تاریخ : سه شنبه, ۹ آذر , ۱۴۰۰ Tuesday, 30 November , 2021

آخرین اخبار

تکمیل بزرگ ترین آبنمای موزیکال شیراز د‌‌‌ر انتظار اعتبار نوید ساخت ۸ اَبَر پروژه شهری برای توسعه عمرانی شیراز تولید نیست، منتظر اتوبوسهای شهری جدید نباشید 📷 ساختمان مرکزی شهرداری شیراز / آبان ۱۴۰۰ راه درمان ترافیک شیراز: توسعه حمل و نقل عمومی 📷 بزرگراه کوهسار / آبان ۱۴۰۰ کلنگ عملیات اجرایی پل جمهوری – کوهسار بر زمین خورد 📷 آزادراه شیراز – اصفهان / مهر ۱۴۰۰ میزبانی ورزشگاه حافظیه پس از کش و قوس های فراوان تایید شد کاپیتان پدیده به فجرسپاسی پیوست آغاز مرحله جدید تحقیقات پرونده فساد در شرکت عمران صدرا اجرای قرنطینه هوشمند در فارس داغ کرونا بر دل ۶ هزار و ۸۸۵ خانواده فارسی 🎥 ذخیره آب سدهای فارس کمتر از ۵۰ درصد 📸 برکه پارک کوهستانی دراک 🎥 اما و اگرهای میزبانی شیراز در لیگ برتر 🎥 نجات معجزه آسای مادر باردار مبتلا به کرونا از مرگ حتمی دو مصدوم در برخورد وانت پیکان با خودرو پلیس راه لارستان ۸ هزار میلیارد تومان نیاز خطوط ۲، ۳ و ۴ مترو ساخت شهربازی شیراز شاید وقتی دیگر!

4

پیمانکاری که سازه‌اش خراب اما تقدیر شود پیمانفرما است

  • کد خبر : 12858
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس گفت: پیمانکاری که سازه‌اش خراب شود و مورد تقدیر قرار گیرد پیمانفرما است. IMG15592159 [800x600]
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از خبرنگار مهر، فرج الله رجبی ظهر در نشست خبری فعالیت اخیر سازمان نظام مهندسی فارس در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص بررسی نظام مهندسی در خصوص ریزش پل کابلی شیراز تاکید کرد: جای تعجب است که شورا، شهرداری و حتی رسانه‌ها از این اتفاق به سادگی گذشتند و هیچکس پیگیر دلیل این اتفاق نیست.

وی تصریح کرد: حق مردم است که گزارش شورای شهر و شهرداری را در خصوص این اتفاق بدانند و اینکه بگوییم برداشتن جک توسط دو نفر کارگر باعث این تخریب شده جای بحث داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس با بیان اینکه دلایل این ریزش باید در جایگاه خود و با مباحث فنی مطرح شود، گفت: تمامی جوانب را باید سنجید که آیا در حوزه پیمانکار مجری طرح صلاحیت‌ها سنجیده شده بود و یا اینکه مشاور حاضر در پروژه نیز دارای صلاحیت بوده یا خیر.

 رجبی ادامه داد: باید صلاحیت مشاور تایید کننده این چارت را نیز بررسی کرد البته تمامی این موارد باید از نگاه‌های فنی باشد زیرا اگر امروز بتوانیم دلایل این مشکل را مشخص کنیم به طور حتم در آینده و اجرایی کردن پروژه‌های دیگر مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی یادآور شد: به طور خود جوش همه از کنار این ریزش گذشتند در حالیکه باید دلایل این اتفاق مشخص و برای پروژه‌های آینده با دست پر وارد مباحث عملی شد.

«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر می‌شوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت 
بحث آزاد شوید»

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=12858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 39در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۹
  1. واقا با آقای پاک فطرت مشکلی نداشتم ولی سر این کارش و دفاع از پیمانکار بدجوری کلاهمون رفت تو هم … 🙂

  2. درود بر مهندس رجبی تنها شهردار بومی و با برنامه شیراز.
    .
    از زمان مدیریت ایشون بر شهرداری خاطرات بسیار خوبی در ذهن ها باقی مانده .

    . ای کا ش پاک فطرت به جای لابی با قرارگاه خاتم با نخبگان و افراد صاحب تجربه مشورت میگرفت .
    .
    آقای پاک فطرت این رو بدون اگر پروژه ولیعصر حتی سر موقع هم افتتاح بشه……
    اما واگذار کردن این پروژه بدون برگزاری مناقصه لکه ننگینی در کارنامه شما خواهد بود

    • فارسی جان قصد دفاع ندازم اما بنظرت این پروژه رو کدوم پیمانکار پلسازی میتونست اجرا کنه؟ پیمانکار پل ستارخان، سازمان عمران یا خاتم الاوصیا؟

      • دقیقا امین جان الان خاتم الانبیا قوی ترین پیمانکار در کشوره و توانمند پل چمران هم اونا ساختن سرعت کار عالیه بازم میگم شاید اشتباه شده باشه ولی پیش میاد

      • البته نظر من به این معنا نبود که رفتار شهردار صحیح بود این پیمانکار باید مورد بارخواست قرار میگرفت که ازش تشکر هم کردن! اگه این اتفاق نمیفتاد باز پروژه در زمان مقرر اماده نمیشد

      • پیش میاد؟؟؟!!!
        اگه پل راه اندازی میشد و این اتفاق بقول شما پیش میومد میدونی چند تا خانواده دچار مصیبت میشدند؟
        به همین سادگی “پیش میاد”؟
        واقعا که…

      • دوستان شاید این پیمانکار قوی ترین پیمانکار باشه ولی نباید به صرف قوی بودنش از کنار این مشکل بگذریم.اگه یک پیمانکار کوچک بود می شد گفت چون تجربه نداشته پل خراب شده ولی از این چنین پیمانکار بزرگی( به گفته دوستان) نباید انتظار چنین پیشامدی را داشت.اگه یه شاگرد تنبل نمره بد بیاره کسی بازخواستش نمی کنه .ولی اگه یک شاگردد ممتاز نمره بد بیاره باید علت را جویا شد

      • یادمون باشه از زیر پل چمران هم رد نشیم دیگه…
        چمران همیجوری قتلگاه بود(فکر کنم آمار کشته هاش از شهدای جنگ تحمیلی هم بیشتر باشه 🙂 ) و باید با سلام و صلوات ازش رد میشدی
        حالا یک تله جدیدم توش کار گذاشتن پس
        خدا بدادمون برسه

      • یک زخمی که بعد از عید فطر درست به قلب شیراز دوستان خورد بعد از افتتاح پل ستار خان و…داشت کم کم بهبود پیدا میکرد .
        .
        دوباره درد زخم رو یادمون آوردی …
        .
        من هر وقت این موضوع رو یادم میاد کلا به هم میریزم .
        .
        به نظر من بهتر بود این پروژه رو به یک پیمانکار خارجی میدادن ترجیحا .

    • ۱- مهندس رجبی کارهای خوبی انجام دادن
      ولی بیش از ۵ سال بدون شورا شهردار بودن
      شهردار بودن با شورا خیلی سخت تره ……
      ۲- بعضی پروژه هایی که زمان ایشان اجرا شد، نه که الان، از همان ابتدا هم مشکل داشت…
      الف: تقاطع چهار راه زندان که هنوز ۲ لوپ نداره و ۲ لوپی هم که ساخته شده سالها بعد انجام شد و ببینین با چه وضعیتی…
      ب: چهار راه زرگری …
      ج: زیرگذر دانشجو …
      د: زیرگذر گلستان ووو … همه مشکل دار…
      چرا ایشان زمانی که مدیرعامل مترو بودن؛ نکردن وقتی دارن ایستگاه های مترو احسان، معالی آباد، قصردشت و … رو اجرا میکنن واسه تقاطع غیر همسطحش پیش بینی کنن، که مردم ۲ بار دچار مشکل نشن؟؟؟!!!
      ولی اصفهان سال ۷۵ تقاطع ۳سطحی دروازه تهران رو با مسیر مترو افتتاح میکنه؟؟
      و و و ………
      شیراز الان به اونجایی که باید برسه، رسیده

    • این مهندس رجبی چه گلی به سر این شهر زد؟؟؟ این همه بودجه عمرانی شهر کجا رفت؟؟؟ ۲ تا زیر گدز ساخت تو زمان خودش که اونم پیمانکارش تهرونی بودن…..همون بهتر که رفت که شهر یه جونی به خودش گرفت

      • به نظر من بی لیاقت ترین مسول توی شهر شیراز از دوره پارینه سنگی تا ظهور آقا امام زمان همین به اصطلاح مهندسمون بود

      • سعیدجان کنی هم انصاف خوبه… برادر من تخت گاز داری میری برای خودت. درسته مهندس کمبودهایی دارن ولی دلیلش نمیشه اینجور ناجوانمردانه بهش بتازیم!؟

      • امین خان من منظورم آقای پاک فطرت نبودا

      • سعید جان؛
        با اینکه کاملا واضح و مبرهن و مشخص است که دوستان کمترین اعتنایی به کامنت های مضحک و زننده ی شما نمیکنند، بهتر است دست از این جو زدگی ها و این رویه تنگ نظرانه که مربوط به دوران قجر میباشد بردارید.
        ای کاش شیراز ۱۴۰۰ در زمان آقای اعتمادی شهردار سابق شیراز و یا قادری و رجبی نیز بود تا ما شاهد نظرات شما در آن زمان شیراز میبودیم.
        البته این حرفهای شما بیشتر بوی حسادت و کینه کودکانه میدهد.
        متاسفم.
        دلیل ازدیاد نمره های منفی برای کامنت های شما همین است.

      • حامد تو چیکار به نظرات من داری
        الان حرفت چیه؟ می خوای با توهینات کاری کنی که من از دادشت یا همسرت یا رییست انتقاد نکنم؟
        مگه نمیگی کسی کامنتای منو نمی خونه؟
        پس چرا اینقدر برای تو مهمه که چرا من نظرم مخالف با آقای پاک فطرت؟ چرا اینقدر می ترسی؟
        چرا میترسی و میگی که من یک جو منتقد دارم ایجاد میکنم؟
        اصلا تو ماله عهد فضا ما ماله عهد قجر
        عهد قجرم ترس داره؟
        آقای به اصطلاح محترم اگه نظرات من بوی کینه میده
        نظرات شما هم بوی منفعت و سرپوش گذاشتن روی خرابکاری و تخریب مخالف مهندس رو میده
        ولی این ره که تو میروی به ترکستان است

  3. این آقایون همونایی هستن که آدم جمع کردن دور باغ و زنجیره انسانی شکل دادن و حالا دلسوز مردم شدن؟؟؟؟؟؟؟

  4. پارتی داشته باش همه چی حله

  5. ممنون که سایت پر بیننده ۱۴۰۰ با داشتن خواننده از همه جا گذشته رو به نفع دشمنان این شهر هم میزنه!!!!!!!!!

    • اگه رییس سازمان نظام مهندسی دشمن شده که وای به حال همه!
      بعد اینکه نه شیراز۱۴۰۰ و نه بسیاری از بینندگانش از بهانه های آورده شده درباره ریزش پل کابلی اونهم به خاطر دوتا کارگر قانع نشدن!

    • چه ربطی به سایت داره.کاربران در ابراز نظر خودشون ازادند. قرار نیست اینجا از فرد یا گروه خاصی تعریف و تمجید بشه .نظر همه کاربران محترمه.قضاوت با خوانندگان هست

    • دستشون درد نکنه که طوری ساختن پل کابلی رو که بریزه (این خودش یک افتخاره..کلاس داره)
      اگه محبت کنن یک شماره حساب مردمی هم بدن به عنوان جایزه ما شیرازیا نفری ۱۰۰۰۰ تومان میریزیم به حسابشون
      اینجوری خوبه مهندس؟
      دیگه دشمن شاد نمیشین؟

  6. حالا لطفا اگر امکانش براتون هست یه خبر بدین که الان پل در چه وضعیتی هست. آیا این ریزش، خللی در سایر برنامه ها هم ایجاد کرده یا روند ساخت پل ادامه داره؟

  7. بی طرفی سایت شیراز ۱۴۰۰ همین جاها هست که مشخص میشه
    با وجود اینکه این سایت در بسیاری از موارد از مهندس پاک فطرت حمایت کرده ولی این موضوع دلیل نشده که ایرادات وارده بر ایشون را کتمان کنه
    بنده با وجود اینکه ایشون را فعال ترین و دلسوز ترین شهردار شیراز میدونم اما ممنونم از شیراز ۱۴۰۰ به این دلیل که حرف دل مارو در خصوص این اتفاق میزنه
    آقای پاک فطرت عزیز ؟
    لطفا توضیح بدید که چرا هیچ برخوردی با پیمان کار این پل نشد ؟
    تشکرتون ازشون دیگه به چه خاطر بود ؟

  8. در جواب آقا یا خانم farsi

    ممکنه بفرمایید از زمان مدیریت مهندس رجبی چه خاطرات خوبی به جا مونده که ما هم بدونیم ؟؟؟
    ایشون مدیر با برنامه ای بودن ؟
    میشه بگید زمان ایشون در شیراز چه پیشرفتی حاصل شد ؟

    در مورد اینکه آقای پاک فطرت رفتار عجیبی در خصوص ریزش پل ولیعصر داشتن هیج تردیدی نیست
    اما آقا یا خانم farsi ؟
    شما خودتون هم میدونید که تا امروز هیچ کس اندازه همین مهندس پاک فطرت برای شیراز کار نکردن

    • امیری جان تمام برنامه ریزی های کلان شیراز در زمان (۷۶ تا ۸۲)شکل گرفت. طرح حفاظت از باغات در زمان همین رجبی تصویب شد. اونموقع پاک فطرت رئیس آبادگری باغات بود. بعد از اتمام دوران شهرداری به مترو رفتن و بیشتر زحمات مترو تو دوره ایشون بود .که به خاطر رابطه بدی که با سپاه داشت از مترو برکنار شد تا پاسدار حاجی زمانی سرکار بیاد.
      .
      واقعا برای اونهائی که فکر میکنند حالا چون دوتا پل ساخته شده متاسفام .این رو بدونید که پاک فطرت از افرادی مثل جغفر قادری و مهران اعتمادی واقعا یک سر و گردن بهتره اما افرادی مثل پاک فطرت یک مرد شجاع برای انجام پروژه هست اما به هیچ وجه توی برنامه ریزی شهری موفق نبوده..نمونه بارز اش همین طرح ترافیک لعنتی بود که بدون هیچ برنامه ریزی اجرا شد ومتاسفانه شکست خورد .

      • فارسی جان,
        شاید به گونه ای گفته های شما درست به نظر بیاید.اما شک نکنید در زمان آقای رجبی، هیچ گونه رویداد و اتفاق خاصی متوجه شهر ما نبود. هیچ برنامه خوب و مدونی وجود نداشت.اگر واقعا بود مردم در آن زمان و یا حتی در ۶ سال گذشته، دائم تعریف و تمجید از شهرهای دیگر و مقایسه آن با شیراز به میان نمیآوردند.

        بر فرض اگر آقای حاجی زمانی فردی سپاهی باشد، همین که سازمان مترو را خوب مدیریت کرده اند و باعث شده اند بعد از تهران و مشهد، شیراز در زمینه ی مترو در کشور مقام بیاورد و حرف برای گفتن داشته باشد همین یک اتفاق خوب و یک نمره خوب در کارنامه عملی ایشان است. وگرنه اگر هنوز آقای رجبی بود شاید وضعیت مترو شیراز همانند اهواز که رشد بسیار کمی را شاهد است.
        آقای پاکفطرت دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری هستند. یعنی کسی که با چم وخم یک شهر آشنایی کامل دارند.
        ایشان از افرادی مانند مهران اعتمادی با عملکرد ضعیف و جعفر قادری یک سر و گردن که هیچ، زمین تا آسمان فرق میکند و بالاتر است.
        موضوع طرح ترافیک مستقیما به شهرداری مربوط نمیشود و شهرداری مانند یک مجری عمل میکند.همکاری مردم و تامین زیرساخت ها در اجرای بهتر این طرح دخیل است که هم اکنون طرح مذکور، با مطالعات جامع تر و بهتری در شورای ترافیک استان در دست بررسی است.

      • فارسی جان با اون بخش صحبتت که گفتی جعفر قادری خیلی ضعیف کاملا موافقم ، یه حقیقت تلخ در مورد خود ما مردم شیراز هم اینه که انتخابات مجلس و شورای شهر را خیلی پیش پا افتاده میگیریم که همچین کسایی میشن نماینده شهر ما

      • مقایسه مترو شیراز و اهواز یک فاجعه ست
        اصلا مقایسه اهواز و خوزستان با شیراز یا دیگر شهر ها نشان از بی اطلاعی و باز هم گمراه کردن ذهن مخاطب رو داره
        همه میدونن که ایران رو نفت خوزستان سر پا نگه داشته(بعید میدونم شما ندونی)
        ۸ سال هم بندگان خدا جنگ رو تحمل کردن
        اما میشه گفت محروم ترین استان کشور هست
        تا حالا پاتو گذاشتی توی استانای دیگه؟
        اهواز رفتی؟ آبادان؟ خرمشهر؟ و …
        دیدی که آب خوردن ندارن؟
        دیدی فاضلاب ندارن؟
        و فاضلابشون وارد جوی و کوچه میشه؟
        دیدی هنوز خرابی های جنگ باز سازی نشده بعد از۲۵-۶ سال؟
        و میلیون ها مشکله دیگه
        که اگه درصد کمی از این پول وحشتناک هنگفت نفت خرج مسایل ابتدایی این استان زرخیز میشد شاید حد اقل هموطنانی که تو این استا ن هستن از امکانات بدوی زندگی بهره مند میشدن
        بعد مرد مومن تو توقع داری متروش الان افتتاح شده باشه؟
        کلا هدفت اینه که گند کاریای مسولین شیراز رو یک جوری رفع و رجوش کنی
        دیگه حالا مهم نیست که به چه قیمتی !
        در ثانی این بجز عوام فریبی هدف دیگه ای درش دیده نمیشه که متروی این ۲ شهر رو با هم مقایسه کنی
        آخه یک بچه ۵ ساله هم میدونه که تفاوت کلنگ زنی این ۲ شهر چندین ساله

      • سعید جان؛
        چرا داد میزنی؟ چرا داری خود زنی میکنی برادر من؟
        نه من و نه بقیه دوستان بالاخره متوجه نشدیم که شما سنگ کجا رو به سینه میزنی و برای کجا و به نام چی دل میسوزونی؟
        خوزستان؟
        اصفهان؟
        مشهد؟
        تهران؟
        کرمان؟
        یا خدای نکرده شیراز؟

      • من طرفدار اول شهرم بعد کشورم هستم
        تو هم دقیقا متوجه میشی من چی گفتم ولی باز میخای با این طرز جواب دادن ذهن مخاطب رو منحرف کنی جای دیگه
        اگر هم واقعا نمی فهمی و جملات ثلیث فارسی اینقدر هضمش برات سخته
        یا که می تونی از نمایشگاه پاییزه یک دفتر ۴۰ برگ تهیه از روی نظرات من هر کدوم ۱۰ دور بنویسی
        یا که در غیر این صورت نظرت رو در پیج مشکلات مطرح کنی ببینی چه راه حلی ملت همیشه در صحنه جلوت میذارن

  9. مشکل اصلی اینه که رقیبی برای این پیمانکار وجود نداره و متاسفانه یا خوشبختانه تنها همین پیمانکار میتونه پروژه های عظیم مثل اتوبان دو طبقه صدر تهران ، تونل ۳ کیلومتری توحید تهران و پل کابلی ولیعصر شیراز رو انجام بده.
    مثالش اینه که یک سوپرمارکت بیشتر در شهر نباشه و اون سوپر مارکت هرچه قدر هم گرون فروشی کنه شما باز مجبوری بری سراغش و ازش خرید کنی چون سوپرمارکت دیگری نیست….

  10. هیچ کس نمیتونه به خاتم الانبیا گیر بده حتی شهرداری تهران . اونم فقط به خاطر اینه که پیمانکار سپاهیه

  11. درسته حین ساخت این پل مرتکب اشتباه شدن و ۴۰ متر از عرشه ریخت اما این اتفاق باعث میشه پیمانکار با دقت بیشتری و با مسئولیت پذیری بهتری اون قسمت رو بازسازی کنه و بقیه پل رو بسازه. پل صدر تهران هم حین اجراش مشکل بهم زد. درسته این دلیل نمیشه که اگه در شیراز هم چنین مشکلی رخ داد ایرادی نداره. به هرجال باید این رو دونست که تکرار این اتفاق نابخشودنی است.

    • البته این حرف شما هم درست نیست که یک کاری باید خراب بشه تا بعدش درست انجام بشه.پس تجربیات قبلی پیمانکار این وسط چه نقشی باید داشته باشه.ا یک پیمانکار زمانی بزرگ و بالغ شده که اشتباهاتشو قبلا که بزرگ نبوده انجام داده باشه و حالا که بزرگ شده نباید اشتباه کنه. مثل اینکه یک جراح هی ادم هایی رو که جراحی می کنه بکشه تا بگه برای جراحی های بعدی دیگه این مشکل پیش نمیاد.از طرفی علت این گونه مشکلات صرفا یک علت خاص نیست که با یک بار ازمون و خطا مشکل حل بشه.مثلا نمی تونیم بگیم این بار علا ریزش کمبود سیمان بوده و ما بعدا سعی می کنیم سیمان بیشتری استفاده کنیم.بعد باز ریزش کنه بگیم داربست زیرش مقاوم نبوده و در پروژه های بعدی این دقت صورت می گیره.بعد پل به علت مثلا کمبود قط میلگرداش خراب بشه و بعد بگیم اینها تجربه مبشه برای ما تا بقیه پل را با میلگرد مناسب بسازیم.این که نشد منطق دوست خوب من

      • و در ادامه صحبت اقوی همساده باید بگم
        این نشد منطق و بدتر از اون دفاع آقای پاک فطرت از قرار گاه خاتم الانبیاء

        کلا به نظر من انحصار طلبی هرجا باشه خوب نیست
        چه تو سیاست چه تو ورزش چه تو هنر چه تو ….
        و سپاه تو ایران بر همه چیز مسلط شده
        فرودگاه – گمرک – عمران – سیاست – مساجد – مخابرات – و…………

      • صد درصد هیچ عذری پذیرفته نیست و پول مردم از بین میره این وسط. عادلانه هم اینه که پیمانکار جریمه بشه و خسارت شهر ازش گرفته بشه حالا حداقل پیمانکار رو نتونن اون مهندسین پروژه باید جواب پس بدن. من امیدوارم مسئولین شورا و شهرداری که گفتن خطای کارگرها بوده حداقل خسارت رسیده رو از پیمانکار بگیرن. چون مطمئنم موضوع فقط به اشتباه یه کارگر خلاصه نمیشده. منظور من این بود که مهندسان الان دیگه میان در سازه پل یه تجدید نظر میکنن و تمام وضعیت اون رو از کیفیت بتن ساخته شده تا آرماتور بندی چک میکنن.

        آقا بل معالی آباد هم مقاومت بتنش پایین بود و با پیکور چن روز تمام اون قسمت هایی که ساخته بودن رو خراب کردن دوباره بتن ریزی صورت گرفت. این پل هم فک کنم اشکال از ساخت بتن بوده. متاسفانه کارگاه های ساخت بتن در شیراز تا الان اشتباه زیاد داشتن

  12. مهندس ببخشىد، قصد دفاع از هىچ شخص ىا سازمانى ندارم اما در دوران رىاست شما بر قطار شهرى شىراز کم از اىن مسائل در ساخت اىستگاه ها پبش نىامد، اما شما خوش شانس بودىد که رسانه اى نشد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.