سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: اوایل دهه ۹۰ خط ویژه اتوبوس زند با هدف جداسازی مسیر اتوبوسهای خط واحد از خودروهای شخصی و تاکسیها ایجاد شد تا افرادیکه از تاکسی شخصی استفاده نکرده و اتوبوس را انتخاب میکنند در ترافیک زجرآور این مسیر نمانند.
داستان این مسیر هم در نوع خود جالب بود، ابتدا مسیر به طرز زشتی با نرده جدا شد، با اعتراضهای انجام شده نردهها برچیده و مسیر با علایم ترافیکی جداسازی شد که نتیجه آن ورود خودرو به مسیر بود و در نهایت جداکننده پلاستیکی نصب شد که تا حد زیادی از ورود خودروها جلوگیری کرد.
از سویی مسوولان قصد داشتند با نامگذاری عجیب مسیر به مسیر اتوبوس BRT، گنجشک را بجای قناری رنگ کرده و به مردم ارائه کنند در حالیکه نه اتوبوسها، اتوبوس BRT بودند نه دسترسی ها بصورت پله برقی و ایمن از حاشیه بلوار زند به وسط و ایستگاهها تعریف شده بود.
و اکنون چند ماه و حتی سال است که شاهد ورود خودروها به این خط هستیم که یا با دستور پلیس و به منظور کاهش حجم خودروها در مسیر اصلی انجام می شود و یا تخطی رانندگان خودروها.
که در هر دور مورد تصمیمی اشتباه و به ضرر افرادیست که از اتوبوس برای حمل و نقل عمومی استفاده میکنند تا از ترافیک در امان باشند، چراکه اساسا هدف ایجاد مسیر ویژه اتوبوس همین بوده تا تفاوتی میان افرادیکه که از خودرو شخصی و اتوبوس استفاده میکنند وجود داشته باشد.
حال که از طرف مسوولان ترافیکی شهر اولویتی برای این موضوع وجود نداشته و بود و نبود خط ویژه برای اتوبوس و افزایش سرعت حمل و نقل آن با حضور خودروها در آن بی معنی شده است بهتر است عطای آن را به لقای آن بخشیده و با جمع آوری این خط خیال همه را راحت کنند، تا مثل گذشته همگان دور هم به خوشی در ترافیک بمانند و کسی برایش نظم شهری و حمل و نقل عمومی اهمیت نداشته باشد.
خطوط ویژه، مسیر دوچرخه سواری، پارک ویژه تخلیه بار و طرحهای اینچنینی همگی نیازمند نظارت ویژه و شدید است که در شیراز هیچگاه دیده نشده و بهتر است با حالت فعلی برچیده شوند.