با پایان طرح توسعه پایانه پروازهای داخلی فرودگاه شیراز، این ترمینال وضعیت نسبتا مناسبی یافته است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، پایانه جدید فاقد هرگونه تصویر و نمادی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز است و جای این سووال وجود دارد که چرا هیچ خوشامدگویی به پایتخت فرهنگی ایران و معرفی جاذبه های گردشگری آن در معرض دید نصب نشده است!
جالب تر اینکه نمادهای تخت جمشید که در گذشته در ورودی فرودگاه قرار داشتند حذف شده و تنها به چندستون کوچک بسنده شده است تا احتمالا تلاشی باشد در مسیر حذف یادمانهای تاریخ والا و پرشکوه فارس در دیاری که علاقه زیادی برای اینکار از سوی مسوولان دیده نمی شود.
عکس : امین آل شمس
متاسفانه با حذف نمادهای تخت جمشید، هویت فرهنگی و تاریخی فرودگاه از بین رفت. در کل نسبت به قبل بهتر شده است ولی در مقایسه با فرودگاه مشهد حرفی برای گفتن ندارد. سالن ترانزیت فرودگاه شیراز بسیار کوچک و ابتدایی است در حالی که سالن ترانزیت فرودگاه مشهد که در طبقه دوم واقع شده است با مساحت حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع با داشتن خروجی های متعدد به صورت رمپ و تونل و فضای فروشگاهی زیبا و متعدد یکی از زیباترین سالنهای ترانزیت فرودگاهی ایران محسوب می شود و علیرغم اینکه سالن پروازهای داخلی فرودگاه مشهد در یکی دو سال اخیر به زیبایی هرچه بیشتر افتتاح شده است ولی مسئولین مشهد به دنبال ایجاد فرودگاه جدید برای مشهد هستند در حالی که در شیراز…..!!!!!
دوست عزیز اینقدر کم لطفی نکن و شیراز را زیره سوال نبر
باید عرض کنم من تا همین یک سال پیش که با هواپیما به مشهد رفته بودم هیچ تغییر جدیدی در فرودگاه مشهد نسبت به سال های قبل ندیدم درسته از لحاظ مساحت و شاید کمی امکانات فرودگاه مشهد زیباتر باشد ولی این نکته رو هم در نظر داشته باشید فرودگاه شیراز نسبت به سال های قبل پیشرفت خوبی داشته است و همشهری های عزیز نباید توقع داشته باشند که یک روزه این فرودگاه به یک فرودگاه اروپایی تبدیل شود !!!
در ضمن فرودگاه مشهد تعداد مسافرین بیشتری نسبت به شیراز دارد برای همین باید مساحت بیشتر باشد
الان اگه یکی از هموطنای ایرانی در سایر شهرها کامنت شما را بخونند واقعا در مورد شیراز چی فکر میکنند به نظره خودتون؟
بیایید کمی واقعیت پذیر و از همه مهمتر اندیشه نگر و صبور باشیم مطمعن باشید در آینده ای نه چندان دور فرودگاه شیراز از لحاظ مساحت و سایر امکانات به یکی از بهترین فرودگاه های ایران تبدیل خواهد شد .
با تشکر
دوست عزیز من منکر پیشرفت فرودگاه شیراز در سالهای اخیر نیستم. ولی باید این واقعیت را قبول کرد که هنوز فرودگاه شیراز شایسته شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و شهری که میزبان هزاران گردشگر خارجی و ملیونها گردشگر داخلی است نمی باشد. من به این دلیل فرودگاه شیراز را با فدگاه مشهد مقایسه کردم چون طرح توسعه هر دو تقریبا با هم شروع شد و تا قبل از آن فرودگاه مشهد از نظر زیرساخت بسیار پایین تر از شیراز بود ولی به نظر می رسه که مدیریت طرح توسعه فرودگاه شیراز بسیار ضعیف تر عمل کرده است. اگر فرودگاه مشهد تشریف برده باشید و آن را با دقت گشته باشید متوجه می شوید که از نظر امکانات رفاهی و وسعت فرودگاه مشهد بهتر ساخته شده است. فروشگاههای متعدد و متنوع هم در سالن اصلی (طبقه همکف) و هم در سالن ترانزیت (در طبقه اول)، وجود دفاتر هواپیمایی متعدد (طبقه هم کف و زیرزمین)، وجود ۱۲ خروجی در سالن ترانزیت که برخی به صورت رمپ و برخی به صورت تونل است، وجود حدود ۱۰ دستگاه ATM، سرویسهای بهداشتی لوکس و مدرن …… متاسفانه مجری طرح توسعه فرودگاه شیراز فقط به افزایش مساحت و ظاهر آن پرداخته است و به جنبه های رفاهی آن کمتر توجه کرده است. هدف بنده از نوشتن این مطالب انکار پیشرفت فرودگاه شیراز در یکی دو سال اخیر نیست بلکه گوشزدی به مسئولین است که فقط به همین مقدار راضی نباشند و به فکر توسعه بهتر و اصولی تر فرودگاه شیراز باشند
سه تا عکس شاهچراغ . دریغ از یه دونه عکس حافظ و سعدی
عزیز من اینا اینطوری کردن که این نماد ها رو بگیرن این همه پول حروم کردن برای توسعه حرم که بشیم سومین حرم توی تلویزیون حالا میگی حافظ و سعدی
این ها به این نماد ها اعتقادی ندارن همان طرز فکری که ۴۰ سال پیش حاکم شد و نزدیک بود با بلدزر تخته جمشید رو ویران کنن هنوز هم حاکمه و بخدا تمام این تلاش هاشون هم برای همینه بجای بلدزر میخوان این نماد ها رو حذف کنن همه جا شده شاهچراغ چند وقت دیگه اسم شیراز رو هم حذف میکنن چنانچه امروز در تلویزیون و رادیو اسم خود شیراز رو نمیارن و فقط میگن سومین حرم
تابلوهای کیلومترنشان بین جاده ای جدید میگن فاصله تا سومین حرم
اون وقت توقع دارین مهم ترین درگاه ورودی شیراز رو بیان از المان های ملی استفاده کنن ساده ایت
بله منم با حرف های شما موافقم فرهاد عزیز
هنوز کاستی های زیادی در فرودگاه وجود دارد از جمله تعداد امکانات رفاهی و زیباسازی بیشتر سالن فرودگاه و از همه مهمتر کم بودن پرواز های خارجی است که اگر این موضوع برطرف شود من یقین دارم تعداد مسافران روزانه فرودگاه به ۲ برابر و حتی بیشتر میرسد . الان اگر شما نگاه کنید پرواز های خارجی ما فقط به استانبول و کشور های عربی از جمله قطر و دوحه و.. است که معمولا فقط پرواز استانبول تعداد مسافر زیادی دارد و کشورهای عربی معمولا به غیر از عرب ها و شاید تعداد اندکی ایرانی مسافر دارد .
به نظره من اگر ما تعداد پرواز های خارجی را به شهر ها و کشورهایی همچون لندن و آمستردام و پاریس و چین و … را بیشتر کنیم من یقین دارم شاهد پیشرفت بسیار چشمگیری خواهیم شد
ما الان بخوایم بریم به طور مثال لندن باید یه هزینه ای برای بلیط هواپیما یا وسایل نقلیه دیگه بدیم که از شیراز فقط بریم تهران و این موضوع واقعا بی انصافی است که مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات این مشکلات را دارد و فقط فرودگاه امام خمینی تهران این پرواز ها را دارد
از جمله تعداد پرواز های شیراز به استانبول فقط یکی هست اونم شب که مطمعنا اگه این پرواز افزایش پیدا کنه خیلی وضعیت بهتری میشه
در نهایت بگم که اینجا ایران است و معمولا تا کاری بخواد انجام شه سال ها طول میکشه و دلیلش هم بها نه های همیشگی از جمله تحریم های اقتصادی و نبودن بودجه و… است
به هر حال روزی میرسد که فرودگاه های شیراز و مشهد هم این پرواز ها را خواهند داشت و همه مشکلات کم بودن امکانات رفاهی فرودگاه شهرمان و… رفع خواهد شد
قبل از تحریمها پرواز شیراز به لندن وجود داشت اما به دلیل کمبود مسافر، از تهران مسافر میگرفت و مجددا پرواز می کرد که پس از مدتی لغو شد.
متاسفانه از این موضوع خبر دارم امین جان و واقعا نا امید کنندست.
از ترمینال جدید پروازهای خارجی چه خبر؟ دارن کار میکنن یا تعطیله؟
بله داره احرا میشه
مسخره هست.
در حد یه شهر درجه ۲ هم نیست.
ممکنه عکس فرودگاه درجه دو رو برامون بذاری صادق جان؟
درود.
خیلی جالبه چند وقتی هست عده ای یک اصطلاح یاد گرفتن به عنوان درجه۲، دائم به کار میبرن. هرجا که شد.
البته این دوستان انتظار دارند شیراز یک شبه تبدیل به دوبی شود.غافل از اینکه خودشونم نمیدونن یک شهر درجه ۲ به کجا ها میگن.
پیشنهاد میدم این عزیزان تجدید نظری تو سخنان گهربارشون بکنن.
فرودگاه داخلی الان در حد قابل قبولی است امیدوارم ترمینال پروازهای خارجی هم هر چه زودتر درست بشه که اصلا وضع خوبی نداره . امین جان از عکسهای زیبات ممنون
درود صادق جان، در طرح توسعه فرودگاه شیراز سالن جدید پروازهای داخلی هم دیده شده که در کنار سالن خارجی ساخته خواهد شد.
بسمه تعالی
باسلام و ضمن تشکر از نظر دوستان خوب همشهریم ، بایدخدمت دوستانم عرض کنم با توجه به نوع ساختار که داره در فرودگاه شیراز اتفاق میفته مثل پارکینگ ، فضاهای مناسب سالن های داخلی و خارجی که همه در کنار سالن پروازهای خارجی هست و نوع باندها و … یادتون نرود دوستان که شیراز از لحاظ حجم مسافر چهارم هست و بدلیل اینکه پروازهای شیراز سرشکن به مناطق زیر مجموعه خودش مثل لار و لامرد و به زودی جهرم و همینطور شهرهای بزرگ جنوبی شده بخاطر همین فرودگاه شیراز حکم پشتیبانی رو داره و بخاطر همین از لحاظ حجم مسافر از فرودگاه سوم مشهد عقبتر هست یعنی روزانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ پرواز در شیرآز انجام میشه ولی در مشهد ۱۴۰ تا ۱۶۰ پرواز و گاها ۱۹۰ پرواز ، ولی با همه این مشکلات باز داره رشد میکنه ولی انصافا باید از مسولین فرودگاه شیراز حمایت بشه …. و امیدوارم مسولین محترم بعضی از نواقص رو برطرف کنند مثل در کنار تعاریف حرم سوم اهل بیت ع ، جاذبه های گردشگری و تاریخی تا از بحث ورود گردشگر و زوار باهم رشد انجام بگیره …
ترمینال داخلی فرودگاه شیراز نسبت به قبل بهتره اما واقعا چرا در فرودگاه های ما از هویت و معماری ایرانی استفاده نمیشه؟اصلا المان های تخت جمشید نمیخوایم,, آیا معماری ایرانی اسلامی هم بده؟ مثلا یه چیز تو مایه معماری مساجد فارس که چندین گنبد با کاشی های لاجوردی در اون کار شده باشه و یا منرقص کاری های شبیه به مسجد صورتی.حتی چیزی شبیه به بادگیرهای یزد و برج های ارگ کریم خانی هم بسیار به کار هویت میده.اصلا شما تاریخ ایران قبل از اسلام رو فراموش کنید نخواستیم..معماری بهد از اسلام چطور؟اونم خوب نیست؟بهتر از یه مشت نمای شیشه و آلومنیوم نیست که واقعا هیچ روحی ندارن؟
ممنون امین جان
در داخل ترمینال نماهایی از ستون تخت جمشید به صورت برجسته دیدم که خودش جای شکر داره من انتظار همینم نداشتم
جدیدان کامنت ها رو نمی گذارید ولی فرودگاه شیراز یکی از بزرگترین های خاورمیانه است
تمامی نظرات به طور کامل تایید میشوند علی جان
فرودگاه شیراز بعد از مهرآباد و امام خمینی و فرودگاه مشهد پرتردد ترین فرودگاست بعدشم کیش و اصفهان.
امیدوارم طرح توسعه فرودگاهی که برای اصفهان و مشهد در نظر گرفته شده که بخشیش شامل پهنای باند و زیرساخت لازم برای فرود ایرباس های پهن پیکر خریداری شده A380 هست در فرودگاه شیرازم پیشبینی شده باشه.
بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان باید خدمت دوست عزیزم آقا ایمان عرض کنم که طرح توسعه فرودگاه مشهد بصورت ایجاد یک فرودگاه جدید هست که اون یک مقوله جدا و هزینه سنگین داره و تمام و به این زودی انجام نمیگیره و همینطور طرح توسعه فرودگاه اصفهان نیز برای زیر ساخت ها هست و فعلا هیچ فرودگاهی مثل فرودگاه امام خمینی ره و فرودگاه شیراز و بعد فرودگاه مهرآباد از لحاظ کمی و کیفی دارای رتبه های برتر نیستند و اگر فکری هم بشود اول برای این فرودگاه ها خواهد شد .
اگر به فرودگاه تشریف ببرید خواهید دید تقریبا از همه نمادهای شهر در فرودگاه استفاده شده، از جمله در سردر ورودی از طرف مسافرینی که از هواپیما پیاده می شوند خواهید دید که به شکل ستونهای مجموعه جهانی پارسه مزین شده است .
اینکه در همه متنها مشکلات شیراز را به لقب سومین حرم اهل بیت ربط بدهیم کم لطفی و سطحی نگری می باشد
هادی جان منظور شما رو از تمام نمادهای شهر متوجه نشدم، از تمامی نقاط فرودگاه عکس برداری شده و هیچ نماد شهری جز چند ستون تخت جشمید که در متن اشاره شده و ۳ عکس از حرم شاهچراغ هیچ چیز دیگری وجود نداره! وقتی یک مسافر به شیراز وارد میشه باید جذب این نمادها بشه، حتی از باغ ارم به عنوان تنها اثر ثبت جهانی شیراز هیچ اثری نبود و ربطی هم به سومین حرم اهل بیت نداره
کاش کمی زیباتر بود روح معماری ابرانی دیده نمی شود اگر شیراز با این همه قدمت و زیبایی در یک کشور کوچک عربی بود فرودگاهش آیا باز هم همچنین معماری داشت این همه پول خرج می شود ولی آیا کسی به فکر زیبایی و ماندگاری و هویت بخشی هست؟ طراح و معمار برجسته کم نیست در این ایران نمی شد یک فراخوان داد تا یک طرح زیبا و اصیل ایرانی برای فرودگاه یک شهر فرهنگی و تاریخی طراحی شود؟ تا هرکسی که وارد شیراز شود نشانه های از یک شهر گل و بلبل و با نشاط را بیابد و بر خوش سلیقگی مردمانش آفرین بگوید.آب نما جلو ترمینال چه ویژگی خاص نسبت به آبنمای یک پارک دارد نمی شد حداقل یک طرح زیبا برای اینجا داد؟ سر در نام فرودگاه نمی شد کمی زیباتر و شکیل تر باشد؟دوستان هدف انتقاد صرف نیست من خودم چند ساله تهرانم و لی مرتب به اینجا سر می زنم چرا که واقعا دلم برای شهرم می سوزد واقعا دوست دارم روز به روز پیشرفت کند و به جایگاه اصلی خودش نزدیکتر شود باید از شیراز دور بود تا قدرش را دانست حالا فردوگاه هیچی یک ایستگاه مترو نیز نمی تواند دارای یک معماری ایرانی که در شیراز فراوان است باشد؟
البته می تونست از نظر معماری بهتر باشه ولی این به این معنا نیست که الان افتضاح هست . انشاء الله با ساخت ترمینال خارجی که میگن ۲۲۰۰۰ متر مربع وسعت داره و طرحهای دیگری که اعلام کردند مثل ساخت آشیانه هواپیماها – هتل فرودگاه و ورود هواپیماهای تازه خریداری شده چهره فرودگاه بهتر هم میشه.
یک سری به سالن های غذاخوری (مجتمع های تفریحی) ادارات دولتی و بانک ها بزنید، به نظرتون تفاوتی در طراحی اون ها با این سالن فرودگاه میبینین؟