در قسمت اول مرور کامل پروژههای عمرانی شیراز نگاهی داشتیم بر کلیه پروژههای ساخته شده و درحال ساخت که در آن مطلب کلیه پروژههای عمرانی شیراز را معرفی کردیم. در این قسمت به معرفی رینگ دوم ترافیکی شیراز خواهیم رداخت که در نقشهٔ این رینگ بدلیل قدیمی بودن ممکن است برخی تغییرات ایجاد شده باشد و در برخی از بخشها شاهد تغییراتی باشیم.
رینگ دوم شیراز، بخش شمال و شمالغرب
رینگ دوم ترافیکی شیراز یکی از مهمترین رینگهای ترافیکی این کلانشهر میباشد که با محیطی کمتر و حجم ساخت و ساز بسیار بیشتر نسبت به رینگ اول شهری شیراز (کمربندی) درحال ساخت و آماده سازی بوده که بخشهایی از آن نیز تکمیل شده است. رینگ دوم ترافیکی شیراز از بلوار جمهوری آغاز شده که با گذر از شمال و غرب شیراز به مرکز این کلانشهر و پس از آن به شرق رسیده و سرانجام در مسیر تونل سعدی در شمال شرق به پایان میرسد که در این مطلب به معرفی بخش شمالی و شمالغربی آن خواهیم پرداخت.
برای مشاهدهٔ نقشه در اندازهٔ اصلی روی آن کلیک کنید.
رینگ دوم شهری شیراز از محل بزرگراه کوهسار در بلوار جمهوری آغاز میشود. این رینگ ابتدا بوسیله یک تقاطع با بلوار جمهوری و بزرگراه کوهسار شروع شده و پس از این تقاطع، بزرگراه کوهسار آغاز میشود در فاصلهٔ بین بزرگراه و تونل کوهسار یک پل دیگر درحال ساخت است که مسیرهای فرعی ورودی تونل نظیر دانشگاه بوسیلهٔ آن تعریف شده است. پس از آن تونل دوقلوی کوهسار ساخته شده است که در مرحلهٔ آسفالت قرار داشته و یکی از طولانیترین تونلهای دوقلوی شهری سطح منطقه بوده که دارای ۳ خط رفت و برگشت میباشد و در آن ۵ خروجی اضطراری تعریف شده است.
پس از تونل کوهسار که از داخل کوه پردیس دانشگاه شیراز عبور میکند، مسیر بزرگراه کوهسار آغاز میشود که این مسیر یکی از زیباترین مسیرهای بزرگراهی در شیراز است که چشم اندازی فوق االعاده به باغهای قصردشت و برجهای فرهنگشهر و معالی آباد را دارا میباشد. این اتوبان در ادامه مسیر و پس طی حدود ۲ کیلومتر به سه شاخه تقسیم شده و این سه شاخه بصورت زیر تعریف شده است:
برای مشاهدهٔ نقشه در اندازهٔ اصلی روی آن کلیک کنید.
شاخه اول: این شاخه شامل فاز اول بزرگراه کوهسار بوده که به سمت جنوب و میدان قصردشت متمایل شده و باعث اتصال بلوار جمهوری به میدان قصردشت میشود. این مسیر بوسیله یک قطعه بزرگراهی به جنوب متمایل شده و پس از آن به تونل دوقلوی ایمان رسیده که دارای دو باند رفت و برگشت بوده که این تونل در سالهای گذشته ساخته شده است. این مسیر در ادامه و پس از خرج از تونل با گذر از پل در حال ساخت ایمان و گذر از روی بلوار چمران از کوچهٔ ۹۴ قصردشت به میدان قصردشت خواهد رسید. پیش بینی میشود این مسیر در سال بهار سال آینده تکمیل و زیر بار ترافیکی رود.
شاخهٔ دوم: شاخهٔ دوم این بزرگراه به سمت شمال تعریف شده است و از شاخهٔ سوم که در ادامه شرح آن داده خواهد شد از اهمیت بیشتری برخودار است و در واقع شهرداری برنامهٔ فاز دوم را بر ساخت این شاخه متمرکز کرده است. این شاخه یک تونل دو قلوی سه و نیم کیلومتری است که همانند تونل کوهسار دارای سه باند رفت و برگشت است. ساخت این تونل در آیندهای نزدیک با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی آغاز میشود. این مسیر به کمربندی شمال شیراز و در ادامه به بزرگراه آرین متصل خواهد شد.
شاخه سوم: این شاخه در واقع ادامهٔ مسیر بصورت شرق به غرب از بزرگراه کوهسار است که ساخت آن البته با مشکلات گوناگونی همراه خواهد بود و به دلیل مشکلات جاری شهرداری تصمیم به ساخت تونل ۳ کیلومتری گرفته است و ممکن است این مسیر ساخته نشود. حجم بسیار بالای تملکها، وجود باغ در مسیر و هزینهٔ بسیار بالای تراش دادن کوه از مهمترین دلایل اجرا نشدن احتمالی این مسیر است.
در ادامهٔ مسیر و با استفاده از مسیر دوم و یا سوم بزرگراه کوهسار به بزرگراه آرین متصل میشود. طول تقریبی این اتوبان ۵ کیلومتر است که ۲ کیلومتر منتهی به بزرگراه پل دکتر حسابی افتتاح ماه گذشته افتتاح گردید، ۶۵۰ متر دیگر درحال زیر سازی است و مابقی درحال تملک میباشد. در مسیر بزرگراه آرین نیز ۴ پل مختلف طراحی شده است و در ابتدای این مسیر پل شبدری محمود آباد که بزرگراههای آرین، کوهسار و کمربندی را به یکدیگر متصل میکند ساخته میشود. انتهای مسیر نیز بوسیلهٔ پل شبدری دکتر حسابی به بزرگراه حسینی الهاشمی و بزرگراه دکتر حسابی متصل میشود.
در ادامهٔ این رینگ بزرگراه الهاشمی ساخته شده است که به همراه بزرگراه آرین نقش بخش غربی این رینگ را بازی کرده و مسیر شمالی را به جنوب رینگ دوم شهر شیراز متصل میکنند. در مسیر این اتوبان نیز پلهای مختلفی نظیر پل آفرینش، بهشتی و زیرگذرهای ورودی به شهرک برف فروشان و سد تنگ سرخ ساخته شدهاند. مسیر شمال و شمال غربی در انتهای مسیر خود به پل وحدت خواهد رسید که چندی پیش بصورت نصفه نیمه و با حذف مهمترین لوپ آن افتتاح شد. در قسمت سوم مروری کامل بر پروژههای عمرانی شیراز به معرفی بخش میانی رینگ دوم شهری شیراز خواهیم پرداخت.
مهم زمان اجراست. تا اونجا که من یادم میاد حدود هشت سال پیش زمان آقای رجا کلنگ تونل ها زده شد و کارها شروع شد ولی با گذشت این مدت هنوز کارهای زیادی باقی مونده به نظر نمی یاد برای طرح های شهری حدود هشت سال زمان توجیه پذیری باشه. البته این اتلاف وقت در زمان مدیریت تمامی شهرداران پیشین بوده و گناهش گردن همه مسئولانه به ویژه برادران شورای شهر که کلا تزئینی هستن
هر چه زودتر ساخته بشه بهتره چون این طرحها خیلی برای شیراز لازمه که باید شهرداری جدیت بیشتری نشان دهد تا زودتر شاهد بهرهبرداری از این پروژه باشیم
باید و حتما شاخه سوم ساخته بشه یعنی ادامه دادن بزرگراه کوهسار مهمتر از ساختن تونل ۳.۵ کیلومتری هست
نمیشه یه کاریش بکنید و پیگیری کنید
با تشکر فراوان
به نظر من ساخته نشدن شاخه سوم کارایی این رینگ به ۵۰% کاهش پیدا می کنه و شهرداری باید به نحوی با حفظ باغات این مسیر را بطور کامل اجرا کنه
کل هزینه تملک و ساخت و ساز شاخه سوم و همچنین دشواری اجرای شاخه سوم نصف اون تونل هم نمیشه! من واقعاً تعجب میکنم که شهرداری بر چه اساسی چنین تصمیم مضحکی گرفته؟البته من با ساخت اون تونل موافق هستم اما نه به بهای ساخته نشدن شاخه سوم!
سلام با تشکر از پشتکار خوب وعلاقه وافر شما به شیراز که پیگیر ودلسوز هستید باتوجه به نقشه ارایه شده به نظر می رسد بیشتر مسله کوه تراشی وشیب برای آنها مسله می باشد ولی باید قبول کرد که راه طولانی تونل وکمربندی خطرناک شیراز نمی تواند جایگزین راه سوم شود واگر آن قسمت اجرا نشود کارایی این رینگ خیلی کم می گردد ممنون از گذاشتن این مطلب اگر بتوانید از طریق مهندسین طرح پیگیری بعمل آید خیلی خوب می شود
واقعاً نمیدونم بخندم یا تاسف بخورم همه جای دنیا چه تو شهر و چه بیرون از شهر یک تونل رو میسازن برای کوتاه تر کردن مسیر در واقع میان مسیرهایی رو که راننده برای عبور ازشون مجبوره لقمه رو دور سر خودش بچرخونه به وسیله یک تونل مستقیم و کوتاه میکنن تا راننده ها به راحتی به مقصدشون برسن اما ظاهراً در مورد تونل اکبر آباد این قضیه برعکس هست و شهرداری اومده یک مسیر مستقیم و بی دردسر رو حذف کرده تا راننده ها بتونن به راحتی لقمه رو دور سر خودشون بچرخونن!!!!!!
آنچه که مسلم هست تونل اکبرآباد به هیچ عنوان من الوجوهی نمیتونه برای استفاده خودروهای داخل شهر مفید واقع بشه و تنها به درد خودروهایی میخوره که قصد دارن از خارج از شهر وارد شهر بشن بنابراین با وجود اینکه این تونل میتونه ترافیک وارد به دروازه قرآن رو به طرز چشمگیری کاهش بده اما کارایی خاصی برای خودروهای درون شهر نخواهد داشت و در نتیجه این تونل به هیچ عنوان نمیتونه جایگزینی برای شاخه سوم بزرگراه کوهسار باشه و البته بهتر هست به همه این موارد این نکته رو هم اضافه کنم که در کوهسار و ایمان انجام شده به هدر خواهد رفت.
با تشکر
تصحیح خط آخر:
البته بهتر هست به همه این موارد این نکته رو هم اضافه کنم که تمام هزینه های صرف شده در بزرگراه و تونل کوهسار و ایمان به هدر خواهد رفت.
سلام ، لطفا در مورد ادامه بزرگراه آفرینش به سمت فلکه دوم شهرک گلستان هم یک گزارش و مطلبی بنویسید مخصوصا زمان پایان این پروژه ، کی خواهد بود؟.
علی جان این آخرین تصاویر پروژه مربوط به حدود ۱ ماه گیش هست و به گفته شهردار منطقه ۶ در همین تابستان تکمیل میشه
http://shiraz1400.mihanblog.com/post/834
سلام خدمت دوستان گرامی و امین خان که زحمت کشیدند و این پست مفید رو گذاشتند.
منم با ساخته شدن تونل های دوقلو ۳ کیلومتری موافقم و بطور حتم این تونل ها ترافیک مسیر بزرگراه امام رضا یعنی از دروازه قرآن تا زیباشهر و رکن آباد رو نصف میکنه.و میتونه که منطقه زیبا و گردشگری وسیع تری رو در محوطه دروازه قرآن ایجاد کنه.
اما بنظزم ساخته شدن اتوبان کوهسار تا کمربندی جوادیه باید در دستور کار قرار بگیره و ساخته بشه.اینطور کارایی بیشتر و مفید تر مجموعه رینگ های کوهسار حفظ خواهد شد.گرچه ممکنه با ساخته شدن تونل های ۳ ک.م کارایی جدیدی پیدا کنه.
امین جان ممکنه طرح پل اتصالی تونل و بزرگراه کوهسار به تونل و پل ایمان به سمت قصردشت تغییر کنه؟
چون با ساخته شدن تونل های ۳ک.م این پل با این شکل نمیمونه درسته؟
چون ۳ تونل بزرگ و ۱ اتوبان بهش وصل میشه.این پل حتی شبدری هم نیست.اما امیدوارم طرح پلی که برای اتصال این ۴ مسیر مذکور میریزن، یه پل شبدری ساده نباشه.طی صحبت هایی که با یکی از مهندسین پروژه تونل کوهسار داشتیم، در بازدید، ایشون گفتن که ممکنه برای اتصال مسیر مذکور تقاطع شبدری پیش بینی بشه.ایشالله طرحش عوض بشه.
حامدجان طرح پل مربوط به زمانی هست که هنوز ساخت تونل تصویب نشده بود.
ضمن عرض خسته نباشید و تشکر خدمت مدبر سایت
یه صحبتی پیرامون رینگ سرداران – رحمت که در وبلاگ اومده بود داشتم که چون مطلبش رو اینجا پیدا نکردم ذیل این مطلب بیان می کنم.
رینگ سرداران برای تکمیل به س مورد اصلاح نیاز داره ۱- ساخت دو لوپ دیگر پل غدیر ۲- ساخت دوربرگردان چهار راه سرداران مطابق نقشه اولیه تا خودروهایی که قصد رفتن از سرداران به سمت نصر دارند از این دور برگردان استفاده می کنند ۳-ساخت دو لوپ دیگر پل فضیلت که این یکی هم متاسفانه ناقص افتتاح شد. بدین ترتیب می توان تقریبا همه بریدگی های سرداران رو جذف کرد.
در مورد بلوار رحمت هم می توان در محل تقاطع بلوار سفیر و رحمت از طریق پل شبدری برخی از دور برگردون ها رو حذف کرد.
سلام خسته نباشید
من یه سئوال داشتم ؟ ما تو صدرا زندگی میکنیم ایت اتوبان به صدرا میرسه ؟ امید داشته باشیم؟ تا چه وقت دیگه ؟
قرار بودبرسه اما فعلاشهردار صدرا مخالفت کرده
حمید جان. سلام.
من دلیل مخالفت شهردار صدرا رو نمیدونم… اما در آینده ای نه چندان دور حدود ۲ یا ۳ اتوبان به صدرا وصل میشود.
یکی از این اتوبانها، اتوبان اتصالی صدرا-شیراز است که از شهرک جوادیه در کمربندی جوادیه نزدیک بلوار تاچارا شرع شده و با گذر از تنگ قره پیری، به صدرا میرسه که ۹ کیلومتر طول داره. همچنین صدرا بصورت بزرگراهی به دکوهک متصل میشه که تا به امروز بخشی از کاراش انجام شده و بصورت بزرگراهی نیز به باجگاه وصل خواهد شد. از همه مهم تر آزاد راه شیراز-تهران به صدرا متصل خواهد شد.
حامد جان
بزرگراهی که از شهرک جوادیه شروع شده به بزرگراه حسینی الهاشمی وصل میشه و اتصال به صدرا هنوز قطعی نیست .
یکم اطلاعات بهتری بدید؟؟؟ این راه صدرا که الان ۱۰ ساله حرفش هست,فک کنم سرکاری باشه نه؟؟؟ بزرگراهم که شهردار صدرا میگفت در دست فراموشیه و به صدرا وصل نمیشه
با سلام خدمت همه شیرازی های دوست داشتنی،عرض کنم خدمتتون خیلی اتفاقی مطالب و خوندم،اگه اشتباه نکنم بحث سر ورودی شهر بود،خوب راست میگن دیگه ، ورودی شهرتون خیلی زیباست ولی ترافیکش واقعا تو ذوق میزنه،یادمه نوروز گذشته چند ساعت طول کشید تا به طاووسه رسیدیم،واقعا کلافه کننده بود،اگه بشه وردی دیگری هم براش در نظر بگیرن خیلی خوبه.و اینکه شماها مهمان نوازترین مردمی هستین که تا به حال دیدم…
با سلام و ارادت خدمت مدیر سایت
امین جان اگر ممکنه یه گزارشی از ورودی های در نظر گرفته شده برای شهر جدید صدرا بنویسید
این تونل که قراره از لپویی به صدرا متصل بشه جریانش چیه؟مشخصه از کجا به صدرا متصل میشه؟
آخرش صدرا به بزرگراه آرین یا کمربندی جوادیه متصل میشه یا نه؟ اگر میشه مشخصه از کجا؟
برای ساخت ورودی های جدید اولویت با ساخت کدومشون هست؟
ممنونم از اطلاعات بسیار خوب سایت
میلادجان هیچ برنامه عملیاتی برای ورودی جدید صدرا وجود نداره و اجرا نشده. هرچی بوده در حد حرف بوده