هر چه استفاده از ناوگان ریلی جایگزین حمل و نقل جادهای شود، آمار تصادفات در استان نیز کاهش مییابد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهرداد انصاری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در حال حاضر در مسیر شیراز به تهران به صورت رفت و برگشت هر هفت روز هفته قطار وجود دارد و همچنین ۲ بار در هفته رفت و برگشت به مشهد مقدس نیز از شیراز انجام میشود.
وی افزود: هر چه مردم از قطار بیشتر استقبال کنند امکان ارتقای خدمات وجود دارد و در این زمینه بنا داریم که قطار شیراز به مشهد را نیز هر روزه کنیم. مدیرکل راهآهن فارس با اشاره به عدم ضرورت راهاندازی تردد ریلی در مسیرهای کوتاهتر و مراکز استانهای همجوار از شیراز ادامه داد: شعار قطار بر سه محور «ایمنی»، «راحتی» و «ارزانی» استوار است و این سه شاخص در مسیرهای طولانی بهتر محقق میشود.
وی عنوان کرد: قطار هیچگاه ادعای سرعت فوقالعاده ندارد چراکه اگر کسی به دنبال سرعت فوقالعاده باشد باید از هواپیما استفاده کند. انصاری تصریح کرد: سرعت ما در مسیر مشهد جزو بالاترین سرعت قطارها است و از نظر سرعت، قطار مشهد ۱۲۰ کیلومتر سرعت دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: قطار به سبب خدماتی که ارائه میدهد در ایستگاههای مختلف توقف دارد. وی عنوان کرد: در مسیر قطار شیراز به مشهد یا تهران، شهرهای بزرگ و مهمی هستند که ایستگاه دارند از جمله آنکه قطار شیراز علاوه بر پاسارگاد در مرودشت، سعادت شهر، صفا شهر، اقلید، آباده و شهرضا توقف دارد. انصاری تصریح کرد: در راهآهن فارس ۳۰۰ نفر اشتغالزایی شده است و این تعداد نیرو برای آن است که استانداردهای مختلف را در قطار تامین کند.
قطار ظرفیت حمل ۱۰۰۰ تن بار را دارد
مدیرکل راهآهن فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: راهآهن بیشتر برای حمل بارهای کلان کاربرد دارد و یک قطار حداقل یکهزار تن بار حمل میکند که معادل با چند کامیون است. انصاری اظهار داشت: حمل بار با قطار از نظر آلودگی محیط و همچنین کاهش خطرات مالی و جانی که متوجه فرد و دولت میشود، بسیار به صرفه است.
به گفته وی، راهآهن فارس این آمادگی را دارد که بار را به هر میزانی و به هر مقصدی انتقال دهد. وی تصریح کرد: افزایش میزان فعلی انتقال بار توسط راهآهن فارس مستلزم این است که مسیر ریلی به کارخانه و واحد صنعتی متصل باشد.
انصاری عنوان کرد: در آینده نزدیک در دو سه محور مانند صفاشهر، شیراز و آباده، خطوط ریلی را به واحدهای صنعتی متصل میکنیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر بارهایی که توسط راه آهن فارس حمل میشود بیشتر ترکیبی است و مواردی مانند خودرو را به مقاصد مختلف حمل میکنیم.
انصاری ادامه داد: برای حمل تولیدات ایران خودرو آمادگی کامل داریم و به دلیل اینکه به ایران خودرو در تهران اتصال داریم این کار بسیار مقرون به صرفه است. وی اظهار داشت: در حال حاضر حمل بار سیمان نیز در راهآهن فارس انجام میشود و به سبب آنکه راهآهن فارس جزو شبکه شریانی ریلی است به تمام خطوط ریلی داخل و خارج از کشور اتصال دارد.
انصاری افزود: شبکه ریلی ما به آسیای میانه، اروپا، ترکیه و مرز رازی اتصال دارد و از طرفی به سبب اتصال به شبکه ریلی شرق کشور امکان حمل بار به پاکستان نیز وجود دارد. وی در این زمینه مواردی را متذکر شد و گفت: برخی ممکن است طولانی بودن شبکه ریلی و ترکیبی بودن آن را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ندانسته و همچنان از خطوط جادهای برای حمل بار استفاده کنند.
حمل بار جادهای سوبسید میگیرد
مدیرکل راهآهن فارس در ادامه افزود: قیمت گازوئیل و بنزین با یارانه محاسبه میشود اما سوبسیدی به راهآهن تعلق نمیگیرد و همین امر باعث شده است که حمل کالا از طریق جاده ارزانتر باشد. وی تصریح کرد: با توجه به سیاستهای آینده دولت برای واقعی شدن نرخ سوخت به طور قطع حمل بار با راه آهن به صرفهتر شده و علاوه بر افزایش ایمنی بار با کاهش تردد خودروهای سنگین در جادهها به طور قطع آمار تصادفات جادهای و مرگ و میر نیز کاهش چشمگیری مییابد.
انصاری تصریح کرد: ارزانی بخشی جزو کار ما بوده و خطرات جانی و مالی چه در بخش مسافری و چه باری در راهآهن بسیار کمتر است. وی ادامه داد: ما آمادگی داریم بیش از ۵۰ درصد باری که از شیراز به شمال شرقی و غربی کشور حمل میشود را تعهد کنیم.
انصاری در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به قرارداد حدود ۳۰ آژانس مسافرتی با راهآهن گفت: اینکه کسانی در سطح شهر وجود داشته باشند که راه آهن را نشناسند و مسیرها را ندانند به سبب آن است که برخی در خود احساس نیاز پیدا نکردهاند. وی در مورد در دسترس نبودن و به چشم نیامدن دفاتر قطار در سطح شهر شیراز عنوان کرد: تبلیغات و اطلاعرسانی مستقیم وظیفه ما نیست و سایت راهآهن تمام موارد مورد نیاز را در خود درج کرده است.
این مسئول اظهار داشت: اطلاعرسانی در مورد مسیرهای راهآهن توسط آژانسها انجام میشود و از طریق رسانه ملی نیز مسیرهای راهآهن اطلاعرسانی شده است. وی خاطرنشان کرد: در مسیر شیراز به تهران چهار نوع بلیط ارائه میشود که اصل خدمات در آن یکسان بوده اما بنابر کم بودن تعداد مسافران نسبت به فضا، قیمت آن از ۳۶ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان متغیر است.
انصاری اظهار داشت: تلفن چهار رقمی ۱۵۳۹ برای اطلاعرسانی مستقیم در مورد ساعت و زمان حرکت قطارها و سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۲۲۰۲۰۶۰۸۳ نیز برای ارائه نظرات مسافران به صورت پیامکی راهاندازی شده است.