امین آل شمس ؛ سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: سال ۹۲ و زمستان آن را شیرازیها با بارش های برفی به یاد دارند که برای سالهای اخیر بی سابقه بود و همزمان با بارش برف مسوولان در حال جراحی مرکز شهر با اجرای خطوط ویژه اتوبوس بودند، طرحی که به عقیده آنان کاملا کارشناسی شده و برای مهار ترافیک مرکز شهر بود که می بایست در کنار اجرای طرح محدوده ترافیک به اجرا در می آمد. خط ویژه بلوار زند ایجاد شده بود، مسیر شرق به غرب شیراز هم از فلکه مصدق تا چهاراه ملاصدرا برای عبور اتوبوسها ایزوله و جداسازی سازی شده بود که البته مهمان ناخوانده ای به نام تاکسی هم وجود داشت تا از همین ابتدا کارایی این خطوط و صف طولانی تاکسیها روی اعصاب مسافران برود.
فاز بعدی، ایجاد خط ویژه از میدان ستاد تا فلکه فرودگاه بود که به دلیل وجود فروشگاههای عرضه کننده خدمات اتومبیل قابل پیش بینی بود که اجرای این خط و ممنوع شدن توقف اتومبیل می تواند باعث ایجاد تنشهای مختلفی شود. اما مانند همیشه مسوولان با بودجه شهر که با پول شهروندان تامین شده بود بدون درنظر گرفتن آنچه پیش خواهش آمد، اقدام به ایجاد نرده کشی در طول مسیر و ساخت ایستگاه اتوبوس کردند البته نه اتوبوس Brt خریداری شده و نه آینده نگاری خاصی در این موضوع دیده شده بود. هنوز چندروزی از روزهای برفی و ایجاد خط ویژه نگذشته بود که آگهی تجمع کسبه و اهالی خیابان نادر و مشیرفاطمی در اعتراض به این طرح در دیوارهای این دو خیابان ظاهر شد و مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداری و شورای شهر که در اجرای طرح ترافیک ناکام مانده بودند، اینبار در برابر خواسته عده ای از شهروندان دست تسلیم را بالا برده و نرده کشی ایجاد شده و ایستگاه های اتوبوس نصب شده را از میان برداشته تا نتیجه یکی دیگر از کارهای کارشناسی شده شهرداری منجر به تقابل مردم با این مجموعه و در نهایت هدر رفتن اموال بیت المال شود.
اما این پایان داستان نبود، خط ویژه لطفعلی خان زند و قصردشت نیز برچیده شد تا نشان داده شود برخلاف صحبتهای جناب شهردار، هیچ اعتقادی به استفاده از حمل و نقل عمومی و ایجاد مسیر ویژه برای اتوبوس ها وجود ندارد.
اما با گذشت ۳ سال و حضور ناصر شمس بر مسند معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، ایجاد تغییرات محسوس ، وی در آخرین مصاحبه خود از ایجاد خطوط ویژه اتوبوس در مسیرهایی خبر داده که تجربه شکست خورده داشته و سووال اینجاست که در اجرای مجدد این طرح چه اتفاق جدیدی رخ داده که ضامن عدم شکست طرح، مخالفت نکردن مردم و برچیده نشدن آن است؟
آنطور که خبرجنوب از نشست خبری شمس در هفته گذشته نوشته، وی از ورود ۲۸۶ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهرداری شیراز تا پایان سال جاری خبر داد و گفته است: از محل درآمد شهرداری، تعداد ۲۸۶ دستگاه اتوبوس مطابق با استانداردهای روز دنیا خریداری شده و با ورود این اتوبوس ها، مسیرهایی به عنوان مسیرهای ویژه، بازگشایی خواهد شد تا سرعت حمل و نقل افزایش یابد.
شمس ادامه داده: در فاز اول از میدان ۱۵ خرداد تا میدان بسیج برای روانسازی ترافیک، طرح اجرای مسیر ویژه اتوبوس را در دستور کار قرار دادیم و در محدوده خیابان شوریده شیرازی (سی متری سینما سعدی) تا فلکه هنگ به سمت باسکول نادر، چهار راه پانزده خرداد (پارامونت) و چهار راه سینما سعدی، روان سازی ترافیک انجام خواهد شد. وی تاکید کرده: طبق مصوبه شورای شهر، از این پس در حریم ۵۰۰ متری هیچ تقاطعی، مجوز کاربری تجاری و آموزشی که ایجاد ترافیک کند صادر نمی شود.
اکنون با بیان این صحبتها و انتظار ورود اتوبوسهایی که قرار بود ۶ ماه قبل وارد شوند و هنوز نیامدند، سرانجام ایجاد خطوط ویژه چه خواهد شد و البته مسوولان محترم آگاه باشند که برای تک تک ریالهایی که از جیب شهروندان که تامین کننده اصلی بودجه شهر محسوب می شوند، خرج میکنند و به هدر میدهند باید پاسخگو باشند.
به نظر می رسه تصمیماتی که در مجموعه شهرداری شیراز گرفته می شود به جای اینکه منافع مردم عادی و شهر را به دنبال داشته باشه بیشتر برای منافع شهری و رانتهایی است که از طریق این تصمیمات نصیب افراد خاص می شود.
عذر می خوام کامنت قبلی را به صورت زیر اصلاح می کنم
به نظر می رسه تصمیماتی که در مجموعه شهرداری شیراز گرفته می شود به جای اینکه منافع مردم عادی و شهر را به دنبال داشته باشه بیشتر برای منافع شخصی و رانتهایی است که از طریق این تصمیمات نصیب افراد خاص می شود.
همش وعده های الکی.
اگه واقعن کسی پاسخ گو بود که آقایون اینجوری بیت المال رو خرج کسب تجربه نمی کردند.
یک مسئله ساده هست که اتوبوسرانی شعور درکش رو ندارد. اتوبوسها اگر برنامه ریزیشون طوری باشه که مجبور نباشن با سرعت ۲۰ کیلومتر تو خط خالی برن، کل زمان سفرشون کمتر خواهد بود، و در نتیجه، یک اتوبوس تو طول روز تعداد سفر بیشتری می تونه انجام بده. در نتیجه دو اتفاق می تونه بیوفته. یا از اتوبوسهای کمتری استفاده می شه که حتی استفاده از یک اتوبوس کمتر تو یک خط باعث صرفه جویی مالی عظیم میشه، یک راننده کمتر، یک اتوبوس و گازئویل اون کمتر. و یا اتوبوسها می تونن سرفاصله کوتاهتری داشته باشن. معنیش اینه که تراکم مسافرا تو اتوبوسها کمتر میشه و راحتی بیشتر.
مسئله دیگه عدم تطبیق برنامه اتوبوسها با نیاز مسیر هست. آخرین اتوبوس خطهای عادی ۹:۳۰ هست. از ۹:۳۰ تا ۱۱:۰۰ اتوبوس شبانه. همه این اتوبوسها، مخصوصا مسیر نمازی – قصردشت – گلستان تا خرخره پره (حداقل تابستونا). بعد از ظهر که استفاده کمتره، از اونجا یکم بزنن بدن به ساعات شلوغتر.
به جای brt و خطوط ویژه باید به فکر اجرای تراموا بود . حجمی رو که خطوط ویژه و brt اشغال میکنند به تراموا اختصاص دهیم تا علاوه بر نظم حمل و نقل عمومی الودگی هوا هم کمتر خواهد شد .