چندی است دستگاه های جدید در ایستگاه های متروی تهران ذهن مسافران را مشغول کرده است، دستگاه هایی که نور قرمز دارند و جلب توجه می کنند، دستگاه هایی که هنوز استفاده نمی شوند.
بررسی های خبرنگار عصرایران حکایت از تغییر بزرگ در سیستم بلیت متروی تهران حکایت دارد و بلیت های مغناطیسی مترو جای خود را به بلیت های هوشمند و پیشرفته بارکدی خواهند داد.
این برای نخستین بار در کشور است که از فناوری بارکد دوبعدی برای بلیت های تک سفره و چند سفره در سیستم حمل و مقل عمومی به صورت انبوه بهره برداری می شود.
بارکد دوبعدی در طول سالیان اخیر به دلیل قابلیت ذخیره سازی اطلاعات چند سطری کاربرد گسترده ای برای ثبت و ضبط و بازیابی سریع اطلاعات پیدا کرده است و نوعاً کاربرد آن به عنوان بارکد شناسه کالاها، بلیت قطارهای بین شهری، شناسه کارت پرواز و حتی به عنوان مجوزهای تردد و بلیت مراکز تفریحی و توریستی دیده شده است، اما استفاده از این تکنولوژی به عنوان بلیت در یک سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر که در آن سرعت تراکنش و نزدیک به صفر بودن خطا در قرائت بلیت و همزمان پیشگری از هر گونه سوء استفاده و تقلب همانند کپی کردن بلیتها از اهمیت ویژه برخوردار است برای اولین بار توسط یک شرکت ایرانی در کشور اجرایی گردیده است.
بررسی های خبرنگار عصرایران حاکیست، به دلیل پیچیدگی استفاده از این فناوری به عنوان بلیت حمل و نقل عمومی، همزمان با شهر تهران، شهرهای پیشرفته و با سابقه دنیا در حوزه سامانه های پرداخت الکترونیک همانند لندن در بریتانیا، رم و میلان در ایتالیا و اوکیناوا در ژاپن هم در حال گام برداشتن در مراحل تست و بهره برداری از این فناوری در خطوط ریلی خود هستند و تهران از این حیث به عنوان یکی از شهرهای پیشگام در دنیا محسوب می گردد.
استفاده از تکنولوژی بارکد علاوه بر صرفه جویی بسیار در هزینه تولید بلیت که ارتباط مستقیم با بحث محیط زیست دارد، امکان استفاده از تکنولوژی های نوین مانند تلفن همراه (mobile payment) را نیز برای تهیه و استفاده از بلیت مترو برای مردم میسر می سازد و مردم حتی می توانند با استفاده از تلفن همراه خود بلیط تهیه و به جای بلیط کاغذی از دستگاه تلفن همراه خود استفاده نمایند.