امین آل شمس؛ شیراز۱۴۰۰ – همانگونه که پیش بینی میشد طرح ترافیک شیراز ابلاغ و اجرا نشده، از حرکت ایستاد و در میان اختلاف شدید مدیران ارشد دو دستگاه مجری این طرح یعنی نیروی انتظامی و شهرداری شیراز، تنها وقت، اعصاب و هزینه انجام شده از جیب شیرازیها بود که به هدر رفت و مسوولان هم کـَـکـِــشان نگزید!
متاسفانه شیراز عرصه آزمون و خطای مسوولان مختلف و اجرای طرح های بی سرانجام شده و باید گفت این شهر تاریخی که مظهر تمدن و فرهنگ ایران بوده، اکنون همانند یک ده بزرگ اداره میشود که در آن مسوولان و قبل از اینکه با یکدیگر تفاهم داشته و مجوز اجرای طرحی را گرفته باشند، ابتدا آن را اجرا میکنند، سپس دعوا و جنجال خود را به رسانهها میکشانند و دورادور جواب یکدیگر را از طریق تیتر مطبوعات ارسال، خیابانها را زخمی کرده و با هزینه بسیار نرده کشی میکنند و در انتها هم چون صلاح هم را نمیروند، همه آنچه را بر سر شهر و شهروندان آوردهاند، فراموش کرده و بیتوجه به دلایلی و ضرورتهایی که برای اجرای طرح ترافیک تحویل افکار عمومی دادهاند، اجرای آن را معلق میکنند.
اما مضحکتر از اقدامات اینچنینی، ادعای کارکرد یکسان خط کشی با نرده کشی در جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به محدوده خطوط ویژه می باشد که از روشنایی روز هم واضحتر است که حتی با حضور فیزیکی و پررنگ پلیس (که بیتردید پلیس حضور و نظارتی نخواهد داشت)، شهروندانی که هیچگاه آموزشهای فرهنگی و سخت گیری در اجرا و توجه به قانون از سوی مسوولان را تجربه نکردهاند، خیلی راحت و بدون دغدغه وارد این خطوط خواهند شد و روز از نو، اتوبوسهای شهری پشت ترافیک خودروهای شخصی و تک سرنشین باقی میمانند. البته عدم ارائه این آموزش ها از سوی مسوولان در شهری که رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری موسیقی را باعث انحراف می داند و عدم هزینه کرد در آن را افتخار قلمداد کرده و رییس کمیسیون فرهنگی آن نیز به جای رسیدگی به مشکلات فرهنگی شهر، در نطق پیش از دستور خود، با سیاسی کاری به تفکر مخالف خود حمله کرده و تهمت می زند، جای سووال و انتظاری باقی نمی گذارد!
متاسفانه مسوولان شهر از آزمون ساده اجرای طرح ترافیک نیز با نمرهای بسیار پایین رد شدند و از فردا روز نیز توپخانه خود را به سمت طرف مقابل بر مبنای ضرب المثل معروف «کی بود کی بود من نبودم» روشن کرده و دیگری را در عدم اجرای طرح ترافیک مقصر قلمداد میکنند. مسوولان محترم بیتردید حتی زحمت عذرخواهی از شهروندان را به دلیل حیف و میل اموال عمومی در نصب نردههای خط ویژه و ایجاد ایستگاههای اتوبوس و برداشته شدن آنان، نخواهند داد و همچنان خود را خادم مردم و عاشق خدمت معرفی کرده و با ایجاد گزارش های ساختگی و دادن رپورتاژ آگهی به مطبوعات شهروندان را راضی از آنچه که در شهر اتفاق می افتاد، نشان می دهد!
کلام از بیان عمق بیکفایتی مسوولان شهری در اجرای این طرح و آنچه بر سر شهر و اعتبار شیراز آوردند، ناتوان است اما تمامی این اقدامات در حافظه تاریخی شهروندان ثبت خواهد شد و به عنوان لکهای سیاه در کارنامه این افراد ثبت میشود. شیرازی که میتوانست به عنوان برترین شهر کشور در ردههای مختلف بدرخشد اکنون به لطف و یاری مسوولان آن، چنان درگیر حاشیه و سیاسی کاری شده که اجرای طرحهای بزرگ و زیربنایی آن فراموش شده و کارش به جایی کشیده که از دیگر شهرهای کشور الگوگیری کند و مسوولان برای انجام وظیفه خود با منت گذاری بر سر مردم، به گونهای وانمود کنند که گویی مردم محتاج به خدمت آنان هستند.
حال که نردههای خط ویژه جمع آوری شده، باید دید مسوولان محترم که شبانه روز درحال ارائههای ایدههای خالق الساعه در مدیریت شهری هستند چگونه مانع ورود خودروهای شخصی به مسیر اتوبوس میشوند و البته این مسئله که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و سال جدید و با توجه به مهمان پذیری شیراز این مسئله بهانهای جدید برای مسوولان شود و درنهایت اجرای طرح ترافیک شیراز را درکل به خاطرات سپرده و تعطیلات دو هفتهای این ایام بهانهای شود برای از یاد بردن اجرای این طرح پرهزینه از سوی مسوولان!
ای گل گفتی نبود یک تصمیم جامع و قاطع شد این چرا؟؟؟؟؟؟
واقعا برای شیراز و مسولین شیراز و مردم شیراز متاسفم
صادق جان من از یه چیز دیگه هم میترسم
اونم اینه شاید مجموعه شهرداری بخواد تصمیم بگیره پل های تازه ساخته در شیراز رو تخریب کنه و به جاش خط های رنگی بکشه
خواهشن به مردم بگید با آهن کیلویی ۲۰۰۰ تومان وهزینه ساخت ونصب این نردهها وهزینه جمع اوریشون وسایر هزینه ها چقدر باید جیب مبارک را بتکونن وچندتا از این طرح ها در طول سال داریم؟
سلام آقای شهردار از شمابعید بود!!!
مقصر شهرداری نبود
اشتباه رای منفی دادم لطفا مثبت بدین
یک طرحی یا باید اجرا نشه یا اگر هم اجرا شد باید باقدرت ادامه پیدا کنه فکر کنم در این موضوع زور صنف کسبه به شهرداری چربید ولی دلیلش نمیدونم چی بود مردم این شهر هم در مسائل ترافیکی به هرج مرج وبی قانونی عادت کردن البته درمان این مشکل برای بعضیها مثل اینکه زیادی دردناک بود حیف این هزینهای هنگفت که ازجیب ملت تو این طرح به باد رفتو هیچ کس هم پاسخگو نیست
کاش خودشان را در برابر خطاها و تصمیمات اشتباهی که میگیرند مسئول بدانند و توضیح قانع کننده داشته باشند.
خیلی آرمانی بنظر میرسد که یکی از همین مسئولان زیر همین صفحه و تنها مرجع منتقد و زبان گویای همه مردم شیراز (شیراز ۱۴۰۰) پاسخ دهد.
این طرح باید اجرا می شد و ادامه پیدا می کرد. مردم وقتی چند ساعت پشت ترافیک منتظر میموندن، می فهمیدن که دیگه نباید با خودروی شخصی بیان بیرون و مجبور می شدن از اتوبوس(البته اتوبوس با کیفیت و منظم) استفاده کنند.البته مسئولان سالهای پیش شیراز هم باید آینده نگری می داشتند و حداقل چندتا پارکینگ عمومی درست و حسابی واسه جای جای شهر می ساختند، که هر کسی ماشینش رو کنار خیابون پارک نکنه بره خرید کنه.
من با این نرده ها موافقم نباید جمع اوری بشه بخدا نظم به خیابان ها داده بود عابرین پیاده مثل ادم از خط کشی رد میشدن کسایی که مخالفن صد درصد تازه شیراز اومدن
واقعا تو ی شهری که رانندهاش اولیه ترین مقررات رانندگی را رعایت نمیکنن باید توقع داشت به خط گشی خط ویژه اتوبوس احترام بزارن واقعا توقع بیجایی هست.
اینجا شیراز است ،شهری که با این روند از یادها میرود
خودرو های پاک پاریس را به پرسپولیس می رسانند
http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28agmgmrptzlsncswisiwidpf2wbwidpf2wb%29%29/detail/334985/society/tourism
دو روز پیش این خبر اومد بیرون که قرار ماشین های کم مصرف و پاک سال آینده در رالی پاریس تا پرسپولیس شرکت کنن. هدفشون از این کار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ محیطزیست هست که سال آینده مهر ماه برگزار میشه. مسیر مسشابقه هم در بعد از ورود ماشین ها به ایران به این ترتیبه که خودروها از مرز بازرگان وارد ایران میشوند و بعد از عبور از شهرهای ماکو، تبریز، زنجان و قزوین به تهران میرسند و از قم به کاشان، اصفهان و در به طرف نهایت به شیراز حرکت میکنند. اسپانسر این رالی هم GTO هست که قراره خاطرات رالی پاریس تا پرسپولیس سال ۱۹۷۱ میلادی زنده کنن
شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن جهان
افتخاری دیگر برای مردم و مسئولین کازرون
تالاب پریشان آتش گرفت/ لاک پشتها به اعماق دریاچه پناه بردند
کازرون – خبرگزاری مهر: در حالیکه کمتر از یک هفته از آبگیری ۲۰۰ هکتار از تالاب بین المللی پریشان بیشتر نمی گذرد، بار دیگر افرادی اقدام به آتش زدن نیزارهای دریاچه کرده تا پریشان دوباره با بحران روبه رو شود.
http://www.mehrnews.com/detail/News/2224325
اشکال کار اینجاست که از ابتدا، لزوم چندانی به طرح ترافیک در شیراز نبوده. منظورم این نیست که ترافیکی وجود نداره. منظورم این هست که در شیراز تنها چندساعت ترافیک سنگین وجود داره که “کنترل ترافیک ساعتی”، میتونه به شیوه های مختلف مثل عوض کردن ساعت کار بانک ها یا مدارس مشکلات رو حل کنه.
البته برای انجام هر اقدامی مهمترین نکته داشتن مدیریت واحد شهریه.
تقلید از شهر های نه تنها مشکلی رو حل نمیکنه که مشکل و هزینه اضافه میکنه.
بعلاوه در خیابانهای باریکی مثل نادر برای سهولت عبور و مرور و “کنترل ترافیک ساعتی” (صبح و بعدالظهر) میشه تنها از یک خط ویژه اتوبوس استفاده کرد! مثلا صبح ها که حجم ترافیک به سمت مرکز شهر هست و مسیرها به اون سمت شلوغه، خط به اتوبوس های اون مسیر اختصاص پیدا کنه و بعد از ظهر ها بالعکس. بدیهیه که اتوبوس ها در جهت مخالف از مسیر عادی استفاده میکنند.
” ادعای کارکرد یکسان خط کشی با نرده کشی در جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به محدوده خطوط ویژه می باشد ”
واقعا اگر اینجوری هست پس چرا پلیس در تمام ورودی ها و خروجی های نرده ها نیرو گذاشت که کسی در خطوط ویژه داخل نشود؟
لا اقل اگر طرح ترافیک اجرا نشد، نرده ها ی میدان ولیعصر تا نمازی میماند و خطوط ویژه اجرا میشد.
بخدا حرف دل منو زدی
چنین طرح هایی متعلق به شهروندان هست. پس باید همه یا حداکثر شهروندان راضی باشن، این که طرح به ضرر کسبه، ساکنین و… باشه. نشون دهنده غلط بودن “طرح تقلیدی” شهرداری هست. نه غلط بودن شهروندان!
باید افراد کارشناس، طرح هایی رو ابداع کنند که هم رضایت همه رو جلب کنه و هم حل کننده مشکل باشه. وگرنه به قول اون دوستمون کشمکش بین کسبه و پلیس و شهرداری و … به هیچ نتیجه ای نمیرسه و مثل بقیه طرح های اجباری و ناموفق ملی، خود این طرح تبدیل به یک مشکل مزمن شهری میشه.
این همه کسبه با گرون فروشی شون و به بهانه گرونی دلار و تحریم به ما ملت ضرر زدن بیذور یی بار هم ضرر ببینن
توجه کردید که ترافیک ملاصدرا چقدر روان شده؟هر کسی این ایده رو داده خیلی عالی کار کرده واقعا دستش درد نکنه کاش خیابان نادر هم این کار رو کنن از طرح ترافیک و این آهن ها که گذاشتن بهتره!
از اول نباید به این شکل نرده می کشیدن.خیابونها رو خیلی زشت کرده بود.بهتر بود حالا که میخوان چنین طرحی رو پیاده کنن از نرده ها یا وسایلی شبیه به اونایی که توی خیابون چمران گذاشتن برای جداسازی مسیر دور زدن ماشینها استفاده میکردن(اسمشو نمیدونم). هم زشت نیست هم جداسازی کرده.
همین چمران هم سعی و خطا کار کردن.
یک مدت برای بریدگی اول بلوار چمران گذاشتند و پس از مدتی جمعش کردند.
البته کاش یک فکری به حال این بریدگی می کردند، واقعا دور زدن شده یک معضل برای ما، با این سرعت سرسام آور
ماشین هایی که می خواهند وارد زیرگذر زرگری شوند.
نرده خیابون زند تا نمازی جمع نمیشه خیلی خوشحال نشید.
خوبه که جمع نمیشه
نرده های نادر قارا نبود اجرا بشه خود سردار به بهانه اینکه اگه شهرداری خط ویژه نذاره طرحو اجرا نمی کنه شهرداری رو مجبور کرد که نرده کشی کنه ولی خدا رو شکر که نرده های خط ویژه نمازی ولیعصر هستن!
احسنت
جناب شهردار و تیم فشلش بایستی جواب خیلی از حیف و میل های بیت المال رو بدن
این کارها کم نبوده کافیه یه کم توی شهر حواستون جمع باشه
تعویض چندگانه موانع از نوع پلاستیکی به بتنی و به اهنی
سرعتگیر در انواع مختلف
تعویض رنگ تابلوها در مدلهای مختلف
ساعتهای شنی و شمارنده های جدید
دوربینهایی که به درد طرح ترافیک نمیخورد
این همه نرده و آهن
خیابانهایی که درست نمی شود
مترویی که بعد از قورت دادن هزاران میلیارد تومان هنوز هم گشنه است
موانع مترویی که شهر را به گند کشیده
پل های هوایی و زیرگذرهایی که باری از ترافیک کم نکرده و باری بر دوش مردم گذاشته
ووو…
اینها همه و همه نتیجه بی فکری و یا بهتر بگوییم نداشتن یک تیم قوی کارشنناس دلسوز و مردمی است
وقتی پای پول به میان بیاید شرکتهای مختلفی برای اجرای موارد فوق شکل می گیرد و کافی است مدیری دلش و یا خدای نکرده جیبش به سمت یکی از این شرکتها برود آنوقت می شود شیراز جنت طراز
جالب است که این همه مشکل در حوزه حمل و نقل و ترافیک اتفاق می افتد و عملا این حوزه فلج می گردد اما کماکان اصرار بر استفاده از همان نیروهای ناتوان ادامه دارد تنها معاونتها ان هم به واسطه بیکار شدن بعضی ها و یا با کارشدن بعضی دیگر عوض می شود
جناب شهردار چه خوشت بیاید چه نیاید چه در این دنیا چه در آن دنیا به مردم شیراز بدهکاری و بایستی پاسخگو باشی
با عکس جبهه گذاشتن در سایت و ادعای رزمندگی کردن هیچ چیز درست نمی شود فکر می خواهد و همت که ظاهرا همتش در شخص شما هست امام فکرش نه متاسفانه
معصومین ع کلامی دارند که اگر کسی توان اجرای کار و پستی را نداشته باشد و آنرا قبول کند خائن است
کمی فکر کنید نکند به جرم خیانت مواخذه شوید
بهتر است همت خوب خود را به کار ببندید و تیم جدیدی را بر سرکار بیاورید تیمی دانا و اهل فن نه بازاری و از روی رفاقت و بیکاری و… در همین شهر هستند جوانانی که دلشان به حال شهر بسوزد از همین شیراز ۱۴۰۰ که بپرسی شاید بتواند نیروهای دلسوز زیادی معرفی کند ظاهرا سرشان توی کار است
جناب شهردار باز هم در این آزمون رد شدی
خدا به داد همه مان برسد
فکر کن این مردم و ماشین ها بودن که بار پل ها رو در نتیجه وزن زمین رو تحمل می کردن نه پایه هاش. یعنی زمین که میخواست بچرخه این روگزر ها باعث شد که وزنش بیوفته رو مردم. هزینه رنگ تابلو ها هم انگار بدجور اقتصاد کشور رو به خطر انداخت!!
نیوتن سیب خورد تو سرش به اون تنایج رسید بعضی ها شیراز سر و سامون گرفت هم طراز مردم شدن به این تنایج رسیدن.
یادمان نمی رود زیرگذر سابق زرگری(پل شهیدان شیخی فعلی)که درست چند ماه قبل از تخریب و تغییر به شکل فعلی،به وسیله کاشی!!!!!! زیبا سازی شد و علی رغم نامه های مکرر و متعدد مشاور این کار ادامه پیدا کرد!حتی روایت شده یک هفته قبل از تخریب باغچه های کناری هم گلکاری شده بودند!!!
http://engage.haveyoursay.nsw.gov.au/document/show/1079
لطفا این فایل دانلود کنید استراتژی دسترسی به مرکز شهر سیدنی است در سال ۲۰۳۱ واقعا شگفت انگیز هست و شرم آور برای ما یک مروری بر این طرح بیاندازید تا ببینید بیش از ۱۰۰ سال عقب هستیم خلاصه این طرح این هست که بر روی گسترش حمل و نقل عمومی تاکید دارد حمل نقل عمومی ترکیبی از تراموا اتوبوس دوچرخه و تاکسی و مترو هست طوری برنامه ریزی شده که برای مرکز شرح اصلا تیاز به وسیله شخصی نباشد حجمش زیاد بود وگرنه حتما ترجمه اش می کردم حتما بخوانیدش
این هم آدرس سایت اصلی هست
http://engage.haveyoursay.nsw.gov.au/transportmasterplan
آخه سیدنی هم شد شهر؟؟!! ما باید شهر خوب و کاملی مثل تهران رو الگوی شیراز قرار بدیم
ما باید دور تا دور مرکز شهر رو نرده کشی کنیم به شکل یک دژ مستحکم نظامی و به جز خودروهای پلاک قرمز به هیچکس دیگه ای اجازه ی ورود به اون منطقه رو ندیم
سیدنی و نیویورک و توکیو و غیره باید بیان طرحهای ما رو الگو قرار بدن، طرح هایی مثل زوج و فرد و آهن کشی وسط خیابون
این جوری به جای صرف هزینه های چند میلیون دلاری میشه با چند دلار ناقابل کل منهتن رو نرده کشی کرد، فقط کافیه کمی از وضعیت رفاهی زندگی شهری مردمشون و امکانات عبور و مرورشون کم کنن
هیچکس موافق شکل و شمایل فعلی نرده کشی ها نبود ولی…
کجا هستند کسانی که اگر روزی نیاز داشتن از دین مردم مایه می ذاشتن و توی بوق می کردن که آی مردم بدوید که بیت المالتون رو خوردن! کجا رفتن اونا؟! اونایی که دین ابزار دستشون بود واسه کوبیدن سر مردم؟ کجا هستن اون روزنامه نگارا و روزنامه ها پولکی که امروز رو جشن گرفتن و ذره ای از حیف و میل بیت المال حرف نمی زنن؟! ننگ بر همه ی این افراد…از اون مسئول بی عرضه تا اون خبرنگار پولکی.
بیت المال و دین مردم فقط و فقط ابزار دستتونه…همین و بس!
موافقم
بایستی شهرداری به خاطراین همه نالایقی و بیبرنامگی محاکمه شود
شهرداری نه!
اونایی که اولش مجوز دادن و بعد شهرداری رو مجبور کردن نرده ها رو جمع کنه…و ایضا رسانه های حزب باد استان!
اولا که اگر شهردار دلش میسوخت و واقعا به فکر ترافیک بود صبر می داد و به جای این همه هزینه به زیرساختا می پرداخت و شر مترو رو کم می کرد اتوبوس های نو با تعداد زیاد می اورد یه سر و سامونی به حمل و نقل می داد نه اینکه فقط و فقط بخواد طرح اجرا بشه حتی به قیمت انفجار شهر بعدهم
مگه اون مسوولین کیا بودن؟
اصلیش همین زحمت کشه که توی دوره شوراش سنگ طرح ترافیکو به سینه می کوفت
توی اون دوره شورا هم شهرداری با چرب کردن سبیل شورا و وعده دادن و خلاصه پول داشت حرفشو به کرسی می نشوند که استاندار فهمید و شناختشون و اجازه نداد
الان هم اگر کسی باید محاکمه بشه اول همین زحمت کشه که از بیکاری و به خاطر خوش رقصی هاش توی شورای قبلی شهردار گذاشتش معاونت حمل و نقل(خدایی معاونت حمل و نقل نباید حداقل معلومات و اطلاعات و تحصیلات در این زمینه رو داشته باشه؟)
پس مجددا عرض می کنم شهردار و تیم فشلش باید برای این حیف و میل بیت المال محاکمه بشوند
با سلام،
مرغ همسایه همیشه غازه!
http://www.tinn.ir/vdcb0fb80rhb05p.uiur.html
به این دیالوگ توجه کنید:
– افسرپلیس: شهروند عزیز لطفا حرکت کنید ، ایستادن در این محل تخلف هست.
+ شهروند: بله چشم جناب سروان. یه دقیقه دیگه میرم.
(۵ دقیقه بعد)
– افسرپلیس: آقای محترم لطف کنید حرکت کنید.
– شهروند: جناب سروان به خدا همسرم رفته خرید الان میاد. خب کجا پارک کنم. اگر حرکت کنم گمم می کنه. مسافریم.
– افسر پلیس: آقای عزیز، ایستادن شما باعث راه بندون برای ده ها نفر پشت سر میشه، چطور راضی هستی دیگران گیر کنن شما بایستی؟
– شهروند: جناب سروان خب پارکینگ نیست، این همه ماشین چرا به من گیر دادین. خب چیکار کنم. این همه جریمه می کنید، پولش کجا میره؟
– افسر پلیس: کارت ماشین و گواهینامه لطفاً.
– شهروند: برای چی جناب سروان، ننویس تو رو خدا. الان می رم.
– افسر پلیس: کارت ماشین و گواهینامه لطفاً.
– شهروند: جناب سروان جان خودت گرفتارم. من آشنای آقای ….. هستم. اگه میشه ننویس.
– افسر پلیس در حال نوشتن قبض جریمه.
– شهروند: برای چی می نویسی؟؟ ننویس. دیونه شدم از دست شما. الهی کوفتتون بشه که خون مردم رو تو شیشه کردین.
******************
آیا این صحنه ها براتون آشنا هست؟
– رانندگان مردی که یک رانند زن رو اذیت می کنن.
– رانندگی که تحمل ایستادن پیش صف ماشین های ایستاده پشت چراغ قرمز رو ندارن و از خط مخالف با زرنگی تمام خود رو به ابتدای صف می رسونن.
– رانندگی که با سرعت فراتر از مجاز به فاصله چند سانتی خودروی شما میان و مدام چشمک میزنن که برین کنار می خام برم.
– خودروهای دستفروشی که نصف خیابون رو بند میارن.
– راننده تاکسی که هر جا دلش خواست توقف می کنه.
– راننده ای که وقتی افسر نباشه از چراغ قرمز رد میشه.
– رانندگانی که اصرار دارن حتما جلوی محل خرید یا مرکز خدماتی مد نظر دوبله یا سوبله توقف کنن.
– رانندگانی که توی پیاده رو پارک می کنن.
******
– چرا خانواده ها بیش از یک خودرو شخصی دارند؟
– چرا فرزندان خانواده باید لزوما خودرو شخصی داشته باشند؟
– چرا این همه خودرو تک سرنشین هست؟
– چرا شهروند شیرازی با وجود اطلاع از بار ترافیکی مرکز شهر باز با خورو شخصی در اون منطقه تردد می کنه؟
,دوست عزیز، بسیار زیبا و باحوصله نوشتی و تقریبا مشکلات رو از خرد به کلان توضیح دادی. عالی.
اما با قسمت سوم صحبتت مخالفم، اینکه چه کسی قصد خرید ماشین داشته باشد یا خیر، دخالت در زندگی خصوصی مردم است. سن داشتن ماشین هیچ ارتباطی با ترافیک شهری ندارد.
اصولا بین داشتن و استفاده کردن فرق اساسی وجود دارد. البته وضعیت قوانین میتواند مردم را تشویق به استفاده یا عدم استفاده کند اما تصمیم با افراد است.
در ایران تمامی اجزای اقتصادی و قانونی مردم را به داشتن ماشین و استفاده حتی بی مورد تشویق میکند.
به عنوان مثال، قیمت بنزین در ایران ارزان ترین قیمت سوخت دنیاست. عوارض مالکیت خودرو نسبت به قیمت آن تقریبا هیچ است. پارکینگ های داخل شهر تقریبا رایگان هستند. و اصولا بدلیل ضعف صنعت داخلی و عوارض سنگین گمرکی واردات خودرو(بیشترین در دنیا). خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده است!
در صورتی که خودرو کالای مصرفی مثل کفش است که باید ارزش آن متناسب با سن و کارکرد کاهش پیدا کند.
این مساله باعث شده که خیابان گردی و ماشین سواری حتی به نوعی تفریح ارزان قیمت تبدیل شود!
ناگفته نماند که از طرف دیگر قیمت خودرو در ایران گرانترین در دنیاست (با توجه به کیفیت و امنیت). و به نوعی ما برعکس همه عمل میکنیم. به سختی خودرو دار می شویم و بی مسئولیت از آن استفاده می کنیم.
نتیجه این می شود که می بینیم و شما قسمتی از اون رو نوشتی.
داشتن خودرو شخصی حق مسلم هر کسی هست و به کسی ربط نداره.در آمریکا که بیش از ۲۰۰ میلیون جمعیت داره سرانه خودرو ۲ خودرو به ازای هر نفر هست ولی تو ایران به ازای هر چند نفر (فکر کنم ۷ نفر .درست یادم نیست)یک خودرو وجود داره .این یعنی هم خودرو های عمومی در ایران کمه هم اینکه شهرسازی هامون غلطه و باعث ترافیک میشه.تو شهر که کنار بزرگراه آپارتمان می سازن باید هم ترافیک ایجاد بشه.
هر جا مشکل خودشو داره قوانین فیزیک بر انسان حکم فرما هست. فکر کن تو منهتن نیویرک اگه هر خانواده بخواد یه ماشین داشته باشه چه اتفاقی میوفته؟
جهت تنویر افکار عمومی:
– بالغ بر ۸۰ درصد مبلغ جریمه سهم شهرداری و سایر بنیادها میشه.
– نزدیک به ۱۵ درصد جریمه ها سهم راهنمایی و رانندگی است.
– هیچ افسری از نوشتن قبوض منتفع نمیشه. چه کسی این پول ها رو میده؟ حتی اگر اینطور باشه که نیست ،افسری که سال ۹۰ کسی رو جریمه نکرده و متخلف قبضش رو پرداخت نکرده چطوری به سودش می رسه؟
– به واسطه مورد اول، تجهیز ، بهسازی و نوسازی علائم و ملزومات ترافیکی به عهده شهرداری است. این امر زیر نظر پلیس صورت می گیره.
– وقتی طرح ترافیک تدوین و اجرا میشه باید ملزوماتش توسط شهرداری تهیه و نصب شده باشه.
– چطور وقتی دوربین های نظارتی و ثبت تخلف مختص پلیس نصب نشده می توان بر بی قانونی و هرج و مرج و هدایت شهروندان نظارت داشت؟ آیا به نسبت رانندگان شیراز باید افسر پلیس معین کرد؟
با پولی که خرج این نرده کشی ها شد میتونستن واگن های مترو رو از گمرک ترخیص کنن و تا حدودی از ترافیک کم کنن….اما واقعا آدم باید به حال این مسئولین نابغه گریه کنه….
من اول از مدیر سایت تشکر میکنم بخاطر اینکه دارم میبینم کاملا نظرات را رصد میکنه و با توجه به آن مطلب رو سایت میذارن این مطلب رو من هم میخواستم براتون بفرستم متاسفانه به علت مشغله کاری تا امروز موفق نشدم که حالا با دیدن این مطلب دیگر نیازی به اون هم نیست.
در مطلب قبل در مورد سخنان رئیس شورای شهر خواندن کامنت های دوستان باعث تعجب من شد هیچکس به این موضوع اعتراضی نداشت که چرا تصمیمی گرفته شده و هزینه ای از جانب مردم شبراز صورت گرفته و بعد به راحتی آب خوردن اون رای رو تغییر میدن و خبری هم از اظهار ندامت از گرفتن تصمیماتشون نیست !!! این چه چیزی رو نشون میده ؟؟ به نظر من نشون میده بقیه تصمیمات هم بدون برنامه ریزی و فقط برای منفعت یک عده ای هست و بس . مثل الحاق دو روستا و دادن صدرا به دیگران و یا ساخت تقاطع چند سطح در بلوار و یا پل کابلی در بلوار و بجاش پل سیمانی در وحدت و یا انتخاب زمین دهکده المپیک و یا انتخاب زمین ایستگاه قطار .
ولی واقعا چرا تصمیم گیرندگان این شهر پای تصمیمات خود نمی ایستند و بعد از تغییر آن هم از مردم عذرخواهی نمیکنن و انگار که از جیب خودشون دادن نرده خریدن و دادن نصب کردن . خب اگر به همین راحتی است شما چرا روی صندلی ریاست باشین ؟ چرا آدمهای این سایت صندلی ریاست شما رو نداشته باشن ؟ ما هم میتونیم اینطور تصمیمات بگیریم پس فرق ما و شما چی هست ؟
زمان ما از بس از هزینه خط کشی خیابان ها مینالیدن که آدم فکر میکرد خط کشی به چه درد میخوره اما انگار خوب بلدن نرده و ایستگاه بسازن بعدشم جمعش هم کنن . ایکاش مشخص میشد شرکت سازنده و پیمانکار این قضیه کی هست شاید به چیزهای مهم تری برسیم .
من قصد متهم کردن هیچ کس رو ندارم اما بعضیا باید بدونن که هستن آدمایی که کارای این آقایون رو به خوبی رصد میکنن .
دوست عزیز بهمن جان صرفا جهت اطلاع عرض میکنم آمریکا ۳۲۰ ملیون حدودا جمعیت داره و نسبت ماشیت به جمعیتش هم ۷۰ ماشین برای هر ۱۰۰ نفره که در دنیا رتبه اول هست کل وسایل نقلیه ایران هم حدود ۱۱ ملیون دستگاه است پیروز باشید
از قدیم گفتن “ضرر کم را باید به استقبال رفت”
درسته، امن هم موافقم که این اتفاق قعطعا حیف و میل محسوب میشه، اما اگر نردهها جمع آوری نمیشد و مشکلات پابرجا میموند، خوب بود؟!!
بازم خدا را شکر که جمعش کردن. خدا کنه نردههای بولوار کریمخان زند را هم جمع کنن. یکی از زیباترین بولوارهای شیراز را زشت و خراب کردن 🙁
مقصر خود مردم هستند که هیچ چیز رو رعایت نمیکنن فقط با اجبار ،خط ویژه واسه اتوبوس ها لازمه مخصوصا تو محدوده خیابان زند .
خاک عالم به سرشون انگار که مال پدرشونه این پولا که این جوری حیف و میل میکنند……..