میانرود، دروازه قرآن، کلاهدوز، بولوار چمران و چند خیابان دیگر در سطح کلانشهر شیراز در قُرق رستوران ها و قهوه خانه های سیارِ بدون مجوز درآمده اند؛ قهوه خانه ها و رستوران هایی که بدون پرداخت اجاره یا خرید ملک، رستوران دار و کافه دار شده اند!
تا همین چند سال پیش، مینی بوس هایی با دکور آجریِ زرد رنگ در بازارهای روز، ساندویچ می فروختند و اتفاقا کار و کاسبی شان هم بد نبود. حالا اما ون ها و حتی وانت بارهایی پیدا می شوند که در حاشیه پارک ها و خیابان ها، خودروی خود را آذین کرده اند و شهر غذا راه انداخته اند. آن طور که یکی از مشتریان پروپاقرص این اغذیه فروشی ها به «خبر جنوب» می گوید این رستوران ها و کافه های سیار، نه گران فروشی می کنند و نه غذاهایشان معمولا بی کیفیت است. حتی در مقایسه با برخی فست فود فروشی ها، هم قیمت هایشان پایین تر است و هم غذاهایشان خوشمزه تر.
در هر حال درست است که حال و هوای تست کردن ساندویچِ اغذیه فروشی های سیار و سر کشیدن یک استکان چایِ آنها، گاهی بیشتر از لم دادن در رستوران های شیک و لوکس، می چسبد اما از این نکته نیز نباید غافل شد که ون های اغذیه نه پول آب، برق و گاز تجاری می پردازند، نه اجاره و مالیات دارند، نه حقوق کارگر می دهند و نه حتی به یک تنظیف کار، دستمزد پرداخت می کنند. هر چند مردم راضی هستند اما در عین حال، بار فشار مالی که به اغذیه فروشان ثابت و رستوران دارها وارد می شود با نوع فعالیت رستوران داران و قهوه چیهای سیار اصلا قابل مقایسه نیست.
در تهران، اغذیه فروشی های سیارِ برخی خیابان ها از سوی مسئولان شهرداری مجوز گرفته اند و فعالیتشان بعد از ساعت ۱۱ شب در طرحی تحت عنوان «حیات شبانه» با پرداخت اجاره بها امکانپذیر است.
البته تعداد زیادی از آنها نیز همچون کلانشهر شیراز برای کسب درآمد بیشتر بدون مجوز در نقاطی از شهر، دل به دریای فروش اقلام و اغذیه زده اند و حتی در حاشیه پارکها و جادههای حومه شهر، کافه ها و رستوران های سیار راه انداخته اند.
عده ای از مسئولان، کار و کاسبی این دسته از افراد را سودجویی تلقی می کنند و معتقدند همچین فضاهایی حق همه شهروندان است که در اختیار معدود افرادی قرار گرفته که نه اجاره بها می دهند و نه حق شهر را می پردازند.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز سال گذشته از ساماندهی اغذیه فروشان و راه اندازی ۳ خیابان ویژه فروش غذا در این کلانشهر خبر داده و گفته بود شش خیابان در سطح شهر مورد ارزیابی و بررسی کارشناسانه اداره اطلاعات شهری و سازمان ترافیک قرار گرفته و ۳ خیابان در جنوب، شرق و شمال یا غرب شیراز نیز انتخاب شده اند که با حل شدن مسائل ترافیکی، فعالیت خود را آغاز میکنند.
حالا اما محمدرضا حسن پور در گفت وگو با «خبر جنوب» تاکید می کند که این کار به معاونت شهرسازی شهرداری شیراز واگذار شده و در کل، شهرداری با معیارهای تعریف شده و ظاهری متفاوت به دنبال جانمایی مشاغل اغذیه فروشی در برخی خیابان هاست.
حسن پور با بیان اینکه راه اندازی خیابان غذا، یکی از مسائلی است که شهرداری شیراز به طور جدی آن را پیگیری می کند
می گوید سال گذشته قرار بود از این خیابان، رونمایی شود و کارهای اولیه آن نیز انجام شده اما در حال حاضر، حوزه معاونت شهرسازیِ شهرداری به دنبال طراحی این طرح است تا بتوانند یک کار فاخر ارائه دهند.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اگرچه به دلیل یکسری هماهنگی ها، پروسه کار طولانی شده اما شهرداری مصمم است این کار را انجام دهد چنانچه حتی کمیسیون گردشگری شورای شهر نیز این موضوع را دنبال می کند.
این مسئول با تاکید بر اینکه با کلیت این ماجرا و حضور اغذیه فروشی های سیار در برخی خیابان ها موافق هستیم به این نکته نیز اشاره می کند که این پدیده نیاز به ساماندهی دارد به طوری که تصمیم شهرداری بر این است که خیلی زود در هر چهار منطقه جغرافیایی (شمال، جنوب، غرب و شرق) شهر، خیابان غذا راه اندازی کند.
در هر حال بهتر است تا زمانی که هنوز خیابان غذا در کلانشهر شیراز راه اندازی نشده، مسئولان نظارت دقیق تری بر ماجرا داشته باشند تا حق کسانی که برای کسب درآمد مجبورند اجاره، هزینه برق، آب، گاز، مالیات و … بپردازند نیز پایمال نشود. البته پیگیریهای دقیق بهداشت و نظارت بر اقلام غذایی که در ساعات پایانی شب به فروش می رسند هم موضوعی است که اگر در خصوص آن کوتاهی شود، سلامت همه آنهایی که با شوق و ذوق در صف خرید رستورانها و کافه های سیار می ایستند به خطر می افتد./ خبرجنوب
تو تهران که مخالفت شد. احتمالا شیراز هم اجرایی نشه