تولید در کارخانه ایران خودرو فارس در حالی ادامه دارد که میزان آن در این کارخانه به یک سوم رسیده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از «خبرجنوب»، انتشار و دست به دست شدن یک عکس از درب پلمپ شده کارخانه ایران خودرو فارس توسط شهرداری منطقه ۷ شیراز موجب شد عده ای تصور کنند این کارخانه برای همیشه تعطیل شده است، اما ظاهراً این کارخانه به تولید ادامه می دهد البته با یک سوم ظرفیت.
در عکس منتشرشده در شبکه های مجازی، تا نیمه های درب آبی رنگ و آهنی ایران خودرو فارس که بر بالای آن تابلو زنگ زده ای از علامت ایران خودرو فارس خودنمایی می کند توسط شهرداری منطقه ۷ بلوک چینی شده و با اسپری قرمزرنگ عنوان شده: «به دلیل پرداخت ننمودن مطالبات و عوارض شهرداری، پلمپ گردید. فک پلمپ پیگرد قانونی دارد. شهرداری منطقه ۷».
این در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام می کند مشکل این کارخانه با شهرداری منطقه ۷ حل شده و بلوکهای جلوی درب پارکینگ ایران خودرو فارس همان روز برچیده شده است.
علی همتی به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: مشکلی که بین ایران خودرو فارس و شهرداری منطقه ۷ ایجاد شده مربوط به اختلافات گذشته و ساخت وسازهایی است که قبلاً در زمین این کارخانه انجام شده است و ظاهراً شهرداری مذکور مطالبات و عوارض پرداخت نشده ای در این خصوص دارد.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته، مدیران شهرداری منطقه ۷ قبول کردند که بلوکها را بردارند و با مسئولان ایران خودرو فارس بر سر یک میز نشسته و به مشکل خود رسیدگی کنند.
همتی تاکید کرد: در روزی که بلوک جلوی درب پارکینگ این کارخانه چیده شد، تولید ادامه داشت و کارگران از درب دیگر وارد کارخانه شدند و کار خود را از سر گرفتند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس درخصوص وضعیت کارخانه ایران خودرو فارس گفت: این کارخانه که اشتغالزایی ۱۵۰ نفره ایجاد کرده، در گذشته روزانه ۶۰ دستگاه پژو پارس تولید می کرد که متاسفانه تولید در این کارخانه افت پیدا کرده و به روزانه ۲۰ دستگاه رسیده است.
وی افزود: این کارخانه در گذشته با ظرفیت کامل کار می کرد اما متاسفانه هم اکنون دوسوم ظرفیت آن خالی است.
همتی، کاهش تقاضای مردم در خرید خودرو و مشکلات دیگری را در این کاهش تولید دخیل دانست.
صنعت خودروسازی یک صنعت بسیار مهم در دنیا و صنعت مادر می باشد.اما متاسفانه این صنعت در ایران سال هاست که بیماری شدیدی داره و دودش فقط و فقط به جیب مصرف کننده ها میره.آماره بالای کشته های جاده ای و سوانح و همچنین به روز نبودن هیچ کدام از محصولات در ایران.همچنین سطحه بسیار بالای مصرف سوخت که سالانه هزاران میلیارد از جیبه مردم باید خرج شده که یک صنعت بیمار جایگزین حمل نقل عموعی و زیر ساخت های آن شود.با پولی که سالانه از مصرف بالای بنزین و گازوئیل بر اثر شدت بالای مصرف این خودرو ها و وسایل سنگین تولید داخل می شود چه پروژه ها و چه اشتغال های دیگری می شود درست کرد.تا زمانی که که شرکت های خودرو سازی اینگونه مدیریت می شوند ما فقط شاهد همین اوضاع هستیم.
شرکت ایران خودرو فارس باید با سرمایه گذاران شرکتهای خارجی در ساخت کارخانه های تولید خودروهای مدرن در شیرازمشارکت کنه و شیراز به قطب اصلی خودرو سازی ایران تبدیل بشه .
بابا این همه سرمایه گذار هم استانی داریم یه برند امریکایی یا ژاپنی یا المانی تولید کنند به کره ای و انگلیسی هم قانع هستیم هالمون از پژو به هم میخوره یاد ان روزها و فقط پیکان سفید می افتیم شرایط رو مهیا کنن برای بچه پولدارهای جنوب فارس ببینید چه می شود
کارخانجات اقماری ایران خودرو وسایپاکه دردولت قبلی درشهرستانهاونیزخارج ازکشور تاسیس شده(بغیرازایران خودروبینالودمشهد)صرفه اقتصادی ندارد وزیانده ودارای بارمالی سنگین برای خودروسازهاست . باتوجه به این امرحالازمان مناسبی استکه دست اندرکاران استان نسبت به راه اندازی یک صندوق سرمایه گزاری وتشویق مردم به خرید سهام ازیکسو و تشکیل یک هیئت مدیره قوی وباسوادوباتجربه به منظور جلب مشارکت ایران خودرو به شراکت یا فروش سایت و نیز جلب مشارکت شرکتهای مطرح و قدرخودرو سازبین المللی به سرمایه گزاری در این سایت اقدام کنند .ظرفیت بالفعل تولید حدود بیست هزار دستگاه در سال میباشد که مطمئنا با استفاده ازتکنولوژی و مدیریت نوین قابل ارتقاء است و این میزان تولید مسلما براحتی در منطقه قابل جذب است و بالطبع برای خودروسازان بزرگ دنیا هم قابل اعتناست.تولید خودروهای مدرن دراین سایت میتواند منشاءمنافع بلندمدت مستقیم و غیر مستقیم بالائی برای استان گردد.