بیش از ده سال از کلنگ زنی دو پروژه عمرانی راه سازی شیراز می گذرد، یکی آزاد راه شیراز- اصفهان و دیگری بزرگراه شمال شرق شیراز و هنوز تنها پایانی که برای تکمیل این دو پروژه متصور است وعده و وعید مسئولانی است که هر کدام به نوبه خود زمان افتتاح آن را دو سال بعد اعلام کردند. حالا همه چیز گره خورده به استقرار وزرا و تعیین مسئولان جدید.
به همین مناسبت با جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان که به تازگی از سرمایه گذاری های جدید در این پروژه ها خبر داده گفت و گویی داشتیم.
از مصوب شدن سرمایه گذاری برای تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز گفتید با توجه به این که اعتبارات قطره چکانی یکی از دلایل کاهش سرعت اجرای این پروژه بوده آیا امیدی هست که این پروژه بعد از ۱۰ سال به طور کامل اجرا شده و بهره برداری برسد؟
- این پروژه با سرمایه گذاری مشارکتی ۴۰ درصدی شرکتی خصوصی و ۴۰ در صدی شهرداری شیراز و ۲۰ درصدی وزارت راه ان شاء ا… اجرا خواهد شد. تمام مصوبات انجام این پروژه تکمیل شده و امیدواریم که زودتر باقی مانده کارهای اداری شروع و عملیات کلنگ زنی آن در آینده با حضور وزیر راه در اسرع وقت انجام شود.
چه دلیلی برای کلنگ زنی پروژه ای وجود دارد که بیش از ۱۰ سال از افتتاح آن می گذرد؟
- ساخت این کمربندی پیش از این قرار بود در قالب یک پروژه دولتی انجام شود و بخش هایی از آن تکمیل شده است اما تا تکمیل آن بیش از هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و این رقم درشتی است که ان شاء ا… با مشارکت بخش خصوصی به جای آنکه طی ۱۰ – ۱۲ سال تمام شود ظرف ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
سال ۹۳ هم فرماندار شیراز گفته بود اگر اعتبارات مورد نیاز بهموقع تأمین شود ظرف مدت ۲ سال پروژه کمربندی ۳۶ کیلومتری شرق شیراز تمام میشود.
-آن موقع بنا بود کمربندی فقط با اعتبار و بودجه دولتی ساخته شود ولی اکنون یک پروژه سرمایه گذاری است که سرمایه گذار خصوصی در ساخت آن مشارکت می کند و از محل عوارض اصل و فرع سرمایه گذاری اش را بر می دارد.
ما علاوه بر این اجرای کامل قطعات ۱ تا ۶ آزاده راه ۲۲۵ کیلومتری شیراز- اصفهان را داریم که تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد و قطعه ۷ باقی می ماند که باید جمع بندی صورت گیرد که آیا قطعات ۱ تا ۶ را افتتاح کنیم یا بهره برداری از آزادراه را تا تکمیل قطعه ۷ تا حدود آذر ماه به تعویق بیندازیم. قطعه ۷ به طول ۱۴ کیلومتر از شیراز تا گردنه تنگ خیاره در منطقه بیضا است که تا کنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. برای اجرای قطعه ۸ هم با وزرات دفاع توافق کردیم که از دوراهی قلات تا بزرگراه حسینی الهاشمی را در بر می گیرد که آن هم قرار است عملیات اجرایی اش آغاز شود. این پروژه هم در اولین فرصت با حضور وزرای راه و وزارت دفاع کلنگ زنی خواهد شود و هزینه آن هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. توافقات ساخت مسیر شیراز به عسلویه حد فاصل فیروزآباد تا جم هم با وزارت نفت، وزارت راه و شستا (شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی)، قرارگاه خاتم الانبیا و سرمایه گذران خصوصی انجام شده که
ان شاء ا… به زودی عملیات افتتاح این پروژه
سه هزار میلیارد تومانی نیز صورت خواهد گرفت. قطعه ۸ آزاد راه شیراز اصفهان از دوراهی قلات تا بزرگراه حسین الهاشمی حدود ۲۰ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر آن در قالب آزاد راه انجام می شود و ۸ کیلومتر در قالب بزرگراه که شهرداری شیراز انجام آن را به عهده گرفته است. انتظار داریم با استقرار وزرا کار افتتاح این چند پروژه مرتبط با شیراز انجام شود.
باتوجه به کمبود بودجه و هدایت بخش مهمی از بودجه برای مبارزه با کرونا امیدی برای افتتاح و به سرانجام رساندن این پروژه ها هست؟
-این پروژه ها قرار است با سرمایه گذاری خصوصی انجام شود به خصوص در شرایط رکود و همه گیری کرونا باید انجام پروژه های عمرانی را کلید بزنیم تا تحرک عمرانی باعث تحرکی در اقتصاد شود.
صحبت تکمیلی دیگری نیست؟
-بحث آزاد راه ایزد خواست به اصفهان هم هست که مذاکرات ورود سرمایه گذاران آن انجام شده و سرمایه گذاران این پروژه مشخص شدند و بناست ۴۰ درصد مشارکت در ساخت را انجام دهد و ۴۰ درصد دولت مشارکت میکند و ۲۰ درصد باقی مانده را یا فولاد مبارکه یا صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی را باید وارد کار کنیم تا ان شاء ا… این بخش آزاد راه ایزد خواست به اصفهان را هم بتوانیم به سرمایه گذاران واگذار کنیم تا شاهد شروع عملیات اجرایی این مسیر حلقه آزادراهی مرکز به جنوب کشور هم باشیم. / خبرجنوب