فرودگاه بینالمللی شیراز با جابجایی ۳ میلیون و هفت هزار مسافر و انجام ۳۷ هزار پرواز سالانه، چهارمین فرودگاه پرترافیک کشور است. از آنجا که کلانشهر شیراز اهمیت زیادی در توسعه صنعت گردشگری کشور دارد قرار است با اجرای طرح های توسعه ای، این فرودگاه به یکی از مهمترین فرودگاههای کشور تبدیل شود.به گزارش شیراز ۱۴۰۰ رضا بدیعی فرد، مدیرکل فرودگاههای استان فارس در گفتگو با «خبر جنوب» آخرین وضعیت توسعه فرودگاه شیراز را تشریح نموده و به بیان موضوعاتی نظیر فعال نمودن فرودگاه های نسل سوم در استان و حل موضوع گرانی در فرودگاه شیراز پرداخته است.
از آخرین وضعیت پروژه های توسعه ای فرودگاه بین المللی شیراز بگویید.
در حوزه عملیات هوانوردی در بخش های مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری، ایمنی و آتش نشانی پروژه های متعددی اجرا شده است. خرید یک سیستم رادار فرودگاهی و سیستم های مدیریت فرکانس موسوم به سوئیچینگ از شرکت SITTIایتالیا، افزایش دو فرکانس ایستگاه RCAG واقع در ارتفاعات سیدان جهت ارتقاء ارتباطات زمین به هوا، نصب سیستم رکوردر جهت ضبط ارتباطات رادیویی، تعویض کلیه سیستم های فرستنده – گیرنده و خرید و استقرار دو دستگاه خودرو کف ساز و آتش نشانی فرودگاهی از مهمترین پروژه ها در حوزه عملیات هوانوردی می باشد.در حوزه عملیات فرودگاهی ساخت ترمینال خارجی با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که انتظار می رود تا پایان سال جاری عملیات روکش ضد حریق کل سازه، احداث نمای شیشه و پوشش سقف آن نیز به پایان برسد.همچنین قرارداد ساخت پل تلسکوپی این ترمینال به ارزش ۱۲ میلیارد تومان نهایی گردیده که قرار است سال آینده در هفته دولت نصب گردد. پیمانکار مربوطه نیز ملزم شده تا پایان امسال نسبت به جذب ۷۵ میلیارد تومان از اعتبارات پروژه اقدام نماید. اتمام توسعه پارکینگ هواپیما به میزان ۶۰ هزار متر مربع و تراش و روکش هر دو باند فرودگاه با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی نیز در مراحل پایانی می باشد. احداث شبکه فاضلاب فرودگاه به طول ۴ کیلومتر و ۶۵۰ متر و احداث یک ایستگاه پمپاژ با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژه های زیرساختی است که امیدواریم با اجرای آن بوی نامتبوع فاضلاب در سطح فرودگاه شیراز تا حد زیادی مرتفع شود. تمام پروژه های مذکور از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین گردیده و کلیه اقدامات انجام شده جهت ارتقاء سطح ایمنی و سرویس های خدمات فرودگاهی به منظور گسترش شبکه پروازی و با هدف جذب شرکت های هواپیمایی خارجی و ایجاد رونق گردشگری استان فارس صورت گرفته است. هم اکنون نیز موفق به جذب اولین ایرلاین اروپایی در برقراری پرواز در مسیر وین- شیراز با انجام چهار پرواز هفتگی شده ایم و دومین پرواز تا ماه آینده توسط شرکت هواپیمایی سلام در مسیر شیراز- مسقط برقرار می شود.
وضعیت پروژه های بهسازی فرودگاه بین المللی شیراز در چه مرحله ای است؟
عملیات بهسازی فرودگاه با هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در ۱۵ جبهه کاری در حال انجام است که مهم ترین آن بهسازی سالن پروازهای خارجی میباشد. عملیات بهسازی فاز ۲ سالن ترانزیت ترمینال پروازهای خارجی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در حال انجام است و تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.البته بدلیل همزمانی پروژه بهسازی با تردد مسافرین، مشایعین و مستقبلین به منظور پیشگیری از مزاحمت های احتمالی و افزایش ایمنی مسافرین این پروژه در چند مرحله در حال اجراست. در مرحله نخست بهسازی، تعویض حدود ۳ هزار متر مربع از سنگ کف و یک هزار متر مربع از سقف کاذب به همراه اصلاح سیستم سرمایش- گرمایش و تعویض سیستم روشنایی سالن عمومی انجام شده است.در مرحله بعدی با لحاظ نمودن تمهیدات لازم، همزمان با عملیات عمرانی سایر قسمت های ترمینال، فاز نخست بهسازی سالن ترانزیت به مساحت یک هزار و ۲۵۰ متر مربع شامل تعویض سنگ کف، اصلاح، کانال کشی و عایق بندی سیستم سرمایش- گرمایش، تعویض تایل ها و سیستم روشنایی، نقاشی دیوارها، نصب پارتیشن های بازرسی سپاه و تغییر چیدمان غرفه ها نیز انجام گردیده است.فاز دوم بهسازی سالن ترانزیت نیز در حال اجراست که طبق تعهدات پیمانکار تا دو ماه آینده این سالن به صورت یکپارچه به بهره برداری می رسد.همچنین عایق بندی سقف ترمینال با استفاده از پوشش ایزولاسیون نانو به مساحت ۱۱ هزار متر مربع از دیگر اقدامات انجام شده در ترمینال پروازهای خارجی است که این کار نه تنها موجب بهبود سرمایش و گرمایش ترمینال می شود بلکه کاهش قابل ملاحظه ای در مصرف حامل های انرژی نیز خواهد داشت.
برخی مسافران هنوز از قیمت بالای برخی اجناس فرودگاه ابراز ناراحتی می کنند. نظارت های فرودگاه روی غرفه ها به چه صورت است؟ در مواردی بعضی غرفه ها توسط سازمان تعزیرات پلمب یا جریمه شده اند. این جریمه ها بازدارنده نبوده است؟
در سالهای گذشته با استفاده از سرمایه بخش خصوصی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان نسبت به ساخت پارکینگ طبقاتی و توسعه ۹ هزار متر مربع فضای ترمینال داخلی اقدام گردیده و جهت بازگشت سرمایه، درآمد حاصل از غرفه های فرودگاه و فضاهای تبلیغاتی و اجاره پارکینگ به مدت ۸ سال به سرمایه گذار واگذار گردیده است.
متاسفانه گران فروشی های صورت پذیرفته طی سالهای اخیر نه تنها ذهنیت بدی در ذهن مسافرین ایجاد نموده بلکه کلیه اقدامات انجام شده را نیز تحت تاثیر خود قرار داده ولی شرایط نسبت به گذشته تا حدود زیادی تغییر کرده است. با نظارت های شدید و مستمر فرودگاه و همکاری اتاق اصناف، تعزیرات و معاونت گردشگری استان، کلیه اجناس قیمت گذاری و با ۱۰ درصد تفاوت نسبت به اجناس داخل شهر عرضه می گردد. همچنین با ایجاد چندین سامانه پیامکی هر گونه گزارش پیگیری می شود ولی در برخی موارد تخلفاتی به صورت موردی گزارش می گردد که سریعا پیگیری و نسبت به استرداد وجه اضافی اقدام و برق غرفه متخلف قطع و از تردد فرد خاطی نیز جلوگیری می شود؛ البته گران بودن حامل های انرژی بویژه برق باعث افزایش هزینه های غرفه داران می گردد به عنوان مثال هر کیلو وات برق برای فرودگاه ۲۴۰ تومان محاسبه می شود در صورتی که برای بخش های تجاری در شهر کیلو واتی ۸۰ تومان می باشد و در حال حاضر فرودگاه به طور میانگین برای ۲۸ روز ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برق پرداخت می کند.
مدتی است بحث احداث و بهره برداری از فرودگاههای کوچک در برخی شهرستان های استان مطرح شده است. احداث فرودگاه های نسل سوم آن هم در شرایطی که مولفه های زیرساختی آن در شهرستان های استان فراهم نیست چه توجیهی دارد؟
فرودگاههای نسل سوم در واقع فرودگاههای اقماری هستند که فاقد توجیه عملیاتی بوده و غیرفعال می باشند.
این فرودگاهها فاقد درآمد بوده و نگهداری از آن ها هزینه های سنگینی را بر اعتبارات جاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تحمیل می کند بنابراین شرکت فرودگاه ها مصمم است این فرودگاه ها را فعال و اداره آن را به بخش خصوصی یا استانداری ها واگذار نماید.فرودگاه هایی در استان فارس وجود دارد که غیرعملیاتی است. فعال شدن فرودگاه شهرستان های داراب، جهرم، آباده و فسا به یکسری مطالعات اولیه نیاز دارد. شرکت فرودگاه ها به دنبال این است که بتواند این فرودگاه ها را فعال کند اما قبل از آن باید پتانسیل های کشاورزی، گردشگری، صادرات، درآمد مردم و مهم تر از همه جمعیت هواپیما سوار آن مناطق امکان سنجی شود و طرح های توجیهی آن نیز آماده گردد. یکسری هواپیماهای کوتاه برد توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده تا هنگام فعال شدن فرودگاه های نسل سوم مورد استفاده قرار گیرند.
برخی مسافران از تاکسی های فرودگاه و نرخ گران کرایه ابراز نارضایتی می کنند. در این حوزه چه نوع نظارت هایی از سوی فرودگاه وضع شده است؟
گاهی مسافران فرودگاه در دام یک سری مسافرکش های شخصی می افتند و مجبور به پرداخت نرخ های گران می شوند. برخی مسافران از این موضوع شکایت می کنند اما در چندین مورد پس از پیگیری و بررسی های لازم مشخص شده که اینها مسافرکش شخصی بوده اند. دریافت کرایه اضافی از سوی مسافرکش های شخصی موجب نارضایتی شهروندان و مسافران در بدو ورود به این شهر شده است.
آینده صنعت هوانوردی در استان فارس را چگونه ارزیابی می کنید؟
در تمام کشورهای دنیا صنعت هوانوردی از ابزارهای مهم توسعه محسوب می گردد. تحقق اهداف این صنعت، بخش مهمی از تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه با انتصاب استاندار جدید فارس که خود قبلا مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز بوده اند چشم انداز خوبی در حوزه صنعت هوانوردی تصور می شود؛ امیدواریم با حمایت های همه جانبه استاندار فارس بتوانیم در اتمام پروژه های فرودگاه هر چه سریعتر گام برداریم.