و شورای شهر را بیهوده و باعث افزایش ترافیک اعلام کردند.

در جدیدترین اظهارنظرها از این دست سیداحمدرضا دستغیب رییس شورای شهر شیراز دوشنبه ٢۶ آذر در همایش روز حمل و‌ نقل و ترافیک  با بیان اینکه با ساخت پل‌ها و تعریض خیابان‌ها، ترافیک در سطح شهر بیشتر شده است، گفت: اقداماتی از جمله پل‌سازی و تقاطع‌ها باعث گسترش ظرفیت‌های ترافیکی در شهر شیراز  شده است.

به گزارش ایسنا وی اضافه کرد: اقدامات عمرانی در شهر شیراز باعث ورود خودروهای بیشتر به خیابان‌ها شده آن هم در شرایطی که امروزه در شهرهای بزرگ، محور  توسعه حمل و نقل عمومی است. دستغیب افزود : به دلیل اقدامات اشتباه در بخش ترافیک شاهد هستیم که استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش یافته و در قبال آن استفاده از خودروهای تک سرنشین بیشتر  شده است.

اینکه تعریض خیابان ها و ساخت پل و اتوبان در شهرهای پیشرفته جهان منسوخ شده و توجه به حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گرفته سخنی درست و بجایی است که می بایست به شدت مورد توجه مسوولان شهری و استانی قرار گیرد.

اما موضوعی که در این میان بدون پاسخ میماند این است که آیا توسعه رینگهای شهری که در تمام شهرهای جهان وجود دارد و شبکه های بزرگراهی با حمل و نقل عمومی ( شامل اتوبوس، تاکسی، مترو، تراموا، دوچرخه و … ) زمینه ساز ترافیکی روان در سطح می شوند، در شهر شیراز بطور کامل انجام شده بود که اکنون ساخت تقاطع ها و اتوبان ها زیر سووال برده می شود؟ هرچند ممکن است برخی از طرحها کارایی لازم را نداشته باشند ( به دلیل طراحی اشتباه، عدم نیاز به احداث و یا اجرای ناقص به دلیل تملک )، اما بی تردید بسیاری از طرحها موجب کاهش ترافیک سطح شهر و انتقال آن به مسیرهای تازه ساخت شده است.

شیراز فعلی را بدون تقاطع های ساخته شده در ۶ ۷ سال اخیر تصور کنید. حجم بالای ترافیک اتوبان حسینی الهاشمی باید برروی محور صنایع و دکتر حسابی که همیشه دارای ترافیک است اضافه می شد، تقاطع های مختلف نبودند و مانند قبل خودروها می بایست دقایق زیادی در ترافیک باقی می ماندند اما اکنون دسترسی شرق به غرب شیراز و در برخی مناطق جنوب به مرکز و شمال به مرکز شهر بدون هیچ توقفی میسر شده است.

مساله دیگر این است که اگر ساخت تقاطع بد است و باعث بروز مشکلات ترافیکی می شود چرا شورای شهر ساخت پروژه های عمرانی جدید را بر اساس طرحهای سابق ادامه می دهد؟ یک نمونه آن تقاطع مهدیه – امیرکبیر که البته به درستی درحال ساخت است تا ترافیک موجود در غرب و شمالغرب را به بلوار طلاییه در جنوب شیراز منتقل کند. پروژه هایی هم که تعطیل شده اند مانند قصردشت و فاز دوم کوهسار مشکل مالی برای تملک دارند وگرنه ساخت آنها نیز ادامه پیدا می کرد و در واقع شعار انسان محور بودن شهر باعث توقف اجرای این دو طرح نشده است.

حال سووالی که پیش می آید این است که رویکرد شورای شهر و رییس محترم آن در برابر نفی ساخت پل و اتوبان ( که بازهم تاکید می شود در مناطقی که رینگهای ترافیکی ساخته نشده و نیاز به ساخت آنها نیست ) چه چیزی است؟ صحبت از توسعه حمل و نقل عمومی صحیح است اما چه زمانی قرار است از احرف وارد فاز عمل شوید؟

طی ۱۵ ماه فعالیت شورای پنجم شهر شیراز تنها اقدام دیده شده در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی ورود اتوبوسهای شهری به شیراز بود که سفارش خرید آنها در دوره قبل انجام شده بود ( قیمت اتوبوس ها اکنون ۲ برابر شده و البته پرداخت در دوره جدید انجام شد ) و همچنین افتتاح ایستگاه های جدید مترو که البته بخشی از کار نیز انجام گردیده بود.

در دوره جدید مدیریت شهری شیراز هیچ واگن مترویی تاکنون به شیراز نرسیده و برنامه ساخت خط ۲ نیز همچنان با تاخیر سالیانه مواجه شده و پس از اعلام سالهای ۹۷ و ۹۸ برای افتتاح فاز یک این خط، اکنون صحبت از سال ۱۴۰۰ است که بازهم بعید به نظر می رسد!

از سوی دیگر شهردار شیراز وعده ساخت تراموا در شیراز با مشاوره مهندسین شهرداری شهر درسدن را داده که این شهر از سرآمدان ساخت تراموا در جهان است و اکنون باید دید که این وعده عملی می شود یا خیر!

تکمیل پیاده راه عرفان، ساخت مسیرهای پیاده در باغهای قصردشت، ایجاد گذرهای گردشگری جدید در بافت تاریخی و تکمیل حدود ۳۰ کیلومتر خطوط دوچرخه سواری در سطح شهر نیز از دیگر وعده هایی است که در مسیر پیاده محور شدن شیراز از سوی مسوولان ارایه شده است.

حال باید منتظر ماند و دید در پایان دوره چهار ساله شورای شهر پنجم، صرفا با ساخت پل و اتوبان مخالفت شده و توجه به عابرپیاده در حد شعار و حرف بوده و یا اینکه واقعا تحولی بزرگ در این زمینه شکل میگیرد، که اگر چنین شود اتفاقی بزرگ و تاریخی برای شهر شیراز محسوب می شود.

 

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=38400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. اصفهانی ها توی چه فکری هستن مسئولین شیراز توی چه فکری بجای اینکه طرح های پاک فطرت رو ادامه بدن به چه فکرایی هستن

  2. خدایا پدرو مادر آقای پاکفترت را بیامرز و دوباره یک آدم همچنینی را برای شیراز ردیف کن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.