مدیرعامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه ربط دادن ترافیک شیراز به پروژه قطار شهری منصفانه نیست گفت: در بسیاری نقاط پرترافیک این کلانشهر هیچ پروژه قطار شهری وجود ندارد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تسنیم، اسدالله حاجی زمانی در حاشیه حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس، اظهار داشت: امروز طرح قطار شهری شیراز در خط یک به صورت شبانهروزی و سه شیف فعال است و هدف مسئولان سازمان قطار شهری تنها تسریع در بهرهبرداری مترو است و با بهرهبرداری از آن تاثیر قابل توجهی در روانسازی ترافیک شیراز دارد.
مدیرعامل قطاری شهری شیراز در این بازدید با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم به گفتگو نشست و به سئوالات مختلف آنان در مورد متروی شیراز پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
سفر چین برای قطاری شهری شیراز چه دستاوردهایی بهدنبال داشت؟
حاجیزمانی: در سفر اخیر به چین که به اتفاق استاندار سابق فارس انجام شد دو هدف اصلی دنبال شد که یکی فایناس خط ۲ قطار شهری شیراز و دیگری توسعه خط یک و تامین واگن بود.
در این راستا با دو شرکت فایناسگذار اصلی چین مذاکره شده و برای فایناس خط ۲ به جمعبندی رسیدیم. در حال حاضر پیگیری انجام امور مربوطه داخل کشور در حال انجام است تا این مهم محقق شود. در این سفر از دو کارخانه بزرگ واگنسازی چینی بازدید و مذاکره لازم نیز برای تامین واگنهای قطار شهری شیراز نیز صورت گرفت. مبلغ مورد توافق برای فایناس متروی شیراز در این سفر ۳۵۶ میلیون دلار بود که به ازای هر کیلومتر ۴۵ میلیون دلار فایناس در نظر گرفته شده است.
چرا از واگنهای ایرانی استفاده نمیشود؟
حاجیزمانی: اولویت ما استفاده از محصول ایرانی است و از آن استقبال میکنیم اما در کارخانههای ایرانی هنوز تمام قطعات ایرانی نیست و نیمی از قطعات از چین وارد میشود.
وضعیت متروی شیراز در زمینه تامین واگن چگونه است؟
حاجیزمانی: با برنامهریزی و حمایتهای صورت گرفته توسط شورای شهر، شهرداری و مسئولان استانی واگنها بهموقع وارد شهر شیراز شد. در حال حاضر نیز ۱۰ واگن در مرحله تست نهایی است.
با پایان یافتن این تستها ساعات بهرهبرداری از متروی شیراز به ۱۴ ساعت افزایش مییابد و در نیمه دوم امسال نیز به ۱۶ ساعت افزایش مییابد تا مردم استفاده بیشتری داشته باشند. شهروندان شیرازی میتوانند همه روزه بهجز روزهای تعطیل از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعد از ظهر از خدمات متروی شیراز در مسیر فاز یک خط یک حد فاصل میدان احسان تا میدان نمازی بهرهمند شوند. همچنین برای سهولت شهروندان و دسترسی بهتر برای استفاده از مترو نیز کاهش فاصله زمانی حرکت مترو در اولویت است.
اتصال متروی شیراز به شهر صدرا در چه مرحلهای است؟
حاجیزمانی: برای توسعه غربی خط یک از پل سه سطحی بصیرت در معالیآباد تا ایستگاه راهآهن و پس از آن گویم و دوکوهک برنامههایی در دست مطالعه و اقدام است. در این زمینه نیز پیشبینی لازم برای برای اتصال شهر صدرا به مترو نیز صورت گرفته که مشاور طرح نیز این موضوع را بررسی میکند.
برخی یکی از دلایل اصلی ترافیک شیراز را اجرای مترو میدانند نظر شما چیست؟
حاجیزمانی: امروز در برخی از نقاط شهر شیراز ترافیک وجود دارد و به معضل اساسی نیز تبدیل شده اما باید این را نیز عنوان کرد که در بسیاری از این مسیرها کارگاههای قطار شهری حضور ندارند.
در خیابانهای پرترافیک شیراز از جمله دروازهکازرون، لطفعلیخان زند و خیابان انقلاب هیچ کارگاهی از قطارشهری فعال نیست و این ارتباطی به ترافیک ندارد. باید با توجه به قطب درمانی و گردشگری بودن شیراز راهکاری اساسی برای ترافیک شیراز چارهاندیشی شود.
اینکه برخی اعلام میکنند ترافیک شیراز ناشی از فعالیتهای قطار شهری است و مترو تاثیری در کاهش ترافیک ندارد، غیرمنصفانه است قطارشهری در این زمینه بسیار مظلوم واقع شده است.
مشکل ترافیک شیراز از ناحیه دیگر است، تنها محدوده ترافیکی قطاری شهری شیراز در گوشهای از میدان امام حسین (ع) اجرا شده و در این محدوده نیز برای جلوگیری از ایجاد ترافیک بخش زیادی از فعالیتهای عمرانی را که از روی سطح با سهولت قابل انجام بود بهمنظور جلوگیری از ایجاد ترافیک به زیر زمین انتقال داده شده و کارها به صورت شبانهروزی با سختیهای فراوان دنبال میشود.
بیشترین عمق متروی شیراز چه اندازه است؟
حاجیزمانی: خط یک متروی شیراز که دارای ۲۴. ۵ کیلومتر است در مسافتی به مقدار ۲. ۸ کیلومتر از روی سطح اجرا شده و مابقی با ایجاد تونل انجام شده است. در خط ۲ قطاری شهری نیز که ۱۵ کیلومتر طول دارد تمام طرح از زیر در حال اجرا است و امکان اجرای آن از روی سطح نیست.
خط ۳ که توسعه غربی خط یک است بیشتر از روی سطح اجرا شد و در آن نیز مطالعات طوری در حال انجام است که بدون تغییر سفر در حداقل زمان ممکن شهروندان از این مسیر تا ایستگاه میدان الله در ابتدای ورودی فرودگاه شهید آیتالله دستغیب را با مترو جابجا شوند.
در برخی نقاط قطار شهری شیراز یک متر زیر آسفالت عبور میکند و در خیابان زند حداقل ۹ متر و در برخی نقاط دیگر متروی شیراز از عمق ۲۵ متری عبور میکند که این عمق طولانی در زیرگذر زند است.
وضعیت درآمد متروی شیراز چگونه است و آیا امسال بهای یلیت افزایش مییابد؟
حاجیزمانی: درآمد قطار شهری شیراز قابل توجه نیست و تنها در زمان پیک یک سوم هزینهها تامین میشود. بهای بلیط تک سفره متروی شیراز در حال حاضر ۵۰۰ تومان و دو سفره آن ۸۰۰ تومان است. امسال نیز برنامهای برای افزایش بهای بلیط مترو در شیراز نداریم.
موضوع مهمی که امروز مورد مطالبه است و خواستار این هستیم تا دولت آن را مورد توجه قرار دهد اختصاص منابع ارزی به پروژه مترو در کلانشهرهای کشور است تا طرحهای پیشرفت دوچندانی گیرد.
نظر شما در مورد ساخت ایستگاه وکیل چیست؟
حاجیزمانی: در مورد ایستگاه بازار وکیل نیز باید گفت در صورتی که بخواهد ایستگاهی جدید ایجاد شود باید در عمق ۳۰ متری طرح دنبال شود و حداقل دو تا سه سال خیابان بسته باشد که این طرح بسیار زمانبر و سخت است. مسافران مترو میتوانند از نزدیکترین ایستکاه وارد بازار وکیل شده و امور خود را پیگیری کنند.
امین جان بالاخره ایستگاه وکیل ساخته میشه یا نه؟؟
دورد بر شما.
بنا بر اطلاعات بدست آمده هنوز سرنوشت ایستگاه وکیل به طور قطع معلوم نیست و به احتمال زیاد به جای ساخت ایستگاه در مقابل بازار وکیل یک عابر پیاده در زیر زمین از ایستگاه زند تا بازار وکیل به همراه walkway ساخته خواهد شد.
ممنون از تهیه گزارشتون واقعا سایتتون رو دوست دارم.
خواهش میکنم امید جان.
با سلام چرا مسولین ما بلد نیستند از فوتبال صنعت سوم دنیا و حمل ونقل صنعت بزرگ دنیا درامد زایی کنند مشکل کجا می باشد از نخبگان و بزرگان اقتصاد کمک بگیرند ندانستن عیب هست نه سوال کردن
سرعت قطار قرار نیست زیاد بشه؟ وقتی میاد روی زمین قسمت چمران سرعتش خیلی کند هست همه ماشینا ازش جلو میزنن دقیقا مثه ژاپن و چین!!!!!!ساعتش هم اخه ۱ ساعت به یک ساعت الان دلمون خوش هست میگن تعداد ولگن هامون ۳تا هست ۲تای دیگه هم داره تست میشه ولی فقط و فقط یکیش کار میکنه