یکی از پروژههایی که چند سالی است در خیابانهای شیراز اجرا میشود و یا در دستور کار شهرداری قرار میگیرد، سنگفرش خیابانها به ویژه در نقاط مرکزی شهر است؛ اقدامی که از آن به عنوان گامی برای رفتن به سمت انسان محوری شهر یاد میشد و اگر چه برخی از آنها مانند محور حافظیه با مشکلاتی همراه شد اما در کل، مورد استقبال شهروندان وگردشگران قرار گرفت. حال به گفته شهردار منطقه یک شیراز در گفت وگو با خبرنگار ما، قرار است ۳خیابان اصلی مرکز شهر در این منطقه سنگفرش شود.
حمیدرضا اسماعیلی گفت: در حال حاضر، موزاییک فرش ۳ خیابان مطهری، بعثت و فردوسی در دستور کار قرار گرفته است که موزاییکفرش خیابانهای بعثت و مطهری امسال آغاز میشود و خیابان فردوسی به دلیل اجرای برخی پروژهها تاسیسات دیگر به سال بعد موکول میشود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از پروژههای اثرگذار ما ساماندهی پیادهرو و سنگفرش خیابان عفیفآباد است که در این طرح، عرض پیادهروها افزایش یافته و جای پارک خودرو در حاشیه خیابان حذف میشود اما به جای آن دو مسیر دوچرخهسواری در دو طرف خیابان ایجاد و فضای ماندن آنچه امروز در جلو باغ عفیف آباد شاهد هستید در خود خیابان عفیف آباد هم
اجرا میشود. وی افزود: البته با توجه به سنگینی تردد در این مسیر، اجرای آن زمانبر است. در حال حاضر به دنبال یک پیمانکار قَدَر برای اجرای پروژه با سرعت و کیفیت مناسب هستیم که تا هفته آینده تکلیف آن مشخص میشود. با توجه به نوع فضاسازی، مبلمان و پیاده روهای این محل حتی سعی میکنیم در برخی ساعتهای شب این محل را تبدیل به پیادهراه کنیم و اجازه تردد خودرو در آن ساعتها
را ندهیم. وی درباره تبدیل خیابان عفیفآباد به پیادهراه دائمی هم گفت: تصمیمگیری در این زمینه باید در سطح کلان صورت گیرد ما تأییدیه این طرح را گرفته و برای شورا و شهرداری تشریح کردهایم و با آغاز پروژه از زمان آغاز تا پایان کار ۱۸ماه ساخت کل پروژه به طول میانجامد اما به دلیل وجود برخی کوچههای مسکونی و بیمارستان در حال حاضر امکان ایجاد پیادهراه دائم وجود ندارد. وی اظهار کرد: یکی دیگر از پروژههای ما، فاز دوم پارک بعثت است که به مساحت ۴ هکتار در حال اجراست و با احداث آن مساحت پارک دو برابر میشود. اسماعیلی درباره طولانی شدن اجرای این پروژه گفت: علت تاخیر در عملیات اجرایی پروژه، ضعف پیمانکار پروژه در تکمیل آن بود که تا توانستیم خلع ید پیمانکار قبل را گرفته و با پیمانکار جدید به توافق برسیم، طول کشید اما با توجه به توان پیمانکار جدید تا دو ماه آینده این پروژه هم به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: یکی از مشکلات ما در برخی پروژهها آن است که پیمانکاران ضعیفی این پروژهها را در دست دارند و این به آن دلیل است که بر طبق قانون پروژهها حتما باید از طریق مناقصه انتخاب شوند. در مناقصه هم همه شرکت کرده و هر کسی که قیمت کمتری برای انجام کار بدهد قبول میشود و همین باعث میشود گاه یک پروژه به پیمانکاری ضعیف داده شود که هم در وسط کار میماند و حتی گاه به دلیل نوسان بازار و دیر شدن کار، حتی وثیقه خود را هم رها کرده و پروژه را نیمهکاره میگذارد و میرود. در این بین تا ما بخواهیم خلع ید وی را گرفته و پیمانکار دیگری انتخاب کنیم، مدت زمان زیادی از دست میرود.
شهردار منطقه یک شیراز گفت: این در حالی است که میتوان تعدادی پیمانکار بزرگ را شناسایی کرد و از میان آنها گزینه مورد نظر را انتخاب کرد تا پروژهای به دلیل ضعف پیمانکار زمین نماند. اسماعیلی در خصوص پیادهراه شدن خیابان رودکی نیز گفت: این پروژه جزو طرحهای ماست اما زمانی که خواستیم عملیات اجرایی را شروع کنیم، هتلهای موجود در این محل اعلام کردند که با آغاز کار سنگفرش خیابان با مشکل مواجه میشوند و فصل کار آنهاست. به همین دلیل نیز علی رغم مشخص شدن پیمانکار هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است. / خبرجنوب
آخر نفهمیدیم هدف شهرداری از سنگفرش کردن خیابانها با یک مشت سنگ بدقواره و بدشکل مثل جلو حافظیه چیه
به نظرم سنگ فرش کردن خیابان های شیراز خیلی خوبه، در صورتی که ابتدا راه دسترسی جدید ایجاد کنند، سپس اقدام به پیاده راه و سنگفرش کردن خیابان بکنند.
مثلا اگر زیرگذری توی محدوده ی حافظیه اچرا می شد و مسافران مجبور نیودند از یک کوچه ی قدیمی (گود خزینه) عبور کنند چقدر بهتر بود.
در کل سنگفرش کردن خیابان هایی که قراره مملو از خودرو و فاقد فضای سبز باشن، به نظرم کاری بیهوده است.