مدیرعامل قطار شهری شیراز از ورود پنج واگن مترو به این کلانشهر خبرداد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از مطبوعات فارس/اسدالله حاجی زمانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: فاز عملیات اجرایی پروژه قطار شهری شیراز از سال ۸۱ آغاز شد و در طول این ۱۲ سال، تمام عملیات حفاری و تونلهای مسیر، ضمن عمده ایستگاهها احداث گردید.
او در خصوص ایستگاههای این مسیر گفت: تعدادی از ایستگاههایی که در فاز دو واقع شده در حال حاضر در مرحله نازک کاری و مراحل اولیه معماری است.
این مسئول از آسفالت و باز شدن بلوار مدرس در اول پایگاه که به علت عملیات قطار شهری مسدود شده بود در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: مترو در هیچ خیابانی مسیر بسته نخواهد داشت ضمن اینکه میدان نمازی تا یک ماه دیگر جمع آوری خواهد شد.
مدیرعامل قطار شهری شیراز از محدودیت اعتبار اجرای پروژه قطار شهری شیراز گفت و ابراز کرد: خط یک قطار شهری به دلیل محدودیت اعتباری، به دو فاز یک دو دو تقسیم شد که فاز یک از میدان نمازی تا میدان احسان به طول ۱۰. ۵ کیلومتر مورد تمرکز تخصیص اعتبار قرار گرفت.
او با اشاره به اینکه ریل گذاری کل این مسیر ۱۰. ۵کیلومتری انجام و شبکه برق بالاسری و پستهای برق نیز کامل شد، اضافه کرد: بالاخره پس از صبوری شهروندان به نتیجه رسیدیم و پنج واگن قطار شهری وارد شیراز شد.
حاج زمانی اظهار کرد: در آینده نزدیک ۱۵واگن دیگر نیز در گمرک بندرعباس هست که در صورت تامین اعتبار، آنها نیز ترخیص و وارد شیراز خواهند شد.
وی با بیان اینکه تستهای سرد و گرم این واگنها شروع خواهد شد، افزود: نمایندههای کارخانه فروشنده این واگنها نیز در شیراز مستقر شده و به خاطر گارانتی بودن واگنها هرگونه مشکلی که متوجه آن شود نمایندههای کارخانه برای رفع آن اقدام خواهند کرد.
حاجی زمانی با اشاره به اینکه تست سرد و گرم برای قطار دو الی سه ماه طول میکشد و بعد از سپری شدن این زمان، امکان راه اندازی وجود دارد، عنوان کرد: برای ترخیص هر ۲۰ واگن به حدود ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که اکنون برای پنج واگن تامین شده است.
او گفت: در مجموع ۳۰ واگن در گمرک بندرعباس وجود داشت که پنج واگن به شیراز آمد و بعد از آن پنج واگن به اصفهان پنج واگن به تبریز و ۱۵ واگن دیگر نیز به شیراز تعلق خواهد گرفت.
وی به ظرفیتهای پیش بینی شده حمل مسافر نیز اشاره و بیان کرد: آنچه برای فاز یک در نظر گرفته شده با هِد وِی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، مسیر خط یک در هر جهت در هر ساعت جابجایی ۱۸ هزار مسافر پیش بینی شده که فاز یک این خط ۴۰ درصد این ظرفیت را خواهد داشت.
حاجی زمانی تاکید کرد که برای فاز دوم نیز به دنبال تامین منابع هستیم و اضافه کرد: برای تامین منابع راههای مختلفی در نظر گرفته شده که یکی از آنها واگذاری مجتمعهای تجاری ایستگاه به سرمایه گذاری است ضمن اینکه بعداز شروع کار قطار املاک مجاور ایستگاهها ارزش افزوده خواهد داشت که این ظرفیت اقتصادی میتواند در شرایط مالی ادامه کار سهیم باشد.
مدیر عامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه راه دیگر تامین اعتبارات مورد نیاز نیز فروش اوراق مشارکت است که از چندی پیش آغاز شده، ادامه داد: علاوه بر این با صندوق توسعه ملی نیز مراتب را دنبال کردیم تا ۳۰ میلیون دلار را به پروژه ما اختصاص دهند و در این خصوص مشکل بانک عامل با موافقت و حضور بانک عامل مرتفع شد.
حاجی زمان تامین اعتبار از طریق فاینانس نیز ازجمله راهکارهای مدنظر عنوان کرد و گفت: با دو شرکت اوراکینی و چینی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.
به گفته وی قیمت واگن ۹۰۰ هزار یورو یعنی حدود سه میلیارد تومان است.
مرسی امین جان بابت پست
یه چیزی من توی فارس ایسنا خوندم که فاز اول پروژه احسان قبل عید به بهره برداری میرسه میشه بگی فاز اولش کدوم قسمتش میشه؟
یا اگه گزارش تصویری ازش داشته باشیم فک کنم خوب باشه 🙂
http://fars.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=28979
بازم جای شکرش باقیه که سومین شهر در ایران هستیم که رنگ این واگنها رو به خودش میبینه
خوب بلاخره طلسم شکست و واگن ها وارد شیراز شدن امیدارم روند تکمیل قطار شهری هر چه زودتر کامل بشه و ما شاهد افتتاح مترو بعد سالهای طولانی باشیم