ساخت پروژه بزرگ کوهسار همچنان ادامه دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، این طرح عمرانی که پس از مترو پرهزینه ترین پروژه تاریخ شهر شیراز است در آستانه ده سالگی قرار داشته و به نظر برای تکمیل به ۳ تا ۴ سال دیگر زمان نیاز دارد. از طرح های در نظر گرفته شده این پروژه تونلهای دوقلو ایمان و کوهسار، پل های چمران و کتابخانه و مسیر بزرگراه از تقاطع جام جم تا پل چمران کامل شده و فاز دوم بزرگراه و پل تمدن ها ( تقاطع فرعی خروجی بزرگراه به سمت تونل ایمان ) در حال ساخت است.
جت فن های تونل نیز خریداری شده و در آینده نصب می شوند. به نظر می رسد تکمیل قطعه بزرگراه در کوچه ۹۴ قصردشت و ساخت فاز دوم بزرگراه به همراه تقاطع های جام جم و قصردشت تا ۳ – ۴ سال آینده به طول بینجامد و شهروندان همچنان باید در انتظار وعده بی سرانجام معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره افتتاح “بزودی” این طرح باشند!
عکس : پویا اختردانش
عملکرد شهرداری در بحث تملک فوق العاده ضعیف. اصلا توانی در این زمینه ندارن. یه افتضاح در کارنامه شهرداری هست این تقاطع جام جم و قصرالدشت.
به خاطر عدم توانایی در تملک، دو لوپ پل سرداران فضیلت حذف شد. همه پروژه ها یا ناقص شدن یا نتونستن شروع کنن.
از تصاویر معلومه که ساخت و سازها به شدت در اطراف این بزرگراه شروع شده است (تصویر ۱۳). آیا برنامه ای برای مدیریت این ساخت و سازها وجود دارد و یا آینده این بزرگراه تبدیل شدن به یک معبر درون شهری با کاربری تجاری و مسکونی است؟
اگر قراره بزرگراه کوهسار باشه. البته من کارشناس شهرسازی نیستم ولی به نظر من که شاید اشتباه باشه باید از میدان رودکی تا پل چمران یک تیکه پلی به طول بیشتر از ۵ کیلومتر میساختن و در محل تقاطع های موجود یعنی رودکی، معلم، قدوسی، قصرالدشت و بلوار چمران مسیرهای دسترسی از اتوبان طبقه دوم به اونها و برعکس تعبیه میشد.
اما الان زمانی که از تونل خارج شید به یه خیابان (کوچه ۹۴ قصردشت) خواهید رسید که سرعت مجاز در خیابون از بزرگراه کمتره. بعدشم پل تقاطع قصرادشت هم که ساخته بشه دوباره وارد بلوار همت شمالی میشه. اونجام دوباره استاندارد بزرگراه نداره
تازه بعد از افتتاح میخان همت شمالی رو دو طبقه کنن که ترافیک رو مطمئن باشید اونجا خواهیم داشت
چون در همت شمالی باغ زیاده و امکان تعریض مسیر وجود نداره و چون همت جنوبی هم نمیتونه در ادامه یه بزرگراه باشه. بنابراین باید پل های میدان رودکی میدان معلم میدان قصردشت و چمران همگی در یه بزرگراه دوطبقه جمع میشدن که خیلی بهتر بود
امین جان
در عکس شماره ۱۰ چند پروژه در حال اجراهست . کاربری اونها چی هست ؟
امیرجان متوجه نشدم کدوم تصویر منظورتون هست
مشکل اصلی این پروژه قطعه قطعه ساخته شدن بود که الان انقدر طول کشیده و نبود یک مدیریت وحد روی کل پروژه فک کنم هر تیکشو یه پیمانکار انجام داده باشه دیگه از بس درموردش حرف زدیم خسته شدیم
درود
پس از این همه هزینه و زمان گذاشتن و انتظار کشیدن اگر تقاطع ایمان – کوهسار به صورت شبدری ساخته نشه واقعا ظلمه!
چرا که اولا دردسرها و هزینه ها ی سنگین تملک در محوطه تقاطع وجود نداره و دوم اینکه پس از پایان ساخت پروژه کوهسار و در ادامه تونل ۳ کیلومتری ایمان-اکبرآباد و تبدیل شدن این مسیر به یکی از شریانهای ورودی به شهر شیراز ، در صورتی که تقاطع به صورت شبدری اجرا نشود ، در آینده این ناحیه نیز تبدیل به یک گره ترافیکی میشود و کل زحمات و هزینه های چند ساله شهرداری و انتظار کشیدنهای مردم بر باد فنا میرود.
تونل اکبرآباد بهتره ساخته نشه چون هزینه اون هیچ توجیهی نداره برای شیراز. پل ایمان هم از اولش شبدری نبوده، نیمه شبدری بوده که الان لوپاش حذف شده.
درود بر شما
ممنون از پاسختون
ولی منظور من پل چمران نیست!منظورم اگه اشتباه نکنم همون پل تمدن هست ، پلی ک بعد از تونل ایمان تقاطع غیر همسطح هست با کوهسار
آهان، پل تمدن. این پل به شکل دو لوپه ساخته خواهد شد احتمالا چون مسیر شمالی به کوه مسدود هست تقریبا همه مسیرها رو پوشش میده فرشاد عزیز
سلام
همون زیرگذر دلگشا که قرار بود تا آخر اردیبهشت افتتاح شه هنوز مثل زیگیل وسط شهر مونده رو دستشون ….دیگه آقای فرج زاده قول نده سنگین تره….
درود.
به نظر من باید از همین الان آینده نگری بیشتری رو در این پروژه بزرگ مد نظر قرار بدن. با توجه به اینکه تا کنون میلیارد ها تومان صرف ساخت این پروژه شده، و زحمات زیادی فقط برای حفر تونل ها انجام شده، معاون فنی و مسئولین شهرداری نباید فقط منتظر این بمونن که پروژه تموم بشه و پلیس راهور اجازه بده و مسیر رو افتتاح کنن.بهترین کار اینه که تا تکمیل تقاطع های جام جم- ایمان- قصردشت و همت، به هیچ وجه پروژه افتتاح نشه و خوشبختانه این پروژه مسیری نیست که برای شهروندان گره ترافیکی ایجاد کنه.
اما به نظر من باید برای تقاطع ملل ( تمدن ها) طراحی خلاقانه تری انجام میگرفت. طراحی این تقاطع بصورت یک پل روگذر همسطح ساده و دو دوربرگردان زیرمینی بر خلاف جهت و معکوس است که فکر میکنم برای اتصال مسبرهای بزرگراهی مهم کافی نیست.به عنوان مثال در تهران برای اتصال مسیرهای بزرگراهی و شریانی، از آینده نگری و طراحی پل های خلاقانه تری که تمامی مسیرها رو پوشش میده بهره میبرن. اما متاسفانه و یا خوشبختانه چیزی که در معاونت فنی مد شده، اینه که در نهایت یک پل طبقاتی بصورت دو شاخه ساخته میشه.البته گاهی اوقات شرایط فیزیکی منطقه اینطور حکم میکنه. به هرحال باید مسیربزرگراه کوهسار و … به یکی از زیباترین مسیرهای شهری کشور تبدیل بشه و ایجاد فضای سبز گسترده در پیرامون بزرگراه به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته بشه.
امین جان آیا امسال پل های نعلی شکل در شرق و غرب پل چمران ایجاد میشه؟؟
پل همت هم تصویب نهایی شده یا خیر؟؟؟
تقاطع نعلی مشخص نیست. همت هم هنوز خیر
در خبر های قبلی اعلام شد که ۲طبقه سازی همت تصویب شده!!!
مطالعات و بررسیش تصویب شده اما اجرای اون هنوز نه. اما به احتمال خیلی زیاد اجرایی میشه.
با نظر شیراز زیبا خیلی موافقم
پل یه تیکه دوای درد شیراز
امین جان
در کنار بزرگراه چند ساختمان ساخته شده است . کاربری ساختمانها منظورم هست .
اطلاعی ندارم امیرجان
در قسمت لوپ ها که به سمت چمران میاد این است که به دلیل نزدیک شدن به درختان منتظر هستن که درختان به خواب زمستانی برن تا بتونن جابجا کنن این کار پسندیده ای هست