تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024

آخرین اخبار

حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس

2

گرانفروشی، تهدید جدیدی برای گردشگری فارس!

  • کد خبر : 31881
  • 03 دی 1395 - 21:04

«خبرجنوب» نوشت: تنها کافی است سفرنامه های گردشگران خارجی در دوره های زندیه و قاجار را بخوانیم تا متوجه شویم معامله بازاریان و فروشندگان شیرازی با گردشگران چگونه بوده است؛ نه از گران فروشی خبری بوده و نه از اصرار برای فروش محصولات بی کیفیت! حتی برخی از حجره داران در بازارهای اصلی شهر با چای و دمنوش های گیاهی و شربت از مشتریان پذیرایی می کردند بدون آنکه اصراری به خرید متاعی از آنها داشته باشند.

اما این روزها داستان چیز دیگری است. گردشگران از بدو ورودشان به شهر شیراز با قیمت های نجومی اجناس مواجه می شوند و شاهد این ادعا هم گرانفروشی ها در فرودگاه بین المللی شیراز و لحاظ نشدن نرخ خدمات در تاسیسات گردشگری و رفاهی و پذیرایی این شهر است. حال بگذریم از چندنرخی بودن محصولات صنایع دستی و برخورد متفاوت فروشندگان در سرای مشیر با گردشگران داخلی و خارجی!
هنوز هم موضوع گرانفروشی در فرودگاه های بین المللی شیراز، تهران و حتی مشهد در محافل خبری داغ داغ است و به رغم اینکه ناظران تعزیرات عزم جدی به کار بستند و حتی برخی از متخلفان و گران فروشان را در تاسیسات گردشگری جریمه کردند اما پیامدهای این مسئله بر رونق و توسعه گردشگری استان فارس تاثیر بسزایی دارد به طوری که عده ای از صاحب نظران و کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند تا زمانی که نرخ اجناس مصوب نشود و یا در منوی رستوران ها و واحدهای پذیرایی لحاظ نگردد، گردشگری با مشکل مواجه خواهد شد و اعتماد گردشگران خارجی از مقصد سفر خدشه دار می گردد.
آن طور که پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران معتقد است؛ حتی یک ایراد کوچک، تمامی خوبی ها را بی اثر می کند و اگر خدای ناکرده بی اعتمادی ایجاد شود، حتی وقتی خدمات را با نرخ واقعی به گردشگر ارائه می کنیم ممکن است او ته دلش نگران باشد که شاید دارد بیشتر از نرخ واقعی می پردازد. پس باید تلاش کنیم این بدبینی و بی اعتمادی را از بین ببریم.
وی همچنین می گوید: باید خدمات را به ساده ترین راه ممکن و طبق تعرفه ارائه دهیم و اعتماد گردشگران را جلب کنیم چرا که ایرانی ها به مهماننوازی و مهربانی در دنیا معروف هستند و همین خصوصیات عامل جذب گردشگر است و اگر به گرانفروشی و کلاه گذاشتن سر گردشگر معروف شویم نمی توانیم به این راحتی از زیر بار این بی اعتمادی ها بیرون بیاییم.در این رابطه امیرحسین حکمت نیا، استاد دانشگاه و فعال حوزه گردشگری فارس نیز به خبرنگار ما می گوید: همواره گردشگران خارجی که در دوره های مختلف تاریخی به ایران به خصوص شیراز سفر کرده اند در سفرنامه های خود درخصوص آداب و رسوم، رفتارهای بازاریان و حتی نرخ اجناس موجود در حجره ها سخن گفته اند.
وی با بیان اینکه در دوره زندیه و قاجار، گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی به شیراز سفر کرده اند، می افزاید: در سفرنامه بسیاری از این گردشگران همواره از خوش خلقی، انصاف و مهمان نوازی حجره داران در بازارهای سنتی شیراز مطالبی نقل شده است و حتی عنوان شده که کریم خان زند بسیاری از حجره های بازار را با نازل ترین قیمت ممکن به مردم واگذار کرد تا بتوانند کسب و کار خوبی داشته باشند.
حکمت نیا همچنین اضافه می کند: در این اسناد تاریخی، نرخ فروش محصولات و رفتار حجره داران و مشاغل خاصی که در بازارها وجود داشته نیز ذکر شده است.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: زمانی که از اینترنت و فضای مجازی خبری نبوده، گردشگران در قالب سفرنامه های خود به توصیف مقاصد سفرشان می پرداختند که هم اینک به سند هویتی ماندگاری بدل شده است.
وی با انتقاد از برخی برخوردها و گرانفروشی ها در تاسیسات گردشگری استان، تاکید می کند: نباید پیشینه تاریخی مردم فارس در مهماننوازی، همچنین اخلاق گرایی با فروش اجناس به قیمت های نجومی خدشه دار شود.
در ادامه این گفت وگو، سیدموید محسن نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار ما  می گوید: یکی از مواردی که به مقوله گرانفروشی در تاسیسات و یا اماکن گردشگری دامن می زند، وجود قوانینی است که دستگاه های متولی را مجبور به واگذاری این اماکن به بخش خصوصی از طریق مزایده می نماید. وی اضافه می کند: متاسفانه برگزاری مزایده ها همواره رقابت کاذبی را ایجاد کرده که به ضرر و زیان گردشگری است.
محسن نژاد همچنین می افزاید: در اماکن گردشگری فارس گرانفروشی نداریم چرا که سعی شده نرخ خدمات در واحدهای پذیرایی و رفاهی شهر در اماکن مطابق با نرخ ابلاغی از سوی اتحادیه ها باشد. معاون گردشگری فارس با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش می پردازد و می گوید: به طور مثال کافی شاپ هایی که در اماکن تاریخی فارس به خصوص شهر شیراز فعالند، زیر نظر اتحادیه صنف مربوطه فعالیت می کنند و نرخ های مصوب از سوی این اتحادیه برای اجناس فروشی لحاظ می گردد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=31881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.