تاریخ : دوشنبه, ۲۶ مهر , ۱۴۰۰ Monday, 18 October , 2021

آخرین اخبار

پیشرفت پروژه مدافعان سلامت، مهر ۱۴۰۰+عکس و ویدئو آغاز عملیات بتن ریزی پل چپگرد مدافعان سلامت آب دریا از سه مسیر به فارس منتقل می‌شود ایمنی ساختمانها اولویت مردم نیست پذیرش بی سابقه ۶۷۹ بیمار مبتلا به کرونا طی یک روز در فارس جای خالی پلیس در فضاهای شهری شیراز عکس: فضای شهری بلوار امیرکبیر زیرساخت بازگشایی مدارس در فارس تامین نشده است ۵۹۰۲ مبتلا به کرونا در فارس جان باختند عکس: پردیس تئاتر نصر، مرداد۱۴۰۰ اقدامی در خصوص تمدید قرارداد بازیکنان فجر سپاسی انجام نشده است معرفی گزینه شهردار شیراز به روزهای پایانی رسید بزرگراه‌های شیراز د‌‌‌‌‌ر مسیر وعد‌‌‌‌‌ه‌های بی سرانجام نام ۱۴ نفر در لیست نهایی انتخاب شهردار شیراز یک تصویر و یک واقعیت تلخ و عجیب از مدیریت شهری عکس: فاز نهایی پروژه بزرگراه کوهسار و تونل دوقلو نیایش هتل شد‌‌‌ن ساختمان جد‌‌‌ید‌‌‌ شهرد‌‌‌اری شیراز محال است فعالیت سامانه بارشی در استان فارس کلانتری در لیگ برتر هم سرمربی ماست ۶۵۰۰ نفر در ۷۲ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند‌

4

به بهانه کلنگ زنی طرحهای جدید، حرکت شتابان شیراز به سمت توسعه

  • کد خبر : 18590
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱

امین آل شمس؛ شیراز۱۴۰۰: سرانجام پس از مدت‌ها انتظار چند طرح بزرگ عمرانی در هفته جاری در کلانشهر شیراز کلنگ زنی شدند. تقاطع سه سطحی جام جم پیشرفتبعنوان یکی دیگر از طرحهای بزرگ‌ پل سازی شیراز، تقاطع شبدری جوادیه که بزرگراه‌های کوهسار و آرین را به کمربندی متصل می‌کند و چپگرد سلمان فارسی به عنوان سطح سوم زیرگذر یک کیلومتری دلگشا که بنابر اخبار رسیده به پل کابلی متصل خواهد شد به همراه بوستان زیبای نهراعظم چهار طرحی بودند که عملیات ساخت آن‌ها آغاز شد.

همچنین در آینده‌ای نزدیک نیز ساخت پل میدان رودکی و چند تقاطع دیگر در کمربندی و تقاطع میدان قصردشت و دو طبقه سازی بلوار ایمان نیز شروع می‌شود.

درکنار طرحهای مورد اشاره ساخت مجموعه پلهای کشن به عنوان نماد عمرانی غرب شیراز نیز آغاز شده که به همراه طرحهای پل کابلی، پل طبقاتی معلم، پل سه سطحی تخت جمشید، پل فضیلت نصر، پل آفرینش و بزرگراه‌های مولوی، توسعه جنوب و کوهسار نقش موثری در روانسازی ترافیک شیراز بزرگ ایفا خواهند کرد که تعدادی از این پروژه‌ها امسال و باقی آن‌ها تا دوسال آینده افتتاح می‌شوند.

با مقایسه شیراز دوسال آینده با شیراز اوایل دهه ۹۰ تحول چشمگیر عمرانی را در این کلانشهر شاهد هستیم که در تاریخ شیراز بی‌سابقه است. که البته در این بین می‌بایست در اجرای طرحهای عمرانی مراقبت لازم را داشت تا به دلایل مختلف بصورت نصفه اجرا نشوند. نکته حائز توجه آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ فضای سبز است که بار‌ها از سوی شیراز۱۴۰۰ به عنوان یکی از ضعفهای بزرگ کارنامه کاری علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز نام برده شده بود.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به پارکهای ۶۰۰ هکتاری دراک، ۷۰ هکتاری آبشار گلستان، ۵۰ هکتاری مادر در جنوب شیراز، ۱۴ هکتاری شهروند در شرق شیراز، ۵۵ هکتاری برف فروشان در اتوبان حسینی الهاشمی، توسعه بوستان نماز و بوستان کوهستانی معراج در ارتفاعات رسول اعظم (ص) به مساحت تقریبی ۸۰ هکتار، پارک حاشیه‌ای رسول اعظم، توسعه پارک بعثت، پارک طبیعت و در ‌‌نهایت کمربند سبز شیراز به مساحت ۱۳ هزار هکتار اشاره کرد.

آغاز ریل گذاری فاز دوم‌خط اول مترو شیراز به همراه تزریق اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل کامل مسیر تا شهریور ۹۵ و ورود واگنهای جدید تا تابستان و افزایش ساعات کار مترو تا ۱۲ ساعت در روز تا مهرماه از اخبار امیدوارکننده در حوزه قطارشهری شیراز است.

ساخت تعداد زیادی پارکینگ طبقاتی در سطح شهر، بخصوص در محدوده مرکزی شهر نیز از اقدامات قابل توجه شهرداری در سالهای اخیر محسوب می‌شود که برخی از پارکینگ‌ها افتتاح و‌ برخی دیگر نیز آماده افتتاح می‌شوند تا مشکل کمبود پارکینگ در شیراز تا حد زیادی حل شده باشد.

با توجه به روند موجود و علی رغم تمام مشکلات در حوزه‌های مختلف شهرداری می‌توان پیشرفت و‌ پوست اندازی شیراز را به خوبی احساس کرد و چه خوب است که این پیشرفت همراه با کنار گذاشتن مدیران ناتوان شهرداری باشد که در حوزه کاری خود عملکردی موثر نداشته‌اند.

از جمله این حوزه‌ها می‌توان به اتوبوسرانی، تاکسیرانی، زیباسازی، نگهداری و تاسیسات و ستاد باغات قصردشت اشاره کرد که شیراز همچنان درگیر مشکلات بسیاری در این بخش‌ها است.

در بخش سرمایه گذاری نیز شهرداری تنها در اجرای طرحهای مجموعه‌های تجاری و پارکینگ طبقاتی نسبتا موفق عمل کرده و در ایجاد مجموعه‌های تفریحی برای شهروندان متاسفانه عملکردی بسیار ضعیف نشان داده و همچنان خبری از ساخت تله کابین، پارک گل‌ها و پرندگان، شهربازی، مجموعه آکواریوم نیست و ساخت پارک آبی برف فروشان به دلیل وقفی بودن زمین تقریبا به بن بست خورده است.

از سوی دیگر شیراز به شدت نیازمند توسعه فضاهای فرهنگی از جمله سالن‌های تئا‌تر، سینما، کنسرت و همایش به عنوان پایتخت فرهنگی کشور است که شهرداری با توجه به بودجه مناسب خود می‌تواند مانند آنچه در ایجاد سالن‌های ورزشی و زمین‌های چمن مصنوعی انجام داد در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی وارد شده و زمینه ساز تحول در این بخش شود.

به هر روی کم کاری‌های گذشته مسوولان شهری و شهرداران شیراز آنقدر زیاد بوده که برای رسیدن به وضعیتی مناسب و نه ایده آل می‌بایست حدود یک دهه شاهد فعالیت‌های جدی و شبانه روزی باشیم که بنظر دهه ۹۰ خورشیدی را می‌توان دهه تحول و‌ پیشرفت شیراز دانست. تا علاوه بر جبران کاستی‌های عمرانی در زمینه پل سازی و توسع معابر به مرور شاهد اجرای طرحهای فضای سبز و تفریحی و توسعه ناوگان حمل و‌نقل عمومی و زیرساخت‌های فرهنگی باشیم.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=18590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 27در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۷
  1. میشه اطلاعاتی رو در مورد تقاطع جام جم بدید؟ در خبر جنوب نوشته بود طول زیرگذر ۷۲۰ متر هست و یک پل روگذر از کوهسار به جمهوری داره و یک چپگرد از ارم به کوهسار.منظور از چپگرد پل هست؟یعنی از سمت ارم به کوهسار هم پل داره؟

  2. طبق گفته شما پل چپگرد بوستان به پل کابلی متصل میشه یعنی میدان گلستان هم به پل تبدیل میشه؟

    • لطفا توضیح بدید بین پل کابلی ولیعصر وتقاطع دلگشا چه رابطه ای هست که نوشتید بهم وصل میشن
      آیا میدان گلستان وکلبه هم به پل کابلی وصل میشن ایا شهرداری برای گره ترافیکی اونجا برنامه ای داره؟

  3. یک حرکت جهادی در زمینه ساخت تله کابین و شهربازی و پروژه های تفریحی و گردشگری توسط شهرداری مشکل رو حل خواهد کرد .

  4. کار ساخت زمینهای چمن مصنوعی فوتبال بایدادامه پیدا کنه تا جوانها مجبور نباشند درکوچه و خیابان فوتبال بازی کنند .

  5. با تشکر از گزارش خوبتون. در ادامه باید بگم امیدوارم شهرداری با بودجه کلانش این کمربندی شیراز که هم بلای جان مردم هم مانند یک غده عفونی باعث نازیبا شدن شهر شده تحویل بگیره به یک بزرگراه ایمن و زیبا با حاشیه سبز یا یک بزرگراه زیرزمینی تبدییلش کنه.
    همچنین اجرای تونل اکبر اباد برای محافظت از دروازه قران.
    اتوبوس های شهری شیراز بسیار فرسوده و فاقد امکانات سرمایش گرمایش حتی نظافت مناسب هستند.هنوز از خطوط BRT و اتوبوسهای چپ در شیراز خبری نیست .
    شهرداری بجای خرید اتوبوسهای گران قیمت اروپایی بیاد مثل بی ار تی تهران از اتوبوسهای مدرن کینگ لانگ محصول چین و ایران خریداری کنه.خلاصه در سازمان اتوبوسرانی شیراز باید انقلابی رخ بده.
    خواهشا اگر امکانش هست از بزرگراههای توسعه جنوب و مولوی مسیرهاشون و مشخصاتشون و پیشرفتشون اطلاعاتی در سایت بزارین.

  6. ممنون امین جان از گزارش مبسوط و کارشناسانه.

  7. سلام
    کسی از محل اجرای پروژه ها بازدیدی داشته؟ میخوام ببینم فقط کلنگ زنی بوده یا واقعاً شروع شده؟ مثلاً تقاطع جام جم

  8. دست مریزاد

  9. گزارش خوب و کاملی است، درباره آنچه که قرار است در آینده‌ی نه چندان دور اجرا بشه. چنین مطالبی باید همیشه و به‌راحتی در سایت در دسترس باشن.

  10. میشه یه توضیحی در مورد اتصال چپگرد سلمان فارسی به پل کابلی بدهید

  11. از امین عزیز سپاسگزارم
    نقد خوبی است و محل تامل مسیولین
    اما به نظرم تبدیل شیراز ۱۴۰۰ به محلی برای شهروندان و دلسوزان شهر شیراز که انعکاس واقعی صدای ما شیرازی هاست واقعا دستاورد مهمی است که نباید از آن به سادگی گذشت . به جد میشه گفت که سامانه های خود شهرداری و سامانه های پایش مردمی به این پویایی نظرات و پیشنهادات و انتقادات مردم رو جمع آوری نمی کنند. امیدوارم حداقل مسیولین شهری و حتی استانی به صدای ما در اینجا گوش بدن و با توجه به خواست و خرد جمعی برنامه ریزیهای منطبق با واقع بینی برای پیشرفت شیراز داشته باشند. این شهر باید با توجه به خواست و اراده صاحبان اصلیش یعنی همین مردم و همه اقشار شهروندان مدیریت و برای توسعه اش برنامه ریزی بشه.
    امیدوارم شاخصهای عمرانی و فضای سبز شیراز به حد اعلا برسه و این عقب موندگی های تاسف بار سالهای قبل جبران بشه
    امیدوارم نرخ بیکاری و فقر و بزهکاری هم در شیراز اینقدر کم بشه که بشه الگویی برای کل کشور
    امیدوارم شیراز بشه نمادتوسعه یافتگی در ایران و بشه الگویی برای جذب سرمایه گذاری در کل کشور
    امیدوارم شیراز بشه بهشت گردشگران و سرمایه گذاران و محل رفت و آمد دانشمندان و تبادلات علمی
    امیدوارم شیراز به قطب فرهنگی ایران و محل برگزاری همایشهای جهانی و رخدادهای تراز اولی مثل مسابقات علمی و فرهنگی و ورزشی بین المللی تبدیل بشه
    امیدوارم شیرازی ها در تثبیت خودشون به عنوان قطب ادب و هنر و پیشانی فرهنگی ایران زمین موفقتر از قبل باشند
    ما اهالی استان پارس و خاصه شیرازیها تاریخمون نشون میده که با همین بضاعتمون بزرگان زیادی رو به این آب و خاک تقدیم کردیم و از عهده کارهای بزرگی در طول تاریخمون از زمان هخامنشیان تا کنون بر اومدیم . هر چند فراز و فرود زیاده اما هیچ وقت از حرکت نایستاده.
    اگر تک تک ما بخواهیم می توانیم از طریق همین رسانه صدامون رو به گوش مسئولین برسونیم تا اونها هم با ما همراه و هم دل بشوند و همون دستاوردهای درخشان رو تکرار کنند و ما رو به این چشم اندازهایی که شایسته اونها هستیم برسونند.
    امین آل شمس عزیز و سایر دوستان و فعالین سایت و مخاطبین گرامی شیراز ۱۴۰۰
    باور کنید ما با همین حرکتهای کنشگرانه و رسوندن خواسته ها و صداهامون به مسیولین تا الآن هم موفق بودیم و جایی مناسب برای نقد های سازنده و برای فردایی بهتر رو تونستیم ایجاد کنیم

    امیدوارم که با از سر گیری فعالیت شما بتونیم سازمان یافته تر نقشی در تعالی شیراز به جایگاه واقعی خودش داشته باشیم.

    خوشا ایران و آن شهر پر از راز چه خوش اقلیمی و نامی به شیراز
    وجودش رو زمین یک دونه باشه الهی شهرمون پاینده باشه

  12. با تشکر فراوان بابت این گزارش
    باید گفت شیراز تقریبا مرحله گذر به یک کلان شهر مدرن را رد کرده و امروز با افتخار میتونیم بگیم شیراز در حال تبدیل شدن به یکی از شهر های مدرن و بی بدیل ایران داره میشه. باید این توسعه در تمام زمینه ها چه عمرانی ، فرهنگی (سالن اجلاس سران، پردیس های سینمایی و سالن های تاتر و سالن های مدرن ورزشی)، فضای سبز ، امکانات و پارک های تفریحی همچنین مراکز تجاری چند منظوره صورت بگیرد

  13. کلنگ زنی‌‌ها باید بی‌ وقفه و پشت سر هم انجام شود…اما در کنار آن سرعت انجام پروژه و اتمام کامل آن در بازه زمانی‌ مناسب باید با جدیت پیگیری شود…طولانی‌ شدن برخی‌ پروژه‌ها در شأن کلانشهر شیراز نیست…مثلا همین زیرگذر دلگشا که ۴ سال قبل کلنگ زنی‌ شد. بهره برداریهای ناقص از اشکالات دیگر هست مثلا پارکینگ خلدبرین که مدتهاست نیمه کار‌ رها شده و چهره منطقه را خراب کرده………..در زمینه پارک‌های بزرگ که مدتهاست از آنها نام برده میشود باید دید چه زمانی‌ به سرانجام میرسد و قابل استفاده شهروندان میشود. چهره و امکانات این پارکها باید به شکلی‌ باشد که مردم به استفاده از آنها ترغیب شوند نه اینکه صرفاً با کاشت چند درخت و موزائیک فرش و بدون فضاسازی، زیباسازی و امکانات تفریحی اعلام افتتاح شوند

  14. ممنون امین جان از گزارش عالی

  15. در بین خبرهای شما دنبال کلنگ زنی و شروع طرح اصلاح هندسی معابر سرگلستان (ساخت پل و توسعه زیرگذر تا پلیس راه سپیدان) که تا چند وقت پیش درموردش بحث بود، می گشتم ولی انگار الان هیچ خبری ازش نیست. کسی اطلاعی از زمان شروع پروژه نداره؟؟؟

    • امین عزیز طرح اصلاح هندسی ورودی گلستان و ورودی صدار چند هفته ایست که شروع شده و همچنین تعریض بلوار گلستان به همراه آسفالت کردن چند وقت پیش شروع شده و بعد از این موارد زیر گذر گلستان بسته خواهد شد و شروع به ساخت ادامه زیرگذر گلستان خواهند کرد.

      • ممنون از پاسختون. من نو هفته های اخیر چندین مرتبه از اونجا رد شدم اما تنها چیزی که به چشم می خوره کندن آسفالت دوربرگردان سر صدرا بود که اونم نیمه کاره رها شده.هیچ تابلو یا نشونه ای هم نصب نشده که متوجه بشیم این پروژه شروع شده یا نه… به هرحال از اطلاع رسانی شما و همکارانتون در مورد پروژه ها تشکر می کنم.

      • خواهش میکنم امین عزیز
        در چند نقطه بنر اطلاع رسانی ورودی صدرا و گلستان نصب کردند

  16. ممنون از شیراز ۱۴۰۰. همچنان خبری از برج سازی در شیراز نیست؟؟ تو دنیای امروز که مرتفع سازی مهمترین معیار سنجش توسعه شهریه چطوری میشه شیراز رو در مسیر توسعه دونست. ما حتی تو این مورد از کلان شهرای دیگه ایران عقب افتادیم وقتی پروژه های برجسازی بادلیل و بی دلیل کنسل میشن تا چندسال آینده هم در زمره شهرهای توسعه یافته نخواهیم بود

    • سفیر جان؛

      پروژه های بزرگی اعم از مرتفع سازی برای شیراز پیش بینی شده و مکانش هم مشخص شده و تعدادی از اونها هم در دست ساخت هست که بی شک با اجرای همه ی آنها، شیراز در زمره ی شهرهای مرتفع ساز قرار میگیره که فعلا جای بیان این پروژه ها اینجا نیست.
      انشالله به وقتش.!

  17. حماقت و فراری دادن سرمایه گذار در شیراز پایانی نداره…تمام حرف مسئولان هم شعاره و لاغیر!

    این مطلب رو بخونبد تا متوجه بشید:

    http://www.asriran.com/fa/news/397420/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2

    تا کی واقعا؟ کی قراره این بساط حماقت و تنگ نظری جمع بشه؟!

  18. حامد جان؛
    امیدوارم همینطور که شما میگید باشه و البته این پروژه هایی که ازش حرف میزنید ساختمونای ۲۰ تا ۳۰ طبقه با نمای همیشه تکراری( چیزی که متاسفانه تو شیراز زیاد شاهد هستیم) نباشند. وقتی در کلانشهرای دیگه ایران مجوز برای برجای ۵۰ تا ۸۰ طبقه میگیرن خیلی زشته که ما به ساختمونای ۱۵ تا ۳۰ طبقمون که تعدادشم محدوده مینازیم.

    • درود بر شما
      طبق برخی شنیده ها شهرداری در حال طراحی پروژه های بلند مرتبه سازی در چند منطقه خیلی خوب است که همه از نظر زیبایی حرفی برای گفتن دارند و هنوز در مرحله طراحی و مطالعات هستند که صد البته برای اجرای چنین پروژه های عظیمی نیاز به سرمایه گزار بخش خصوصی است…

    • سفیر جان،
      نه در مشهد و نه در اصفهان و … هیچ برج ۸۰ طبقه و یا ۴۰ طبقه ای در دست ساخت نیست.فراموش نکنیم اینجا ایران است نه امارات.
      در شیراز و در منطقه غرب و شمال غرب چند طرح عظیم در حال پیگیری است که در صورت اجرایی شدن آنها،شاهد تحولات زیادی در شهر خواهیم بود.یکی از این طرح ها که از تهران در حال پیگیری است، احتمالا امسال تجهیز کارگاهش شروع خواهد شد.
      همچنین انشالله شاهد تغییرات خوبی در منطقه الهیه و حاشیه بزرگراه دکتر حسابی و شهرک های اطرافش خواهیم بود که فی الحال در مطالعات و امکان سنجی بسر میبرد که آنهم برای خود حرفهایی برای گفتن دارد و با پروژه های فاخر سطح کشور،قابل رقابت خواهد بود. تاکید میکنم،در حال حاضر در حال مطالعه است ،ممکن است اجرا بشود و یا نشود.
      انشالله در اواخر نیمه اول امسال،تصمیم گیری در مورد پارک آبی و مجموعه تفریحی صدرا در روبروی خلیج فارس انجام خواهد شد.
      همچنین یا اینکه بصورت چراغ خاموش، الحاق استانمان به خلیج فارس انجام شده است و لازم به شلوغ کاری ندارد،انشالله عملیات احداث شهر جدید و مدرن رو به دریا در منطقه بین لار و لامرد ساخته خواهد شد.

  19. حامد جان من منظورم شمال غرب ایران بود که چند برج بالای ۴۰ طبقه دارن و مجوز برج ۸۰ طبقه رو هم گرفتن( البته اطمینان ندارم درست باشه) در ضمن مگه ایران چی از امارات کم داره؟؟!!! همین امارات تا سی سال پیش بیابون بود چرا شیراز که همیشه آباد بوده حالا باید از دوبی عقب مونده تر باشه. واقع گرایانه بخوایم نظر بدیم توانایی ما خیلی از اماراتیا بیشتر بوده ولی حالا اونا کجان ما کجاییم؟؟ در ضمن این پروژه هایی که شما میگید عملا میشن پروژه های تاریخی!! ما کم از این طرحا نداشتیم( تجارت بین الملل، برج باغ های تاریخی، برجای زند، آتی ساز و …) ولی کدومش به مرحله اجرا رسید؟؟

    • سفیرجان
      بهترباسندومدرک صحبت کنید بزرگترین شهر شمالغرب تبریزهست بلندترین برج این شهر مرکز تجارت جهانی هست با ۳۵طبقه هنوز این شهر برج ۴۰طبقه نداره هر موقع ساختن میشه راجع بهش صحبت کرد هرچند شیراز هم برج۳۵طبقه خلیج فارس رو فعلا داره که تا طبقه۳۲ساخته شده ولی کند پیش میره ولی به هر حال ساخته میشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.