معاون اجرایی شهردار منطقه دو شیراز گفت: در راستای اجرای طرح ایمنسازی و تشکیل جامعه ایمن، از ورود موتورسیکلتها به پیادهروهای معابر منطقه دو جلوگیری میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، پیام معابرفرد بعد از ظهر امروز در بازدید خبرنگاران از پروژههای شهرداری این منطقه از شیراز اظهار داشت: طرح ایمنسازی و تشکیل جامعه ایمن در شهرداری منطقه دو شیراز در حال اجرا است و در این طرح بازنگری در مورد تمام طرحها با نگرش افزایش ایمنی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در این زمینه پیادهروهای سطح منطقه همسطحسازی شد تا برای عبور ویلچر معلولان مناسب باشد. معابر فرد ادامه داد: در گذشته شهرداریها با نصب موانع فلزی یا استوانه سنگی در ورودی پیادهروها سعی میکردند از ورود راکبان موتورسیکلت به پیادهرو جلوگیری کنند اما این روش برای عبور ویلچر معلولان و کالسکه کودک نیز مشکل ایجاد میکرد.
وی تصریح کرد: برای حل این معضل و با توجه به شکایات فراوان مردم از ورود موتورسیکلت به پیادهرو، نوعی طرح لولهای شکل که حالت علامت جمع دارد در دستور کار قرار گرفت که عبور از آن برای معلولان و کالسکه ایجاد مشکل نمیکند اما مانع از ورود موتورسیکلتها به پیادهرو میشود.
ممانعت از پارک خودرو در پیادهروها
این مسئول خاطرنشان کرد: در همین راستا در پیادهروهای منطقه دو و از جمله در خیابان نادر با گذاشتن سنگهای تزئینی مانع از پارک خودرو در پیادهروها میشویم تا مردم بتوانند به راحتی تردد کنند. به گفته وی، در گذشته در این منطقه به سبب وجود مغازههای تزئینات ماشین و پارک ماشینها، عبور و مرور برای ساکنان این منطقه مشکل بود.
مالکیت پارکینگ در ازای مشارکت شهرداری
معابرزاده در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توجه به نیاز وافر منطقه دو به پارکینگ، شهرداری این منطقه در ازای مشارکت در پروژهها سهم خود را به صورت مالکیت پارکینگهای ساخته شده درخواست میکند. وی افزود: در حال حاضر پارکینگ فخرآباد در خیابان فخرآباد شرقی با ۴۲ هزار متر مساحت در حال ساخت است.
معابرفرد ادامه داد: این پروژه که با اعتبار ۱۴. ۵ میلیارد تومان (به غیر از تملک) احداث میشود و دارای سه طبقه تجاری و چهار طبقه پارکینگ است که ۶۵۰ واحد پارک را تامین میکند. پروژه بزرگ مشیر با مساحت ۱۲ هزار متر مربع دیگر موردی بود که وی به آن اشاره و اضافه کرد: زیربنای این پروژه ۷۰ هزار متر است و ۳۲۴ واحد تجاری و ۸۸۱ واحد پارک را تامین کرده و شامل مواردی مانند هایپر مارکت، رستوران بر روی بام، شهربازی، سینمای چهار بعدی و کارواش است.
بهسازی گسترده جداول سطح منطقه دیگر موردی بود که معابر در این بازدید تشریح کرد و سپس ابراز داشت: پارکینگ طبقاتی هلال احمر در نبش خیابان شهید حجری با مشارکت هلال احمر در حال ساخت است که ۴۷ درصد سهم آن به شهرداری تعلق دارد. به گفته وی، این پروژه با ۴ هزار متر زیربنا شامل هفت طبقه پارکینگ با ۹۷۰ واحد پارک و سه طبقه تجاری بوده و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی با اشاره به کاشت ۷ هزار اصله درخت در سطح منطقه افزود: بنا داریم که از کاشت درخت توت جلوگیری کنیم چرا که ریزش توتها باعث کثیفی خیابان شده و به سبب سمپاشی ممکن است برای مردم مشکل ایجاد کند. معابر فرد همچنین اضافه کرد: پارکینگ چهار راه مشیر در ابتدای قاآنی شمالی بهنام بیتالمقدس با ۳ هزار متر زیربنا در حال ساخت است. به گفته وی، این پروژه در هفت طبقه احداث شده و ۵۰۰ واحد پارک را تامین میکند.
باید در تمام نقاط شهر اینطوری باشه نه فقط یک منطقه متور سوار ها باید قانون مند رفتار کنن الان در خط ویژه ها انقدر که موتور هست تاکسی و اتوبوس نیست خیلی خطرناک رانندگی میکنن
در اکثر پیاده روهای شهر بخصوص خیابان زند تردد موتورسیکلتها رو در پیاده رو میشه دید که با سرعت در حال حرکت هستن، به نظر من باید یه کار جامع برای این مشکل به صورت طرحی جامع انجام بشه با مشارکت شهرداری و پلیس( البته به نظر من پلیس عمداً هیچ برخوردی نمیکنه و الان پلیس به جای مجری قانون خودش رو قانون گذار میدونه، مثلاً میگه اگه فلان اتفاق نیافته من در اجرای طرح همکاری نمیکنم!!!!!!!!!!!!!) . راه حل :
١) در تابلوها و بیلبوردهای کل سطح شهر بصورت یکنواخت و بمدت چند ماه اطلاع رسانی بشه در مورد ممنوعیت حرکت موتورسوارها در پیاده روها. این تکرار و تذکر پی در پی بالاخره در درصدی از موتورسوارها تاثیرگذار خواهد بود
٢) ایجاد محلهای مشخص در حاشیه خیابان جهت پارک موتورسیکلت. مهم این هست که رسیدن به این محل نباید از مسیر پیاده رو باشه. میتونن با نصب یک میله افقی در کنار پیاده رو در حاشیه خیاباه و پوشاندن روی جوی اب این محلها رو ایجاد کرد
٣) برخورد قاطع و یکنواخت ( تاکید میکنم یکنواخت) با افراد متخلف. برای مثال در خیابان زند وجود ۵-۶ پلیس در قسمتهای مختلف پیاده رو بیایستن و موتورسوارهای متخلف رو توقیف کنن. به نظر من خیابان زند ویترینی هست برایرکل شهر اگه یک طرح در این خیابان موفق باشه تقریباً کل شهر هم موفق هست،
۴) اطلاع رسانی گسترده در تلوزیون. اطلاع رسانی باید در سطح خیلی وسیع بصورت کوتاه مدت در زمانهای مفید و مکرر باشه، مثالش همینوتبلیغ چیتوز موتوری هست . ببینید تقریباً هر فردی از بچه دبستانی تا پیرمرد این چیتوز موتوری رو میشناسه، دلیلش تکرار تکرار هست و خواستن این مورد هست. یعنی اگه اراده باشه قطعاً قابل اجرا هست
باید در کلیه خیابونها عملی بشه
جالبه شهرداری خیلی خوب عمل میکنه ولی باز مردم بی فرهنگ و پلیس راهنمایی و رانندگی شیراز که هر کس مسئول آن است به درد گوسفند چرانی میخورد
در خیابان داریوش شهرداری اقدام به ایجاد محیط های پارک برای موتور ها کرده اونم خیلی زیاد و زیبا با تابلو جالبه یک مشت احمق باز موتور ها رو نا منظم در پیاده رو و جالب تر در نزدیکی همین محیط ها که با میله مشخص شده پارک کرده بودن حالم بهم میخوره راهنمایی و رانندگی شیراز ضعیف کار میکنه و شیراز رو رو به سمت هرج و مرج داره میبره اون از وضع ماشین های وانتی که هر جا میخوان وای میستن و من شخصا دیدم که حتی از این ها باج میگیرن اونم چی یک مامور خودشو برای چند کیلو میوه میفروشه اینم از وضع موتو رسیکلت ها جای تاسف داره
امین جان باید با صدا و سیما مرکز فارس یه طوری تماس گرفته بشه تا این مسائل رو بررسی کنه