یکی از مهمترین اقدامات شهرداری در سالهای اخیر اجرای پروژههای عمرانی در مناطق کمتر برخوردار سطح شهر بوده است که از طرحهای تونل سعدی، پل دفاع مقدس، پل رضوان و پل دوم میانرود میتوان از جمله این طرحها نام برد.
به گزارش خبرنگار شهرراز، یکی دیگر از طرحهایی که در منطقه کمتر برخوردار کلانشهر شیراز درحال اجرا است، طرح چپگرد ابوذر غفاری میباشد که با ساخت آن طرح پل رضوان تکمیل خواهد شد که این طرح توسط سازمان عمران شهرداری شیراز درحال اجرا است.
در همین زمینه مدیر طرح چپگرد ابوذر غفاری به خبرنگار شهرراز گفت: این پل دارای ۴۸۵ متر طول است که بلوار ابوذر غفاری را به مسیر شرق به غرب پل رضوان متصل کرده و دوربرگردان موجود در مسیر بلوار رحمت را حذف خواهد کرد.
مهندس سلطانی با بیان اینکه این پروژه بر اساس برنامه زمان بندی در حال اجرا است و تلاش داریم تا زودتر از موعد مقرر به مرحله بهره برداری برسد گفت: این پروژه با اعتبار اولیه بیش از ۷۶ میلیارد ریال شروع به ساخت شد و درحال حاضر حدود ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی در ادامه به بیان مشخصات این طرح پرداخت و گفت: در طرح چپگرد ابوذر غفاری ۱۱ ستون، ۲ کوله و ۵۶ شمع طراحی شده است که ساخت کلیه ستونها به اتمام رسیده و هم اکنون نیز در انتظار ورود کابل و نئوپرنهای پروژه هستیم تا مراحل آخر پروژه که شامل ساخت عرشه پل است انجام شود.
مدیر طرح چپگرد ابوذر غفاری در پاسخ به سئوال خبرنگار شهرراز در خصوص چگونگی اجرای عرشه پل و اینکه آیا مسیر بلوار رحمت با توجه به حجم ترافیک مسیر بسته خواهد شد یا خیر، گفت: با توجه به افتتاح پل رضوان و حجم عبور و مرور خودروها بر روی آن، با طراحی دو پلتفرم با عرض۱۰ متر و نصب آن در مسیر ساخت پل و برروی بلوار رحمت، بدون مسدود کردن مسیر اقدام به ساخت عرشه خواهیم کرد که تنها یک روز مسیر حرکت خودروها به منظور نصب پلتفرمها منحرف خواهد شد و پس از آن ترافیک به حالت عادی باز خواهد گشت.
مهندس سلطانی با اشاره به اینکه تلاش داریم این پروژه در قبل از تعطیلات نوروز به سرانجام برسانیم گفت: در ساخت این طرح ۳۹۵ هزار کیلوگرم آرماتور بندی، ۱۸۵۰ متر مربع قالب بندی، ۲۸۷۰ متر مکعب بتن ریزی، ۱۱۱۶ متر مکعب حفاری و ۲۵۳۷ متر مکعب پی کنی انجام شده که به دلیل اشتراک بخشی از رمپ پل رضوان با چپگرد ابوذر غفاری، ۴ فونداسیون این چپگرد همزمان با ساخت پل رضوان اجرا شده است.
عکس : امین آل شمس
وی در خصوص تاثیر اجرای پروژههای عمرانی و نقش آن در بالابردن کیفیت زندگی و افزایش سطح رفاه و فرهنگ شهروندی گفت: با یک مقایسه ساده بین وضعیت قبل و بعد از اجرای طرحهای عمرانی به راحتی میتوان به این موضوع که این طرحها تاثیر غیر قابل انکاری در افزایش سطح فرهنگ شهروندی و رفاه عمومی داشتهاند پی برد.
سلطانی افزود: زمانی که شهروندان فعالیتهای انجام شده در منطقه سکونت خود را میبینند به این نتیجه میرسند که شهرداری برای آنها و محله سکونتشان ارزش قائل بوده و باعث میشود نسبت به محیط زندگی خود و نگهداری از امکانات ایجاد شده بیتفاوت نباشند.
مدیر طرح چپگرد ابوذر غفاری درباره مشکلات مربوط به تاسیسات شهری نیز گفت: عمدهترین مشکل در این زمینه مربوط به دکلهای فشار قوی برق بود که با تعاملهای انجام شده با شرکت برق این مشکل در حدود ۲۰ روز پیش رفع شد و در زمین تاسیسات شهری با مشکل خاصی مواجه نیستیم.
وی در پایان با ابراز رضایت از حمایتهای مالی مجموعه شهرداری از طرحهای عمرانی گفت: وضعیت نسبت به سالهای قبل دگرگون شده است و پیمانکاران با مسائل و مشکلات مالی روبرو نیستند و تمام توان و انرژی خود را با آرامش خاطر به اجرای مناسب و با سرعت طرح معطوف کردهاند که خود در پیشبرد طرحهای درحال اجرای طرح شهر بسیار تاثیرگذار بوده است.
به گزارش خبرنگار شهرراز، با افتتاح طرح چپگرد ابوذر غفاری طرح توسعه ورودی دارالرحمه و گلزار شهدای شیراز تکمیل شده و در کنار پل رضوان، المان شهدا و فضای سبز ایجاد شده در این منطقه، وضعیت نامناسب ماههای قبلی به وضعیتی مناسب و آبرومند تبدیل شده که علاوه بر ایجاد نشاط شهری و آبادانی موجب افزایش سطح امنیت و رفاه در این منطقه شده است.
این مصاحبه در شماره بیست و چهارم هفته نامه شهرراز منتشر شده است.
پل خوبیه که مکمل پل رضوان میباشد سرعت ساختش هم خوبه و امیدوارم سر موقع افتتاح بشه
هفته نامه شهر راز کارش خیلی درسته
امین جان اگه بتونب باهاشون همکاری کنی خیلی بهتر از اینه که فقط مطالبشون رو انعکاس بدی
بچه های این سایت و هفته نامه و اتاق فکر و .. اگه همه باهم همکاری کنند خیلی عالی میشه
با تشکر
هفته نامه شهر راز متعلق به شهرداریه.
امید وارم که هر کاری می کنید واسه سربلندی شیراز باشه
سلام امین جان میشه در مورد اجرای دو پلتفرم بیشتر توضیح بدی یعنی چجور عمل میکنه
ممنون میشم
قرار هست دو پلتفرم هر کدوم به عرض ۱۰ متر رو در مسیر رفت و برگشت قبل از پل رضوان نصب کنند و روی اونها خرپا نصب بشه و روی خرپا هم قالب و بعد هم بتن ریزی.
ممنون از توضیحت
چه روش خوبی اینکارو چرا واسه همه پروژه ها نمیکنن
خب بسته به شرایط از مدل های مختلف استفاده میکنن، مثلا چمران کلش رو شاریو کار کردن
طراحی خوبی داره.افرین
مشکلش فقط اینه که ممکنه اتومبیل ها به ستون وسط برخورد کنن در صورت انحراف و فضای کمی برای ساخت حاشیه امن اون وجود داره
هادی جان ستون میانی داخل بلوار قرار داره
امین جان درسته در بلوار هست ولی safety margin نداره
هادی جان نمی دونم مسیر پل رضوان به سمت چپگرد رو دیدی یانه، مسیر مستقیم هست و مشکلی ایجاد نمیکنه، میشه با نصب علائم ترافیکی هم به رانندگان هشدار داد