سایت – خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: از سال ۸۷ که کلنگ تنها آزادراه استان پهناور فارس به زمین زده شد و سال ۸۹ وارد فاز اجرایی شد تا الان بیش از یک دهه می گذرد. در طی این دوران فارس ۸ استاندار را به خود دیده و هرکدام وعده تکمیل این پروژه را در آینده ای نزدیک داده اند، آینده ای نزدیک که اکنون چندین سال نرسیده و با توجه به وضعیت موجود بعید بنظر می رسد بزودی نیز فرا رسد.
این طرح که از ایزدخواست در شمال استان شروع شده و با ۶ قطعه تعریف شده به تنگ خیاره بیضا میرسد، برای اتصال به شیراز دچار مشکل شده و همین بخش گره کور ماجراست. در خرداد ۹۷ یعنی حدود ۴ سال قبل در مطلبی و با عنوان ” مصیبتی که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان گریبان مردم را خواهد گرفت! ” گفتیم و نوشتیم که ساخت ۶ قطعه دردی از شیراز دوا نمیکند و باید خیلی سریع مسیرهای دسترسی این آزادراه به شیراز ساخته شود. اما حرفها شنیده نشد تا برسیم به امروزی که حتما در روی همان پاشنه برای تصمیم گیران می چرخد و هنوز برنامه ریزی مدون و طرحی که وارد فاز اجرایی شده باشد برای اتصال این آزادراه به شیراز وجود ندارد.
موضوع وقتی جالب تر می شود که از یک سو هادی ایمانیه استاندار فارس وعده افتتاح ۶ قطعه ساخته شده را در ماه های آینده می دهد و از سوی دیگر علیرضا پاک فطرت هشدار داده اجاره افتتاح نیمه کاره پروژه را نخواهد داد و باید ۸ قطعه باهم زیر بار ترافیک رود و در نهایت رضا محمدیان عضو شورای شهر شیراز دیروز نسبت مخاطرات امنیتی افتتاح این طرح در مسیر گویم بدون ایجاد راه های دسترسی جدید به دلیل حجم بالای خودروهای ورودی و چند برابر ظرفیت این محور هشدار می دهد.
استاندار فارس: افتتاح آزادراه شیراز اصفهان تا چند ماه آینده
ایمانیه استاندار فارس
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در جمع اصحاب رسانه با بیان این که تکمیل مرحله ۶ آزادراه شیراز اصفهان، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: به زودی با سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور این اعتبار تامین شده و این آزادراه تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
ایمانیه افزود: در زمان حاضر تکمیل ۶ قطعه آزادراه در حال انجام است و کارگاهها همه فعال هستند. او به ورودی آزادراه از سمت غرب شیراز به این شهر اشاره کرد و گفت: با زیر بار ترافیک رفتن این جاده، ۴۰ تا ۵۰ درصد بار ترافیکی به این ورودی منتقل میشود.
استاندار فارس افزود: تاکنون گلوگاه گویم، بزرگترین دغدغه برای راه اندازی آزاد راه بود که در توافقات اخیر با شهرداری، راه و شهرسازی و عمران صدرا برای ورودی غرب شیراز ۴ مسیر تعریف شده که از حجم ترافیک آن منطقه میکاهد.
ایمانیه به تملک و تخریب بخشی از ساخت و سازهای گویم در مسیر ورودی اول اشاره کرد که در حال انجام است.
به گفته او، دو ورودی از مسیر شمال- جنوب گویم که به بزرگراه حسینی الهاشمی وصل میشود در حال اجرا است؛ جاده تنگ خیاره که آزاد راه را به بزرگراه فعلی شیراز- اصفهان متصل میکند، نیز از دیگر راههای برون رفت از ترافیک گلوگاه گویم است. استاندار فارس، اعتبار لازم برای قطعه ۷ و ۸ آزادراه را ۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که باید تامین اعتبار شود.
همانطور که از صحبتهای استاندار مشخص هست هنوز هیچ اقدام عملی که منجر به تخلیه و توزیع بار ترافیکی این مسیر به سمت شیراز و دیگر استانهای جنوبی شود، به اجرا گذاشته نشده و قطعا حتی در خوشبینانه ترین حالت، تا یکی دو سال آینده هیچ یک از اقدامات برشمرده شده به نتیجه نخواهد رسید و مشخص نیست قرار است سرانجام این افتتاح وعده داده شده چه شود، این در حالیست که نماینده شیراز چند ماه قبل نسبت به افتتاح نیمه کاره این طرح هشدار داده بود.
پاک فطرت: اصرار به افتتاح نمایشی و شعاری نداریم / آبان ۱۴۰۰
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه آزادراه شیراز – اصفهان نیز به دلیل بی برنامگیها تاکنون خوب پیش نرفته است.
علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین فازهای این پروژه مربوط به ورودی شیراز است، ادامه داد: یکی از فازهای مهم این است که حجم ترافیک به ورودیهای شهر شیراز میرسد و و در آن نقطه ترافیک قفل میشود که مربوط به مسیر قلات به سمت بوشهر و بندرعباس است که تاکنون نه تملکی انجام شده و نه کار اساسی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برای این فاز تاکنون نه شهرداری، نه استانداری و نه وزارت راه وشهرسازی اقدامی انجام نداده به همین دلیل تا زمانی که این آزادراه کامل نشود اجازه هیچگونه بهره برداری داده نمیشود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل قصد افتتاح این پروژه با همین وضعیت را داشت که ما اجازه ندادیم زیرا در صورت افتتاح، مانند پروژههای دیگر رها خواهد شد.
پاک فطرت با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان ادامه داد: طی چند مدت اخیر دو جلسه با وزارت دفاع پیرامون این پروژه گرفته شده و قولهای خوبی داده شده است و مقرر شد در بحث تملک، شهرداری شیراز ورود کند و وزرات دفاع نیز برای پیگیری قطعه هشت نیز اقدامات مناسبی را انجام دهد.
وی گفت: البته باید به این موضوع توجه کرد که فازهای دیگر این پروژه از ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته و ما اصراری به افتتاح شعاری این پروژه نداریم و تا هر زمان که طول بکشد اجازه افتتاح ناقص آن داده نمیشود.
شهردار شیراز هم دیروز در جلسه علنی شورای شهر شیراز درباره اتصال آزادراه شیراز – اصفهان به این کلانشهر و ساخت طرح های جدید بزرگراهی اعلام کرد که بخشی از مسیر مورد نظر نیاز به تملک دارد و بخشی نیز حارج از محدوده شهری است و نیاز است توسط شورای عالی شهرسازی درباره آن تصمیم گیری شود.
توضیحات شهردار درخصوص پروژههای نیمه تمام شیراز
شهردار شیراز در ادامه این جلسه پیرامون تقاطعها و مسیرهای شمال غرب شیراز توضیحاتی داد و به موضوع محدوده گویم پرداخت و گفت: تا زمانی که طرح نهایی قطعه هفت و هشت بزرگراه شیراز اصفهان ابلاغ نشود، عملا بارگذاری شهرداری و تصمیم گیری میسر نیست.
سید احسان اصنافی افزود: در این منطقه نیازمند اصلاح طرح تفصیلی هستیم که به مشاور ابلاغ شده تا اصلاحات لازم را انجام دهد. به گفته وی در حال حاضر تملک در این قسمت فقط در قالب طرح تفصیلی فعلی ممکن است.
اصنافی درخصوص تنگ قره پیری گفت: نقشه نهایی قطعه شهرداری در این مسیر ابلاغ نشده که در آخرین پیگیری، معاون وزیر راه قول داده که نقشه را تا یک ماه آینده به شهرداری شیراز ابلاغ کنند.
وی پیرامون محدوده جنوب مسیر نیز بیان کرد: مسافت ۸/۵ کیلومتری تا پارک کوهستانی گلستان وجود دارد که فقط ۴/۵ کیلومتر آن در محدوده شهری واقع شده و از آن نیز ۲ کیلومتر به مرحله زیرسازی رسیده است.
این مقام مسئول از درخواست برای اصلاح چهار کیلومتر خارج از محدوده شهری به شورای عالی شهرسازی خبر داد.
وی همچنین گفت: مطالعات ۱۲ کیلومتر بعدی از پارک کوهستانی گلستان تا بعد از گویم درحال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.
شهردار شیراز همچنین تاکید کرد که ابلاغ نقشههای منطقه گویم و تنگ قره پیری تا یک ماه آینده انجام خواهد شد.
وی درخصوص تقاطع حسینی الهاشمی و بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: نقشه سازه این تقاطع در معبر طبق ابلاغ شورای ترافیک ۷۶ متری و اصلاح شده که مشاور آن پیگیر امور مرتبط است.
اصنافی به شروع چند پروژه اشاره کرد و گفت: چون این پروژه ها پیشتر کلنگ زنی شده لذا مستقیم عملیات اجرایی آن شروع شده است.
وی درخصوص تقاطع غیرهمسطح نیایش توضیح داد و گفت: از سه شنبه هفته گذشته کار این تقاطع شروع شده و چهارشنبه اولین شمع آن را زده و این پروژه در دست انجام است./ ایرنا
در جلسه روز گذشته شورای شهر، عضو شورای شهر از ایجاد مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سهراهی قلات به سمت شیراز با افتتاح این پروژه اظهار نگرانی کرد.
افتتاح ناقص و نمایشی پروژههای عمرانی دردسر ساز است
عضو شورای شهر شیراز در ادامه این جلسه با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص افتتاح قطعات یک تا شش اتوبان شیراز – اصفهان در سال جاری اظهار داشت: این خبر آرزوی دیرینه مردم شهر شیراز و استان فارس است اما افتتاح ناقص و نمایشی میتواند معضلات عدیدهای را به همراه داشته باشد و موجب بدنامی مسئولان نیز شود.
رضا محمدیان در ادامه سخنان خود به بررسی جاده و ورودی شمال غرب شیراز معروف به محور سپیدان از لحاظ فنی پرداخت و گفت: بر اساس آمار سازمان راهداری، آمار ورودی محور سپیدان به سمت شیراز از سهراهی قلات بطور متوسط روزانه ۱۷ هزار و ۴۶۱ خودرو و ساعتی ۲ هزار و ۶۱۹ خودرو و بر عکس آن یعنی خروجی شیراز به سمت سهراه قلات روزانه ۱۹ هزار و ۴۵۷ خودرو و ساعتی دو هزار و ۹۱۹ خودرو است.
رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز با بیان اینکه ورود و خروج فعلی صرفاً مربوط به تردد شهرستانهای شمال غرب استان، تفرجگاهها و باغات مربوطه و استان کهکیلویه و بویر احمد است، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به آمار ورودی خودروها از سمت مرودشت به شیراز که روزانه ۳۹ هزار و ۷۷۴ و ساعتی ۵ هزار و ۹۶۶ خودرو است و مسیر خروجی آن که روزانه ۳۸ هزار و ۹۷ و ساعتی ۵ هزار و ۷۱۵ خودرو است و اگر صرفاً در صورت راهاندازی قطعات یک تا هفت اتوبان تا پایان سال یا سال آینده، ۵۰ درصد ترددهای محور دروازه قرآن که عملاً ورودی استانها و شهرستانهای شمالی کشور به فارس و شیراز است به محور ورودی گویم انتقال یابد ورودی روزانه ۳۷ هزار و ۳۴۸ خودرو و ساعتی ۵ هزار و ۶۰۲ خودرو و خروجی آن ۳۸ هزار و ۵۰۵ خودرو و ساعتی پنج هزار و ۷۷۶ خودرو خواهد بود و این در حالی است که اصولاً ظرفیت محور فعلی با وضع موجود صرفاً جوابگوی حداکثر ۳ هزار خودرو در ساعت است و در حال حاضر محور فعلی در روزهای پایان هفته و ساعات پیک جوابگو نیست.
محمدیان افزود: این افتتاح ناقص علاوه بر تلخ کردن شیرینی افتتاح اتوبان موجبات خطرات عدیدهای مانند بروز مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سهراهی قلات به سمت تقاطع جهاد و تردد آنها حدود ۱۶ کیلومتر در مسیر داخل شهر، بین خودرو شهروندان به جهت ورود به بزرگراه حسینی الهاشمی و تردد به سمت کمربندی جاده بوشهر و پل فسا خواهد بود که البته آمار عبور چند صد دستگاه خودرو سنگین به ورودی و خروجی شهر نیز به آمار مطروحه قبلی اضافه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آمار ذکر شده عملاً تردد شهرکهای صدرا، گلستان، حافظ، گلستان و غیره از این محور و در عمل زندگی روزمره مردم مختل خواهد شد.
این عضو شورا در ادامه نطق خود به راه چاره پرداخت و خطاب به مسئولان ارشد استان فارس گفت: باید بدون فوت وقت ساخت و بهسازی محورهای مورد نیاز را آغاز و حداکثر ظرف مدت یک سال با یک عملیات جهادی آنها را تکمیل کرد تا با تکمیل آنها و افتتاح کامل مسیرهای ورودی شهر شیراز و اجرای قطعه هشت اتوبان شیراز-اصفهان به جاده بوشهر و کمربندی شاهد رضایتمندی از رفع معضلات پیشبینی شده باشیم./ ایرنا
اکنون و با تمامی این تفاسیر باید در انتظار نشست و دید سرانجام این طرح فرسایشی چه خواهد شد، پروژه ای که اگر خیلی خوشبین باشیم و خللی در روند ساخت بزرگراه های شمالغرب و قطعه ۸ این آرادراه ایجاد نشود، در سال ۱۴۰۳ زیر بار ترافیک رود.