تراموا، واگن برقی یا هر چه نامش را بگذاریم سال هاست به بحث داغ حوزه حمل و نقل تبدیل شده، بحثی که با روی کار آمدن شورای پنجم و شعار انسان محوری جدی تر از گذشته دنبال شد و البته در چند مقطع نیز اخباری از به زمین زده شدن کلنگ این پروژه اعلام شد، کلنگی که هیچ گاه به زمین نرسید و در آخرین مورد اعلام شد که شورای ترافیکی استان نقص هایی را در این پروژه وارد دانسته است و به همین دلیل نیز مدتی حرف و حدیث های این پروژه مهم حمل و نقل شهری مسکوت ماند، اما حال گویا همین چند روز قبل با اصلاحاتی شورای ترافیک استان نیز موافقت خود را با اجرای تراموا اعلام کرده تا با این کار شیرازی ها یک قدم به سوار شدن تراموا نزدیک تر شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» در این رابطه گفت: بعد از مباحث و ایراداتی که شورای ترافیک استان در خصوص این پروژه مطرح کرد با انجام اصلاحاتی مسیر خط یک تراموا با تغییراتی همراه شد.
نواب قائدی افزود: بر این اساس بنا شد پروژه به گونه ای اجرا شود که فاز یک خط یک تراموا از کلبه سعدی آغاز و پس از گذر از چهار راه ادبیات و حافظیه به میدان اطلسی منتهی شود، فاز دوم از میدان اطلسی، بلوار هجرت، ارگ کریمخانی، حرم مطهر به شاهزاده قاسم منتهی شود و در نهایت فاز سوم نیز از شاهزاده قائم از طریق بولوار سیبویه به پایانه استقلال برسد.
وی اظهار داست: طول کل خط یک تراموا شیراز ٩ و نیم کیلومتر است که در ٣فاز تعریف شده وبایک شرکت برای اجرای آن قراردادی بسته شده ودر این ارتباط به شهرداری برای اختصاص ١۵٠٠میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تراموا مجوز داده ایم که احتمالا این اعتبار افزایش خواهد داشت. عضو شورای شهر شیراز افزود: در حال حاضر قرار داد ریلی پروژه بسته شده، اما هزینه واگنها بسته به استقبال مردم و تعداد واگنهای مورد نیاز متغیر است اما در کل هزینه ساخت هر کیلومتر تراموا یک پنجم مترو است و با توجه به حل مشکلات درون استانی امیدواریم تا قبل از پایان سال شاهد کلنگ زنی این پروژه نیز باشیم. وی با اشاره به برخی دلایل در ارتباط با تغییر مسیرهای صورت گرفته در خط یک تراموا گفت: یکی از دلایل تغییرات در خط یک تراموا این بود که با توجه به وجود ابنیه تاریخی و فرهنگی خط دوم مترو قرار شد تا خط دوم مترو تا میدان اطلسی بیشتر اجرا نشده و در این محل شاهد تبادل مسافر از مترو با تراموا باشیم تا علاوه بر جذابیت تراموا در حوزه گردشگری به عنوان یک مد حمل و نقل جدید به کمک حوزه حمل و نقل عمومی شهر بیاید.
وی از احتمال تغییراتی در خطوط باقی مانده مترو شیراز خبر داد و گفت: برای شیراز ۶خط مترو تعریف شده که یکی به اتمام رسیده و خط ٢و٣در حال اجراست اما خطوط ۴تا ۶مترو بازنگری خواهد شد و برخی از این خطوط احتمالا شاهد تغییراتی خواهند بود. وی افزود: یکی از خطوط خط ۴ مترو است که با توجه به تلاقی ایستگاه مترو پایانه استقلال با خط یک تراموا احتمال دارد در مسیر خط ۴ مترو از میدان احسان تا پایانه استقلال تغییراتی رخ داده و در این محور از مدهای دیگر حمل ونقل از جمله تراموا و یا اتوبوسهای BRT استفاده شود ودر این محل و چند نقطه دیگر شهر شاهد تلاقی مدهای حمل و نقل متفاوت با مترو باشیم.
تا ده سال دیگه هم افتتاح نمی شه