تاریخ : دوشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۰ Monday, 20 September , 2021

آخرین اخبار

پذیرش بی سابقه ۶۷۹ بیمار مبتلا به کرونا طی یک روز در فارس جای خالی پلیس در فضاهای شهری شیراز عکس: فضای شهری بلوار امیرکبیر زیرساخت بازگشایی مدارس در فارس تامین نشده است ۵۹۰۲ مبتلا به کرونا در فارس جان باختند عکس: پردیس تئاتر نصر، مرداد۱۴۰۰ اقدامی در خصوص تمدید قرارداد بازیکنان فجر سپاسی انجام نشده است معرفی گزینه شهردار شیراز به روزهای پایانی رسید بزرگراه‌های شیراز د‌‌‌‌‌ر مسیر وعد‌‌‌‌‌ه‌های بی سرانجام نام ۱۴ نفر در لیست نهایی انتخاب شهردار شیراز یک تصویر و یک واقعیت تلخ و عجیب از مدیریت شهری عکس: فاز نهایی پروژه بزرگراه کوهسار و تونل دوقلو نیایش هتل شد‌‌‌ن ساختمان جد‌‌‌ید‌‌‌ شهرد‌‌‌اری شیراز محال است فعالیت سامانه بارشی در استان فارس کلانتری در لیگ برتر هم سرمربی ماست ۶۵۰۰ نفر در ۷۲ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند‌ ویدئو: تبدیل مزارع دیم بالا دست رودخانه کرُ با انتقال آب از آبشار مارگون عکس: استقبال از برادران گرایی شاهکاری به نام تقاطع زیباشهر در بزرگراه کنارگذر شرق کلانشهر شیراز عکس: تقاطع سه سطحی مدافعان سلامت / مرداد ۱۴۰۰

7

مرمت سه تابلوی نقاشی موجود در موزه پارس شیراز

  • کد خبر : 37265
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان فارس از اجرایی شدن پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت سه تابلوی نقاشی موجود در موزه پارس شیراز خبر داد. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایسنا، محمدمهدی نجفی سه شنبه اول آبان در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال بازدیدی که رییس سازمان میراث فرهنگی در اسفند سال گذشته از موزه پارس داشت، و تاکید ایشان بر تامین اعتبار برای مرمت تابلوهای موجود در این موزه،  پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوی نقاشی رنگ روغن  با موضوع حافظ و شاخه نبات اثر استاد میر مصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره قاجار در دستورکار قرار گرفت.

نجفی ادامه داد: این تابلوها به دلیل آسیب‌های مختلف نظیر آلودگی‌های بیولوژیکی و مکانیکی، ریختگی رنگ و بستر، اسیدیته بوم، ترک در لایه رنگ، سستی پارچه تکیه گاه، تیرگی ورنی، آسیب چهارچوب‌ها و قاب تابلو به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مجموعه انتقال یافت و با تامین بخشی از اعتبار، عملیات مرمت ازسه ماهه ی دوم امسال آغاز شد.

وی اضافه کرد: به منظور فن شناسی و آسیب شناسی، از پارچه بوم و رنگ نمونه برداری انجام و برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه حفاظت و مرمت پژوهشکده کشور ارسال شد که با نتایج حاصله از آزمایش ‌ های مختلف XRF ، XRD ، FT-IR ، ریخت شناسی میکروسکوپی لایه ‌ ها، عناصر لایه رنگ و بستر، لایه ورنی، شناسایی نوع و جنس پارچه تکیه گاه، بافت و میزان تراکم تارو پودها، شناسایی و پس از انجام تست حلال و بررسی میزان اسیدیته هر تابلو، عملیات مرمت تابلوها با پاکسازی، اسیدزدایی تکیه گاه، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، وصالی، نوارگیری، آسترگیری تکیه گاه، بستر سازی بخش کمبود و ریختگی، موزون سازی رنگی و اجرای لایه تثبیت کننده نهایی و تهیه چهارچوب مناسب هر تابلو انجام شد.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس گفت: از آنجا که بعد از مرمت هر اثر تاریخی، حفاظت اثر، اهمیت ویژه ‌ ای پیدا می‌کند سعی شده با ایجاد شرایط محیطی مناسب از طریق کنترل دما و رطوبت و کاهش آلاینده ‌ های محیط، به نگهداری و افزایش طول عمر اثر مرمت شده کمک کنیم.

به گفته نجفی، دو عدد از تابلوهای نقاشی گلدان گل و مرغ سال ۹۴ از تهران به صورت دائم به موزه پارس منتقل شده و به دلیل شرایط نامناسب قبلی، به ویژه آلاینده ‌ های محیطی نظیر دوده و اکسیدهای سرب، این دو تابلو در شرایط بسیار بدی قرار داشت که خوشبختانه با انجام عملیات حفاظت و مرمت و استحکام بخشی، اکنون شرایط بهتری دارد.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس گفت: مرمت این سه تابلو توسط سحر فروزان‌پور؛ کارشناس ارشد مرمت، اجرایی شده است.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=37265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.