آمادگی لازم در شیراز برای اجرای تراموا وجود دارد؟

امین آل شمس؛ سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: شورای شهر پنجم شیراز و شهردار منتخب آن مهندس اسکندرپور با شعار شهر انسان محور کار خود را از حدود ۲ سال قبل آغاز کردند. بی تردید در کنار ایجاد مسیرهای مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری توجه به توسعه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین شاخص های شهر انسان محور است که در نهایت منجر به کاهش استفاده از خودروی شخصی و کاهش ترافیک خواهد شد.

ایجاد تراموا در منطقه مرکزی و گردشگری شهر شیراز یکی از برنامه های در دست مطالعه شهرداری شیراز می باشد که قرار است با همکاری شهرداری درسدن آلمان به عنوان یکی از شهرهای پیشرو تراموا جهان تا پایان سال به مرحله اجرایی برسد. به گفنه اسکندرپور شهردار شیراز “در پروژه تراموای شیراز، هیات آلمانی نقش مشاور ارشد را دارد که مطالعات به تایید نهایی آنها می رسد و بر نحوه اجرای پروژه نیز نظارت می کنند.”

حال که شهرداری شیراز به درستی در مسیر ایجاد سامانه های نوین حمل و نقل عمومی گام برمیدارد، چند پرسش و نگرانی وجود دارد که امیدواریم قبل از ورود به فاز اجرایی حتما این موارد مورد بررسی و توجه قرار گیرد:

۱- ایجاد آمادگی و فرهنگ سازی لازم در شهروندان برای همراهی در ساخت پروژه تراموا: تجربه تلخ ایجاد خط ویژه اتوبوس در خیابان مشیرفاطمی و نادر در سال ۹۲ نشان داد که چگونه عدم توجه به منافع مالی شهروندان و کاسبان و همراهی نکردن آنان می تواند باعث به شکست کشاندن یک طرح شود. خط ویژه اتوبوس این مسیر با هزینه ای بسیار به همراه حصار کشی و نصب ایستگاه های اتوبوس از میدان ستاد تا فلکه فرودگاه اجرا شد اما عمری بسیار کوتاه داشت و شهرداری و شورای شهر وقت در برابر اعتراضهای مردم در کوچک شدن مسیر عبور خودروهای شخصی و تحت شعاع قرار گرفتن کاسبی مغازه داران عقب نشینی کردند و خط ویژه جمع شد. در نتیجه نخستین سووال این است که آیا مسوولان شهرداری و مجریان طرح فکری به حال کاسبان و ساکنان محل اجرای طرح تراموا چه در حین و چه پس از اجرای طرح کرده اند؟ اگر قرار است این پروژه امسال اجرایی شود، آیا همین امروز هم برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره چگونگی، زمان و مزایای اجرای تراموا برای مردم دیر نیست؟

۲- یکی از مهمترین دلایل سرعت لاک پشتی اجرای پروژه های عمرانی در شیراز بحث دستگاه های خدمات رسان و جابجایی تاسیسات است. با توجه به نیاز به حفاری ۸۰ سانتی در مسیر تراموا، آیا از هم اکنون فکری به حال همکاری کاملا مفید و دقیق ادارت آب، برق، گاز و مخابرات شده است یا بازهم قرار است شهروندان قربانی این عدم همکاری با توقف اجرای طرح در میانه آن بدلیل مشکلات تاسیسات شوند؟

۳ – بدلیل تحریم ها، کشور از ورود تکنولوژی روز جهان محروم مانده و واگن های مترو و یا تراموا به همراه تجهیزات الکترونیکی نیز بنظر جز تحریمها محسوب می شود بطوریکه خطوط مترو در شهرهای مختلف کشور از کمبود قطار رنج می برند، اکنون پرسش این است در حالیکه شهرداری برای تامین واگنهای مترو که حتی از چین که در زمینه تحریمها همکاری های محدودی با کشور دارد با مشکل روبرو است چگونه قرار است واگن ها تراموا را احتمالا از اروپا و به شکلی تامین کننده میزان مورد نیاز برای حمل و نقل مسافران باشد، تهیه کند؟

۴ – آنگونه که شهردار شیراز و برخی از اعضای شورای شهر اعلام کرده اند شهرداری در تنگنای مالی قرار دارد و حجم بالای بدهی ها و پروژه های درحال اجرا که البته با کندی بسیار همراه هستند، شرایط سختی را رقم زده اند و بزرگترین پروژه شهری تاریخ شیراز یعنی مترو نیز با مشکل مالی روبرو است. اکنون با توجه با این حجم از مشکلات مالی، منابع مالی برای اجرا و تجهیز خط تراموا شیراز قرار است چگونه تهیه شوند تا این پروژه با مشکل مالی روبرو نشده و متوقف نشود؟

هرچند در این بین می توان به مشکلات احتمالی دیگر اشاره کرد ولی می توان این ۴ مورد را مهمترین چالش های پیش روی شهرداری در اجرا و ساخت تراموا برشمرد و امیدواریم شهرداری شیراز با درنظر گرفتن تمام جوانب به اجرای این طرح ماندگار و بزرگ شهری بپردازد تا یادگاری نیک از این دوره در شیراز به جا مانده و نقطه ای روشن در کارنامه مجموعه شهرداری و شورای پنجم باشد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. احسان

    عاجزانه خواهش و التماس میکنم یک گزارش تکان دهنده و قوی هم در مورد وضعیت تاسف آور کند روی خطوط اتوبوسرانی که باعث هدر رفتن وقت ، ایجاد ترافیک و ناراحتی شدید استفاده کنندگان از اتوبوس و در نتیجه گسترش استفاده از خودروی شخصی شده تهیه کنید تا مسولین بی کفایت اتوبوسرانی به خود آیند یا جای خود را به افراد لایقتری بدهند

    پاسخ
  2. امیرم

    اتفاقا اجرای تراموا برای کاسبان خوب خواهد بود چون رفت و امد خودشان و مشتریها اسانتر خواهد شد .
    در کل مسیر تراموا تاسیسات نیست و در قسمتهایی هم که تاسیسات وجود دارند ناگزیر جابجا خواهند شد .
    تراموا رو نباید با اجرای خطوط اتوبوسرانی مقایسه کنیم . سیستم اتوبوسرانی علاوه بر ترافیک -الودگی هوا و استهلاک خود اتوبوسها رو به همراه خواهد داشت .
    با افتتاح پلها و تقاطع های غیر همسطح در دهه فجر امسال – شهرداری دستش برای اجرای تراموا برای سال اینده بازتر خواهد بود

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *