با نگاهی به وضعیت پروژههای درحال اجرای شهرداری شیراز رویه پیش گرفته شده باعث نگرانی میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰ یکی از نقاط درخشان کارنامه کاری مهندس پاکفطرت شهردار شیراز اجرای همزمان پروژههای عمرانی بود که متاسفانه با اجرای ناقص پروژهها و طولانی شدن زمان بهره برداری از آنها شیرینی این طرحها به کام شهروندان تلخ میشود، پروژههای ناقص و مشکلاتی که در آینده خود را نشان میدهند.
نخستین پروژهای که از زمان ورود علیرضا پاک فطرت شروع به ساخت شد و در زمستان پارسال به بهره برداری رسید پل رضوان بود. این پل در مدت زمان ۲۰ ماه ساخته شد اما در زمان افتتاح زیباسازی آن کامل نشده بود (هم اکنون نیز کامل نیست) و پل ابوذر غفاری که تکمیل کننده این طرح به شمار میرود، همچنان درحال ساخت وساز است. این چپگرد مستقیما به پل رضوان متصل شده و مشخص نیست شهروندانی که از بلوار ابوذر غفاری قصد عبور از بلوار رضوان را دارند چگونه باید به این بلوار برسند.
دومین پروژه افتتاح شده تقاطع سه سطحی رحمت باهنر بود که پس از افتتاح مشخص شد زیرگذر این طرح در مسیر شرق به غرب به بن بست رسیده و مسیر عریض بزرگراه به خیابانی باریک منتهی میشود و شهرداری تاکنون زمان مشخصی را برای اتصال بزرگره رحمت به مطهری جنوبی اعلام نکرده است. این در حالی است که عملیات ساخت تقاطع رحمت— مطهری علی رغم وعده شهردار برای شروع آن در نیمه اول امسال تاکنون آغاز نگردیده است.
علاوه بر این موارد نخستین تقاطع سه سطحی شیراز همچنان از زیباسازی استاندارد محروم بوده و وعده شهردار در این مورد نیز رنگ واقعیت به خود نگرفت.این وضعیت باعث شده بدنه سیمانی زیرگذر بدجور به ذوق زده و جای خالی طرح بدنه سازی آن به شدت احساس شود.
تونل سعدی نیز یکی دیگر از طرحهای نصفه نیمه شهرداری به حساب میآید و باید گفت عریضترین تونل شهری خاورمیانه به محلهای کوچک ختم میشود.عدم آینده نگری در اجرای این طرح باتوجه به زمان حدوداً چهارسالهای که برای ساخت پل صرف شد به خوبی بیانگر این موضوع است. پس از تکمیل تونل هنوز مسیر اتصالی تونل به جاده خرامه تکمیل نشده، دو لوپ شرقی پل سرداران فضیلت نیز حذف شدند و در نهایت تقاطع فضیلت ـ نصر به تازگی در مرحله تجهیز کارگاه است. به نطر میرسد این طرح نیاز به برنامه ریزی منسجمتر دارد و باید با اجرای همزمان مسیر اتصال تونل به جاده خرامه پل اتصالی آن نیز ساخته شود تا این طرح پس از ساخت این مسیر همچنان معطل این تقاطع نماند! به نظر میرسد با ادامه این روند ساخت و بهره برداری کامل از تونل سعدی و مسیر و پلهای ابتدا و انتهای آن به رکورد ۸ ساله از سال ۸۶ تا ۹۴ خواهد رسید!
این در حالی است که در هنگام برگزاری جشن تکمیل این طرح، ورودی و خروجی تونل فاقد طرح نماسازی وعده داده شده بود و روشنایی استاندارد در تونل وجود نداشت.
پروژه کوهسار هم شاید نیاز به توضیح اضافی نداشته باشد و به نظر میرسد تکمیل این مسیر به تاریخ ۱۰ سال از زمان شروع ساخت میرسد. اولین بخش از این پروژه (تونل ایمان) در سال ۸۴ شروع به ساخت شد و اکنون در فاصله دو سال تا ۱۰ ساله شدن این طرح، مسئولان شهرداری هنوز نمیتوانند تاریخ دقیقی را برای افتتاح کامل و یا حتی فاز به فاز اعلام کنند.
تملک بخش زیادی از مسیر پروژه در کوچه ۹۴ قصردشت، ورودی تونل کوهسار در بلوار جمهوری و اراضی قرار گرفته در بلوار چمران باقی مانده و این مسئله روند اجرا را با مشکل و دشواری روبه رو کرده است. در این میان ساخت پلهای تقاطع جمهوری کوهسار، بزرگراه کوهسار به تونل ایمان و میدان قصردشت آغاز نشده و ساخت این پلها حداقل تا سال ۹۴ یا ۹۵ به طول میانجامد!
به نظر میرسد شهرداری باید در بحث تملک با قدرت و اراده بیشتری وارد شود تا قسمتهای تکمیل شده و یا درحال تکمیل پروژه مانند تونلهای ایمان و کوهسار و پل چمران معطل دیگر قسمتهای طرح نمانند. پل دکتر حسابی نیز که با تبلیغات فراوان و البته با زیباسازی کامل به بهره برداری رسید فاقد راستگرد از مسیر بزرگراه آرین به سمت خروجی شمالغرب شیراز است و خودروها با با استفاده از کلیه لوپهای پل به این مسیر دسترسی پیدا کنند. پل طبقاتی معالی آباد نیز پس از افتتاح به چراغ راهنمایی مجهز خواهد شد و طرحی که میتوانست با هزینهای کم با ساخت زیرگذر و اجرا به صورت ۴ سطحی از چراغ راهنمایی بینیاز باشد، اکنون بخشی از شهروندان باید در پشت چراغ راهنمایی به انتظار بایستند.
هزینه فراوان تبلیغات در این بین موردی که بیش از هر چیز دیگری جلب توجه میکند دستگاه تبلیغات شهرداری است که با هزینهای سرسام آور در حال معرفی طرحهای این ارگان است، طرحهایی که بیشتر آنها نصفه و نیمه هستند. نمایش تبلیغات تونل سعدی در سطح شهر و رسانه ملی در حالی که این تونل تا به امروز فاقد کاربری لازم تعریف شده برای خود است این سئوال را در ذهن ایجاد میکند که آیا چنین هزینههایی که بدون شک مبلغ قابل توجهی است، نمیتوانست در مسیر تکمیل طرح به کار گرفته شود؟ بیتردید تبلیغات و آگاهی رسانی برای اطلاع رسانی از فعالیتهای شهرداری اقدامی نیکو است اما به چه دلیل باید برای طرحی که به صورت نصفه و نیمه است و زمان مشخصی هم برای بهره برداری کامل از آن مشخص نیست هزینه گزاف تبلیغاتی خرج شود به طوری که طبق اخبار رسیده و البته تایید نشده، تبلیغات این تونل به بیلبوردهای شهری مشهد هم رسیده است!
به هرروی تبلیغات میلیونی و حتی میلیاردی شهرداری در روزنامهها، تلویزیون و رسانه ملی نیازمند تغییر و تحول است و نیاز است تا بخشی از این هزینههای به پروژههای عمرانی و طرحهای کوچکتر شهری اختصاص یابد تا سرعت اجرای آنها و کمبودهای موجود را جبران کند.
نقدت بی نظیر بود
مهمترین مسئله سیاسی بودن آنچه که در ایران افتتاح نامیده میشه است.
ضعف مدیریت با پروپاگاندای فاسد البته از جیب بیت المال جبران شده.
فقط باید تاسف خورد و برنامه ریزی کرد برا آگاه سازی افکار عمومی جهت فشار بر شهرداری شاید موثر باشه!!!!
واققعا این گزارش حرف دل تک تک مردم هست
واقعا چرا با این همه هزینه این همه کاستی بی دلیل هست ؟ متاسفانه فقط شده تبلیغ و تبلیغ
سلام
ممنون از نقد زیباتون.
به نظرم فقط و فقط باید از مسئولین خواست تا جواب بدن
جانا سخن از زبان ما میگویی
در ابتدای امسال با شنیدن اینکه بودجه ی شهرداری ، امسال ۱۵۰۰ میلیارد هست خوشحال شدیم که طرح های بیشتری امسال کلنگ زنی میشه اما متاسفانه تا الان بر خلاف این ثابت شده و همچنین فکر میکردیم که پروژه های کنونی خیلی زودتر از این ها افتتاح میشه ولی خبری نیست ! ما از مهندس پاک فطرت توقع کار بیشتری داریم ، امیدوارم که این رویه تغییر کنه و کاره با سرعت بیشتری انجام بشه !
دوست عزیز چیزی که باید بهش توجه کنین اینه که کشور الان چند مدتی هست که در وضع رکود قرار دارهو پروژه های عمرانی چه در سطح شهرداری ها و چه در سطح ملی همه با کندی و کمبود بودجه روبرو هستن!!!!
درسته که بودجه شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تصویب شده اما اگه این وضع کشور ادامه داشته باشه اینکه حتی نصفش هم محقق بشه جای شکر و تعجب داره!!!! البته این وضع تنها مختص شهرداری شیراز نیست و همه ارگان ها و شهرداریها با معضل رکود و کسری بودجه مواجهه هستن!
پل میدان احسان هم که نیمه کاره رها شده و مشکل ترافیکی بزرگی را بوجود آورده
ارسلان جان این طرح درحال ساخت هست
دمت گرم……..خسته نباشید
به نظر من این طرح ها همش برای خود شیرینی هست.
من تو اصفهان زندگی می کنم (البته قلباً شیراز هستم) . اینجا به حدی با دل و جون برای شهر کار می کنند که گویی شخص داره برای خانه خود می سازد . اینجا وقتی به شهرشان اصفهان زیبا لقب می دهند نا خداگاه یاد شیراز مظلوم می افتم وقتی فلان طرح تفریحی تو اصفهان افتتاح میشه یاد جوانان با معرفت شیراز می افتم .
یک پروژه که خیلـــــــی اونو طـو لــــــــــــــش دادن,
مربوط به زیر تقطع وحــــدت-کمربندی است,
ضمن اینکه این تقاطع نور هم نداره مثل ادامه بلوار آفرینش وبزرگراه محلاتی.
احتمالا اداره بــــــــــــرق شیراز دچار کمـــــــــــبود برق شده !!!!! یا
شاید هم با شــــهـــرداری به مشکل برخوردند !!!!!
در شیراز سال ۸۲-۸۱ بود که با وعده ای پنج ساله قرار بود خط یک تاسیس بشه
یعنی از سال ۸۷ ما باید مترو رو میداشتیم
کو؟
شما دقت کنین به این نکته که مونو ریل رو در قم کی کلنگ زدن و کی تحویل خواهند داد؟
درصد پیشرفت پروژه رو داشته باشین
سال ۸۱ پروژه سه قلوی آتی ساز رو کلنگ زدن که ۴۷ طبقه بود
بعد زمینو کندن و دورش حتی حصار با پرچم ایرانم کشیدن و هی تو دبیرستان از انجام این پروژه و عظمتش برا دوستام گفتم ولی دیدیم نخیر انگار الکی بود پروژه متوقف شد
همین پروژه شهری آرین که قرار بود از چمران بیاد و وصل بشه به حسینی الهاشمی متوقف شد سر چی ؟
مشکل تملک
تو اصفهان تو وسط شهر یه پیرزن حاظر نبود خونشو بفروشه و زور میگفت با لودر رفتن توخونش
این یعنی قدرت شهرداری حالا من نمیگم برین تو خونه مردم ولی مسخره نیس که پروژه ای به این مهمی رو سر تملک رها کنین؟
سال ۷۸-۷۹ شهرک سعدی قرار بود بشه شهرک توریستی
بعضی از خونه ها رو خراب کردن و وبعضی از خونه ها مردم جلوشو گرفتن و گفتن نمیخایمو …
بازم سر تملک کلا پروژه رو تعطیل کردن
و شهرک سعدی همینجوری موند با یه سری خونه خراب شده
متاسفانه ارزیابی کیفیت کار مسئولین شهری ما از روی تعداد پروژه هایی است که کلنگ زنی شده نه پروژه هایی که افتتاح شده این امر به یک مشکل بزرگ برای شهر تبدیل شده امیدواریم که مسئولین شهر از جمله شورای چهارم شهر به این مسئله رسیدگی کنند .
خیلی هم عالی بود
واقعا جای منتقد توی شهرداری و شورای شهر خالیه
به نظر میرسه که شیراز داره چوب مسئولان بی کفایت رو میخوره و همینطور نا آگاهی جمعی مردم و البته کمبود بودجه
طوری که حتی کسی هم که قصد داره کار کنه اونقدر چوب توش می افته که کارش ناقص میشه
پروژه های ناقص
پروژه های نازیبا
پروژه های کنسل شده
هزینه های گزاف
اینها از بزرگترین مشکلات عمران شیراز هستن
به امید آبادی شیراز
امین جان ممنون از نقدی که کردی باز ۱۰۰ رحمت به شهرداری داره لم لم پروژه ها رو پیش میبره این راه و شهرسازی فارس رو نمیگی یک مشت هیچی ندار مسئول شدن تمام طرح های که در حیطه این وزارت خونه بود اجرا نشده یا ناقص نمونش پل اتصالی که بزرگ راه وحدت رو به فرهنگ شهر وصل میکرد یا نور پردازی کمربندی وضعیت آسفالت و غیره
تبریک
امین جان بالاخره چند ساعت پیش پل معالی آباد زیر بار ترافیکی رفت
واقعا زیبا بود
به امید افتتاح کامل پل با نورپردازی زیبا
نمیدونم مشکل تمکل کی قراره حل شه تو این شهر؟!
حالا مهندس خیر اندیش گفت تسهیلاتی به مالکین کوچه ۹۴ ارایه کردیم تا شهرداری مجبور به استفاده از ابزار های قانونی نشه!
فقط نمیدونم چرا تقاطع های قصردشت و کشن چرا اجرایی نمیشن؟
به نظرتون اگر معالی اباد و ستارخان تموم بشن تاثیری داره در اجرای این تقاطعات؟؟
امین جان تقاطع رحمت – باهنر میشه ادامه تقاطع باهنر از اون طرف میخوره به کشن؟؟
احتمالا بعد از اتمام ستارخان قصردشت شروع میشه
جواب سئوال دوم هم: بلی
دقت کردین اقای پاک فطرت بعد از انتخاب مجدد تنبل شده؟؟ اصلا هیچ خبری ازش نیست..
حالا با این همه تفاسیر پروژه های هدف ۹۶ رو کجوی دلم بذاروم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دقت کردین آقای خیر اندیش معاون فنی شهرداری هر هفته داره به صورت تکراری گزارش پروژه های انجام شده ، در حال انجام ، در حال طراحی ، در حال مطالعه و در حال فکر و . . . را ارایه میده و همه فکر می کنن چقدر اینها فعالند.دقیقا توی همه مصاحبه ها داره مشخصات فنی مثلا پل ولی عصر را میگه یا گفته میشه فلان جا قراره اینطور بشه.خب چقدر حرف تکراری میزنید.
امین جان
وقتی یک پروژه با کمترین زمان ممکن و بدون فکرکلان طراحی شود میشود پل معالی اباد پل احسان هم در اینده این مشکل را دارد حال باید دید که این تقاطع ها تمام شده هستند یا در اینده طرح توسعه و الحاقی دارند به عنوان مثال تقاطع چهارراه زندان در اینده با تملک و اضافه کردن دو لوپ میتواند کامل شود یا چهارراه زرگری یک طبقه دیگر باید اضافه شود مشکل ترافیکی ان حل میشود
امیدواریم که تقاطع های طراحی شده فاز اول باشد و تمهیدات برای اینده و جمعیت رو به رشد شیراز دیده شده باشد
پروژه زیر تقطع وحــــدت-کمربندی مربوط به شهرداریه؟ یـــــــا شهرسازیه؟ یا هر دو؟
داخل گزارش ۱۵ روزه چیزی از اون ننوشته !!!!
مربوط به اداره راه هست
خیلی خوب تجزیه تحلیل کردید.باید گفته بشه تا مسئولین متوجه آگاهی مردم بشن بلکه مسئولانه تر عمل کنن…
با سلام
در خصوص مطالب ارائه شده و علیرغم اینکه پرداختن به مصداقها خارج از حوصله است لازم دیدم که نکاتی چند را به عرض برسانم:
– متاسفانه علیرغم اینکه از علاقه مندان و بازدیدکننگان هر روزه سایت شما هستم اما گاها مشاهده میکنم که مطالبی کارشناسی نشده و غالبا برخاسته از احساسات در سایت شما منتشر می گردد. با وجود اینکه تاخیر در افتتاح پروژه های شهرداری و نیمه کاره بودن برخی از آنها (مانند تقاطع فضیلت) موجب نارضایتی شهروندان می شود اما باید پارامترهای تاثیرگذار بر آنها را به طور موشکافانه و جامع مورد بررسی قرار داد و این سؤال را باید همواره در ذهن داشت که آیا مدیریت محترم شهرداری مخالف افتتاح کامل پروژه هاست یا اینکه عواملی دیگر سد راه این مهم شده اند؟ آیا ساکنین اطراف تقاطع فضیلت که با عدم واگذاری و فروش ملک خود به شهرداری مانع از ساخت دو لوپ مهم این تقاطع شده اند را می توان به زور از خانه های خود آواره ساخت؟ قانون تا چه اندازه در این موارد به شهردار کمک می کند و تا چه اندازه حامی مالکین است؟!!
– در تمامی شهرهای دنیا در مناطقی که محدودیت فضا وجود دارد و هزینه های تملک بالاست تقاطعات غیر همسطح ساخته شده تضمین کننده آزادسازی تمامی مسیرها نخواهند بود. بنابراین نباید انتظار داشت که در تقاطع رضوان یا باهنر این امر انجام پذیرد. هر چند که در زمان طراحی یک تقاطع غیرهمسطح مهندسین مشاور نهایت تلاش خود را به کار میبندند که بهترین گزینه انتخاب شود.
– در مورد تقاطع معالی آباد بحث ایجاد زیرگذر کاملا منتفی است! شاید فراموش کرده اید که از این محل تونل مترو خط یک شیراز (از نوع تونل سطحی با عمق بسیار کم) عبور کرده است!
– نوشتن جملاتی نظیر این جمله که (دومین پروژه افتتاح شده تقاطع سه سطحی رحمت باهنر بود که “پس از افتتاح مشخص شد” زیرگذر این طرح در مسیر شرق به غرب به بن بست رسیده و مسیر عریض بزرگراه به خیابانی باریک منتهی میشود ) در شأن مدیریت این سایت پرطرفدار نیست. گویی این خیابان در پشت پرده ای پنهان بوده و هیچکس از آن مطلع نبوده! خیر ! نقطع ضعف شهرداری عدم تعریض این مسیر همزمان با ساخت تقاطع بود.
– در پایان ضمن تشکر از سایت پربار شما در تأیید انتقاد وارده به شهرداری باید ذکر کرد که افتتاح به موقع و کامل پروژه ها همراه با عملیات زیباسازی و همزمانی ساخت پروژه هایی که مکمل هم هستند از مهمترین خواسته های شهروندان است که امید می رود شهردار محترم با مرتفع ساختن این نقاط ضعف شیرینی افتتاح آنها را به کام شهروندان چند برابر سازد.
با تشکر
با تشکر از حسن توجه شما دوست گرامی لازم هست که چند نکته رو یادآور بشم :
۱ – هیچ گاه معقند به استفاده از زور در اجرای پروژه های شهرداری نیستیم و نخواهیم بود. اما طبق قانون کلیه شهروندان موظف هستند که در مسیر توسعه شهر با شهرداری همکاری کنن و در غیر اینصورت طبق قانون، با نظر ۳ نفر از کارشناسان دادگستری قیمت گذاری شده و شهرداری مبلغش رو به صندوق دادگستری وراریز می کنه و پس از اون می تونه از اون ملک برای پروژه استفاده کنه، اتفاقی که در برخی از ملک ها اطراف طرح کوهسار رخ داده. مشاهده می کنید که صحبت های بیان شده احساساتی نیست و بر اساس منافع شهر بیان میشه.
۲ – من متوجه بند دوم از بیان گفته شما نشدم، یعنی شما میفرمایید به دلیل عدم تملک این طرح باید همچنان ناقص بمونه؟
۳ – در مورد تونل مترو و زیرگذر در پل معالی آباد، این امکان به اذعان مهندسان ناظر پروژه از شرکت فراشار آسیا وجود داشته و شهرداری با اون مخالفت کرده
۴ – دوست گرامی استفاده از این چنین عباراتی برای بیان مطالب از روش های نوشتن مطالب خبری – گزارشی هست و رویه ای معمول هست.
تشکر از پاسخ شما
ادمین جان دلیل اینکه شهرداری با این موضوع مخالفت کرده چی بوده ؟
“۳ – در مورد تونل مترو و زیرگذر در پل معالی آباد، این امکان به اذعان مهندسان ناظر پروژه از شرکت فراشار آسیا وجود داشته و شهرداری با اون مخالفت کرده”
گفتن با احداث محور کوهسار دلیل برای ساخت اون زیرگذر وجود نداشته
چه ربطی داره ؟
محور کوهسار وسط چمرانه این پل معالی اباد
یعنی چی ؟ من متوجه نمیشم ؟
چون به موازات هم هستن، بخش زیادی از بار ترافیک چمران به کوهسار منتقل میشه و به همین دلیل هم گفتن زیرگذر ساخته نشه
سلام امین جان خسته نباشی .امروز من ی سری به پروژه معالی آباد زدم ی کمبود اساسی حس کردم که این بو ی چپ گرد از طبقه سوم پل یعنی از قصرالدشت به طرف خیابان شریعتی که واقعا لازمه ی کار هست ،اگر کسی خواست از قصرالدشت بره تو معالی آباد باید بره تاجارا دور بزنه بعد بره تو معالی آباد ی اطلاع رسانی دقیق تری بشه ممنون میشم
شورا در سیاست گذاری رفتار شهرداری خیلی موثره! شورای شهر فعلی که تا الان کلا تعطیل بوده و به نظر میرسه تمایلی به انجام کارهای عمرانی هم نداشته باشه…
شهرداری محترم شیراز
بابا ما نمیخایم ۱۰۰ تا پروژه با هم شروع بشه و نیمه کاره رها بشه، که روند اجراش هم تاریخی بشه و به آثار باستانی تبدیل بشه..شما یه لطفی کننین یه پروژه رو بدین تحویل ولی کامل و بی نقص تحویل بدین… بغرعان…