تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

23

راه‌آهن اقلید – یزد خردادماه ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 44673
  • 18 اردیبهشت 1400 - 15:57

 وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روند احداث راه‌آهن اقلید- یزد گفت:‌ نخستین قطار در این مسیر ریلی ۲۷۰ کیلومتری، خردادماه ۱۴۰۰ به حرکت خواهد افتاد و مردم از مواهب آن برخوردار خواهند شد.

به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا، محمد اسلامی شنبه در جمع خبرنگاران در اقلید فارس افزود: فرآیند تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط تکمیلی این مسیر ریلی هم به موازات انجام و حداکثر تا شهریورماه ۱۴۰۰ همه بخش های طرح تکمیل می‌شود.
وی با بیان این که چهار هزار میلیارد تومان به ارزش روز، برای ساخت این مسیر ریلی هزینه شده است، گفت: با بهره‌برداری از این خط ریلی، مدت زمان سفر با قطار در مسیر شیراز – مشهد سه ساعت کاهش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن اقلید – یزد با تسهیل ارتباط استان فارس به شمال شرق و جنوب شرق کشور، همچنین ظرفیت حمل سالانه هفت میلیون تن بار و چهار میلیون مسافر را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ادامه خط ریلی شیراز به سمت بوشهر گفت:‌ در پی تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه راهبردی که به توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد، دولت اهتمام ویژه‌ای به توسعه خطوط ریلی داشته است و در این راستا، ایجاد حدود دو هزار کیلومتر خط آهن در سال ۱۴۰۰ در دستور کار است.
اسلامی اظهار داشت: از این رقم، ۴۰۰ کیلومتر خط آهن در قالب احداث خط دوم است که ظرفیت، سرعت و ایمنی را افزایش می‌دهد و یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط جدید است که راه‌آهن زاهدان – چابهار و یزد – اقلید از جمله طرح‌هایی است که در دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در توسعه شبکه ریلی کشور، پیش بینی ما این است که راندمان کار در سال جاری، ۶ برابر راندمانی است که در طول تاریخ توسعه راه آهن در کشور اتفاق افتاده است.
اسلامی همچنین با اشاره به روند ساخت آزادراه شیراز اصفهان که حدود دو ساعت فاصله این دو کلانشهر را کاهش می‌دهد، از اهتمام ویژه دولت دوازدهم برای بهره‌برداری سریعتر از آن سخن گفت.
اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره مطالبه مردم اقلید در زمینه بهبود زیرساخت جاده ۱۸ کیلومتری اقلید – سورمق و اتصال این منطقه به بزرگراه در حال بهره‌برداری شیراز – اصفهان با توجه به آمار تلفات جاده‌ای اظهار داشت: اختصاص اعتبار به این جاده نیازمند آن است که این طرح در بودجه کشور،‌ ردیف مصوب داشته باشد که این موضوع نیازمند بررسی در دولت و مجلس شورای اسلامی است.

عملیات اجرایی راه‌آهن اقلید – یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شده است.
به گفته مجری راه آهن یزد – اقلید فارس، ۲۴۵ کیلومتر طول این مسیر در یزد و بقیه در حوزه استحفاطی فارس قرار دارد.
محمد منجمی اسفندماه ۱۳۹۹ در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: ایستگاه های ابرکوه و مهریز به عنوان ایستگاه های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح  در استان فارس است.
به گفته وی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند.
منجمی ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.
منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می دهد.
وی افزود: با بهره برداری از راه آهن یزد – اقلید، مسیر ریلی شیراز – مشهد حدود ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود و این مهم مدت زمان سفر را چهار ساعت کاهش می دهد.

تکمیل کریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی کشور و احیای بندر خشک، معادن سنگ آهن کنستانتره اسمالون، خاک نسوز آماکو و قلدسپات چغاک سرخ از دیگر اهداف طرح احداث خط ریلی اقلید – یزد ذکر شده است.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=44673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.