نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است گره پروژه های اینچنینی را با اعتبارات قطره چکانی نمی توان باز کرد. اصغر مسعودی به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: امسال ۳۵ میلیارد تومان برای این خط راه آهن اعتبار در نظر گرفته اند که البته باید بگوییم این میزان با توجه به نیازها و موانع جوابگو نیست. وی ادامه داد: پیمانکاران باید از توانمندیهای خودشان برای پیشرفت این خط راه آهن استفاده کنند و متولیان هم بودجههای مربوطه را پیگیری کنند به طوری که مطالبات پیمانکاران پروژه را به صفر برسانند.
وی ادامه داد: ۳۵ میلیارد تومانی که برای امسال درنظر گرفته اند جوابگو نیست و طی سال های اخیر گاهی اعتبارات تخصیصی تحقق نیافته است و البته برخی سال ها هم این میزان بیشتر از قول داده شده بوده است. اعتبار راه آهن شیراز – گلگهر در سال ۹۷ مبلغ ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، در سال ۹۶ مبلغ ۵۷۹ هزار و ۴۹۸ میلیون ریال و در سال ۹۵ مبلغ ۱۹۰ هزار و ۹۶۵ میلیون ریال بوده که گاهی هم بخشی از آن تخصیص نیافته است.
مسعودی گفت: با وجود این که فارس در سال ۹۷ با ۱۳ و ۶ میلیون تن بار خروجی در رتبه چهارم حمل و نقل کشور قرار داشته، اما سهم راه آهن استان از این بارهای خروجی با وجود ایمن ترین راه حمل و نقل، تنها ۴ دهم درصد بوده است. نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس ادامه داد: طول راه آهن شیراز – گلگهر ۳۴۶ کیلومتر است اما در فاز مربوط به قطعات یک و دو از منطقه بهرام گور ۱۵۵ کیلومتر آن اجرایی نشده است.
مسعودی گفت: قطعات ۳ و ۴ حدفاصل نی ریز- استهبان، فسا- سروستان و قطعه ۳ نی ریز- استهبان- فسا پیشرفت مطلوبی داشته است. وی ادامه داد: اما درباره تعیین مسیر این خط راه آهن شاید هدف پوشش شهرهای مختلف بوده اما با توجه به این که ۲۰ درصد مسیرها کوهستانی است، با مشکلات عمده ای مواجه می باشد و به همین دلیل پروژه کند پیش می رود. مسعودی یادآور شد: وجود معارض های مختلف به دلیل قرار گرفتن کارخانه، باغ و زمین های مختلف در مسیر راه آهن و تقاطع مسیر با خطوط لوله آب، برق و گاز موانع عمده ای نگران کننده است. وی گفت: در منطقه بهرام گور هم همچنان بحث محیط زیستی وجود دارد و مشکلات محیط زیستی مسایلی است که پیمانکاران از آن یاد می کنند.
با این اختصاص قطره چکانی بودجه تا ۲۰ سال آینده هم ساخته نخواهد شد