معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت و گو با «خبر جنوب» در این زمینه گفت: آزادراه شیراز – اصفهان پس از افتتاح علاوه بر ایمنی و توجه به مباحث زیست محیطی ۲ ساعت از طول مسیر شیراز- اصفهان را میکاهد.
عنایت ا… رحیمی افزود: این پروژه که با مشارکت دولت و قرارگاه خاتم الاوصیاء به عنوان سرمایهگذار به صورت سهم مساوی در حال اجراست هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت دارد که در این زمینه دولت کل سهام خود را طبق قرارداد به قیمت روز پرداخت کرده است. قرارگاه نیز بخشی از سهم خود را پرداخت کرده و بخشی از آن باقیمانده و فعالیتهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تنها پروژه فعال آزادراهی در کشور است، افزود: هم اکنون سنگشکنی و زیرسازی بتنی پروژه در حال انجام است اما به دلیل افزایش چند برابری قیمتها و کمبود نقدینگی برای تأمین قیر و میلگرد که در بورس عرضه میشود، برای اجرای پروژه نیازمند نقدینگی هستیم. این در حالی است که با توجه به این که پرداختی ما به صورت اسناد خزانه است قسمتی از آن هم کسر میگردد.
رحیمی گفت: توان اجرایی ما برای ساخت آزادراه خوب است و میتوانیم آن را به سرعت اجرا کنیم اما مشکل اصلی کمبود نقدینگی است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: قرارداد اولیه این پروژه بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده است اما با توجه به افزایش هزینه این اعتبارات نیز افزایش یافته است. برای تکمیل این پروژه تا قبل از این ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که این رقم نیز با توجه به افزایش هزینهها به طور قطع افزایش یافته است اما در صورت تأمین اعتبارات امیدواریم بتوانیم این پروژه را تا سال آینده به سرانجام
برسانیم. وی افزود: اما یکی از موضوعات اساسی بر سر راه این پروژه، توزیع مناسب ورودی آن به شهر از سه راهی قلات است که یکی از این پروژهها ساخت تقاطع چند سطحی در این مکان و در ادامه ساخت ۳۵ کیلومتر در ادامه این مسیر یکی از سه راهی قلات به رینگ سوم و کمربندی جدید شیراز است که به طول ۸۲ کیلومتر هم اکنون در حال ساخت است و در ادامه پروژه در حد فاصل سه راهی قلات تا بزرگراه حسینی الهاشمی است.
وی افزود: اما در کنار این مسیرها یک مسیر دیگر هم قرار است از تنگ خیاره آغاز و آزادراه شیراز را پس از گذر از لپویی به جاده فعلی شیراز- اصفهان متصل کند.
رحیمی از آزادراه ۵۰ کیلومتری لامرد و پارسیان که نیمی از عملیات آن انجام شده است به عنوان دیگر پروژه آزادراهی فارس یاد کرد و گفت: علاوه بر این پروژه آزادراه شیراز- بوشهر نیز یکی دیگر از پروژههای ما در این حوزه است که مراحل آن در حال انجام است اما در حال حاضر اولویت اصلی ما تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان
است. وی از بزرگراههای کنارگذر شرقی شیراز، دشت ارژن- ابوالحیات و فراشبند- فیروزآباد به عنوان برخی از پروژه های دیگر استان در این حوزه یاد کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص اتصال راه آهن فارس به یزد از سمت اقلید نیز گفت: این پروژه نیز هم اکنون با سرعت در حال اجراست و سال آینده راه آهن اقلید به یزد به اتمام خواهد رسید که با اجرای آنها فاصله مسیر راه آهن فارس تا مشهد نیز تا حدود زیادی کاهش مییابد اما اتمام این پروژه بسته به میزان نقدینگی است که به دست ما می رسد.
مسئولین چرا زودتر راه اندازی نمیکنین ازادراهو بابا چشامون سبزشد از بس رفتیمو دیدیم افتتاح نشده ب قول پدربزرگم از۵۰،۶۰یال پیش صحبتش بود که همچین جاده ای بندازن
ها والا راس میگد