به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین اتمام فاز نخست حفاری مکانیزه و شروع فاز دوم حفاری مکانیزه (TBM) خط ۲ قطارشهری که با حضور اعضای شورای شهر، مهندسین و مشاور پروژه برگزار شد، اعلام کرد: مجموعه شهرداری و شورای پنجم تلاش دارد در صورت مساعد بودن وضعیت اقتصادی کشور خط ۲ قطار شهری شیراز را طی سه سال آینده به بهره برداری برساند.
شهردار شیراز بر ضرورت برنامه ریزی فشرده برای بهره برداری از خط ۲ قطارشهری تاکید کرد و افزود: اقدامات یک سال اخیر مجموعه مدیریت شهری همچون افتتاح پیش از موعد مقرر ایستگاه متروی امام حسین (ع) و تقاطع سه سطحی شهدای کشن نشان داد که با تلاش مضاعف، برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی می توان بهره برداری و تکمیل پروژه های عظیم شهری را سرعت بخشید.
وی با بیان اینکه پیش بینی مدیران سازمان حمل و نقل ریلی و پیمانکار مربوطه، حاکی از اتمام حفاری خط ۲ قطار شهری شیراز در ۱۸ ماه آینده است، از مدیران قطار شهری شیراز خواست تا فرآیند پایان حفاری مکانیزه خط ۲ قطارشهری را به کمتر از زمان برنامه ریزی شده کاهش دهند.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه تکمیل خط یک قطارشهری ۱۷ سال به طول انجامیده است، اضافه کرد: تلاش داریم با افتتاح ایستگاه وکیل در هفته دولت سال ۹۸، خط یک قطارشهری شیراز به صورت کامل به بهره برداری برسد.
همچنین در آیین اتمام فاز نخست حفاری مکانیزه خط ۲ قطارشهری دکتر قائدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: خط ۲ مترو، خطی شمالی – جنوبی است که نقش مهمی در کنترل و کاهش ترافیک این مسیر خواهد داشت و علاوه بر تسریع در جابجایی شهروندان، زمینه استفاده ساکنین روستاهای جنوبی شیراز را از مترو و افزایش عدالت اجتماعی فراهم می کند.
دکتر قائدی از حمایت کامل شورای پنجم نسبت به توسعه خطوط حمل و نقل ریلی شیراز خبر داد و افزود: مشکلات اقتصادی خللی در روند تکمیل خط ۲ قطارشهری شیراز ایجاد نکرده و این نشان می دهد که توسعه حمل و نقل عمومی از رویکردهای اصلی و با اهمیت مجموعه مدیریت شهری است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با بیان اینکه امروزه توسعه حمل و نقل عمومی از ضروریات کلانشهرها است، اضافه کرد: کارایی خطوط مترو با تکمیل خط یک و بهره برداری از خط دو ارتقا می یابد.
بر اساس این گزارش خط دو قطار شهری شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود آغاز و تا کلبه سعدی ادامه دارد. بر اساس این گزارش، حفاری این خط از شهرک میانرود تا ایستگاه آزادی واقع در میدان آزادی با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه TBM انجام و از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی به دلیل جنس زمین به صورت سنتی انجام خواهد شد. تاکنون ۷ هزار و ۳۰۰ متر از خط دو از میان رود تا ایستگاه رحمت به صورت مکانیزه حفاری شده است و ۳ هزار و ۵۰۰ متر دیگر برای رسیدن به ایستگاه میدان امام حسین (ع) باید حفاری شود. ایستگاه میدان امام حسین (ع) محل تقاطع خط یک و دو قطار شهری شیراز است که در دهه فجر سال جاری ایستگاه خط یک آن مورد بهره برداری قرار گرفت. هم اکنون هزینه هر متر طول حفاری مکانیزه تونل های قطار شهری مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیون تومان است.
انشاالله هرچه زودتر افتتاح بشه
دستگاه TBM روزانه ۱۰ متر حفاری میکند و توقع شهردار مبنی بر پایان حفاری طی یک سال اینده توقع بجایی هست .