رشادتهای کم نظیر خلبان شهید عباس دوران در دوران جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست، این خلبان دلاور و سرفراز اسلام با انجام ۱۰۲ پرواز جنگی بارها و بارها آرایش جنگی دشمن بعثی را در هم شکست و خواب را از چشم دشمنان این مرز و بوم ربود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حماسه سازی خلبان شهید عباس دوران در آستانه عملیات بیت المقدس نقش قابل توجهی در پیروزی لشگریان اسلام داشت، در حالیکه در آن برهه از جنگ تحمیلی دشمن دست به تحرکات گستردهای زده بود و مرتبا نیرو و تجهیزات به جبهههای جنوبی اعزام میکرد، رشادت و پایمردی شهید دوران همه معادلات سیاسی و نظامی دوشمن را در هم ریخت.
در آن زمان از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی تدبیری اندیشیده شد تا ضربهای کاری به دشمن وارد شود، بعد از کسب اطلاعات لازم و تهیه نقشههای پروازی، تصمیم بر این شد که در یک عملیات گسترده هوایی عقبه دشمن از جمله نفرات و تجهیزات آنها از ارتفاع بالا بمباران شدید شود.
۲۹ تیرماه سال ۱۳۶۱ حدود ساعت ۱۱ جلسه توجیهی پرواز برگزار شد که عباس دوران به عنوان لیدر دسته پروازی انتخاب شد و به همراه سرلشکر شهید یاسینی مسئول عملیات پایگاه همدان و سرتیپ شهید خضرایی فرمانده پایگاه، به همراه پنج خلبان دیگر در مورد چگونگی انجام عملیات صحبت کردند.
قرار بر این شد که سه فروند هواپیما تا لب مرز با هم پرواز کنند و وقتی به مرز رسیدند، یکی از هواپیماها برگردد و دو جنگنده دیگر با ارتفاع کم وارد خاک عراق شوند و حالت ایذایی ایجاد گردد.
توجیهات اصلی تمام شد و نام دسته پرواز منصور تعیین گردید، در این هنگام خلبانهای کابینهای جلو و عقب، آخرین صحبتها را با هم انجام دادند، شهید دوران به ستوان کاظمیان کمک خود تاکید کرد که بیشتر حواسش به هواپیماهای دشمن باشد که به هواپیما حمله نکنند و اگر زمانی هواپیما دچار نقص فنی شد و نتوانستند به پروازشان ادامه دهند، به تنهایی خروج کند و منتظر خروج او نباشد و حق ندارد دکمه خروج اضطراری او را فشار دهد چون او قصد خروج اضطراری از هواپیما را ندارد و میخواهد به هر نحو ممکن ماموریت را ادامه دهد.
سحرگاه روز سیام تیر ماه سال ۱۳۶۱ مصادف با ۳۰ ماه رمضان ساعت ۳۰/۵ صبح، خلبانان بدون فوت وقت همگی به اتاق تجهیزات میروند و پس از تحویل گرفتن تجهیزات، به سمت جنگندهها حرکت میکنند.
طولی نمیکشد که سه فروند فانتوم مسلح بر روی باند فرودگاه قرار میگیرند و در سکوت کامل رادیویی، با صدای غرشی سهمگین ثانیههایی بعد در دل آسمان جای میگیرند.
قرار بر این بود که جنگندهها از شرق شهر بغداد به سمت جنوب شرق این شهر حرکت کرده و سپس به سمت پالایشگاه الدوره که به شهر چسبیده بود رفته و آنجا را بمباران کرده و پس از ماموریت مستقیم به سمت ایران حرکت کنند تا مجبور نشوند گردشی داشته و مورد اصابت گلوله ضد هوایی قرار گیرند.
همه چیز بخوبی پیش میرفت هواپیماها جاده بغداد – بصره را رها کرده و به سمت شمال شرقی گردش میکنند. ساعت شش و ده دقیقه جنگندهها در آسمان حومه بغداد قرار داشتند.
هوا هنوز تاریک بود، ولی ناگهان در ده مایلی جنوب شرقی بغداد انگار شهر چراغانی شده بود، دو خط دیوار آتش پدافند جلوی جنگندهها درست شده بود، خلبانان دیوار آتش اول را رد میکنند.
جنگندهها دیوار آتش دوم را هم رد کردند، دکلهای پالایشگاه نمایان شده بود پدافند قدرتمند چهارلول پنجاه و هفت میلی متری دقیقا به سمت هواپیمای شماره یک آتش میگشود.
سرانجام با تمام مشکلات هواپیماها بر روی پالایشگاه میرسند و تمامی بمبهای خود را بر روی پالایشگاه فرو میریزند، کاظمیان بعد از عبور از روی پالایشگاه به عقب برمی گردد تا ببیند که چند بمب به هدف اصابت کرده که متوجه میشود دم هواپیما تا نزدیکی کابین عقب آتش گرفته است، لرزش خفیفی در هواپیما ایجاد شده بود هواپیما به شدت در حال سوختن بود و خلبانان باید هرچه سریعتر هواپیما را ترک میکردند.
با توجه به حجم بالای پدافند دشمن امکان برگشت برای آنها نیست در همین هنگام کاظمیان به دوران اطلاع میدهد که هواپیما دیگر قابل کنترل نیست و خود را آماده خروج اضطراری کند.
کاظمیان دست خود را بر روی دستگیره صندلی پران دو نفره قرار میدهد که ناگهان دوران که آمادگی کمک خود را برای خروج از هواپیما شنیده بود، دکمه صندلی پران کابین عقب را فشار میدهد و کاظمیان با سرعت به سمت بالا پرتاب میشود.
هواپیمای دوران به شدت در آتش میسوخت و تقریبا تعادل خود را از دست داده بود دوران در آخرین دقایق، هواپیما را به سمت هتل محل برگزاری اجلاس برده و هواپیما را در حالی که خود در آن قرار داشت، به آنجا میکوبد و جان خود را فدای آرمانهای والای خویش میکند.
بدین ترتیب فرمانده دسته پروازی منصور هرگز پرواز خود را پایان نداد دوران که در بین خلبانان شکاری بالاترین رکورد عملیاتهای برون مرزی را دارا بود، داوطلبانه در این ماموریت شرکت و جان خود را فدای آرمانهای میهن اسلامی کرد.
با انجام این عملیات غرورآفرین و شهادت طلبانه، بخش وسیعی از پالایشگاه الدوره بغداد منهدم شده و دود و شعلههای آتش ناشی از این بمباران، ساعتهای متمادی آسمان بغداد را پوشانده بود.
رسانههای خبری جهان، شرح حمله هوایی جنگندههای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پالایشگاه الدوره بغداد به تفضیل به گزارش کشیدند.
دود سیاهی که از پالایشگاه برمی خاست، رویای صدام را برهم ریخت و تمام ترفندهای تبلیغاتی او را در مقابل چشمان وحشت زده خبرنگاران خارجی مستقر در هتلهای بغداد نقش برآب کرد.
شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش ستوانیکم منصور کاظمیان در عقب کابین داد، اما خود به رغم اینکه میتوانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه وار خود و هواپیمایش را بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها به ریاست صدام در بغداد شد.
پیکر مطهر این شهید سرافراز بیست سال بعد در سال ۱۳۸۱ به ایران بازگشت و در ۱۰ مرداد ۱۳۸۱ در شیراز به خاک سپرده شد.
سلام..با تشکر از شما بخاطر مطلب در رابطه با شهید دوران..فقط اگر ذکر میکردید عنوان سرلشگر رو هم بد نبود..سرلشگر شهید عباس دوران…و کاش پایگاه اینترنتی مربوط به ایشون رو هم میگذاشتید..ممنون از شما…ضمنا ایشون رکورددار بیشتر پرواز جنگی جهان هم هستند…
سلام خسته نباشید آقا احسان
دقیقا الان حدود دو ساله پایگاه اینترنتی شهید عباس دوران راه اندازی شده!!که در حال فعالیت هست ولی متاسفانه کسی خبر نداره!!
میتونید برید ببنید سایت رو
shahid-dowran.ir