معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس در این خصوص گفت: در فارس ۲۷۵۰ طرح استانی و ۱۴۶ طرح نیمه تمام ملی وجود دارد که برای این پروژه ها جمعاً ۱۳۳ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علی سلحشوری بیان داشت: اتمام ۲۷۵۰ طرح استانی در گرو تامین اعتبار ۳۳ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریالی است و اتمام ۱۴۶ پروژه نیمه تمام ملی در فارس اعتبار بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی میخواهد.وی گفت: این حجم عظیم اعتبار در حالی مورد نیاز است که کل اعتبار عمرانی تخصیص یافته به فارس اعم از اعتبار ملی، استانی، ملی با ویژگی استانی، ماده ۱۸۰ و دو درصد نفت و گاز حدود ۷۶۲۰ میلیارد ریال برابر با ۷۶۲ میلیارد تومان بوده است.
سلحشوری یادآور شد: اعتبار مصوب پارسال فارس ۱۹۳۴۰ میلیارد ریال بود که حدود ۳۹ درصد آن یعنی ۷۶۲۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس خاطر نشان کرد: چنانچه روند تخصیص اعتبارات به همین شیوه ادامه پیدا کند حداقل ۱۷ سال زمان نیاز است تا این پروژه ها به اتمام برسد.
وی در خصوص پروژه های بزرگ نیمه تمام در فارس گفت: از جمله این پروژه راه آهن شیراز – بوشهر است که بعد از ۹ سال پیشرفت ۱۳ درصدی دارد یعنی هر سال کمتر از ۵/۱ درصد این پروژه پیشرفت داشته است.
سلحشوری بیان داشت: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۳ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال است و تا کنون برای آن کمتر از ۷۵۵ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: آزاد راه شیراز – اصفهان هم بعد از ۱۱ سال از اجرای آن با هزینه کرد ۱۸۴۰ میلیارد ریالی پیشرفت ۳۱ درصدی داشته است و برای اتمام آن ۳۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
سلحشوری خاطر نشان کرد: اجرای بزرگراه شیراز – بوشهر که سال ۸۴ شروع شده هم اکنون پیشرفت ۷۱ درصدی دارد و برای آن تا کنون ۶۴۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده این در حالی است که برای اجرای ۲۹ درصد باقی مانده این پروژه نیازمند اعتبار ۱۰۴۳ میلیارد ریالی هستیم.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس درخصوص پروژه ورزشگاه میانرود که ساخت آن از سال ۷۷ شروع شده گفت: این ورزشگاه بعد از ۱۸ سال و هزینه کرد ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیشرفت ۶۵ درصدی دارد و در صورت تخصیص اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریالی این طرح به اتمام می رسد.
وی طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) را از دیگر طرح های نیمه تمام ملی در سطح فارس عنوان کرد و گفت: این طرح از سال ۹۱ شروع شده و هم اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی، برای این طرح ۳۳۰ میلیارد ریال هزینه شده و اتمام آن در گرو تامین اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی است.
سلحشوری در ادامه به طرح آبرسانی شهر شیراز اشاره کرد و گفت: برای این طرح که ۱۵ سال پیش شروع شده تا کنون ۱۳۴۷ میلیارد ریال هزینه شده و ۲۶۳۰ میلیارد ریال دیگر برای اتمام نیاز دارد.
این مسئول، سد هایقر را از دیگر پروژه های ملی نیمه تمام در فارس عنوان کرد و گفت: این طرح سال ۸۷ شروع شده و با هزینه ای بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال هم اکنون پیشرفت ۵۵ درصدی دارد. این طرح برای اتمام چشم به راه ۱۰۹۰ میلیارد ریال اعتبار است.
سلحشوری به پروژه قطار شهری شیراز هم اشاره کرد و گفت: این طرح ۵/۱ دهه قبل شروع شد و در این ۱۵ سال برای آن ۷۳۷۲ میلیارد ریال هزینه شده که با این رقم پروژه قطار شهری شیراز پیشرفت ۵۰ درصدی پیدا کرده است.
به گفته سلحشوری، این طرح برای اتمام نیازمند ۵۶۷۶ میلیارد ریال اعتبار است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، راه آهن شیراز- گل گهر کرمان را از دیگر طرح های نیمه تمام فارس معرفی کرد و گفت: طرح مذکور سال ۸۹ شروع شده و در طی ۶ سال اخیر ۳۵۰ میلیارد ریال برای آن هزینه گردیده است ضمن آن که هزینه لازم برای اتمام آن ۱۰ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته این مسئول، باند دوم آزاد راه شیراز- بندرعباس نیز پیشرفت چندانی ندارد و برای آن ۵۳ میلیارد ریال هزینه شده است این در حالی است که پروژه مذکور اعتبار ۳۰۷۰ میلیارد ریالی نیاز دارد.
وی ادامه داد: همچنین به راه آهن شیراز – جهرم نیز که اعتبار ۱۰ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی میخواهد اعتبارات به صورت قطره چکانی تخصیص یافته به گونه ای که پارسال این پروژه تنها ۱۵ میلیارد ریال اعتبار گرفت و سال های قبل از آن نیز اعتبارات چشمگیری نگرفته است.
وی با تاکید بر این که تا زمان اتمام پروژههای نیمه تمام امکان شروع پروژه های جدید وجود ندارد اظهار امیدواری کرد با ابلاغ اعتبارات لازم این طرحها بالاخره به اتمام برسند.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با خوندن این خبرا آدم افسردگی مزمن میگیره
افسردگی ندارد طرح ها را طبقه بندی و به بخش خصوصی واگدار شود نه بخش خصولی با حقوق میلیاردی برای توسعه مدیریت زمان مکان خیلی مهمه که ما در ایران فکر کنم فقط مدیریت حقوق داریم