اولویتها و برنامههای شورای پنجم شیراز به ظرفیتهای شهر بستگی دارد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با «خبرجنوب» با بیان این مطلب گفت: به طور قطع ما چند موضوع را در اولویت کاری خود داریم اما برنامه های ما در شورای پنجم هرکدام به ظرفیت های شهر بستگی دارد.
سیداحمدرضا دستغیب ادامه داد: با توجه به وجود سومین حرم اهل بیت(ع)، اماکن مذهبی، تاریخی، ادبی و بافت فرهنگی و تاریخی، یکی از ظرفیت های شیراز در حوزه گردشگری و به ویژه در زمینه گردشگری زیارت است.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگیهای شهر شیراز که باید مورد توجه قرار گیرد، وجود هکتارها باغ در منطقه قصردشت و حریم شهر است که باید برای حفظ آنها تمامی تلاش خود را به کار بندیم.
دستغیب گفت: شیراز قدیم همواره به عنوان شهری سبز با مردمی خونگرم و فضای سبزی مناسب شناخته میشد که ما نیز باید به این موضوع توجه کنیم و به طور کل اعتقاد داریم شیراز باید شهری امن، زیبا و لذت بخش برای تمامی مردم شهر باشد.
وی تصریح کرد: یکی از اولویتهای ما در شورای پنجم، توجه به حوزه ترافیک و حمل ونقل شهر است که باید به صورت انسان محور تنظیم شود نه خودرومحور.
مباحث عمرانی و فرهنگی با هم در تضاد نیستند
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید اعضای شورای پنجم، آیا شیراز باید از اجرای پروژههای بزرگ عمرانی خداحافظی کند؟ ضمن رد این موضوع، گفت: مباحث عمرانی و فرهنگی به هیچ وجه با هم در تضاد نیست اما اعتقاد داریم که اگر در شهر روی یک حوزه تمرکز شده و به سایر حوزه ها توجه نشود، این امر موجب ضرر و عقب ماندگی شهر می شود. این در حالی است که باید به دنبال توسعه همه جانبه شهر باشیم.
وی ادامه داد: طی چندسال گذشته توجه زیادی به حوزه عمرانی و به ویژه پل سازی شده است در حالی که تفکر جدید شهرسازی در دنیا میگوید که هرچقدر شما پل و خیابان بسازید به معنای جذب بیشتر خودرو است. امروز در دنیا به جای ساخت پلهای بزرگ، بیشتر به مباحث فرهنگی توجه میکنند و شهر را به صورت انسان محور می سازند و مردم را عادت می دهند که بیشتر راه بروند و از سیستم حمل ونقل عمومی و اتوبوس استفاده کنند.
دستغیب گفت: ما باید کاری کنیم که مردم از زندگی در این شهر لذت ببرند. تعداد بیشتر ماشین در خیابان ها به معنای ترافیک بیشتر و آلودگی بیشتر هوا و به مخاطره افتادن سلامت جسمی و روحی مردم است، این در حالی است که این روزها اگر میخواهیم ۱۰۰ متر آن طرف تر از خانه خود خرید کنیم این کار را با ماشین انجام می دهیم.
وی با انتقاد از برخی دیدگاهها در خصوص استفاده از اتوبوس گفت: برخی فکر میکنند اتوبوس تنها متعلق به فقر است در حالی که استفاده از اتوبوس مربوط به انسان های بافرهنگ و سالمی است که برای حفظ سلامت خود و جامعه نمیخواهند از خودروی شخصی استفاده کنند و در تمامی نقاط دنیا، همه سوار اتوبوس می شوند.
رئیس شورای شهر شیراز اظهارداشت: در کنار توسعه حمل ونقل عمومی، ما باید به دنبال کاهش استفاده مردم از خودروی شخصی باشیم و این کار نیازمند فرهنگ سازی است.
در شهر تنها به مهندس شهرساز نیاز نداریم
دستغیب در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص نبود یک متخصص شهرساز در میان اعضای شورای شهر شیراز نیز گفت: شخصا این را قبول ندارم که شورا و شهر تنها نیازمند تخصص شهرسازی است چرا که در شهر به همه تخصصها نیاز داریم. چرا نمیگویند شهر نیازمند روانشناس سلامت است! آیا شهر به حقوقدان، استاد دانشگاه و پزشک نیاز ندارد؟ نباید برای توسعه شهر تنها روی تخصص شهرسازی تمرکز کرد و انتقاد از نبود یک متخصص رشته شهرسازی در شورا مثل آن است که بگوییم چرا یک جامعه شناس در شورا نیست. البته برای جبران نبود متخصص برخی رشته ها در شورا می توان از مشاورین برجسته استفاده کرد و این را جبران نمود.
استفاده از ظرفیت خیرین در پروژه های شهری شیراز
وی درخصوص برنامه های شورای پنجم در زمینه کسب درآمدهای پایدار و تحقق بودجه شهرداری شیراز به ویژه در حوزه جذب سرمایه گذاری، گفت: یکی از چالش های بزرگ شهرداریها از زمانی که به عنوان نهاد عمومی غیردولتی مطرح شدند کسب درآمد بود. در این رابطه یکی از مواردی که مطرح بوده، بحث درآمدهای پایدار است که یکی از بخشهای مهم آن، جذب سرمایه گذاری است.
دستغیب تصریح کرد: در زمینه جذب سرمایهگذار به ویژه سرمایه گذاری خارجی، وضعیت کشور خوب نیست و شرایط ما در این زمینه به وضعیت کلی کشور بستگی دارد. این در حالی است که به دلیل وضعیت بحرانی منطقه و ترس از ریسک، سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در اینجا نیستند و هرچند مسئولین کشور نیز طی این مدت برای ارتقای امنیت کشور تمامی تلاش خود را به کار بسته اند تا کشور برای حضور سرمایه گذاران امن باشد اما با توجه به آنکه وضعیت سرمایه گذاری در کشور ما خوب نیست، بالطبع حوزه سرمایه گذاری شهرداری شیراز هم وضعیت خوبی در این زمینه ندارد.
وی که سابقه نمایندگی یک دوره مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ما در تمام بخش ها خیر داریم اما تنها حوزهای که نقش خیرین در آن کم رنگ به نظر میرسد، شهرسازی است که باید تلاش کنیم خیرین را به این سمت سوق دهیم و از ظرفیت آنها در حوزه شهرسازی استفاده کنیم. در روایات نیز داریم که برای ساخت پلها و آبادی شهرها میشود از کمک های خیرین استفاده کرد.
رئیس شورای شهر شیراز گفت: اگر ما بتوانیم مردم خیر را به سمت تامین نیازهای شهر مانند باغ خانواده، میدان و جاده های سلامت هدایت کنیم و هرکسی به اندازه توان مالی خود به شهر خدمت کند، این یک کار خیر بزرگ است و حتی می توان پروژه را به نام آن خیر نام گذاری کرد.
وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد که هر شهروند نگهداری یک درخت را عهده دار شود؟ اگر این کار صورت گیرد و همه مردم در ساخت و نگهداری شهر همکاری و مشارکت کنند، آن زمان است که در توسعه شهر قدمی روبه جلو برداشته ایم چرا که به طور قطع شهرداری نمی تواند تمامی نیازهای شهر را برآورده کند و بهترین راه، استفاده از مشارکت مردم در اداره شهر است. دستغیب در بخش دیگری از سخنانش درخصوص کم رنگ شدن نقش گردشگری درمانی در شیراز، گفت: با توجه به آنکه هزینه های درمانی در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار گران قیمت و در کشور ما ارزان است، بسیاری از مردم آن کشورها، کشور و شهر ما را به عنوان هدف خود برای استفاده از خدمات پزشکی برمی گزینند. وی ادامه داد: زمانی که در مجلس بودم طرحی را در دست داشتم که در آن شیراز به عنوان قطب درمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر متصل شود که اجرای این طرح نیازمند زیرساخت هایی بود که بخش خصوصی باید به آن ورود می کرد و این کار صورت نگرفت.
دستغیب گفت: مهمترین بخشی که مورد نیاز است بحث هتلینگ و اسکان گردشگران درمانی و دوم اعتمادسازی در کشورهای اطراف در زمینه ارائه خدمات درمانی است که این کار قدری با ضعف همراه بوده است.
خیلی از مسئولین آمدند و وعده های زیبا و جذاب دادند و رفتند! از حرف تا عمل فاصله بسیار است عزیز من…
البته ما ک خوشبینیم چون مجبوریم!