تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

13

رئیس موقت شورای شهر شیراز:حفظ هویت شهری اولویت این شوراست

  • کد خبر : 33188
  • 13 خرداد 1396 - 23:10

رئیس موقت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ما به دنبال احداث ساختمان های بلند مرتبه و الگو گیری برای توسعه شیراز نیستیم، برای شورای پنجم حفظ هویت شیراز با حفظ سنت ها حفظ باغ ها و نگهداشت فرهنگ مردم این شهر دراولویت است .به گزارش شیراز۱۴۰۰، سید احمدرضا دستغیب چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: باید شرایطی برای مردم ایجاد کنیم که همه مردم این شهر از زندگی در شیراز لذت ببرند، نمی خواهیم با دادن مجوز، ساختمان ۱۰۰ طبقه در خیابان قصردشت بسازیم، ترجیح می دهیم ساختمان ۱۰۰ طبقه نداشته باشیم اما از کوچه های خیابان قصردشت عطر و بوی گل به مشام برسد.
وی ادامه داد:‌حفظ فرهنگ و آداب و رسوم شیراز، حفظ زبان و حفظ نجابت مردم این شهرکه شهره جهانی است برای ما در اولویت است . عضوشورای اسلامی شهرشیراز همچنین بر لزوم احیای بافت قدیمی شیراز تاکید کرد وبا انتقاد از برخی مجوزهای غیر اصولی و تجاری سازی بافت قدیمی شهر شیراز گفت: دادن اجازه ساخت ساختمان های بلند در مرکز شهر و تجاری سازی مرکز شهر شیراز در سالهای گذشته اشتباهی فاحش بوده است، ساختمان بلند در مرکز شهر ترافیک بیشتر و آمد و رفت بیشتر به همراه دارد، بخش عمده ای از ترافیک و گره کور شیراز در بافت قدیم و مرکز شهر ناشی از همین مجوزهایی است که بی رویه داده شده است.
دستغیب گفت: بسیاری از مردم حتی از استان های مجاور اکنون به مرکز شیراز می آیند و در مراکز تجاری مرکز شهر خرید می کنند ، این موارد می تواند به ترافیک بیشتر منجر شود ، این الگوی توسعه شهری باید متحول شود و تغییر کند .
رئیس موقت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز گفت:‌برخی ازمراکزتجاری ۱۰ طبقه در مرکز شهر شیراز حتی یک پارکینگ هم ندارند و تجمع مراکز آموزشی ، مراکز بیمارستانی ، تجمع مدارس غیر انتفاعی در مرکز شهر شیراز مواردی است که ترافیک زاست ، بر چه اساسی باید مجوز احداث مراکز تخصصی درمانی در فلکه نمازی شیراز داده شود بدون آنکه حتی یک پارکینگ داشته باشد؟
وی با بیان اینکه شیراز پایتخت فرهنگی کشور است و باید متناسب با شان مردم این شهر و منطبق با فرهنگ و آداب و رسوم مردم توسعه یابد گفت: علاقه ای به تبدیل شدن به دبی دوم نداریم ، هویت شیراز مهمتر از تبدیل شدن به دبی است ، این همه پل و زیر گذر و رو گذر در شیراز ساخته شده اما مشکل ترافیک این شهر را حل نکرده است، باید علل ترافیک و مشکلات شهری را در جایی دیگر جست و جو کرد، باید توجه داشت که ترافیک معلول برخی از کارهای مطالعه نشده قبل است و باید این مشکلات را کالبد شکافی کرد و با علت یابی آن را رفع کرد، پل سازی لزوما مشکلات شیراز را رفع نمی کند.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=33188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. لازمه توسعه پایدار و همه جانبه شیراز، اجرای پروژه های عمرانی و ترافیکی کارشناسی شده همراه با اجرای پروژه های سرمایه گذاری مدرن به ویژه در زمینه تفریحی و فرهنگی است. افکار تک بعدی باعث پسرفت هر شهری می شود

  2. ایشون باید بدونه مردم شیراز نه تنها خواستار حفظ هویت تاریخی شیراز هستن که توسط خادان خود ایشان به بهانه توسعه حذم در حال نابودی هست بلکه خواهان مدرنیته شدن و ساخت برج های بلند مرتبه در مناطق دیچر شیراز هستن
    در ضمن ایشان باید بدونن مادام العمر انتخاب نشدن و مردم شیراز حس کنن کسی مانع از مدرنیته شدن شیراز شده رو زود کنار میذارن
    درضمن الگوی ما پاریس و لندن و یا استانبول هستن که هم مدرنیته شدن و برج های بلند ساخته شده هم بخش تاریخی و هویت شیراز به بهانه توسعه حرم توسط خانواده یک فرد نابود نشده

  3. متاسفانه این گفته های آقای دستغیب این نگرانی رو به وجود میاره که شاید شورای جدید اصلا به پروژه های شهری و عمرانی و … هیچ عقیده ای نداره. مسلما همه ما خواهان حفظ باغات شیراز و بافت تاریخی و هویت قدیمی شیراز هستیم ولی در کنارش باید شهر توسعه پیدا کنه. وگرنه شیراز به بزرگترین روستای ایران تبدیل میشه. اگر یک منطقه کارشناسی شده و در حاشیه شهر برای برج سازی انتخاب بشه چه ایرادی داره برج ۵۰ تا ۱۰۰ طبقه هم داشته باشیم؟؟ مگر حتما برج باید در قصرالدشت و با تخریب باغ ها ایجاد بشه؟ در هر دوره ای یک نوع معماری در کشور رایج بوده که باعث به یادگار ماندن چنین آثار فاخری برای ما شده. چه عیبی داره که ما با الگو گرفتن از معماری قدیم شیراز ساختمان های مدرن و بروزی ایجاد کنیم که برای آیندگان ما به جا بمونه؟؟ با این تفکرات فکر میکنم تا چندسال دیگه بزرگترین پروژه عمرانی شهر احداث چهارراه و بزرگترین پروژه شهری احداث مساجد و فرهنگسراها میشه!! همیشه تمام مسوولان شیراز از پیشتاز شدن شیراز در گردشگری میگن. مگر یکنفر چندبار برای دیدن بافت تاریخی به شیراز میاد؟ اگر مراکز تفریحی و گردشگری جدید ایجاد نشه به بهانه حفظ هویت تاریخی شیراز مسلما تا چندسال آینده عقب مانده ترین کلانشهر ایران خواهیم شد. اون هم در برهه ای از زمان که تمام شهر ها با جدیت در حال تلاش برای پیشی گرفتن در صنعت گردشگری هستند.

  4. بنظر من این حرفا یه جورایی شونه خالی کردن از مسوولیت هست و شاید آقایون عظمت پروژه های قبلی رو دیدن و دستپاچه شدن و دنبال توجیه کم کاری های آینده خودشون هستن…. شیراز که هویت و سنت خودش رو داره! شما باید ازون ها نگهداری کنی و در کنارش به توسعه شهر و مدرنیته شدن اون کمک کنی برادر! واقعا همه مردم با این حرفا شوکه شدن!! این چه منطقیه دیگه!!!

  5. اولین اولویت شورای جدید باید حفظ شهردار باشد . سپس باید هدف اجرای پروژه های تفریحی و گردشگری باشد . پروژه های عمرانی و حمل ونقل هم به موازات پروژه های گردشگری ادامه یابد .

  6. مشکل شیراز و شوراهای جناح بندی شده اش اینه که هر شورا می آد ۱۸۰ درجه چرخش می کنه و برعکس تصمیمات شورای قبل تصمیم می گیره .هر شورایی نقطه قوت و ضعف داره اینکه کل عملکرد شورای قبلی رو ضعف بدونیم و بگیم پل نمیسازیم چون قبلی میساخت برج نمیسازیم چون قبلی میساخت درست نیست !
    بگید : برج میسازیم ، پل میسازیم ، اما کارشناسی شده و در مکان درست .
    متاسفانه ممکنه این حرف ها دستاویزی بشه برای بی عملی و دست روی دست گذاشتن و دل خوش بودن به ” هویت شیراز ” و اینکه تحولی رخ نده .
    تحول کورکورانه نه اما تحول بجا و کارشناسی شده بله ! در ضمن مشکل شما با شهر دوبی چیست ؟
    دوبی ترافیک سنگین دارد ؟
    هویت عربی ندارد ؟
    آلودگی هوا دارد ؟
    توسعه شهرهای ایران از دوبی الگوبرداری نشده بود از شهرهای چین الگوبرداری شده بود .بله توسعه سبک چینی نمی خواهیم ! اما توسعه و تحول کارشناسی شده چرا ! لطفا هویت را برای بی عملی بهانه نکنید !

  7. سلام
    آقای دستغیب توسعه همه جانبه شهر شیراز مهم است . توجه همزمان به اتمسفر تاریخی و همچنین بلندمرتبه سازی و مدرنیته . مانند تمام شهرهای تاریخی که به دوقسمت مدرن و قدیمی تفکیک شده اند. البته که تمرکز روی بافت تاریخی و فرسوده شیراز بسیار مهم است.
    والا که ما داریم روز به روز در بافت تاریخی شبیه کشورهای جنگ زده می شویم نمونه اش هم خیابان زند و منطقه بهارستان . پل عابر پیاده خیابان زند هم که غوزبالاغوز هست. بی نظمی بصری و نداشتن هیچ الگوی مشخصی باعث شده یک خیابان بسیار قدیمی و فاخر در هر چند قدمی یک شکل باشد ، آن هم فرسوده.
    نکته بسیار مهم هم این است به جای اینکه صورت مسئله رو پاک کنید بهتر است خیابانی مثل زند رو دو یا سه طبقه کنید نه با سیستم خط ویژه ابداعی اتوبوس باعث خنده زار شدن شیرازیها بشید یا اینکه بخواهید تمام مطب ها رو از این قسمت شهر ببرید یه جای دورافتاده . برای ساخت پارکینگ هم می توانید اقدام کنید این که کاری ندارید و برای شهرداری و شورا هم بسیار منفعت خواهد داشت.
    در رابطه با پل ها و تقاطع های غیر همسطح هم این نکته رو یادآور می شوم که بیشتر آنها کارهای کارشناسی نشده هستند و بهره وری پایینی دارند که صد البته این نکته بر شما هم پوشیده نیست . نمونه ه اش هم فراوانه از جمله همین پل روی چمران که دوربرگردان نداره . پل چهارراه زندان . زیرگذر صنایع که در حال اصلاحه . پل میانرود . پل دفاع مقدس و بسیاری دیگر. خوب با این افتتاح های ناقص و کارشناسی نشده شما توقع دارید به چه شکل ترافیک روان شود .
    به نظرم باید از مشارکت مردم بهره ببرید هم از نظر فکری و هم در امور . و بهترین کار این است که از حالا حداقل سعی کنید که به جای در نظر گرفتن افکار و اعتقادات خود و یا جهت گیری های یک گروه خاص از افکار و اعتقادات مردم و نخبگان برای پیشبرد اهداف شورای شهر استفاده کنید. چرا شیراز با دارا بودن اینچنین پیشینه بسیار درخشان و مردم فهیم و با فرهنگ خود از داشتن نام ها ، نمادها و عناصر تاریخی ایرانی در کالبد پروژه های معماری فرهنگی و شهری خود بی بهره باشد .
    یا علی

  8. با این وضعی ک من میبینم بنظرم اگه شورای جدید شهردار کنونی رو ابقا کنه بزرگ ترین لطفو در حق مردم شیراز انجام داده

  9. اولا ایشان نشان دادن کاملا بی اطلاع از وضعیت ساخت و ساز هستن و یادشون رفتهذدرامد و ابادانی شیراز وابسطه به این ساخت و سازهاست ماهم خواهان حفظ باغات شیراز و قصردشت هستیم ولی با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه ایشون برنامه ای برای حفظ باغات ارایه ندادن بیشتر بنظرم دنبال بهانه برای ضربه زدن به شهردار محبوب شیراز اقای پاک فطرت رو دارن
    دوما ایشان فکر کنم دیده بصیرت دارن ماکه برج ۱۰ طبقه در قصردشت به زور دیدم چه برسه ۱۰۰ طبقه
    درضمن یه پیشنهادی داشتم برای ایشان که دلشان شور هویت مردم و شهر شیراز میزنه خدارو شکر در ماه عزیز رمضان هستیم ایشان بهتر در یک مراسم افطاری با خانواده و خاندان گرامیشان که تولیت شاهچراغ رو در دست دارن این مسله رو مطرح کنن چون خاندان ایشان به بهانه توسعه حرم هویت و خانه های تاریخی شیراز رو با خاک یکسان میکنن و در حال مذهبی کردن و تغییر روحیه مردم شیراز هستن نه کسانی دیگر

  10. درود امیدوارم پاک فطرت رو نگه دارن…….تا قبل از پاک فطرت ما اصلا نمیدونستیم پل طبقاتی چیه……..واقعا کار کرد…….درود بر پاک فطرت

  11. دیگه هویتی باقی نمونده………میخان شیراز رو تبدیل کنن به یه روستا بزرگ که میخاستن یه زیر گذر بسازن چهارسال توش بودن……..هر کس دیگه هم بیاد باید کار کنه

  12. شورای محترم شهر شیراز
    شما همه با هم حواستون ب هویت شهر شیراز باشه …. فقط خواهشا آقای پاک فطرت رو ابقا کنید تا ایشون هم یک تنه مسایل عمرانی شهرمون رو پیگیری کنن … قطعا حضور ایشون میتونه از همه اعضا موثرتر باشه

  13. شورای محترم شهر شیراز
    شما همه با هم هویت شهر شیراز رو بگیرید یه باره از شهر خارج نشه …. فقط خواهشا آقای پاک فطرت رو هم ابقا کنید تا ایشون هم یک تنه مسایل عمرانی و آبادانی شهرمون رو پیگیری کنن … قطعا حضور ایشون میتونه از همه اعضا موثرتر باشه

  14. با سلام
    حرفای این اقا واقعا شوک اور بود مخالفت با بلند مرتبه سازی و پل های طبقانی و مدرنیته شدن واقعا عجیبه حتی در شهری مثل مشهد که یک شهر مذهبی است بلند مرتبه سازی و پل های طبقاتی بسیار به چشم میخورد در شهرهای اصفهان و تبریز و تهران هم به همین صورت.
    به نظر میرسه این صحبتها بیشتر توجیهی برای کم کاری های آتی و زیر سوال بردن تلاش ها و اقدامات فوق العاده شهردار کنونی شیراز است ای کاش مردم شیراز هوشیار باشند زیرا نمی خواهیم دوباره به عقب برگردیم.

    • باهات کاملا مواغقم بنظر از این شورا چنان ضربه ای شیرار بخوره که تا بحال ندیده باشیم یمشت ادم احساسی بی تجربه وارد شهر شدن که کاملا بنظر میرسه دنبال کارای سیاسی و ظاهری و پوپولیستی باشن مثلا مانع ساخت برج های بلند و پل های طبقاتی شدن و در عوض گذاشتن چندتا گلدان در خیابان کاری که در گذشته صورت گرفت و شیراز رو به یک ده بزرگ مبدل کرد
      اولین ضربه رو هم میخوان با عوض کردن شهردار محبوب شیراز اقای پاک فطرت بزنن

  15. مباحث توسعه شهری که زدن پل نیست . در حال حاضر در دنیا پل ها را در زیر زمین احداث میکنند و پلهای به این سبک به تونلها و مسیرهای زیرزمینی تبدیل می شود . شهر خلاق ، شهر شاد ، شهر هوشمند و غیره در مسایل روز است بازگشت به هوای پاک و فضای سبز بیشتر امروز مهم است و البته هویت تاریخی و فرهنگی ، ساخت شهر بر اساس فرهنگ و هویت شهری و جمعی و با نگاه به طبیعت و حفظ محیط زیست اصل هست معماری سبز، معماری پایدار و معماری ارگانیک چیزی است که در کوچه باغهای قصردشت و بافت سنتی می شود پیدا کرد نه در برج و پل . اینکارها برای شهرهای بی هویت عربی هست نه شهری مثل شیراز که قدمت بلندی دارد وقتی نظرات شما دوستان و انتقادهایتان و برهانهایتان را می خوانیم به عنوان یک متخصص در حوزه شهری نگران می شوم که مردم و جوانان شیراز این شهر را می خواهند واقعا خراب کنند. چرا متوجه نیستید نباید خط کمربندی از وسط خیابان قصردشت آنهم دوطبقه با پل رد بشود . چرا شهر را خراب می کنید و به دست ماشین ها میسپارید . شهر مکان زندگی انسانهاست نه فضایی برای ماشین ها . شهر را به دست انسانهای با فرهنگ و با هویت و کسانی که به محیط زیست احترام میگذارند واگذار کنید. انشاله تیم جدید شورا در انتخاب شهردار با دقت عمل کنند

    • دوست عزیز که کارشناس ارشد شهرسازی هستید.
      شهرسازی غیر از حفظ هویت شهر شامل اقتصاد شهر و پویایی شهر و کارآمدی و روزآمدی خدمات مدرن ، خطوط انتقال ترافیک کارآمد و خیلی چیزهای دیگر هم می شود. حفظ بافت قدیمی و احیا ی آن امری خطیر و بسیار حیاتی است اما پیش نرفتن با حرکت جهانی و ارائه ندادن زیرساختهای دیگر شهری ، تحول در معماری و مدرنسازی سازه ها و ابنیه های جدید و افزایش ندادن گنجایش ترافیکی خیابانها از نظر بسیاری از مخاطبان این سایت درجازدن و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن مسئولین است. شما چون فارغ التحصیل این رشته هستید نظرتان مورد توجه و قبول است اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اکثر مخاطبان این سایت شیرازی هستند و اکثرا با تحصیلات و معلومات قابل قبول. شهروند هستند و دارند در این شهر زندگی می کنند. حق دارند انتخاب کنند شهرشان به چه شکلی باید پیش برود. به نظر شما با حجم عظیم سرمایه گزاری که به غلط یا درست در کوهسار مهدی شده و پل چمران و تونلهایی که احداث شده و ترافیکی که قرار است از این مسیر بگذرد نزدن طبقه دوم همت شمالی تنها اتلاف پول کل پروژه و بی اثر شدن آن و به هدر رفتن وقت مردم نیست. بله در صورت وجود بودجه کافی می توان به شکل زیرگذر هم اجرا کرد اما شما با توجه به درآمد شهرداری و هزینه های زدن این زیرگذر به نظرتان زدن زیرگذر عملی است. در زمان خیلی قدیممحله مسجدوردی یا همان قصر الدشت امروزی اصلا جز شیراز نبوده. کیلومترها با دروازه کازرون که دروازه غربی شهر بوده فاصله داشته اما به دلیل گسترش شهر الآن بدل به بخشی از شهر شیراز شده به هویت سبز آن جان بخشیده که البته بسیار هم نیکوست. پارک دراک و پارک کوهستان گلستان هم در سالهای آینده بدل به فضای سبز و فرح بخش شیراز می شوند اما این هویتها نباید ما را از لزوم توجه به نوسازی زیرساختهای شهری و رینگ شهری بازدارد. قرار نیست که همت شمالی با زدن پل طبق دوم بی روح شود. ضرورت ترافیکی و موقعیت سوق الجیشی زدن پل را ناگزیر کرده اما می توان با فن آوریهای روزآمد پلی سرسبز را احداث نمود با نورپردازی بی بدیل که اتفاقا آن هم می تواند بدل به هویت مدرن شیراز در کنار داشته های سنتی آن بشود. حفظ باغات و استفاده از پوششهای متنوع طبیعی و سبز می تواند در عین حفظ طراوت و زیبایی مشکل رینگ را نیز حل کند.

    • اگر خط کمربندی درونی شهر در مسیر همت شمالی دو طبقه نباشه ، باید همت شمالی را تعریض و به تبع اون باغ های قصرالدشت را تخریب کرد. اگر برج ساخته نشه ، رکود و درآمد کم ، شهر رو فلج می کنه.بنظرم شیراز این پروژه های عمرانی رو نیاز داشت. قبل از پاک فطرت خیلی از این نظر شهر فقیری داشتیم. الآن هم شورای چهارم باید کار ساخت سه رینگ شهری شیراز رو تکمیل کنه و تقاطع های باقی مانده را اجرا کنه در غیر اینصورت همه ی این هزینه هایی که تابحال انجام شده هدر رفته بحساب میاد. در ضمن بنظرم بهترین گزینه و خواست مردم شیراز ابقای دکتر پاک فطرت در مقام شهرداری شیراز هست.
      اون چیزهایی که شما گفتی هم بسیار کار خوب و برآزنده و نیاز قطعی شیراز هست یعنی حفظ بافت تاریخی و فرهنگی شهر و فضای سبز و انسان محور کردن شهر. از نظر من شهر انسان محور نمیشه مگر با احداث رینگ های ترافیکی ، یعنی اولین قدم برای انسان محور شدن شهر ها ساماندهی مسیر های عمده ی عبور خودرو ها و بعد تبدیل خیابان های مرکزی به مسیر پیاده رو وسیع و یا تعریض کردن پیاده رو ها و کم کردن عرض عبور خودرو ها در مرکز شهر همزمان با اجرای تراموا. کار عمرانیش بخش قابل توجهیش انجام شده و فقط مونده بخشی از کار عمرانی و بقیه ی ماجرا.

    • فکر کنم اگه پاک فطرت ابقا نشه ، شورای جدید در تقابل با افکار عمومی قرار میگیره.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.