شهردار شیراز با تاکید برحمایت خود از پیمانکار و گروه مشاور فعال در کارگاه ساخت پل کابلی میدان ولی عصر شیراز گفت: به مردم اطمینان میدهیم ریالی بابت ۴۰ متر از این پل که به تازگی ریزش کرده از جیب مردم و منابع شهرداری پرداخت نخواهیم کرد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، علیرضا پاک فطرت در بازدیدی که به اتفاق خبرنگاران رسانههای گروهی از کارگاه ساخت پل کابلی میدان ولی عصر شیراز داشت، افزود: طول این پل کابلی دو هزار و ۶۰ متر است و بار اصلی آن را کابلها تحمل میکنند نه بتن ساخته شده و باید توجه داشت که بخشی از پل که ریزش کرده است هنوز کابل کشی نشده بوده که بار اصلی پل را تحمل کند.
شهردار شیراز اظهار کرد: درزمان ریزش پل (هفتم مرداد)، حدود ۴۰ روز از بتن ریزی پل گذشته بود و طبق برنامه ریزی پیمانکار هر سه دهنه پل با هم کابل گذاری میشد و بر این اساس ۲۴ روز دیگر باید کابل گذاری صورت میگرفت.
وی گفت: اما قبل از کابل گذاری، چند کارگر که در بخش دیگری از پل، پایههای نگه دارنده (جک) کم آورده بودند هر از گاهی بدون هماهنگی با گروه مشاور نسبت به باز کردن پایههای نگه دارنده اقدام کردند.
شهردار شیراز بیان کرد: بتن و میل گردهایی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته و همچنین مقاومت خاک هیچ گونه مشکلی ندارد و از سوی دیگر ضریب اطمینان شمعهای به کار رفته در دل زمین هم بسیار بالا است، و در مجموع طراحی پل و نحوه اجرا و ساخت آن هیچ اشکالی ندارد.
پاک فطرت افزود: در حقیقت این اتفاق به دلیل عدم هماهنگی با مهندسان مشاور این پروژه رخ داده است.ایشان اظهار کرد: یک ساعت بعد ازریختن این بخش از پل در محل پروژه حاضر شدم و پس از انجام بررسیهای لازم مشخص شد پیمانکار و مشاور طرح، کار خود را به خوبی انجام دادهاند.
پیمانکار پروژه پل ولی عصرمورد تایید است
شهردار شیرا ازعملکرد پیمانکار پروژه پل کابلی میدان ولی عصر ابراز رضایت کرد و گفت: مگر چند پیمانکار با این توانمندی در کشور وجود دارد؟
پاک فطرت افزود: پیمانکار، مشاور، دستگاه نظارت شهرداری بر پروژه مورد تایید مدیریت شهری شیراز و شهرداری است و عملکرد آنها را تایید میکنیم وبه آنها قوت قلب میدهیم تا کار را با تمام توان و شتاب بیشتری ادامه دهند.
وی گفت: این اتفاق تجربهای است برای اینکه کارهای بزرگتر از این در کشور صورت گیرد و حتی به نظام مهندسی گفتم که بیایند این پروژه را مشاهده کنند چرا که یک کلاس درس بزرگ است.
پاک فطرت اظهار کرد: نباید از اتفاق روی داده بترسیم، بلرزیم و کنار برویم چرا که املای نانوشته غلط ندارد و کارهای بزرگ را باید با خطرپذیری انجام داد و این گونه کارها را هرچند غلط هم داشته باشد میگوییم که اشکالی ندارد.
شهردارشیراز، میزان پیشرفت این پروژه را ۴۱ درصد بیان کرد و گفت: همچنان بر این باور هستم پل کابلی ولی عصر سال ۹۵ افتتاح خواهد شد و یکی از نمادهای مهندسی شهر شیراز خواهد بود.
هرکس مقصر است عذرخواهی کند
شهردار شیراز در پاسخ به اصرار خبرنگاران که عذرخواهی پیمانکار و عوامل اجرایی این پروژه را خواستار شده بودند، گفت: هرکسی مقصر است باید عذرخواهی کند و میکند.
پاک فطرت، با رد این موضوع که با ریزش بخشی از پل اعتماد مردم به شهرداری سلب شده است، گفت: یک راه این است که در شهر کار عمرانی نکنیم مانند برخی مدیران شهری که آمدند و کاری از پیش نبردند، یا اینکه کار کنیم و کار کردن هم تاوان دارد.
پاک فطرت گفت: میتوانیم مانند بسیاری دیگر از فعل مضارع استفاده کنیم و بگوییم قطار شهری افتتاح میشود یا… اما ما به دنبال این هستیم که بگوییم پل ولی عصر ساخته شد. وی اضافه کرد: اینکه بگوییم بودجه نیست و نگذاشتند کارکنیم این گونه حرکتها را نمیپسندیم هرچند برخی در شیراز کارهای خود را این گونه پیش میبرند.
کارگران مقصر درریزش پل اخراج نمیشوند
نماینده گروه مشاور پروژه ساخت پل کابلی میدان ولی عصر شیراز هم دراین بازدید گفت: کارگران مقصر در ریزش پل که بابرداشتن بدون هماهنگی پایههای نگه دارنده (جکها) زمینه ساز فرو ریختن حدود ۴۰ متر از این پل شدند، اخراج نخواهند شد.
بهمن درگاهی افزود: بر این باور هستیم که کارگران باید باشند، چون دریافتهاند که کار چقدر حساس است و بیش از گذشته به بایدها و نبایدهای آن پی بردهاند.
عضو گروه مهندسین مشاور این پروژه با اشاره به اینکه واقعه ریزش بخشی از پل کابلی میدان ولی عصر رویدادی منفی است، گفت: باید دقت کنیم این اتفاق تکرار نشود اما درعین حال از رسانهها میخواهیم که با توضیح واقعیتها، نگرانی مردم را در این زمینه برطرف کنند.
پل کابلی ولی عصر دارای بالاترین سطح کنترل کیفی است
درگاهی اظهار کرد: بالاترین سطح کنترل کیفی پروژهها در سطح شیراز در پروژه پل کابلی ولی عصر درحال اجراست و کابلهای این پل درآزمایشگاهی در خارج از کشور آزمایش شده است.
این کارشناس گفت: به کار بردن واژه شکستن برای پل ولی عصر نادرست است چرا که بخشی از پل که ریخته، یک بتن خیس بوده است و هنوز کابلی برای تحمل وزن به آن وصل نشده بود.
وی با بیان اینکه بار اصلی این گونه پلهای کابلی را کابلها تحمل میکنند نه بتن، گفت: در برنامه ریزی صورت گرفته، قرار بر این است که هر سه دهنه پل با هم کابل کشی شود و وقتی کابلی برای این بخش از پل نکشیدهایم طبیعی است که نمیتوانیم بگوییم پل باید مقاومت کند آن هم وقتی تعدادی از جکهای زیر آن برداشته شود.
او ادامه داد: از دو هزار و ۶۰ متر طول پل کابلی ولی عصر شیراز تاکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر ازاین پل ساخته شده است.
پروژه پل کابلی میدان ولی عصر شیراز به طول دو هزار و ۶۰ متر به کارفرمایی شهرداری این کلانشهر، پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء و مشاور گروه اردام در حال اجرا است. برای این پل دو مسیر رفت و برگشت پیش بینی شده و قرار است پل پیرنیا را به میدان خاتون، متصل کند.
۴۰ متر از این پل کابلی عصرروزعید فطر (هفتم مرداد) فرو ریخت.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
آخه مگه میشه یه کارگر ساده بدون اجازه و هماهنگی با بالا دستی کاری انجام بده ، همیشه باید آدمای بی دفاع قربانی بشن ، کاش یکم فرهنگ معذرت خواهی بلد بودیم ، اگه این پروژه زودتر از موعد افتتاح میشد قدرت پیمانکار بود ولی حالا که اینجوری شده مقصر فقط کارگرا هستن . انصافم خوب چیزیه
تو کشور کمتر مدیری داریم که مثل مهندس پاک فطرت عمل کنه !
تعصب و غیرت شهردار نسبت به شهرش مثال زدنیه !
درود
کاش مهندس پاک فطرت نسبت به باغات قصرالدشت هم باغیرت عمل کنند .
به امید موفقیت واسه شهرمون شیراز…………به صحبت های مهندس پاک فطرت اعتماد میکنیم
“عضو گروه مهندسین مشاور این پروژه : کارگران مقصر در ریزش پل که بابرداشتن بدون هماهنگی پایههای نگه دارنده (جکها) زمینه ساز فرو ریختن حدود ۴۰ متر از این پل شدند، اخراج نخواهند شد.”
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مقصر کارگرا بودن؟؟؟؟ میشه بپرسم مهندسان ناظر پروژه چه …..ی میکردند ؟؟ نکنه کارگرا نصف شب دزدکی اومدن بدون هماهنگی جکا رو باز کردن؟؟؟
اخراج نشدن کارگرا یک دلیل بیشتر نداره !!!!! مقصر اصلی مهندسای ناظر پروژه و پیمانکار هست و خودشونم میدونند و مثل همیشه مثل همیشه دیواری کوتاه تر از کارگرا پیدا نکردند .این منو یاد قضیه آتش سوزی در تهران میندازه که دو نفر خودشونو پرت کردند چون نردبان کار نمی کرد و نهایتا تمام تقصیرا افتاد گردن دو مامور آتشنشانی.
کارگرا مقصرند ؟؟ مثل اینه که سوار تاکسی هستی به طرف میگی آقا برو سمت چپ.بعد طرف میره سمت چپ و به مقصد نمی رسه.بعد مسافر میگه تقصیر رانندست اون بود که فرمون دستش بود و رفت سمت چپ. مهندسای ناظر احتمالا داشتند زیر سایه بان منچ یا حکم ۴ نفره بازی می کردند…. خدا یاااااااااااا
فاجعه اصلی ریزش پل نیست.. فاجعه اصلی اینه که مقصر اصلی عذرخواهی نمیکنه و تقصیرو میندازه گردن کسی دیگه!!!
فاجعه اصلی گروه های خبرگزاری هستند که یه خبر داغ شده براشون بعد هم شیراز رو زیر سوال ببرن آخرش چهار تا جوک از توش دربیارن و شیرازیا رو به سخره بگیرن.
واقعا شگفت آور است!
جدا از کلیه مسایل مربوطه این پروژه و واقعه رخ داده که بی شک بر اثر سهل انگاری پیمانکار اجرایی و دستگاه نظارت و مهندسی کارگاهی صورت پذیرفته، رسانه ای شدن خبر و توزیع گسترده این خبر در صفحات اولیه کلیه سایتهای پربیننده خبری از قبیل فرارو، عصر ایران، انتخاب ، تابناک، ایسنا ، مهر وغیره (البته منظور سایت وزین شیراز ۱۴۰۰ نمی باشد) و تیترها و نوع خبر رسانی صورت گرفته (که گویی پل بهره برداری شده در شیراز فرو ریخته است)، واقعا جالب توجه و در نوع خود منحصر بفرد است. به جرات می توان گفت این خبر نسبت به وقایعی همچون ریزش پل صدر و یا غرق شدن سکوی نفتی مربوط به فازهای پارس جنوبی در سطح وسیعی گسترده و پرداخته شده است.
مدت زیادی است برجسته شدن نکات منفی از این قبیل در خصوص شهرهایی همچون شیراز در حال انجام بوده، مشابه خبری مثل تبدیل رودخانه خشک شیراز به خیابان که تیتر صفحه اصلی این سایتها و خبرگزاریها شده بود ولی در واقعیت مسیر موقتی جهت پروژه تقاطع زرگری و چمران ساخته شده بود که بعد از چند ماه نیز مسدود گردید. در مقابل نکات مثبت از فعالیتهای صورت گرفته این شهرها در صفحات فرعی این سایتها انعکاس می یابد.
هر چند که با توجه به ماهیت در دید عموم بودن این پروژه ها، طبیعی است انعکاس خبری در خصوص این پروژه ها داشته باشند ولی در واقعیت ریزش ۴۰ متر از یک پل ۲۰۶۰ متری در حال ساخت در مقابل اشکالات مهندسی، خرید و اجرا و تلفات انسانی در پروژه های صنعتی جاری کشور از قبیل نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاهی ، سدسازی ، فولاد ومس و غیره قیاس مع الفارق است و اینهمه جنجال سازی واقعا جای تعجب دارد.
برخی خبرنگاران محلی سایتهای خبری فوق (البته منظور سایت وزین شیراز ۱۴۰۰ نمی باشد) ، گروههای دانشجویی و سیاسی معلوم الحال، مسوولین محلی که با انجام این فعالیتهای با اهداف تخریبی شبیه برجهای دو قلو قصر دشت و زند، سد تنگ سرخ و…. منافع کوتاه مدت گروه های خود را دنبال نمی کنند باعث اصلی چنین مواردی می باشند. هر چند نمی دانند که در شیراز ، بدون جنجال و هیاهو پروژه هایی در حال انجام است که زمانیکه نمود عینی پیدا کرد دیگر برای جنجال سازی و دلواپسی و زنجیره سازی این گروه ها فرصتی باقی نمی گذارد.
به امید پیشرفت شیراز و ایران و سایر شهرها و مکانهای کشور
مردم شیراز اعتماد خودشون رو نسبت به شهردارشون از دست ندادند. اما توقع دارند که شهردار بعنوان مدیر شهر مراقبت کنه از بیت المال و نگذاره منابع شهر حیف و میل بشه. ما به شما اعتماد داریم آقای مهندس پاک فطرت و انتظار داریم مصمم تر از قبل و بهتر فعالیت کنید.
یک آشنا تو تگزاس دارم سرمهندس یک شرکت راهسازیه. بهش پل معالی آباد رو نشون دادم. میگفت ضخامت ده سانت کافیه. ولی اینا ترسیدن یه وقت پل بریزه، تا تونستن کلفت ساختن ! کاش اینو میدید. البته میگفت اونجا بعد از ۲۵ سال پلها و تقاطع ها رو میزنن زمین و از نو میسازن.
سامان جان لطف کن از آشناتون عکس پل ها رو بگیر تا توی سایت قرار بدیم.ممنون.
سلام. عکس خاصی نداشت. ولی گفت اگر این عبارت رو بگردین عکسها و ویدئو های جالبی می بینین
Dallas High Five Interchange
دوست عزیز , Dallas High Five Interchange رو سرچ کردم
از نظر ضخامت بتن خیلی فرقی نداره
http://static.panoramio.com/photos/large/31893125.jpg
http://newyork.construction.com/images/2007/01_Concrete_HighwayArt2.jpg
http://googlesightseeing.com/wp-content/uploads/2011/02/HF3-316×211-atrb.jpg
البته نوع سازه کاملا فرق داره
و Dallas High Five Interchange مثل پل چمران هس که سطح مقطع پل از بتن پر نشده …
http://www.texasfreeway.com/dallas/construction/high_five/images/2003-02-22/high_five_looking_e_22-Feb-2003.jpg
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/08/1122.jpg
با تشکر از زحمات اقای پاک فطرت صحبت های خوب و امیدوار کننده ای زنند که امیدوارم ایشان با پشتوانه حمایت مردم شیراز روز به روز شیراز به درجه واقعی خود برسانیم
یعنی قرارگاه خاتم انبیا عذرخواهی کنه؟؟!!!!!!ما عذر خواهی نخواستیم فقط سریع و صحیح و فنی و زیبا اجرا بشه
درود
از دوستان بازدید کننده انتظار هست که همونطور که پیگیر اخبار فعالیت های عمرانی سطح شهر هستند ، پیگیر مسائل محیط زیست خصوصا آتش سوزی اخیر حوزه مهارلو هم باشند .
انشالله شاهد افتتاح این پروژه عظیم باشیم. شفاف گرایی شهردار ستودنی است.
نه توروخدا
۱ شماره حساب مردمی بدین مردم بابت اینکه لطف کردین زحمت کشیدین که یک پل کابلی خوبو ساختین که خیلی شیک و مجلسی ریخته پایین پولم بهتون بدن…
یا می خوای بکش روی قیمت مجوز و عوارض و نو سازی و … مردم شیراز گل هستن نجیب هستن کمکتم می کنن صداشونم در نمیاد تازه ازت تقدیر و تشکر هم میکنن و چشم بسته هم طرفدارت میشن
والله…شهردار کجا بشی بهتر از شیراز؟!