امین عطایی در ستون یادداشت خبرنگار روزنامه عصرمردم شیراز نوشت: درحالی که پنج روز تا پایان فصل تابستان باقی است، این بار نیز وعده راه اندازی بخشی از فاز یک قطار شهری شیراز (مترو) عملی نشد.
وعده راه اندازی بخشی از مترو شیراز محقق نشد
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، وی در این یادداشت افزود: این روزها درحالی که هیولای ترافیک مهرماه خود را پشت شاخ و برگهای فصل پاییز پنهان کرده و لبخند بر لب، منتظر استارت نشسته، سوت قطار شهری به صدا درنیامد تا چشم هاو اندیشهها همچنان نگران چگونگی مقابله با این روزهای پرزحمت باقی بمانند و امید رسیدن به حداقل آرامش از مشکلات ترافیک آن هم تنها دربخشی از شیراز به ناامیدی بدل شود.
عطایی ادامه داد: آخرین پیامهای مدیران شهری و متولیان بخش مربوط حاکی از بهره برداری فاز یک خط یک قطار شهری در نیمه دوم شهریور با حضور مسوولین ارشد کشور بود که تا این تاریخ این داروی شفا بخش بیاثر بوده و قطعا ترافیک شیراز همچنان یک کلاف سردرگم خواهد ماند.
وی انتخاب شهریور برای افتتاح این فاز مترو را نامعقول دانسته و نوشته است: این درحالی است که مسیر تعیین شده آماده بهره برداری از این فاز عموما در شروع سال تحصیلی شاهد گره ترافیکی نبوده و تعداد مدارس موجود دراین محدوده از انگشتان یک دست کمتر است.
این روزنامه نگار اظهار امیدواری کرده انتظار ۱۳ ساله مردم شیراز باشوق و شادی به ثمر بنشیند.
والا مسولین استان هم دیگه شورش رو در اوردن هر روز وعده وعید هر روز تاریخ جدید هر روز حرف بی اساس اینم از تخریب خونه ها مترو هم که دیگه جیا خود داره . شیراز داره به بیراهه میره اونم به خاطر مسولین بی کفایت . امروز خبرهایی بود که ۸۰ واگن اضافه شده به مترو تهران بعد ما ۳ رام داریم خوشحالم هستیم ولی حتی با همین ۳ رام هم نمیتونیم افتتاح کنیم . ادم نمیدونه چی باید بگه فقط باید بشینه ببینه و حرص بخوره کارمون شده خون دل خوردن
افتتاح بشه حالااااااااااااااااااا
این که خوبه در برنامه توسعه شهر جدید صدرا اومده که خط ۳ مترو ۲ سال دیگه به صدرا میرسه. آخه حتی روی نقشه هم نیومده هنوز … آقا تو رو خدا از وعده دادن به شدت بپرهیزید .
دوستان عزیز چرا به بیراهه میروید. همه از سوء مدیریت پر ادعاهاست که پولها را هدر دادند همه میدانیم که:
۱-تونل کندن جایی که سطح آب بالاست یعنی پول دور ریختن. به جای آن میشد از مسیر جایگزین رو استفاده کرد
۲-هزینه کردن جایی که بهره برداری دور است باید جوری باشد که سریع پروژه اصلی به بهره برداری برسد جزئیات مرحله مرحله. مثلا مسیر ۲۴ کیلومتری شرق غرب و ۲۰ کیلومتری شمال جنوب راه بیفتد با چند ایستگاه مهم محدود بعد ایستگاههای کم اولویت تر به مرور با آمدن بودجه راه افتد. نه آنکه مهمترین ایستگاه در فلکه ستاد بعد از ۱۰ سال کند وکو تازه میگویند میخوان شروع کنن! ۱۵ تا ایستگاه شرق خاک بخورن!
۳-مسیر از پرخسارت ترین راه با این همه قطع درخت، تخریب زند و تخریب میدانها، تخریب جاده فرودگاه، تخریب آثار تاریخی و … جنایت است
۴-چرا ما را با پروژه های عقب افتاده مثه اصفهان که آثار تاریخی کشورمان را نابود کرد مقایسه میکنید ما را با کشورهای عقب افتاده امارات عربستان مالزی و ترکیه مقایسه کنید گرچه من توکیو و لندن را روا میدیدم
۵-مترو باید حومه را به مرکز وصل کند نه مرکز را به مرکز مثلا گویم صدرا به مرکز، بیدزرد شهرک صنعتی به مرکز ،مرودشت زرقان به مرکز درحالیکه ما در شمال جنوب مانده ایم!
۶-شهر طولی باید مترو پرسرعت۵۰ کیلومتری داشته باشد با ایستگاههای کم که به خطوط فرعی کندرو وصل شود نه یه ۲۲ کیلومتری کندرو!
۶-باید از بهترین تکنولوژی جهان استفاده کرد نه تکنولوژی فرسوده چین
۷- اگر قرار باشد شرق به غرب وصل شود مسیر خلوت قصردشت بدترین مسیر است
بهترین: مسیر رو نه تونل است از پشت گویم صدرا سپس پشت کوه شهرک حافظ فرهنگشهر سپس مسیر زیر زمین پارک قوری فلکه سنگی ملاصدرا سپس مسیر رو رودخانه خشک تا پل فسا سپس تعدادی خط فرعی که همه شهر را به تندرو وصل کند
۸–ایستگاهها باید جایی باشد که امکان ایجاد مجتمعهای نجاری خدماتی آموزشی و ترمینالهای اتوبوس در ورودی شهر داشته باشد نه اینجور
دوست عزیز من نه یه کارشناس شهرسازی و عمران هستم و نه یه کارشناس قطار شهری!!!!
اما لازم نیست هیچکدومشون باشم چون برادر ۱۶ ساله دبیرستانی من هم میتونه این متن شما رو زیر سوال ببره چه برسه به یه کارشناس شهرسازی!!!
۱-اولین نکته ای که در مورد متنتون به ذهنم میرسه در مورد اینکه چرا مترو رو از اول فاز به فاز شروع نکردن!!!! تا جایی که یادم هست قرار بود خط یک ۵ یا ۶ ساله به افتتاح برسه و هیچوقت قرار نبود ۱۳ سال طول بکشه شاید این دلیلی بود بر اینکه فاز به فاز شروع به ساخت نشد!!!!در ضمن برای شروع تونل ها باید دستگاه های تی بی ام در یه مکان باز بزرگ مثل میدان گل سرخ مونتاژ بشن و برن زیر زمین…در کجای مرکز شهر که شما میفرمایین ما یه همچین جایی برای مونتاژ تی بی ام و شروع کار از مرکز شهر رو داشتیم؟؟؟
۲- مسیر شمال جنوب حدود ۱۰ کیلومتر هست!!!! همین که شما این مسیر رو ۲۰ کیلومتر ذکر کردین نشان از ناآگاهی شما در زمینه مترو و مسائل اون هست!!!
۳- ایستگاه ستاد، ایستگاه ۱۲ قطار شهری هست و در طول مدرس کلا ۷ ایستگاه قرار دارن که بیشترشون در حال ساخت هستن حالا چطوری شما میفرمایین ۱۵ تا ایستگاه شرق در حال خاک خوردن هستن؟؟؟؟ ایستگاه ۴ راه زرگری ایستگاه شماره ۱۵ هست….حتما جدیدا از زرگری به اینور رو میگن شرق ؟؟؟؟
۴- کدوم اثر تاریخی در شیراز در اثر احداث مترو خراب شد؟؟؟ بفرمایید ما هم در جریان باشیم؟؟!!
۵- مترو باید حومه رو به مرکز وصل کنه نه مرکز رو به مرکز؟؟؟؟؟ اینو دیگه کدوم فیلسوفی فرمودن؟؟؟؟از روز اولی که مترو در جهان راه افتاد هدف کاهش ترافیک و افزایش سرعت حمل و نقل در مرکز شهرها بوده و هست!!!! برای وصل کردن حومه به مرکز شهرها راهای بسیار کم خرج تری مثل بزرگراه ها و… وجود دارن و رسوندن مترو به حومه همیشه در اولویت چندم بعد مرکز شهر ها قرار داره!!!
۶- میانگین فاصله ایستگاه ها در مترو شیراز ۱.۲ کیلومتر هست (۲۴ کیلومتر در ۲۰ ایستگاه)!!! (ایستگاه وکیل الرعیا در بهرستان کنسل شده)
میانگین شهر لندن ۱.۴ کیلومتر – سئول ۱.۲ کیلومتر – نیویورک ۰.۸ کیلومتر – مادرید ۰.۹ کیلومتر – پاریس ۰.۷ کیلومتر
حتما شما بهتر از کارشناسای شهرسازی در این شهر ها میدونین که میفرمایین باید یه مترو با ایستگاه های کم و فاصله زیاد از هم میساختیم!!!!
۷- دوست عزیز اینکه یه تعداد از تاجران ایرانی میرن و بی کیفیت ترین جنس چین رو میارن ایران دلیل نمیشه چین تکنلوژی فرسوده ای داره!!! الان آمریکا و ناتو در ساخت f35 که پیشرفته ترین جنگنده جهان هست به مشکل برخوردن و از چین کمک گرفتن!!!! در ضمن در حال حاضر بزرگترین مترو جهان مربوط به شانگهای چین هست و همچنین چین قدرت اول ساخت قطار های فوق سریع السیر و مغناطیسی جهان هست!!!!
۸- مسیر خلوت قصردشت؟؟؟ شما مطمئنی بچه شیرازی؟؟؟ چون من به یاد ندارم مسیر قصردشت از جمله فلکه قصردشت و ۴ راه زرگری و … خلوت بوده باشه!!!!
۹- در مورد بهترین مسیری که فرمودی!!!! اول که رودخانه خشک نمیره پل فسا!!! یه نگاه به گوگل ارث بنداز. این رودخانه به سمت کفترک میره!!!! دوم اینکه این مسیری که شما فرمودی از پست این کوه و اون کوه!!! این که دیگه متروی شیراز نیست!!!!میشه کنار گذر یا کمربندی شیراز!!!!! و سوم عبور مترو از روی رودخانه خشک برای کم هزینه بودن در ابتدای ساخت مطرح شد که هم توسط مشاور خارجی و هم دانشگاه شریف به دلیل عدم توجیه اقتصادی و عدم عبور از نقاط پر جمعیت شیراز رد شد!!!!
اینا یه سری دلایلی بود که به نظر من نوعی رسید!!!! مطمئنا یه کارشناس شهرسازی و یا عمران دلایل دیگه ای هم میتونه برای رد کردن نظر شما داشته باشه!!!!
دوست گرامی گرچه حرفهای من ایراداتی دارد اما چنین حمله شدید با این همه عصبانیت بدون درنظر گرفتن موارد درست آن بیطرفی شما را زیر سوال میبرد
۱-در پروژه سنگین پول هنگفت را نباید هزینه کرد سالها بعد بهره برداری کرد با همین هزینه میشد خط ۱ و ۲ را با ایستگاههای مهم افتتاح کرد به مرور شرکتهای مختلف ایستگاهها را بسته به اولویت راه اندازی کنند نه ایستگاهی ساخته شود ده سال بعد بهره داری بعلاوه قرار بود ملاک نمیشود شما ورزشگاه ۲۰ ساله میانرود و راه آهن ۳۰ ساله را فراموش کرده اید آیا غیر از گل سرخ فضای باز نداریم برای دستگاهها؟ دور تا دور شهر باز است
۲-مسر خط دو را ۲۰ کیو.متر اعلام کرده اند گرچه اگر به حومه میرفت بیشتر بود
۳- دوازده ایستگاه شرق ده سال است که در حال ساختند ۱۵تخمینی بود که اصل ماجرا عوض نمیشود
۴-فلکه نمازی ستاد ولیعصر گل سرخ خراب شد نیمی از درختان زند از جا کنده شد ساعت گل نابود شد نیمی از درختان بولوار مدرس درآورده شد درختان چهارراه زرگری و گلخون همینطور بولوار زند و مدرس و فلکه ستاد آثار تاریخی نیست؟
۵-تمام متروهای جهان که از مرکز می آیند به حومه ادامه میابند شما کدام مترو را میگویید حتی در تهران مترو غرب تا کرج رفته جنوب تا بهشت زهرا
۶-تمام شهرها یک مترو تندرو اکسپرس دارند که متروهای فرعی کندرو به آن وصل میشوند برای مسیرهای طولانی از تندرو، کوتاه از کندرو اگر مسیر۲۴ کیلومتری یک ساعت طول بکشد برای همه کاربرد ندارد
۷-بعید میدانم چین بجای چیزهای بنجل قطارهای فوق سریع و مقناطیسی مدنظر شما را بما بدهد مگرنه ریاض و امارات از ژاپن و امریکا مترو نمی آوردند
۸- اگر قرار باشد مترو راه بیفتد مسلم است که مسیر فرهنگ شهر و پارک قوری بیشتر اولویت دارد فلکه قصردشت تمام جمعیتش از غرب و جنوب می آیند که همه میدان معلم و یا معالی آباد می توانند سوار شوند چهار راه زرگری نسبت به پارک قوری و ملاصدرا مسلم است کدام اولویت است
۹- دوست عزیز تمام مشاوران میگویند رودخانه خشک بهترین گزینه است بعلاوه رودخانه خشک تا موازات گل سرخ می آید و دو طرف آن جمعیت زیاد است بعد از پل سرد خانه برای رفتن به پل فسا کاملا مسیر رو باز است نیازی به استفاده از رودخانه نیست دلیلی نیست همراه رودخانه وسط دریاچه نمک شویم
بلی بجای آنکه وسط جاده گویم و صدرا و صنایع را بکنند تونل درست کنند بهتر است مردم گویم در جایی خارج از جاده اصلی که مرکز تجاری درمانی خدماتی دارد سوار شوند از بیابان به صدرا وصل شود نه تونل و از بیابان به شهرک گلستان نه از وسط جاده مثل طرح فعلی
دوست عزیز دفاع بی حد و حساب شما از مترو پر ایراد شیراز با این دلایل عوام پستدانه که خود مسولین بارها تکرار کرده اند نماینده همان تفکری است که در سیستم وجود دارد مثلا ادامه مترو تا حومه شهر که هزیته کمتری دارد از اصول است یا هر جا اتوبان باشد جای مترو را میگیرد معنی ندارد بمسلم است به جای کندن خیابان و تونل استفاده از مسیر موازی روگذر با هزینه کمتر بهتر است مهم ایستگاه است حال مسیر از زیر خیابان باشد یا زمین بایراگر سرعت مترو کم باشد استفاده کم میشود.
بعنوان مثال اگر طبق پیشنهاد آقای شیرازی ایستگاهی در بید زرد ساخته میشد ترمینال اتوبوس شرق آنجا میشد ازرو زمین به شهرک صنعتی سپس سلطان آباد شاپورجان سپس میانرود به مرکز شهر ریل هوایی آنگاه فاز فاز ایستگاهها افتتاح میشد بهتر بود. هزینه یک سوم
بازم میگم روی شهردار و شهرداری سیاه با وعده های پوچ و تو خالیشون
کجاست اون آقای وکیل مدافع؟
یکبار دیگه هم گفتم شروع کرد به ناسزا گفتن
وکیل مدافع جواب خدا رو چی میخوای بدی؟
بازم اینقدر اعتماد بنفس داره که هیچ و پوچ رو عظیم جلوه بده؟