تاریخ : شنبه, ۱۰ آبان , ۱۳۹۹ Saturday, 31 October , 2020
7

آزادراه شیراز – اصفهان

  • کد خبر : 17074
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان – شیراز با هدف تکمیل کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور با طول تقریبی ۲۲۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۹ تاسیس گردید.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، این آزادراه بین دو شهر تاریخی و توریستی اصفهان و شیراز در دو باند مجزا با احداث تونل و پل‌های بزرگ اجرا می‌شود؛ چشم اندازهای کم نظیر منابع طبیعی و آثار باستانی از جمله بهشت گمشده، کاروانسرا و قلعه تاریخی ایزد خواست، تنگه براق و اولین سد قوسی جهان (سد تاریخی ساسانی) جذابیت خاصی به آن داده است در این راستا با افزایش ایمنی سفر و کاهش مدت سفر به میزان ۱/۵ ساعت، کاهش قابل توجه مصرف سوخت و سوانح رانندگی و افزایش سرعت از مهم‌ترین دلایل احداث این آزادراه می‌باشد.

دوران مشارکت این طرح ملی ۱۸ سال شامل ۴ سال دوره اجرای پروژه و ۱۴ سال دوران بهره برداری می‌باشد و هزینه احداث پروژه با احتساب هزینه‌های تاسیسات و جانبی آن بالغ بر ۱۶، ۰۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است.
قرارداد مشارکت پروژه مذکور در قالب قرارداد B. O. T منعقد گردیده و تأمین ۵۰ % از سرمایه مورد نیاز توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و موسسه مالی اعتباری مولی الموحدین جهت اجرای پروژه و همچنین احداث تأسیسات جانبی غیر خاص از قبیل: پمپ بنزین، مجتمع‌های خدماتی، رفاهی گردشگری، تعمیرگاه، رستوران، نصب و بهره برداری از تابلو‌های تبلیغاتی و… تامین می‌شود. مالکیت دائم و بهربرداری انحصاری از اماکن بین راهی و مجتمع‌های گردشگری پتانسیل بالقوه‌ای را در اختیار این شرکت قرار داده است.
عملیات اجرایی این طرح بزرگ و ملی سرانجام در فروردین ۹۱ آغاز شد و اکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا ۳ آینده این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

نقشه آزادراه شیراز - اصفهان
قطعه هفتم این پروژه که اتصال این آزادراه به کلانشهر شیراز را شامل می‌شود همچنان در دست مطالعه بوده و طبق شنیده‌ها این آزادراه از یکی از مسیرهای زیر به پایتخت فرهنگی ایران متصل می‌شود:

۱ – از طریق شهر جدید صدرا و مسیر آتی الاحداث به اتوبان آرین
۲ – اتصال به بزرگراه شیراز – سپیدان
۳ – اتصال به بزرگراه آتی الاحداثی که قلات، گویم و دوکوهک را به بزرگراه حسینی الهاشمی متصبل می‌کند.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=17074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 17در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۷
  1. سلام خدمت همه دوستان
    کسی از این پروژه تفریحی که جدید هستش و گویا جدی تر از سایر پروژه های تفریحی هست ،اطلاعی داره ؟

  2. دوستان عزیز شیراز ۱۴۰۰
    اولین سد قوسی جهان سد ساسانی ایزدخواست هست که بر روی رودخانه ایزدخواست در زمان ساسانیان ساخته شده بوده!!!
    سد ملاصدرا بر روی رودخانه کر و در بالا دست سد درودزن و توسط جمهوری اسلامی ساخته شده!
    خواهشا تصحیح بفرمایید. البته این نکته که این آزادراه از نزدیکی هم سد ملاصدرا و هم سد ساسانی ایزدخواست میگذره درست هست!
    در مورد این پروژه یه سری نکاتی هست که تکمیل کننده متن هست و خوشحال میشم در اختیار دوستان قرار بدم.
    ۱- شرکت ساخت پروژه در سال ۸۹ تاسیس شد، کلنگ پروژه در سال ۹۱ زده شد اما اصل کار از سال ۹۲ آغاز شده و پیشرفت اصلی این پروژه در سال ۹۳ بوده و همچنان ادامه داره و در ۶ کارگاه احداث این پروژه الان بیش از ۱۰۰۰ نفر در حال کار هستن!
    ۲- پیشرفت پروژه در قطعات ۴ و ۵ و ۶ که توسط سپاه (۵ و ۶ توسط همین پارس گستر شیراز ) در حال ساخت هست خیلی بیشتر از قطعات ۱ و ۲ و ۳ که توسط بخش خصوصی در دست ساخت هست، می باشد!
    ۳- این آزادراه به صورت ۴ باند در مسیر کفه و ۵ باند در پیچ ها و گردنه ها طراحی شده + ۲ تا شانه آسفالت! از لحاظ عرض آسفالت پهنای مسیر تقریبا برابر بزرگراه شیراز مرودشت هست!
    ۴- طول تونل های این طرح ۶۲۰۰ متر، گالری ها ۲۲۰۰ متر، ۷۰۰ دستگاه پل کوچک و ۱۵ دستگاه پل بزرگ!
    ۵- برای این طرح تصمیم گرفته شد که با توجه به مزایای روکش بتن غلطکی نسبت به آسفالت از بتن برای روکش کل ۲۲۰ کیلومتر آزادراه استفاده بشه!( از مزایای بتن غلطکی نسبت به آسفالت در مقاومت بسیار بیشتر در برابر فشار، برخلاف آسفالت که با آب و زمستان نابود میشه اما بتون هرچه آب بیشتری بهش برسه محکم تر میشه، ارزان تر بودن سیمان نسبت به قیر و سایر موارد دیگه)
    ۶- برای قطعه ۷ که در حال مطالعه هست ۲ تا محتمل ترین مسیر پیشنهادی:
    یکی اتصال به بزرگراه شیراز مرودشت در حوالی زرقان هست
    دومی اتصال به بزرگراه شیراز سپیدان و ادامه ش تا اتصال به بزرگراه شیراز دشت ارژن (محل آغاز آزادراه شیراز بوشهر)
    ۷- این آزادراه در پایان کار به خود اصفهان وصل نمیشه (به بزرگراه اصفهان شهرضا وصل میشه ) بلکه به آزادراه کنار گذر غربی اصفهان و از اونجا به آزادراه اصفهان تهران وصل میشه! هدف از این کار کاهش حدود ۴۰…۵۰ کیلومتری شیراز و تهران هست!
    ۸- مسیر این آزادراه بر خلاف جاده فعلی شیراز اصفهان مسیری بسیار سر سبز و کوهستانی و زیباست!

  3. امیدوام زودتر وسر وقت افتتاح بشه چون برای استان فارس زشته حتی یک سانتی متر آزادراه نداره.
    ورودی غربی شیراز (گویم ودوکوهک) با این واحد های تجاری حاشیه و ترافیک مثل جاده روستایی وضعیت خوبی نداره که آزادراه بهش وصل بشه .انتهای آزادره باید به بزرگره های درون شهری و کمربندیها ختم بشه چون غیر این صورت باعث ترافیک و تصادفات میشه.ورودی دروازه قرانم که تاریخیه همین جورش ترافیک هست
    با ادامه زیرگذر گلستان تا گویم و دوکوهک به صورت بزرگراه در تراز منفی یک و اتصالش به آزادراه از اونطرفم زیرگذر تا پل دکتر حسابی ادامه پیداکنه به شبکه بزرگراهی شیراز(هاشمی؛محلاتی،کوهسار،امام خمینی) اتصال پیداکنه وضعیت خوبی خواهد داشت در خور یک کلانشهر و شیراز.
    یا از اونطرف میتونن آزادراه رو مستقیم با تقاطع غیر همسطح با ایجاد مسیر جدید به بزرگراه محلاتی وصل کنن.

  4. درود.

    تشکر میکنم از مدیران محترم سایت.

    آزاد راه شیراز-اصفهان به کریدور آزاد راه های اصلی کشور متصل میشود که شیراز را مستقیما به تهران و استان های شمالی و آزاد راه تهران-شمال متصل میکند. در حال حاضر فاصله ی فعلی شیراز تا تهران ۸۴۰ کیلومتر میباشد که با اجرای این آزاد راه که از سمت شمال شیراز شروع میشود، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر کاهش میابد و فاصله ی شیراز-اصفهان از ۴۲۰ کیلومتر فعلی، به ۳۵۰ کیلومتر میرسد.
    مسیر آزاد راه بعد از گذر از تنگ خیاره، به سوی دشت ملوسجان و از آنجا به سوی قلات متمایل شده و از آنجا به سوی سیاخ دارنگون میرود.گرچه ممکن است مسیرش تغییر کند.همچنین احتمال احداث یک تونل بسیار بزرگ در کناره شهر صدرا برای عبور آزاد راه وجود دارد.

  5. از الان باید به فکر کنارگذرهای آزادراهی دور شیراز بود تا شاید بیست سال دیگه عملیاتی بشه درغیر اینصورت اتصال این آزادراه از طریق یک تقاطع غیر همسطح به کوچه ای وسط شهر دور از انتظار نیست،البته هنوز کمربند بزرگراهی شیراز توسط اداره راه تکمیل نیست و صحبت از کمربند آزادراهی خیلی رویا پردازانه هست.

  6. نقشه راههای ایران با همین کیفیت و جزییات را که در عکس بالا هست و آپدیت هست کسی داره؟(نسخه کاغذی منظورم نیست)

  7. این لینک رو بخونید مخصوصا قسمت اخر نظرات مردم! اونقت میبینید چقدر این آزادراه پیش پا افتادس!
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931130000600

    • می شه رابطه ی بین این لینک و پیش پا افتاده بودن آزاد راه شیراز اصفهان رو توضیح بدید?

      • رابطش مشخص بود.اگه قطار های اصفهان و تهران ومشهد باسرعت مثلا۱۵۰کیلومتر مسافر جابجا میکردن حالا دنبال سرعت ۲۵۰کیلومتر هستن ولی درشیرازبه اصفهان باسرعت لاک پشتی۸۰کیلومتر حرکت میکنه و مسافران اصفهان توی اباده بیخیال ازقطارپیاده میشن اتوبوس میرن.ربط دیگرم اینه که فارس یک کیلومتر آزادراه نداره ولی اونا دارن آزادراه ۲۰سال پیش خودمونو روزبه روز توسعه میدن وبهتر میکنن ولی درشیراز ما تایم در حال گسردادن به هم وسرخوش گذاشتن بر معایب هستیم تواین روند ادامه خواهدداشت همانطور که از قبل ادامه داشته!!!!!

      • بخاطر چندتا اشتباه تایپی عذر میخام..

      • عماد جان اینده رو ببین! ما سرخوش از ازادراه ساخته نشده ایم که باید ۲۰ سال پیش ساخته میشد و مطمئن باش ۱۰ سال دیگه با نواقص فراوان ساخته میشه! قطب نفت و علی الخصوص گازیم قطب الکترونیک و سیمانیم قطب پزشکی و کشاورزی کشوریم بیشترین نوابغ و استعداد های انسانی رو به کشور ارائه میدیم مهمترین قطب گردشگری کشوریم و در اخر ایران رو به اسم اجداد و نیاکان ما میشناسن ولی وضع پیشرفتمون در مقایسه با استان ها و شهرمون هم در مقایسه با کلانشهر های دیگه به چه شکله؟ چه میزان از اعتبارات رو جذب میکنیم؟ نمایندگان این استان چقدر واسه این استان میجنگن؟ چرا در دهه ۹۰ و سال ۲۰۱۵ مردم و نماینگان ما به لوکوموتیو ۱۰۰ سال پیش به راه اهن یک خطه به قطار ۸۰ کیلومتری راضی میشن؟ چرا نباید وقتی راه اهن واسه این استان احداث میشه از تکنولوژی روز استفاده نشه! غیر از اینکه الان استان های دیگه عملیات راه اهن سریع السیرشون شروع میشه و باز هم مردم مظلوم فارس و البته نماینگان منفعت طلب فارس ۲۰ سال دیگه یادشون میاد که قطار سریع السیر میخوان؟ علتش فقط و فقط اینه که خواص این استان و نمایندگان این استان سال های ساله به دنبال بازی های سیاسی خودشون و منافع خودشون هستن! مردم استان فارس با توجه به شرایط جمعیتی خاص تهران و مرکزیتش و مشهد هم به صرف زیارتی بودنش – بیشترین استفاده رو از هواپیما میکنن با تامل و توجه به این نکته که هیچ گونه شرایط ویژه ای از نظر مرکزیت و یا جذب زائر باعث این حجم بالای استفاده نشده و به راحتی قابل پیش بینیه در صورتی که خط قطار پر سرعتی که الان دولت تصمیم به احداثش به مرکز کشور گرفته اگر به شیراز میرسید بسیار بسیار صرفه اقتصادی بالاتری داشت بسیار قابل توجیح تر میشد و مورد استقبال قرار میگرفت! عماد جان ربطش در اینه! به این مسائل کف فکر میکنی میبینی با سکوت و اهمال نمایندگان مردم و دولت در این استان عملا شیراز و فارس به حاشیه رونده میشه! که نتیجش امار بالای بیکاری! بزهکاری! مشکلات عدیده اجتماعی! فرارا سرمایه های استان به سایر نقاط کشور و در نهایت عقب موندگی مردم منجر میشه! عماد جان تا کی میخوایم مثل یک موجود تک سلولی به مسائل نگاه کنیم! تا کی باید بگیم همین که قطار رو کشیدن خودش خوبه! در صورتی که نباید به حداقل ها قانع بود وقتی میبینیم سایرین از حداکثر های و حق مااا البته! به راحتی استفاده میکنند!

      • شما در جوابِ من می گید سرعت قطارِ شیراز کمه و ما یک متر هم آزاد راه نداریم خوب سوالِ من هم اینه که این مشکلات چه طوری آزادراهِ شیراز اصفهان رو به یک پروژه ی پیشِ پا افتاده تبدیل می کنه؟ یعنی چون تا حالا آزادراه ساخته نشده دیگه هم بی خیال شیم؟
        یکی از دلایلی که توی همون شهر ها داره پروژه های عظیمی ساخته می شه که ما نداریم نزدیکیِ اون شهر ها به مرکز هست و این آزادراه هم فاصله ی شیراز تا تهران رو برای ما کم تر می کنه و فاصله ی کم تر تا مرکز یه دلیل برای سرمایه گذاری و جذابیتِ بیش ترِ شیراز.
        من هم می دونم که خیلی کار ها رو توی استان فارس و شیراز انجام ندادن اما آزادراه شیراز پیش پا افتاده نیست و از راه آهن و قطار سریع السیر کم تر هم نیست.

      • در ضمن فکر نمی کنم که مهم دونستنِ اتصال به شبکه ی آزادراهیِ کشور به معنای تک سلولی بودن باشه.

      • کسی منکر وجوب ازادراه نیست! پیش پا افتادنش اینه که رویای ما تبدیل به خاطره واسه بعضیا شده!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.