برای نخستینبار اکو رالی پاریس پرسپولیس با شرکت خودروهای کممصرف و با هدف رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ محیطزیست، مهر سال آینده برگزار میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از شرق، «پاسکال رستانی»، مدیرعامل شرکت GTO برگزارکننده این تور با اشاره به برگزاری تور «پاریس پرسپولیس» در سال ۱۹۷۱ و خاطرات ماندگاری که در ذهن شرکتکنندگان مانده است، میگوید: «شرکت GTO تصمیم گرفت برای زنده نگهداشتن خاطرات آن رالی، تور پاریس پرسپولیس را برگزار کند.»
او درباره جزییات این رالی توضیح داد: «قرارداد ما با کانون اتومبیلرانی و جهانگردی که شریک اصلی ما در ایران است امضا شده و اکنون در مرحله شناسایی و انعقاد قرارداد با تامینکنندههای مالی و هماهنگی برای شروع و اجرای کار هستیم.»
این رالی از تاریخ پنجماکتبر ۲۰۱۴ از دروازه ورسای پاریس که محل برگزاری نمایشگاه اتومبیلرانی است شروع میشود و در ۱۲روز ادامه پیدا میکند. در اولین بخش، اتومبیلها به سمت اشتوتگارت حرکت میکنند. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، مرحله پایانی این رقابت در تختجمشید خواهد بود.
به گفته پاسکال رستانی، این اولین اکو رالی در فاصله طولانی است که در جهان برگزار میشود به این معنا که درجهبندی شرکتکنندگان بر اساس مصرف سوخت، رعایت اخلاق رانندگی و رعایت قوانین است.
مدیر برگزاری این رالی با اشاره به اینکه هرساله رالیهای مختلفی در جهان برگزار میشود، افزود: «رقابت ما براساس نوآوری و خلاقیت پایهریزی شده و مهمترین مساله در این خصوص توجه جامعه جهانی به محیطزیست است. هم سازندگان خودروها و هم شرکتکنندگان و هم فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در موضوع حفظ محیطزیست اتفاق نظر دارند.»
او با تاکید بر اینکه این یک مسابقه ورزشی نیست بلکه یک حرکت نوآورانه و اخلاقمدار است، گفت: «انتظار ما این است که در این رالی۴۰ خودرو شرکت کنند که مرحله اولش اکتبر ۲۰۱۴ برگزار میشود. و شرکتکنندگان از همه دنیا میتوانند در این رالی شرکت کنند.»
بر اساس برنامهریزی انجامشده ۲۴خودرو شرکتکننده در این رالی خودرو پاک (با مصرف سوخت پایین) هستند. کارخانه این خودروها بهدنبال تبلیغ و معرفی خودروهای جدید خود هستند. این خودروها بهدنبال جنبههای توریستی و ماجراجویی هستند.
خودروها از مرز بازرگان وارد ایران میشوند و بعد از عبور از شهرهای ماکو، تبریز، زنجان و قزوین به تهران میرسند و از قم به کاشان، اصفهان و در نهایت به شیراز حرکت میکنند.
پاسکال رستانی همچنین توضیح داد: «مسیر این رالی از جادههای معمولی و شرایط معمولی است تا افرادی که تجربه حضور در رالیهای خارج از جاده را نداشتند بتوانند در این رالی شرکت کنند.»
موضوع رعایت قوانین مانند سرعت و بوقنزدن در تمام طول مسیر باید از سوی شرکتکنندگان رعایت شود و این یکی از معیارهای امتیازدهی است. او در ادامه با اعلام اینکه این یک تور خانوادگی نیست، اضافه کرد: «شرکتکنندگان باید تجربه رالی در مسیرهای جادهای را داشته باشند علاوه بر راننده خودرو یک نقشهخوان مسلط نیز با هر راننده همکاری میکند چراکه بیشتر این شرکتکنندگان این مسیرها را نمیشناسند و تجربه اول آنهاست.» نفرات برگزیده از نظر اخلاق و رعایت قوانین و مصرف سوخت خودرو در شیراز و تختجمشید معرفی میشوند. او همچنین در پاسخ به این سوال که چه راهکاری میتواند به افزایش تورهای ورودی رالی به ایران منجر شود، گفت: «با توجه به شرایط سیاسی ایجادشده در ایران در چندماه اخیر به تعداد توریستهای واردشده به ایران اضافه شده است و ما بهدنبال معرفی بیشتر ایران از این طریق هستیم زیرا محور اصلی این رالی معرفی ایران است.»
قرار است علاوه بر مراکز بزرگ خبری تلویزیونهای کشورهای مسیر عبوری گزارشهایی از این رالی تهیه کنند. «پاسکال رستانی» گفت: «انتظار ما این است که ایران هم از این موضوع استقبال کند.» او در پاسخ به این سوال که ایران چگونه میتواند مقصد گردشگران و بالاخص علاقهمندان به رالی باشد، افزود: «اطلاعات زیادی از گردشگری ایران در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در این زمینه دولت باید تسهیلات ویژهای را در نظر بگیرد تا بتوان انتظار بیشتری برای برگزاری تورهای رالی به این کشور را داشته باشیم.» این رالی قرار است بهصورت سالانه برگزار شود و تصمیم شرکتGTO بر این است که هر ساله نوآوریهای جدید را در این رالی داشته باشد. او افزود: در مورد استقبال طرف ایرانی باید تاکید کرد که هم سفارت ایران در فرانسه و هم کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و هم سازمان میراث فرهنگی از این موضوع استقبال کردند و ما از این موضوع خرسندیم. او افزود: «امیدواریم این رالی یک الگوی مناسب برای برگزاری بیشتر رالیهای کممصرف یا پاک در ایران باشد.»
.Thank you for these nostalgia photos
این تصاویر رالی ۱۹۷۱ میلادی و جشن هنر شیراز و جشن های ۲۵۰۰ ساله و سخنرانی برنده جایزه نوبل در دانشگاه شیراز در قبل از انقلاب و خواهرخواندگی دانشگاه شیراز با پرینستون و و و …. افسوس افسوس افسوس که الان اعتبار جهانیمون از دست رفت چه بودیم چه شدیم باید با اصفهان و کاشان و یزد مقایسه بشیم!!! اون زمان ها با پاریس مراوده داشتیم الان چی تو ایران هم مدعی پیدا کردیم درصورتی که شیراز در خاورمیانه شهری از نظر تاریخ نمی تونه باهاش رقابت کنه
من فقط می تونم بگم آغاز دروازه ورسای پاریس و پایان دروازه قرآن شیراز. هم پاریس هم شیراز شهرهای ادبی هستن که شاعران بزرگی داشتن. کلا شیراز با پاریس و لندن از نظر ادبی شباهت های زیادی داره. جالبه بدونید زیباترین شهرهای جهان همیشه شهرهای ادبی هستن. لندن، پاریس و سیدنی. شیراز هم شهری ادبی و مهد شعر ایرانه پس زیباترین شهر ایران هم باید شیراز باشه
فقط امیدوارم که در بین راهها براشون اتفاقی نیفته و مناظر بی نظر بی فرهنگی رو مشاهده نکنن…ای کاش از همین الان فدراسیون مربوطه به فرهنگ سازی جهت این رویداد مهم بپردازه و مردم رو آماده کنه.
چه بر سر تخت جمشید داره میاد؟؟؟؟؟
سایه نابودی بر سر میراث ملی
http://www.mehrnews.com/detail/Photo/2224918#ad-image-28
ببخشین دقیقا متوجه نشدم
پایانش شیرازه یا تخت جمشید؟
یا اینکه میان شیراز و برمیگردن تخت جمشید
پایانش تخت جمشید هست اما چون شهر اصلی نزدیک به اون شیراز هست، به پایتخت فرهنگی ایران نیز خواهند آمد.
میشه عکسهای قدیمی از دروازه قرآن هم بیشتر بذارین؟
http://shiraz1400.ir/?p=2267