رییس سازمان مسافر درون شهری شهرداری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پایانه های مسافری برون شهری گفت: طبق مطالعات حوزه حمل و نقل، دو پایانه متمرکز یکی در غرب و دیگری در جنوب شرق شیراز پیش بینی شده که برای تمام نقاط کشور مسافر دارند. علاوه بر این، دو پایانه غیرمتمرکز هم دیده شده که یکی هم اکنون در محور امیر کبیر در حال خدمات دهی است و دیگری در محله سعدی در حال ساخت است.
حسن شاهی با اشاره به انتقال پایانه های مدرس و کاراندیش در آینده گفت: در حال حاضر ٧٠درصد مسافران برون شهری از پایانه کاراندیش رفت و آمد می کنند که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان این رقم تغییر خواهد کرد، لذا توجه به پایانه مرکزی غرب شیراز ضروریتر به نظر می رسد.
رییس سازمان مسافر درون شهری شهرداری شیراز افزود: با توجه به توسعه و پیشرفت دنیا یکی از رویکردها تمرکززدایی است که اقدام ما در این خصوص پایانههای مسافربری برون شهری در برخی نقاط شهر است که در ساعاتی خاص مسافران را سوار یا پیاده میکنند لذا شرکت های حمل و نقل میتوانند ایستگاه هایی در نقاط مختلف شهر داشته باشند.
حسن شاهی با اشاره به فعالیت ۶٧ دستگاه مینی بوس در شیراز که عموماً مسافران را از خطوط فرعی به اصلی میآورند، از نوسازی بخشی از این ناوگان ظرف ٣ماه آینده خبر داد.
وی در خصوص وضعیت اتوبوسرانی هم گفت: با توجه به اتفاقات خوب سالهای گذشته و افزایش حدود ٣٠٠اتوبوس جدید به ناوگان در حال حاضر اتوبوس فرسوده ای در شهر فعالیت ندارد و همه ناوگان نوسازی شده اما تا پایان سال، ١٠٠دستگاه اتوبوس با رسیدن به سن ١٠سال فرسوده خواهند شد.
حسن شاهی تصریح کرد: با توجه به این موضوع با یک شرکت تولید کننده اتوبوس برای نوسازی ناوگان قرارداد بستیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومی نظارت بر فعالیت این ناوگان است. استفاده از سیستم های سنتی دیگر امکان پذیر نیست، دیگر کشورها به این منظور سراغ سیستم های هوشمند رفته اند که در این ارتباط در شیراز هم فاز دوم سیستم bmsتا پایان سال بر روی تمامی اتوبوسهای شهر اجرا خواهد شد.
رییس سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز با اشاره به این که به این ترتیب شاهد کاهش تخلفات و نظم بیشتر در رانندگان خواهیم بود، گفت: از این پس رانندگان اتوبوس نمیتوانند در هر جایی مسافر را سوار یا پیاده کرده یا تندتر و کندتر حرکت کنند. ساعت ورود و خروج اتوبوس ها به ایستگاه ها نیز از طریق تلفن همراه به مسافران اعلام میشود.
حسن پور در خصوص خطوط ویژه brtنیز گفت: در حال حاضر بخشی از نیازها همچون پله برقی خریداری و در انبار نگهداری میشود اما برای اجرای کامل دو خط brtپیش بینی شده در شیراز و اجرای زیرساخت های آن ها ۴٠٠تا ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که هم اکنون مراحل اجرای آن ها در حال انجام است و هم اکنون در حال تامین زیرساخت های خط دوم BRT از میدان دانشجو تا گلستان هستیم.
رییس سازمان مسافر درون شهری شیراز گفت: بازنگری و ساماندهی خطوط اتوبوس یکی دیگر از اقداماتی است که میتواند در سرویسدهی اتوبوسها اثرگذار باشد، به عنوان مثال هم اکنون بیش از ١٠٠دستگاه اتوبوس در قالب ١۶خط در محور غرب شیراز فعالیت دارند که با اجرای طرح ساماندهی به ٣خط کاهش می یابند. بر این اساس تمامی اتوبوسهای محور غرب به پایانه شهید تبایی و از آن جا با٣خط به نقاط مختلف انتقال مییابند و در کنار خط BRT یک خط اکسپرس نیز در این مسیر تا پایانه نمازی اجرا میشود.
وی با اشاره به انتقال روزانه ٨٠ هزار مسافر با استفاده از اتوبوس از غرب شیراز به مرکز شهر افزود: در حال حاضر مدت زمان توقف هر مسافر در ایستگاه برای رسیدن اتوبوس ١٠دقیقه است که این رقم در حالت استاندارد باید به ٢دقیقه برسد.
وی یکی از پرتراکم ترین پایانه ها را پایانه شهید دستغیب دانست و گفت: روزانه از شاهزاده قاسم تا این پایانه ١٠٠اتوبوس تردد دارد که در طرح جدید ساماندهی کل خطوط آن را در برنامه داریم یعنی تمامی این اتوبوس ها حذف شده و به جای آمدن به این پایانه، به پایانه احمدی در شاهزاده قاسم منتقل میشوند و برای آن که به شهروندان اجحاف نشده و مجبور به پرداخت کرایه دوم تا حرم نباشند، از این پایانه تا حرم برای آن ها اتوبوس رایگان راه اندازی خواهد شد، البته در کنار آن نیز، طرح تراموا در این محور هم در دست بررسی است.
شیرازی ها سالهاست در حسرت brt به سر میبرند
حسرتی وجود نداره . مترو خیلی بهتره باید خطهای مترو بیشتر بشه . یا تراموا حتی . بی ار تی در شیراز خودش تبدیل به مشکل ترافیکی خواهد شد . اخه شیراز چند اتوبان بالای ۶ بانده داره که کشش بی ار تی داشته باشه و دو باند رو اشغال کنه ؟
بس که مسئولین وعده های الکی دادند من که به کلمه بی آر تی آلرژی پیدا کردم