ایستگاه مترو زندیه در سال آینده به بهره برداری می رسد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، این ایستگاه از نوع ایستگاه عمیق و جزیره ای است که در چهارراه زند قرار گرفته است.
مشخصات کلی ایستگاه زند
•نوع و درجه ایستگاه: درجه ۱- عمیق
•نوع سکو: میانی
•فاصله از مبدا :+۵۱۰ Km+M+9
•فاصله از ایستگاه قبلی: ۱۲۱۰ متر
•فاصله از ایستگاه بعدی: ۱۰۴۵ متر
•عمق ایستگاه: ۱۵.۳۸متر
جمعیت مسافرین در ساعت پیک: ۸۵۴۹نفر در دو جهت شرق و غرب
موقعیت استقرار ایستگاه زند
این ایستگاه در امتداد شرقی – غربی بلوار زند حد فاصل خیابان سعدی و رودکی استقرار می یابد و از دو سمت شمال و جنوب به بافت متراکمی از کاربریهای تجاری محدود می گردد. فاصله این ایستگاه از میدان شهرداری حدوداٌ ۴۰۰ مترو از ورودی زیر گذر شهری حدود ۱۰۰ متر است .
در یک ارزیابی کلی می توان گفت که ایستگاه زند تقریباٌ در مرکز تجاری شهر واقع شده است . در سرتاسر بدنه شمالی و جنوبی خیابان زند در پیرامون ایستگاه فعالیتهای تجاری در مقیاس شهری و حتی فراشهری و یا واحدهای اداری با عملکرد در مقیاس شهری قرار دارد . در بدنه خیابانهای سعدی و توحید فاصله خارج از حوزه نفوذ مستقیم ایستگاه و حتی حوزه نفوذ غیر مستقیم نیز کاربریهای تجاری شهری مستقر هستند . چهارراه زند با عملکردی در حد کانون شهری بسیار متراکم محل مراجعه تقریباٌ تمامی ساکنان شهر است .
استقرار فعالیت های تجاری اعم از مدرن و سنتی به صورت خطی یا مجتمع،بانضمام سابقه ذهنی مردم از تاریخ گذشته این محدوده،آنرا به مرکز ثقل دریافت خدمات متنوع و عمدتا تجاری از تمامی نقاط شهر تبدیل کرده است،لذا کلیه عوامل جذب و به تبع آن تولید سفر برای این ایستگاه فراهم است و ایستگاه علاوه بر ساعات پیک،در تمامی طول روز ،مسافر مستمر و قابل توجه دارد.
در راستای مطالعات صورت گرفته بر روی سایت و در نظر گرفتن معماری تاریخی غنی شهر شیراز ،طراحی معماری ایستگاه زند با این ایده شکل گرفت:
حجم درونی ایستگاه به منزله یک توده سبز،یادآور حال و هوا و فضای باغ های شیراز می باشد.و شکل گیری خطوط آب موجود در باغ نیز منطبق برمحور های سازه ای ایستگاه در جهت عرضی صورت پذیرفته است، بطوری که حرکت یک پارچه بین لایه های کف و سقف و دیواره ها بوجود می آورد. و بر مقطع عرضی ایستگاه و سیرکولاسیون و حرکت مسافرین برای رسیدن به سطح سکو تاکید می کند.
طرح ایستگاه زند
چهار اصل اساسی در طراحی ایستگاه زند در نظر گرفته شده است.
اصل کارآیی : به معنای تأمین ظرفیت لازم برای استفاده کنندگان و عملکرد روان و سریع .
اصل ایمنی : مهمترین اصل طراحی ایستگاهها است و مربوط به مواقع اضطراری و امکان فرار در این هنگام است .
اصل صرفه اقتصادی : به معنای طراحی در جهت بازگشت سرمایه .
اصل زیست محیطی : به معنای حفظ تعادل اکولوژیکی محیط است .
که در این ایستگاه با تلفیق این اصول کاربردی با ایده های معمارانه بر گرفته از معماری باغ ایرانی، سعی بر آن بوده که معماری مترو از حالت عملکردی صرف به یک فضای خاص با ویژگی های تاریخی معماری بدل گردد.
بررسی روند طراحی معماری
با توجه به خاص بودن نوع طراحی پروژه هایی همچون ایستگاه مترو و مسائلی که در برخورد با این طرح با آن روبرو خواهیم شد،طرح از لایه های مختلف عملکردی تشکیل شده و از طریق ارتباط میان لایه ها امکان دسترسی و حرکت در کل ایستگاه برای مسافران فراهم می گردد و در عین حال در معماری داخلی ایستگاه بهره گیری از مفاهیم موجود در معماری باغ ایرانی ، بسیار راهگشا بوده است.
استفاده از ایده کوشک در باغ ایرانی نه تنها در بدنه سازی فضای نیم طبقه سالن فروش بلیط موثر بوده و نمای آشنا و خاطره انگیزی به بار می آورد،بلکه در بهبود مسیر یابی مسافرین و ایجاد بخش مجزایی برای تهیه بلیط و بخش اداری مناسب است.
ایده اولیه و کانسپت طراحی ورودی های ایستگاه زند
ژدر ادامه روند طراحی ایستگاه جداره های شفاف و صیقلی و ووید موجود در طرح،بستری برای انعکاس اتفاقات احجام مجاور خود در نظر گرفته شد.همچنین ورودی های ایستگاه در چهار گوشه انتهایی ایستگاه در پیاده رو خیابان زند همانند حریم بین فضای داخل باغ ایرانی و فضای بیرونی عمل می کند. که اغلب با حصاری از هم جدا شده اند.
بدنه شهری که معرف مکان ورودی ها می باشد ،در طرح بصورت پوسته ای یکپارچه و نیمه شفاف از لحاظ بصری (قاب )تعریف گردیده که با ریتم مشخص خود،ریتم طاقنماهای بیرونی حصار باغ ها را تداعی می کند.در وقع به نوعی حرکت در طراحی بدنه مد نظر بوده و در مکان های پر تراکم و با تمرکز مخاطب بیشتر یعنی دهانه ورودی ها تراکم قاب ها بیشتر و یا در ترکیب با شفت ها، و در مسیر های عمومی و با تمرکز بارکمتر، گشایش فضایی(فواصل بیشتر قاب) داریم.
عکس: مهدی دهدشتی
امیدوارم طراحی داخلیش با معماری زندیه ساخته بشه نه مشابه ایستگاه های دیگه
درود. تشکر میکنم از دوستان عزیزم آقایان دهدشتی و زندی و آل شمس که زحمت کشیدند و این گزارش رو تهیه کردند.
امیدوارم در حین ساخت و بهره برداری از این ایستگاه، آسیبی متوجه بنای ورودی این مجموعه که تاریخی و ۲ طبقه است که در تصاویر با نمای آجر مشخص شده است، نباشد.
چند سوال؛
۱-آیا ورودی ایستگاه که بصورت تونل میباشد، سبز خواهد شد؟ و ما در این ایستگاه، شاهد ایستگاه متفاوتی از حیث معماری و طراحی درونی خواهیم بود؟!
۲-پشت این ایستگاه، مجتمع تجاری و اقامتی شهرراز که درب ورودی اصلی آن از خیابان رودکی است، چندین سال است ساخته شده و نمای درونی و بیرونی زیبایی دارد. اما اکنون بحال خود رها شده و تنها شعبه ای بانک در آن افتتاح شده است. تعطیلی این مجتمع با ایستگاه زند رابطه ای دارد؟
سپاسگزارم.
تشکر میکنم از شیراز۱۴۰۰ که همیشه خبرای دست اول میذاره. امیدوارم که همین طرحی که اینجا نوشته اجرا بشه و بعدا تغییر نکنه
خواهش میکنم
امین جان
مابقی ایستگاهها در چه وضعیتی هستند ؟
در بین ایستگاه های فاز دو خط یک، چهار ایستگاه ستاد، زند، وکیل الرعیا و ولی عصر خیلی عقب هستند ولی ما بقیه ایستگاه ها تقریبا کامل شده اند فقط باید ورودی- خروجی ایستگاه ها تکمیل بشه
ممنون مهدی جان
خواهش میکنم امیرم عزیز