تاریخ : جمعه, ۹ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 29 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

10

راهبندان در کارگاه عمرانی شیراز

  • کد خبر : 29557
  • 12 مرداد 1395 - 11:33

خبرجنوب» نوشت: شاید این روزها حتی بیشتر از نقاط دیدنی شهر شیراز کارگاه های عمرانی در شهر فعال باشد. بسیاری از میدان ها و چهار راه های شهر را بسته اند تا پل، زیرگذر یا روگذر بسازند.

شیراز از سال ۸۹ به این سو توسعه چشمگیر عمرانی را تجربه کرده است. پل های چند طبقه در جای جای شهر سر برآوردهاند و عملیات ساخت پل های بیشتری در حال انجام است.
مهندسان و شهرسازان، فعال بودن کارگاه های عمرانی در شهر را یک ویژگی می دانند؛ به باور آنان شهر همواره باید چهره کارگاهی خود را حفظ کند تا از نظر عمرانی توسعه یابد. آنها که هوادار ادامه عملیات عمرانی شهر شیراز هستند بر این باورند که با ساختن پل های بزرگ و انبوه بزرگراه ها، روحی از غرور به مردم شیراز دمیده شده است. به ویژه اینکه تا پیش از ساخت این پروژهها، بسیاری از شهروندانی که به شهرهای دیگری چون اصفهان و تبریز سفر میکردند و با مقایسه عقب ماندگی عمرانی این شهرها با شیراز به نوعی احساس حقارت می کردند.
شیراز اما در شرایطی به توسعه عمرانی گسترده دست زده است که به باور برخی صاحب نظران، این پل ها و بزرگراه ها جای روان کردن ترافیک شیراز بر بار راه بندان می افزایند؛ به باور آنان ساخت پل یک پیام روشن برای شهروندان دارد: «خودرو بیشتر بخرید، ما برای تردد آسان شما پل ها و بزرگراه ها و خیابان های پهنتری میسازیم». به باور آنان چنین روندی نوعی دور باطل است. برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا پل های بیشتری ساخته میشود ولی این پل ها خود باعث افزایش تردد خودروها می شوند. در ۷ سال اخیر که شیراز جهشی در ساخت این پروژه های عمرانی تجربه کرده است اما جز خط ویژه ای کوتاه و نه چندان مناسب هیچ اقدامی برای توسعه ناوگان حمل ونقل همگانی و به ویژه اتوبوس در شیراز انجام نشده است.
تراکم فروشی برای روان سازی ترافیک
«شکوه پل»؛ این نام فیلمی کوتاه است که درباره پل کابلی ولیعصر (عج) ساخته شده است. از حق که نگذریم نام خوبی برای این فیلم انتخاب کرده اند. پل بزرگ کابلی ولیعصر (عج) چنان بزرگ و باشکوه است که چشم هر عابری را به خود
جذب می کند. این پل کابلی چند ویژگی غیر عمرانی هم به همراه دارد. یکی اینکه به خاطر ابعاد بزرگ آن به راستی حسی از غرور را در میان شهروندان ایجاد می کند. دیگر اینکه در ورودی شهر از سمت فرودگاه قرار گرفته و می تواند نماد عمرانی توسعه شهر شیراز باشد. علیرضا پاک فطرت، شهردار شیراز ابراز امیدواری می کند که در آینده نزدیک پل ولیعصر (عج) تبدیل به نماد عمرانی شهر شیراز شود. اما واقعیت این است که یک پل هیچگاه نمی تواند در شهری که نمادهایش را از فرهنگ و هنر می گیرد و خود با بنای کوچک اما زیبایی چون یادمان حافظ به نماد ایران تبدیل شده به عنوان نماد شهر مطرح شود. پل ولیعصر (عج) هرچند بزرگترین پل شیراز و احتمالا بزرگترین پل کابلی زمینی در کشور به شمار می رود، اما پلهای بزرگ دیگری هم در شیراز در دست ساخت هستند. از جمله پل بزرگ امیرکبیر – مطهری، پل چهارراه تخت جمشید و پل دو طبقه میدان معلم. با این حال برخی کارشناسان معتقدند در ساخت این پروژه ها یک عامل در نظر گرفته نشده است. اینکه این پلها برای روان کردن ترافیک ساخته میشوند ولی پول ساختشان از جایی میآید که خود باعث ترافیک بیشتر می شود؛ واقعیت این است که شهرداری ها درآمد پایداری ندارند و از زمان احمدی نژاد به این سو، دولت هم زیر بار تامین تعهدات خود برای شهرها نمی رود. البته اندک شهرهایی چون اصفهان و مشهد توانستهاند دولت را ناچار به خریداری اتوبوس یا پرداخت بخشی از هزینه ها کنند ولی دست کم در شیراز این اتفاق کمتر رخ داده است. در نتیجه شهرداری که درآمد پایدار ندارد هرچه بیشتر به عوارض و هزینه پروانه ساخت متکی شده است. به این ترتیب شهرداری از راه تراکم فروشی و عوارض ساختمان، پل می سازد تا ترافیک را روان کند غافل از اینکه همین تراکم فروشی ترافیک را به مراتب بیشتر می کند. با توجه به اینکه ساخت و ساز در شیراز به صورت نامتوازنی در غرب و شمال غرب شیراز متمرکز شده است، با این وصف مدام بر جمعیت و ترافیک در غرب شهر افزوده میشود و پول آن صرف ساخت پل هایی می شود که کمتر از قبل می توانند در کاهش ترافیک موثر باشند.
محمد کپگانی، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این باره به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید: «شیراز به بخش مرکزی شهر، بخش مسکونی شهر و بخش صنعتی تقسیم می شود که هر کدام از مناطق ویژگی های خاص خود را دارد اما در طرح های جامع قبلی ما به این صورت به مسائل نگاه نشده است. همچنین درآمدی برای هزینههای طرح های حمل و نقلی باید به صورت مستمر وجود داشته باشد؛ برای نمونه هزینه هایی که برای ساخت تقاطع ها انجام می دهیم در سیر تکامل شهری باید کانالیزه شود و نباید درآمد آن از افزایش تراکم در برخی نقاط تامین شود. به عبارت دیگر نباید از شهرسازی در حمل و نقل هزینه کرد».
شاید شاهد این ماجرا تاخیری باشد که در ساخت پروژه ها ایجاد شده است؛ هرچه ساخت و ساز دچار رکود شود و درآمد شهرداری از عوارض ساختمانی کاهش یابد، ساخت پروژه ها بیشتر به درازا می کشد.
چرا توسعه اتوبوسرانی در شیراز کُند است؟
شیراز در یک زمینه اساسی دیگر هم توسعه چندانی پیدا نکرده است؛ در توسعه حمل و نقل درون شهری. شیراز سومین شهر ایران است که صاحب مترو شده؛ مترو هم اکنون در فاصله نیم ساعته از میدان احسان به میدان نمازی میرسد که بعید است توانسته باشد نقش چندانی در کاهش ترافیک آنقدر موثر باشد.
همزمان شهرداری شیراز همه توان خود را بسیج کرده تا پایان امسال خط یک را به بهره برداری برساند. این البته همتی قابل ستایش است چرا که در دوره های پیشین هرگز چنین عزمی در مدیران شهری دیده نمی شد. به ویژه اینکه دولت های نهم و دهم همواره از تامین سهم خود در تامین اعتبارات ساخت مترو شانه خالی کرد و در دولت کنونی هم وضع چندان متفاوت نبوده است.
به این ترتیب شهرداری ناچار شده تامین اعتبارات ساخت پروژهای را بر عهده بگیرد که به خاطر هزینه بر بودن آن کمتر شهرداری یی از پس آن بر می آید. همزمان شهرداری در تلاش است که خط دو مترو را هم بسازد و به محض تکمیل خط یک ساخت خط ۳ را شروع کند. همین چند روز پیش هم تعدادی واگن دیگر به شیراز رسید و انگار شیراز از این نظر روزهای امیدوار کننده ای در پیش دارد.
اسدا… حاجی زمانی، مدیرعامل مترو شیراز در این باره میگوید: «برای جلوگیری از کاهش سرعت تکمیل خط یک، منابع اعتباری خط ۲ به صورت مستقل دیده شده و نقدینگی را برای تکمیل خط یک متمرکز کرده ایم.همچنین ادامه خط یک قطار شهری و یا همان خط ۳ قطار شهری نیز به طول ۵/۱۱ کیلومتر از پل معالی آباد تا ایستگاه راه آهن دیده شده که مطالعات آن تا دوماه دیگر به پایان میرسد. البته در کنار آن، طرح توسعه این خط تا گویم و دوکوهک نیز دیده شده و مطالعات مترو صدرا هم در حال انجام است تا مسافرانی که در شهر صدرا سوار می شوند تا ایستگاه میرزای شیرازی تغییر خط و مسیر نداشته باشند.
البته تا زمانی که این پروژه دارای منابع اعتباری مستقل نباشد که در سرعت اجرای خط یک تاثیر نگذارد عملیات اجرایی خط سوم آغاز نمی شود.». اما هرچند عزم راسخی در توسعه مترو شیراز وجود دارد، هزینه نگهداری مترو بسیار بالاست و به باور استاد شهرسازی دانشگاه شیراز، شهرهایی که صنعتی نشده اند کمتر می توانند از پس این هزینه ها بر بیایند. به همین خاطر باید توسعه ناوگان اتوبوسرانی تندرو را مدنظر قرار داد. ناوگانی ارزان تر از مترو که اجرای خطوط آن کار چندان سختی نیست. در سفر استانی دولت یازدهم به خراسان رضوی تعداد زیادی اتوبوس های ۳ محوره به این شهر اختصاص داده شد ولی در شیراز این اتفاق نیفتاده است. تلاش های شهرداری هم کمتر به نتیجه رسیده است. در سال ۸۶ قرار بود شیراز صاحب بی آر تی شود ولی پس از ۹ سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.
شهردار شیراز در این باره به «خبرجنوب» میگوید: «قراردادی با بانک شهر برای راه اندازی خط یک بی آر تی شیراز
منعقد شده است.»معلوم نیست این خط چه زمانی به بهره برداری برسد ولی آنچه معلوم است این است که برای شیراز متناسب با جایگاه فرهنگی آن راهکاری اندیشید که پروژه های عمرانی خود به عاملی برای افزایش مشکلات تبدیل نشوند؛ هرچند تلاشهای شهرداری شیراز در سال های اخیر در این زمینه کاملا قابل دفاع است.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29557

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. تراکم فروشی در شهر بلا تشبیه شبیه کار ناپسند تن فروشی است.
    در یک دیگاه آینده نگر اگر مجبور شویم به قیمت توقف طرح های عمرانی، دست از شهر فروشی (تراکم فروشی) کار بهتری انجام داده ایم تا با پول تراکم فروشی دست به اجرا طرح های عمرانی زده شود.

  2. کاملاً صحیح بود
    اما به نظر من خط BRT فقط توی زند جواب میده و هر جای دیگه بگذارن صد درصد باعث افزایش ترافیک میشه مگر اینکه باغچه وسط بولوار رو به خاطرش حذف کنن که اونم به شدت چهره شهر رو زشت میکنه. لطفاً در مورد BRT احساسی نظر ندید و نگید چون فلان شهر n خط BRT داره شیراز هم باید داشته باشه. شیراز فقط ظرفیت یک خط BRT داره و اونم زند هست و بس. راه حل بهبود حمل و نقل عمومی در شیراز اینه که هر چه سریعتر خطوط مترو گشترش پیدا کنه و اتوبوس های خطوط معمولی تجهیز بشن با ناوگان جدید و البته تعداد زیاد. یک مسئله دیگه هم که جای تعجب داره اینه که در تمام شهرها برای اینکه اتوبوس ها سریعتر حرکت کنن و ترافیک کمتری ایجاد کنن هزینه رو هنگام سوار شدن مسافر اخذ میکنن و هر دو قسمت زنانه مردانه یک کارتخوان مجزا دارن که نمیدونم توی این امر چرا شیراز تک میزنه بین بقیه شهرها.

    • منظورشما اینه که استانداردهای شیراز با همه جای دنیا فرق داره؟!وقتی همه دنیا به مزایای خطوط بی آر تی پی بردن و روزبروزم دارن گسترشش میدن ،شما میگی خط بی آر تی بده؟!یعنی کار همه دنیا اشتباه هس و باید بیان از خیابون زند ما الگو برداری کنن!جواب خودتون رو خودتون تو جمله آخرتون دادین که اتوبوس رانی شیراز کاراش برعکس همه جا هست!باید بلوارها و خیابونا استاندارد بشه که بی آرتی جواب بده.من دلیل باریک نکردن مضای سبز وسط بلوار زند نمیدونم !فضای سبز ورداشته شه هرطرف بلوار زند دولاین برای سواری ها ایجاد و اضاف میشه ولی ظاهرا همراهان بیمار مهمترن!!بهرحال باید جایی واسه قلیون کشیدن و لم دادنو خوابیدن داشته باشن!

  3. ترافیک شهر در حد انفجار است و بهتر که نشده هیچ، روز به روز هم این کلاف سر در گم تر میشود. اما این دلیلی‌ نمیشه که خیابانهای شهر به همان شکل قدیمی‌ نگهداری شوند. پًل‌ها و تقاطع‌های چند سطحی لازمه یک شهر پیشرو هست و نباید از ساخت آنها دست کشید…متاسفانه افزایش روز افزون در جمعیت شیراز شاهدیم و خیابانها و بلوارها ظرفیت این تعداد ماشین را ندارند. تسریع در ساخت خطوط مترو و خطوط بی‌ آرّ تی‌ و حتا طرح ترافیک زوج و فرد از درب منازل میتونه راهگشا باشه.

  4. من چندان با این صحبت ها موافق نیستم. اولا که توسعه ی معابر شهری بر عهده ی شهرداری است و بودجه ی شهرداری های کشور ما هم متاسفانه از راه شهرسازی و ساختمان سازی درمیاد و مثل کشور های دیگه نیستیم که شاید بودجه ی شهرداری ها رو دولت پرداخت کنه، پس نمیشه انتظار داشت شهرداری بودجه ای که از ساختمان سازی در میاره رو خرج معابر شهری نکنه،در مورد مترو هم ایشون گفتند که مترو رو نباید بسازیم چون هزینه بر خواهد بود و سهم زیادی در کم کردن ترافیک نداشته. در پاسخ به این صحبت باید گفت که اولا شیراز هنوز خط کامل مترو نداره و وقتی یک خط مترو بطور کامل به بهره برداری رسید اونوقت میشه در مورد کارآمد بودن یا نبودنش اظهار نظر کرد،در ثانی اگه هزینه ی نگهداری مترو زیاد هست خوب در مقابل درآمد ناشی از اون هم کم نیست به این معنی که مترو یک سرمایه گذاری هست که درآینده وقتی تکمیل شد،منبع درآمد پایدار قابل توجهی برای شهرداری خواهد بود. در کل بنظر من رویه ی غلطی توی این پنج سال در شهر شکل نگرفته و این حرفا فقط سنگ اندازی هست در برابر توسعه ی شهر. نکنه توقع دارن مثل چند سال پیش شیراز تبدیل به روستای بزرگ بشه. نظر کلی من اینه که وقتی پروژه های موجود تکمیل شد شهرداری باید پروژه های راه سازی کمتری رو شروع کنه و بیشتر از پیش به گردشگری و تفریحی اهمیت بده. ولی در کل بعنوان یک شهروند از اقدامات صورت گرفته راضیم و فکر نمیکنم کار غیر اصولی و غیر ضروری در مورد تقاطع و بزرگراه تا حالا شکل گرفته باشه. هر کاری شده لازم بوده و از این ببعد هم باید ادامه پیدا کنه ولی با شدت کمتر از قبل.

  5. نماد فرهنگی یا نماد تاریخی چه ربطی به نماد عمرانی داره ؟
    پل کابلی چه ارتباطی با حافظیه داره ؟
    مقاسیه های غلط مانع پیشرفت میشه . پل کابلی ولیعصر نماد عمرانی شیراز خواهد شد .
    در ضمن خط یک brt در مسیر فرهنگشهر به باسکول نادر اجرا خواهد شد .

    • brt مهم نیس…لطفا ترموارو راه بندازین…پیشنهاد من اینه…
      عمر مفید ی اتبوس مگه چقده؟
      ولی ی قطار سالها میتونه کار کنه حتی ۳۰ سال
      الان تا کشور نفت دار و ثروت منده باید تراموا راه بندازه وگرنه بعدش ک نفت تمام شد…
      سعی کنیم یک کاری رو انجام ندیدم یا اگه انجام میدیم درست و به نحو احسن انجام بدیم…

      • شهردار دیشب در برنامه ی شهر راز گفت تا سال آینده،تراموا رو شروع میکنیم و در مرکز شهر،برنامه ای برای تقاطع غیر همسطح نداریم.

  6. سلام
    با توجه به صحبت دوستانی که بلوار زند زا برای پروژه بی آرتی مناسب می دانند و حتی نظر بر کوچک تر شدن فضای سبز این بلوار دارند ، بنده هم با نظر شما موافقم ، امااااااا
    در صورتی که ایستگاه ابتدایی از ولیعصر شروع میشه ، به نظر میرسه خیابان زند باریک اصلا هیچ نسبتی با خط ویژه brt و توقفگاه نداشته باشه (یعنی همین الان هم گنجایش اتوبوس های معمولی رو هم نداره) در ضمن فکر می کنم زیرگذر زند هم ظرفیت زیادی برای این طرح نداره و در آخر با تمام شدن پروژه قطار شهری میدان ستاد وقتی که ستاد به میدان گذشته تبدیل شود و احیا ساعت گل مسیر برای عبور و مرور خطوط پر سرعت Brt اصلا مهیا نیست همچنین با یک چهارراه شلوغ و چراغ فلکه نمازی . با تشکر

    • بعضی از دوستان،با عرض معذرت،جوگیر شدند. آخهbrt بدرد کجای شیراز میخوره؟ اگه توی تبریز جواب داده بود الآن بعد چندین سال،گسترشش میدادند ویا در اصفهان برید ببینید وجود این اتوبوس چقدر باعث ترافیک شده! آقا تراموا رو بسازندbrt نخواستیم. مگه brt. چیه که هی بعضیاتون اسمشو میارید؟. چرا باید اشتباهات شهر های دیگه رو تکرار کنیم؟ مترو و تراموا،این دوتا نیاز شهر ماهست نه بی آر تی. الآن برید ببینید توی اصفهان بعد از این همه هزینه،میخوان تراموا رو جایگزینش کنند. یکم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. عجولانه و احساسی تصمیم نگیرید.

      • با سلام . اگرچه در اصفهان سالها ست که بدنبال تراموا هستند ولی به علت عدم وجودتکنولوژی بومی و هزینه های اولیه و نگه داری بسیار بالا هنوز اجرایی نشده و بعد از خط یک همین امسال دو خط دیگر قراره راه اندازی بشه و در واقع سنگ بزرگ است . در تهران قرار بود اجرا شود ولی به همین دلایل اجرا نشد و الان ۱۰خط بی ار تی دارند اگر می خواستند منتظر باشند که تا حالا تهران ترکیده بود . ویا در قم سال هاست که اولین مونوریل کشور قرار ساخته بشه ولی هنوز هم دری دوا نشده است بی ار تی یک زیر ساخت ارزان، کارامدو سریع است که اگر از گازوییل زیستی همراه با اتانول استفاده بشه دیگر مشکل زیست محیطی هم نخواهد داشت .

      • من به عنوان یک اصفهانی حرف ایشون رو کاملا تایید میکنم بی ار تی شهر اصفهان رو به گند کشیده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.