اکورالی پاریس – پرسپولیس پس از دو سال وقفه، سرانجام نیمه دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ برگزار میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، پاسکال رستانی، مدیرعامل Gran Tourism Organization – برگزارکننده فرانسوی این اکو رالی با تایید این خبر به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: قرار بود این رالی در سال ۲۰۱۴ برگزار شود، اما به دلیل شرایط بینالمللی و تحریم های اقتصادی، اجرای آن دچار وقفه شد. اکنون با توافقاتی که با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران صورت گرفته، این اکورالی از دوم تا چهاردهم ماه می سال ۲۰۱۶ برگزار میشود.
رالی پاریس – پرسپولیس برای اولین و آخرینبار در سال ۱۹۷۱ برگزار و بعد از آن به دلیل شرایط سیاسی متوقف شد. پس از گذشت چهار دهه از آن رویداد، مجریان فرانسوی این رالی تصمیم گرفتند با اعمال تغییراتی در محتوا، آن را دوباره با محور ایران برگزار کنند.
اسفندماه سال ۹۲ مجری فرانسوی این پروژه به ایران آمد و خبر برگزاری اکو رالی پاریس پرسپولیس را بعد از ۴۲ سال وقفه رسما اعلام کرد. اما این رالی برگزار نشد، چون به گفته مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی طرف ایرانی در این پروژه اسپانسرها به دلیل شرایط سیاسی ایران قانع نمیشدند وارد عمل شوند.
اکنون پس از دو سال وقفه، مجری فرانسوی این اکورالی، تاریخ قطعی برگزاری این برنامه را اعلام کرده است. رستانی به ایسنا گفت: پس از امضای توافقنامه هستهای ایران در وین، مجریان رالی پاریس پرسپولیس تلاش کردند تا اولین دوره این اکورالی را که رقابتی بسیار مبتکرانه و مبتنی بر صرفه جویی در مصرف سوخت است، برگزار کنند.
وی با اشاره به مشخص شدن اسپانسر مالی این اکو رالی که متعهد شده در جریان برگزاری آن در ایران، پوشش رسانهای خوبی داده شود، اظهار کرد: مسیر این اکو رالی در اروپا، ترکیه و ایران به ۱۱ بخش تقسیم شده که انتهای آن پس از طی ۶ هزار کیلومتر به “پرسپولیس” ختم میشود. شرکتکنندگان در این رالی نیز براساس نوع سوخت به چهار گروه اتومبیلهای گازوئیلی، دیزلی و گازوئیل و دیزل هیبرید تقسیم میشوند.
به گفته او، نوع اتومبیل و سرعت، عامل برگزیده شدن در این اکورالی نیست، بلکه میزان مصرف سوخت، عملکرد و رفتار رانندگان با یکدیگر و همچنین رعایت قوانین رانندگی در کشور میزبان، از جمله شاخصهای تعیینکننده راننده برتر است.
مجری فرانسوی این اکورالی در ادامه گفت: این رالی مفهوم ابتکاری دارد که تصورات عام و قدیمی از مسابقات بزرگ جادهای را با مهمترین دغدغه اتومبیلرانی امروز و آینده که همان صرفهجویی در مصرف سوخت و انرژی باشد، ترکیب کرده است. او همچنین این اکو رالی را با توجه به طول مسیر و البته جاذبههای متنوع آن، سنگ محکی برای صرفهجویی در مصرف سوخت و استفاده از تکنولوژیهای جدید در مصرف انرژی دانست و افزود: برگزاری رالی پاریس پرسپولیس میتواند ارتباط واقعی را با شرکتهای خودروساز ایرانی که میخواهند موقعیت خود را تقویت کنند، برقرار کند.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قبلا قول داده بود، از گردشگرانی که از طریق این رالی و با دریافت مجوزها و مدارک لازم از کلوپهای جهانگردی و اتومبیلرانی به ایران سفر میکنند، حمایت کند.
خیلی عالیه !!
مخصوصا آیتم هایی که در امتیاز آوری تاثیر گذارند !!
فقط پرسپولیس(پارسه) رو عشقه!
چه عجب بالاخره ما تو یه چیز زرنگ تر از اصفهان و تبریز بودیم!!!
ما تو همه چیز از اونا پررنگ تریم، شما چشمات رو باز کن و بهتر ببین.
من منکر این که شیراز خیلی شهر زیبا و با قدمتی هست نیستم.
اما لازمه شما به یکی از این دو شهر سفر کنید و ببینید که اونا چه امکاناتی دارن و ما چی….!
مثلا همین پارک آبی که حتی بعضی از شهر های معمولی (غیر کلانشهر ها)دارن و ما هنوز توش موندیم.
یا تله کابین، تمیز بودن پیاده روها، نگه داری فضای سبز، مراقبت و زیبا کردن اطراف آثار باستانی مثل سنگفرش حافظیه، حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس که اتوبوس های شیراز خیلی فرسوده و آلوده کننده هوا است در حالی که در این شهر ها اینطور نیست (اینو خودم تو مسافرت ها تجربه کردم) برای مثال تو اصفهان چند ساله که اتوبوس brt دارن ولی ما…..
مثل ساختن پل ستارخان کی وعده داده بودن کی افتتاح شد!
مثل شرکت ساخت واگن مترو که دادن به تبریز…
مثل نورپردازی خیابون ها، خیابان ارم و قصردشت و زند و خیلی از خیابون ها و پارک ها که شبا تاریک و سوت و کور هستن…..
و خیلی چیزهای دیگه
در آخر ببخشید که سرتونو درد آوردم
عارف جام این دو کلانشهر روی هم نصف شیراز هتل و امکانات بیمارستانی ندارند. فضای سبز و پل های شیراز هم خیلی از تبریز وضعیتش بهتره. اتوبوس هم امسال ایشالا با ورود ۲۰۰ اتوبوس جدید وضعیت بهتر میشه.
در زمینه نظافت و تمیزی شهر انصافا شیراز جزء بهترین هاست
درسته کمبود داریم اما نباید همه چیز رو زیرسووال ببریم. امشب ساعت ۱۱ از تقاطع معلم و کشن رد شدم داشتن کار میکردن. پس وضعیت واقعا داره تغییر می کنه. انتقادی خوبه که همراه با راه حل باشه. فراموش نکنیم شیراز سالها در خواب بود و تازه بیدار شده.
دقیقا همین طوره