یکی از مشکلاتی که سال هاست حوزه حمل و نقل عمومی با آن دست به گریبان است، فرسودگی ناوگان و البته عدم توزیع نا مناسب اتوبوس در برخی نقاط شهر است و گر چه به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، این شهرستان دارای یکی از جوان ترین ناوگان اتوبوسرانی کشور است اما هنوز حداقل از نظر کیفیت تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله دارد.
مسعود طهماسبی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: بر اساس استانداردها تعداد اتوبوس های شهر شیراز متناسب با جمعیت شهر است و کمبود ناوگان نداریم و اگر در جایی هم کمبودی وجود دارد در صورتی که شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷شهرداری یا سازمان حمل مسافر به ما اطلاع دهند به مشکلات آن ها رسیدگی خواهیم کرد.وی در خصوص سرنوشت ساماندهی خطوط اتوبوسرانی نیز اظهار داشت: در خصوص یکپارچه سازی ناوگان حمل و نقل این امر مشروط به تصویب طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر در شورای عالی شهرسازی است.
طهماسبی در ارتباط با مشکل کمبود خطوط در برخی نقاط شهر به ویژه شهرک های جنوبی هم گفت: خطوط اتوبوسرانی بر اساس میزان پیمایش و تراکم مسافر تعریف می شود و اگر در جایی تراکم خطوط وجود دارد به دلیل میزان تقاضاست این در حالی است که با توجه به هزینه بالای اتوبوس اگر در جایی تعداد مسافران با خطوط اتوبوسرانی همخوانی نداشته باشد به جای اتوبوس از مینی بوس برای انتقال مسافران استفاده می کنیم.
وی در خصوص کیفیت نا مناسب و فرسودگی برخی اتوبوس های سطح شهر هم گفت: این که ناوگان وضعیت خوبی ندارد در کل کشور این گونه است چون ناوگان اتوبوسرانی در همه کلان شهرها فرسوده است و تا کنون هیچ حمایتی هم از جانب دولت ها برای نوسازی ناوگان نشده است . معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت: در این بین در حالی که طبق قانون باید یک سوم هزینه سفر با اتوبوس در شهرها توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط شهروندان پرداخت شود دولت سهم خود را تا کنون پرداخت نکرده است .
طهماسبی افزود: اما با آمدن کرونا وضعیت باز هم تغییر کرد به گونه ای که در سال ۹۸ حدود ۷۰ درصد هزینه ها توسط شهرداری و ۳۰ درصد توسط مردم پرداخت شد و سال قبل این رقم به ۸۹ درصد توسط شهرداری و ۱۱درصد توسط شهروندان رسید، امسال وضعیت از سال قبل هم بدتر شده به گونه ای که امسال ۹۳ درصد هزینه سفر با اتوبوس در شهر توسط شهرداری و ۷ درصد توسط شهروندان تأمین شده است.
وی با اشاره به کاهش تولید اتوبوس در کشور و این که گاه تولید اتوبوس در کشور به صفر رسیده است گفت: البته به رغم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی شیراز در بین کلان شهرها یکی از جوان ترین ناوگان های اتوبوس است به طوری که عمر میانگین ناوگان اتوبوسرانی شیراز در حال حاضر ۹ سال و ۴ ماه و البته در مرز رسیدن به فرسودگی است.
طهماسبی گفت: در این بین تا پایان امسال ۲۵۶ دستگاه اتوبوس شهری در شیراز به سن فرسودگی می رسند و نیاز به نوسازی داریم اما با توجه به اینکه اتوبوس نیست نمی توان نوسازی انجام داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: در همین راستا قرار بود امسال با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بحث بازسازی ۱۹۶دستگاه را دنبال کنیم اما هنوز موضوع در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حل نشده که در صورت حل مشکل امسال بازسازی پانصد دستگاه اتوبوس فرسوده را دنبال می کنیم که با این کار عمر آن ها به ۱۵سال افزایش می یابد اما در خصوص خرید اتوبوس جدید هنوز هیچ دستوری صادر نشده است .
وی در ارتباط با خرید اتوبوس برقی هم گفت: در زمینه اتوبوس برقی این موضوع را دنبال می کنیم و حتی در بودجه دیده شده و برای پیگیری حتی در نمایشگاه صنعت برق هم شرکت کردیم اما موضوع این است که در حال حاضر در کشور تنها یک اتوبوس برقی آن هم به صورت آزمایشی ساخته شده و در صورتی که اتوبوس برقی در کشور تولید شود جزء اولین شهرهایی هستیم که نسبت به خرید و راه اندازی این اتوبوس ها اقدام خواهیم کرد. / خبرجنوب