طی هفتهها و ماههای گذشته اخبار فراوانی در رسانهها درباره صاحب مترو شدن برخی از مراکز استانها منتشر شده است. بعد از تهران و مشهد که شهرهای صاحب مترو هستند، عنوان سومین شهر مترویی ایران، مورد بحث محافل رسانهای است. در این میان ورود واگنهای مترو به شیراز، تبریز و اصفهان، کسب مدال برنز سومین شهر را با سوالاتی مواجه ساخته است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تین نیوز، شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز، شهرها و مراکز استانهایی هستند که قرار است مترو نیز در ردیف مُدهای حمل و نقل عمومی آنها قرار گیرد. هر کدام از این شهرها با جشن گرفتن ورود واگنهای مترو در انتظار افتتاح واقعی و راه اندازی مترو هستند؛ افتتاح واقعی یعنی زمانی که مردم به طور مستمر بتوانند از مترو استفاده کنند.
در این گزارش، فعالیتهای مترو شیراز درخصوص افتتاح واقعی مترو در مقایسه با متروهای تبریز و اصفهان مدنظر قرار گرفته است. تین نیوز آمادگی خود را برای انتشار نظرات و دیدگاههای مسئولان متروی تبریز و اصفهان نیز اعلام میکند.
چرا شیراز، سومین شهر مترویی ایران است؟
به گفته مسئولان قطار شهری شیراز، این شهر را باید سومین شهر مترویی کشور دانست. در این رابطه ماه گذشته طی جلسهای با حضور اصحاب رسانه و مسئولان سازمان قطار شهری شیراز و حومه، مترو شیراز رسما به عنوان سومین مترو شهری بعد از تهران و مشهد معرفی شد. این در حالی است که برخی شهرهای دیگر از جمله تبریز و نیز اصفهان مدعی عنوان سومین مترو کشور هستند اما برخی مسئولان مترو شیراز معتقدند این عنوان به آنها تعلق دارد.
علت این امر از نگاه مسئولان قطار شهری شیراز، این است که طول خط متروی شیراز بیشتر است، همچنین اولین رام قطار شیراز زودتر از اصفهان و تبریز وارد این شهر شده و از سوی دیگر مترو شیراز با چهار رام در مهرماه به بهره برداری میرسد که بدین طریق قطارها کمتر از ۱۵ دقیقه در ایستگاههای مترو به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.
همه اینها در حالی است که برخی استانها تنها با دو رام و به صورت نمایشی اقدام به افتتاح مترو میکنند، در حالی که بدین طریق عملا خدمات رسانی مفیدی برای شهروندان صورت نخواهد گرفت.
لازم به ذکر است که شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) سومین شهر کشور است که پس از تهران و مشهد قطار مترویی آن به حرکت در آمده است و با آماده شدن یک رام دیگر که برای فاز یک پیش بینی شده است، مهرماه سال جاری راه اندازی و بهره برداری مسافری آن نیز آغاز خواهد شد.
گفتنی است خط یک قطار شهری شیراز به طول ۵/۲۴ کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز میسر میکند. این خط شامل ۲۰ ایستگاه مسافربری است که اولین ایستگاه در میدان ا… (گلسرخ- شرق شیراز) واقع شده و به آخرین ایستگاه در میدان احسان (غرب شیراز) ختم میگردد.
از لحاظ عملکردی و چرخه حرکتی مسافران، ایستگاهها به دو دسته سکوی جزیرهای به معنای قرارگیری دو تونل در اطراف ایستگاه (قطارها در طرفین) و سکوی مسافر در وسط ایستگاه و سکو طرفین به معنای یک تونل مرکزی برای عبور و مرور دو قطار و دو سکو در طرفین ایستگاه تقسیم میشوند.
همچنین از لحاظ سازهای و اجرایی ایستگاهها به دو دسته ایستگاههای عمیق و نیمه عمیق تقسیم بندی میشوند. ایستگاههای عمیق در دو طبقه شامل سالن بلیط فروشی و طبقه سکو جهت سوار و پیاده شدن مسافران است. غالباً تونلهای مجاور ایستگاههای عمیق با دستگاه T. B. M حفاری شدهاند و سطح مقطع دایرهای شکل دارند. درحالیکه ایستگاههای نیمه عمیق در یک طبقه بوده که عملکرد سالن بلیط فروشی و سکو در یک تراز با هم ادغام شدهاند.
در اکثر ایستگاههای عمیق امکان تردد عابران غیرمسافر به صورت زیرگذر زیرزمینی به جای استفاده از پلهای هوایی عابر پیاده وجود دارد. برخی از ایستگاهها مانند وکیل الرعایا و زند که در بافت تاریخی واقع شدهاند، دارای ۳ طبقه زیرزمینی است که یک طبقه آن به صورت مجزا تجاری است.
زنده باد شهر علم و ادب و فرهنگ شیراز ( البته از بچه های سایت خواهشمندم برای پویایی و سازندگی ذهنی و رفتاری شهروندان از لقب شیراز شهر ورزش هم استفاده بشه تا شهرداری تبلیغ کنه و شهر ما قطب ورزش هم بشه )
ورزش در دنیای امروز یعنی پول و تبلیغ فراوان واسه هرچیزی
بحث جالب و قابل تاملی است.
اما با اینکه کشورما در سالهای گذشته و مخصوصا در دهه ۸۰ در وضعیت اقتصادی بدی بسر میبرد، همین موضوع باعث شد که در ساخت و راه اندازی مترو به مردم تاخیر ایجاد شود و وعده های مسئولین سابق، رنگ واقعیت به خود نگیرد.
اما در ماه های گذشته و حتی در واپسین روزهای اسفندماه ۹۲ بود که شیراز در میان شهرهای تبریز و اصفهان، اولین رام واگن های مترو خود را وارد و از آنها رونمایی کرد و بسرعت کار تست های سرد و گرم آنها انجام شد و به اتمام رسید.این درحالی بود که این دوشهر، هنوز در کار ترخیص رام اول واگن های خود، با مشکل برخورده بودند. در اردیبهشت ماه نیز رام دوم وارد شد و در روزهای اخیر هم رام سوم وارد شیراز شد.
در روز ۲۷ خرداد ماه مترو شیراز بطور رسمی بر روی ریل همراه با مسافرین به حرکت درآمد و از مرکز شهر به شمال و غرب شهر رفت.
در حال حاضر نیز کار تست های سرد و گرم رام دوم نیز به اتمام رسیده و تست سرد رام سوم هم آغاز شده که حتما از مدت زمان کمتری برخوردار خواهد بود. اکثر ایستگاه های فاز ۱ تمام شده و در فاز ۲ با جدیت بیشتری در حال کار کردن هستند.
ای بابا این رام ۴ کجاست پس؟ قضیه شکل رو کم کنی پیدا کرده 😀 ولی به نظر من مهم این نیست کی یک ماه زودتر یا دیرتر بهره برداری کنه مهم اینه که طول متروی شیراز و تعداد واگن هاش و استانداردهای ایمنیش از تبریز و اصفهان بهتره.
این مطلب خیلی بهتر از مطلبی بود که چند ماه پیش درمورد گفته شهردار شهری گذاشته بودین .این درسته که شما با دلیل و سند و دید مثبت رتبه برتر شیراز رو نشون میدید.امیدوارم که شیراز به زودی صاحب مترو بشه اما یادمون باشه که نباید به همین ۱۰ ک م اکتفا کنیم . تعدادی از شهرها عملیات ساخت خط ۲ رو هم شورع کردن.
راش عزیز تهران به کنار….فقط شیراز و مشهد و تبریز ساخت خط ۲ رو شروع کردن!!
دوست عزیز تبریز خط ۲ رو شروع نکرده و فقط مشهد و شیراز شروع کردن.
تبریز هم شروع کرده حامدجان
با سلام . واگنهای مترو شیراز از واگنهای مترو تبریز و اصفهان قدیمی تره به همین دلیل واگنها زودتر رسیده
اردلان جان اگه در مورد صحبتاتون مدارک ومستندهایی هم دارید لطفا ارائه بدید تا ما هم با واقعیات بیشتر از این اشنا بشیم
دوست عزیز چرا از روی بی اطلاعی حرف بیخودی میزنین؟؟؟
برای تامین واگن های ۳ شهر شیراز، تبریز و اصفهان وزارت کشور قرارداد خرید ۳۱۵ واگن رو با پوژن بست!!!!اما بعدا که مشخص شد پوژن قرار نیست واگن ها رو به موقع تحویل بده شهرداری شیراز زرنگی کرد و با همکاری شرکت پلور سبز یه قرارداد جداگانه با شرکت دالیان بست تا هر دو شرکت همزمان واگن های شیراز رو تامین کنن!!!!
همونطور که میبینن هر دو شرکت الان هر کدوم ۳ واگن به ایران تحول دادن که ۳ تای پوژن بین ۳ شهر شیراز و اصفهان و تبریز تقسیم شده اما هر ۳ تای دالیان داره به شیراز میاد!!!(۲تا رسیده سومی توی گمرکه)
به همین دلیله که سازمان قطار شهری اصفهان تاریخ افتتاح فاز یکشون رو نامعلوم اعلام میکنه اما شیراز تا ۲ ..۳ ماه آینده!!!!
واگن های پوژن و دالیان هر دو دارای تکنولوژی و استاندارهای مشابهی هستن و تنها تفاوتشون مربوط به قیافس!!!
هر دو هم تولید سال ۲۰۱۳ هستن و هیچکدوم قدیمی نیست!!!
دوستمون درست میگن
دوستانی هم که صحبت از طول بیشتر مسیر مترو شیراز و فاصله زمانی بیشتر حرکت مترو در ایستگاه های شیراز میکنند، باید بگم که هر واگن مترو بسته به شرایط محیطی شهر مورد نظر در همه جای دنیا ساخته میشه، اما در مسیر شیراز با وجود طول بیشتر، شتاب واکن های مترو هم بیشتره و شیب مسیر هم کمتره که باعث کاهش فاصله زمانی حرکت قطارها در مسیر میشه.
بطور خاص سرعت قطارهای مترو شیراز از اصفهان ۱۰ کیلومتر بیشتره(شیراز ۸۰-اصفهان ۷۰) و شیب کلی مسیر در شیراز ۳.۶ % و اصفهان ۵ % ضمن اینکه مسیر مترو اصفهان بخاطر مشکلات اجرا، در یعضی قسمت ها شعاع پیچش تولی تندی در طول مسیر داره که قطار با حداکثر سرعت نمیتونه طی مسیر کنه.
یعنی طول مسیر بیشتر با پارامترهای مختلف قطار و طراحی بهینه مسیر از لحاظ قوس و شیب، قابل جبران است.مثل اینکه در مسیر طولانی تر، با مسیر هموارتر وپیچش متر مسیر، بنز و بی ام دبلیو زودتر به مقصد میرسند تا بسیاری خودروهای وطنی…
دوستانی هم که دم از اصفهان و تبریز میزنند، میتونن به این صفحه که سایت رسمی شرکت پلور سبز هست مراجعه کنند تا ببینند هم از لحاظ اجرا و حتی هم اطلاعات فنی واگن ها مثبل سرعت و شتاب و … مترو شیراز به شهرهای مذکور، ارجح هست…
آدرس سایت :
http://www.gpig-co.com/website/viewPage.aspx?catID=102
کی گفنه قدیمی تره مگه تو انباری خونه شما بوده که میگی قدیمی تره
خط دو مترو از کی عملیات اجراییش شروع میشه
از چن ماه قبل شروع شده سعید جان
حفاریش کی شروع میشه؟ منظورم با TBM هست؟
اطلاع ندارم مجتبی جان
این چه تیتر و چه طرز فکریه؟! یعنی چی مدال برنز؟
رقابت باید در امنیت، سرعت و کیفیت خدمات رسانی باشه، نه اینکه حالا کدوم شهر یه ماه یا دوماه زودتر یا دیرتر متروش راه اندازی میشه.
مگه روز اولی که شروع به مترو سازی شد، مسابقه سرعت بوده؟ هر شهری با خودش رقابت داره و اینکه ساخت مترو بیش از ۱۰ سال طول نکشیده باشه.
اصلا نه اطلاع دارم از وضعیت بقیه شهرها و نه مهم هست. اما افتتاح فاز اول متروی شیراز از معالی آباد تا نمازی هیچ ارزش ترافیکی نداره، چرا که اصل ترافیک دقیقا از نمازی تا مرکز شهر هست نه این قسمت که به موازات بلوار چمران ادامه داره. و به نظر میرسه که تا دو سال دیگه (طبق گزارش خودتون) فاز بعدی راه نمیوفته. یعنی قسمت اصلی مترو..
باید رتبه بندی بر اساس کارایی قطار شهری هم باشه، وگرنه هر شهر بازی هم قطار نمایشی- تفریحی داره!
بعضی از تیترها و متن ها تون بسیار خردسالانه به موضوعات نگاه میکنه.
دوست عزیز این مطلب و تیتر به نقل از تین نیوز هست!!!
تین نیوز مرجع صنعت حمل و نقل ایران و از معتبرترین خبرگزاری ها در زمینه حمل و نقل هست که علاوه بر شهروندان ایرانی تعداد زیادی از مسئولین وزارت ها با این خبرگزاری در ارتباط هستن!!!!
رضای گرامی،
این متن حتی اگر نوشته ترانسپورت تاپیک هم که باشه دلیلی بر محتوای سطحی و ژورنال نویسی زرد نمیشه.
کارایی مترو مثل بقیه چیزها باید اولویت ارزش گذاری باشه نه اول یا آخر بودن.
ضمن اینکه تعجب میکنم که شما به عنوان یک سایت معتبر که اخبار یک شهر فرهنگی رو پوشش میده، چرا ذکری از منبع نمی کنید؟
بنی جان شیراز۱۴۰۰ همیشه خبرهایی رو که از دیگر منابع نقل میکنه در جمله دوم به شکل “به گزارش شیراز۱۴۰۰ وبه نقل از …. ” منتشر میشن تا منبع خبر ذکر بشه. در این خبر هم این اتفاق افتاده.
در رویه خبررسانی مرسوم نیست که مستقیم به سایت لینک بشه و تنها اشاره به نام سایت منتشر کننده انجام میشه.
از اول هم مشخص بود که شیراز سومین شهری هست که مترو را افتتاح میکنه . و دلیل اون هم اجرای بدون نقص حفاریهای تونل مترو بود .
چه اهمیتی داره که کی زودتر از اون یکی مترو افتتاح کنه
دست از این بچه بازیا بردارین مهم اینه که شهرمون حداقل تو حمل نقل یه قدم رو به جلو برداشته باعث تاسفه این گونه رفتارها حتی بین مسئولان استان هم هست به کسی هم مدال این وسط نمیدن
به نظر من هم الان با این همه تاخیری که صورت گرفته مهم نیست بگیم ما زودتر افتتاح کردیم یا میکنیم مهم اینه که استاندارد ها رعایت بشه تا بتوان با خیالی راحت سوار شد.
در مورد قرارداد ها ها بهتره یه نکته رو در نظر گرفت و راجع به اینکه کدوم شرکت بهتره یا بدتره یا قدیمی و جدیده زیاد بحث نکرد چرا که مساله ای که توی دنیای تجاری امروز وجود داره بهتره که کالا های مورد نیازتو از چندین شرکت تامین کنی تا اگر یه شرکت نتونست کالا شو به موقع تحویل بده یکی دیگه باشه که کار لنگ نشه. نمونشم همین مترو.
حالا چه فرقی می کنه . دعا کنید خدمات با کیفیت ارائه بشه .
اصفهان و تبریز و شیراز و غیره هم نداره . خدا کنه همه جای ایران آباد بشه .
این پست به هیچ وجه درشأن این سایت وزین نیست .
چرا روی زیبا یی مترو کم کار شده فارغ از کارهای خوبی که انجام شده اما این چیزی که مردم بعد یک سال توی ذهنشون میمونه این که کی چن ماه زودتر افتتاح کرد نیس بلکه زیبایی ورودی ها و خروجی ها و فضاهای مربوطه هستش
واقعا آیا کاری در این زمینه انجام نمیشه؟
مگه فقط به تامین واگن هست ؟ ایستگاه های مترو شیراز کلیه تجهیزات درشون تعبیه شده و حتی سیستم اطفای حریق و مدیریت بحران هم تکمیل شده و آماده هست. اصلا تبریز یا اصفهان همین الانم ۴ رام واگن داشته باشن باید ایمنی مردم تضمین باشه تا مترو راه بیفته. تازه مترو اصفهان قرارداد اجرای سیستم اطفای حریق رو با همون پیمانکاری که برای مترو شیراز اجرا کرده، بسته. مترو شیراز بهتر مدیریت شده و تمامی اجزای مترو با هم و با برنامه ریزی بهتر تکمیل شدن
زیر سر دری خونه
گلهای یاس بهاری !
تو همونجا وعده دادی
واسمون قطار میاری !
هر جایی که خواستی کندی
تو هزارتا چاله چوله !
هر جایی خواستی گذاشتی
آهن نبشی و لوله !
عمریه رو سردریمون
گل یاس میاد و میره
اما باز قطار شهری
نمیاد ، یه جایی گیره!
سر هر چارراه که میری
می بینی اونجارو بستن!
توی هر ایستگاه نگاه کن
چه قدر انتظار نشستن !
همه منتظر که شاید
بشه معجزه تو این ماه !
اون قطار که وعده دادی
برسه یه روزی از راه !
همه شون می پرسن از تو
پس کو این قطار ما کو؟
بگو کی می شنویم آخه
ما صدای چی چی هو هو ؟!) ازمجید رحمانی صانع
کسی اطلاع نداره فاصله زمانی بین دو تا قطار چقدره با این تعداد رامی که قراره بزنن و استانداردش چقدره به صورت کلی
تو تهران چقدره ؟
اگه دوستان میگن خط متروی شیراز الان طولانیتره به این معنی هست که فاصله زمانی بین قطارها بیشتره با توجه به اینکه تعداد رامها با شهرهای دیگه برابره ؟
دست شما درد نکنه لطفا در کنار به کار بردن سومین حرم اهل بیت ، به جنبه های دیگر شیراز هم اشاره بشه
به اندازه کافی از ۵۰ کیلومتری شیراز تا مرکز شهر عبارت سومین حرم هست !!!!!
متروی تبریز در روز عید فطر بطور رسمی افتتاح شد
یعنی از امروز بطور مستمر در ساعات کاری روز یعنی از ۷/۵ صبح تا ۹ شب مسافران را از ایستگاه شهریار تا ائل گلی جابجا خواهد کرد و بدین ترتیب با توجه به تعریف رسمی و بین المللی شهرهای دارای مترو تبریز بعد از پاناما سیتی و به عنوان سومین شهر ایران دارای امکانات مربوط به قطار شهری برای جابجایی مسافر می باشد.
تبریک
مانور تبلیغاتی دوست من. مردم شیراز اول مهر سوار مترو میشن و ۴ رام واگن باعث میشه فقط ربع ساعت در ایستگاه منتظر بمونن. اما در تبریز ۴۵ دقیقه. این بهره برداری ها به در نمیخوره مردم میخان سریع به مقصد برسن
امید عزیز
تهران که شهر اول مترو دار ایران، این پاناماسیتی کجای ایرانه که بعدش تبریز هم سومین شهر مترو دار ایران هست؟؟؟
دوما اگه رسما افتتاح شده، چرا فقط امروز بصورت مستمر خدمات رسانی میکنه، اونم تو یه روز تعطیل که ترافیک و شلوغی روزمره شهر جریان نداره؟؟؟
سوما تعداد رام های قطار رسیده به تبریز چندتاست؟؟؟
چهارما سوال سوم را به این دلیل میپرسم که بدونم فاصله بین حرکت مترو در یک ایستگاه چقدره؟؟؟
پنجما “با توجه به تعریف رسمی و بین المللی شهرهای دارای مترو” که به اون تاکید دارید،، فاصله زمانی استاندارد حرکتی قطارها در ایستگاهها چند دقیقه است؟؟؟
ششما خط ۳ مترو تهران که اخیرا افتتاح شد، اطلاع دارید که ساعت کاریش در ابتدا بخاطر شروع جابجایی عموم و حرکت با ازدحام مسافر چند ساعت در شبانه روز بود؟؟؟
هفتما طبق تعریف بین المللی شما دوست عزیز، آیا فقط “دارا بودن امکانات مربوط به قطار شهری”، منجر به قرار گرفتن در زمره “شهرهای مترودار” میشه؟؟؟اگه اینچنینه که اصفهان و شیراز هم این امکانات رو همین الان دارند.هم قطار دارند، هم ریل دارند، هم ایستگاه ساختند اما هیچ کدام امکانات راه اندازی عملی (نه صرفا نمایشی) هنوز به قدر کفایت ندارند. این تعریف مثل این که بنده بگم چون در منزل گیتار دارم، پس گیتاریست هستم…
نتیجه اینکه یک رام قطار مترو، در طول مسیر در ایستگاهها توقف میکنه و در انتها اتفاقی شبیه سروته کردن باید بیوته بدین معنی که قطار مترواز ریل مسیر رفت به ریل مسیر برگشت منتقل بشه و بصورت برعکس به فعالیتش در مسیر برگشت ادامه بده و هرچه تعداد رام ها کمتر باشه، این تاخیر و فاصله زمانی توقف مترو در ایستگاه بیشتر و ازدحام مسافر بیشتره.
افتتاح رسمی مترو به زمانی اطلاق میشه که تمامی زیرساخت های بهره برداری مترو کاملا فراهم باشه در حدی که نتیجه، حرکت مترو و فاصله زمانی حداکثررررر ۱۵ دقیقه حرکت قطارها در یک ایستگاه باشه. اتفاقی که تا نیافتاد، خط ۳ مترو تهران که اخیرا افتتاح شد، به بهره برداری نرسید.بهینه زمان هم با تامین تعداد واگن های قطار مناسب،بین ۵ تا ۷ دقیقه بصورت استاندارد است یعنی نصف زمان اولیه و زمانی که در خطوط پرتردد مترو تهران وجود داره، اما برای شروع عملا بیشتر از ۱۵ دقیقه بیشتر به افتتاح اسباب بازی عمومی شبیه میمونه تا افتتاح زیرساختی شهری با عملکردی موثر در زندگی شهروندان…
پس گول شانتاژهای خبری رو نخورید که این نوع افتتاح خیلی زودتر در شیراز هم انجام شد!!!!!
پاناما سیتی مال لیست بین المللی ترتیب مترو های افتتاح شده در دنیا است تو ایران سومین بعد از تهران و مشهد. بر اساس تعریف قطار شهری برای همین لیست افتتاح رسمی به تعداد رام و واگن و تعداد ایستگاه نیست. مسافرگیری و جابجایی شهروندان از طریق قطار شهری تعریف رسمی و بین المللی شهرهای مجهز به این سیستم می باشد. حالا یکی با چهل تا رام انجام بده یکی با یک دونه. شما لطفا از خودتون تعریف در نکنید چون در اون صورت فاصله بین ایستگاههای مترو در برخی شهرهای ایالت آیوا و آریزونای آمریکا اونقدر زیاده که بیشتر از ۴۵ دقیقه طی مسافت بین دو ایستگاه زمان می بره با این حساب اونجا هم مترو نداره!!!!
افتتاحی که در شیراز شد بعد از اون جابجایی متناوب مسافر صورت نگرفت فقط یک سری مسئول و خبرنگار یک دور زدند . اینجا الان داره مسافر جابجا می شه . حالا می خواهد تو ایستگاه زیاد منتظر باشه یا کم
شما خودت خندت نمیگیره و به شعورت توهین نمیشه بعد ۱۲ سال هر ۴۵ دقیقه یه بار ، یه سری واگن بیاد دور بزنه بره بعد بگن مترو افتتاح کریدم؟
مسوولان شیرازی حداقل انقدر برای مردم احترام قائل شدن که با ۵ وان راه اندازی نکنن. همین الان مترو شیراز میتونه با ۱۵ واگن راه اندازی بشه اما منتظر ۵ واگن اخرن.
اونجا هم که گفتین ظرفیتش انقدر نیاز داره، نه اینکه واگن نداشته باشن!
سلام دوست عزیز مثل اینکه شما یادت رفته ما تو ایران زندگی میکنیم اره؟تا یه کاری انجام میدن تو بوق و کرنا میکنن تا دنیا بفهمن دریغ از اینکه اون ور بهمون میخندن میگن اینارو ما ۱۰۰ سال پیش با بهترین کیفیتش رو ساختیم حالا اینا…مترو گرانترین زمانبر ترین و ناامن ترین خطوط حمل و نقل ریلی است حالا بزار یه زلزله ۷ ریشتری بیاد بعد میفهمین چی میگم. میتونستن از ژاپن الگو برداری کنن منوریل بزنن هم ایمن تر هم هم کم هزینه تر هم تو زمان صرفه جویی کنن یا لاقل تعداد خطوط مترو رو کتر کنن اما چه کنیم ایرانه دیگه.دوست عزیز نگران نباش مشهدم که سال ۸۹ افتتاح شد ۳۰۰۰۰ مسافر رو با ۳۰ دقیقه انتظار در روز جابجا میکرد الان بعد ۵ سال شده ۱۵۰۰۰۰ مسافر با متوسط ۵ دقیقه جابجایی کم کم درست میشه ایرانه دیگه ایران
فکر کنم بازم جواب ندادید تبریز بعد از پاناماسیتی بعنوان سومین شهر ایران یعنی چی؟؟؟شاید منظورتان سومین شهر جهانه؟؟؟
هرچند پاسخ باقی سوالات من هم بی پاسخ موند…
اولا که آریزونا ۳۳ امین ایالت آمریکاست از لحاظ جمعیت، آیوا هم که دیگه معلوم الحال…
دوما تبریز و شیراز و اصفهان جزو ۵ شهر پرجمعیت ایران
سوما شهری از کشورهای پیشرفته پیدا کنید که جزو ۵ شهر بزرگ و نامدار و پر تراکم کشور باشند و فاصله جابجایی مسافر آنها ۴۵ دقیقه که نه، بیشتر از ۴ تا ۵ دقیقه باشه
سوما مطلبی در تایید یا رد صحبت شما در مورد فاصله حرکت مترو در ایالات مذکور پیدا نمی کنم ضمن اینکه در ایران ممنکه مسئولان شهری به فکر چشم و هم چشمی باشند ولی در آمریکا مسلما این اشتباه صورت نمیگیره مگر با توجیه خاص مسلا تعریف مسیر ویژه گردشگری و…
چهارما فلسفه راه اندازی مترو در هر جای دنیا که باشه (مگر با انگیزه های گردشگری) اینجوری زیر سوال میره یعنی وسیله ای که فارغ از ترافیک شهری در کمترررررررین زمان ممکن مسافرین رو به مقصد برسونه نه فقط ۴۵ دقیقه تو ایستگاه معطل رسیدن قطار باشن که این میشه اسباب بازی شهری نه وسیله تسهیل عبور و مرور شهری)
پنجما فاصله طی مسیر ۴۵ دقیقه مال قطارهای بین شهری هست نه مترو
پنجما “بر اساس تعریف بین المللی قطار شهری” که دایما تاکید میکنید مثل اینه که من بگم براساس تعریف اتوبوس بین شهری!!! هر آدم عامی هم درک میکنه که مترو یکی از وسایل حمل و نقل شهری است و زمانی که مسافر جابجا کنه، میشه وسیله عبور و مرور شهری
هفتما همان تبریز هم یا بصورت متناوب و هر روز نمی تونه مسافر جابجا کنه چون واگن های باقیمانده مترو تبریز که ۱۵تا هست، احتیاج به تست سرد و گرم در مسیر داره که عملا جابجایی مسافر توسط ۵ واگن اولیه که تست سرد و گرم شدند رو مختل میکنه
یا مسئولان شهرتون قید ۱۵ واگن باقیمانده رو زدند تا بصورت مداوم از همین ۵ واگن با فاصله بقول شما ۴۵ دقیقه ای با اسباب بازی شهری مردم جابجا بشن نه وسیله تسهیل عبور و مرور، که بجای پاسخگویی به بنده، به فکر اعتراض و حتی شکایت از مسئولان شهرتون باشید که این فاجعست!!!!!!!!!
ششما مسلما تعداد رام و واگن های مترو اصلااااااااااا در ایران نه که در دنیا مهم نیست اما زمان بسییییییییییییارررررررررررررر مهم است یعنی تامین واگن به تعدادی که فاصله زمانی حمل و نقل به حداقل برسه و شهر به شهر در دنیا تفاوت داره تعداد واگن ها…حالا مثلا تهران اگه ۵۰ تا رام داره لندن ممکنه ۲۰۰ تا رام داشته باشه، اگه تعداد واگن هر رام شیراز و تبریز ۵ تا واگنه، مال تهران ۷ تا واگنه، ولیییییییییی فاصله زمانی جابجایی در همه جای دنیا در مسیر های پر رفت و آمد شهری در حد همون ۴ تا ۵ دقیقست… حالا اگه تبریزیها به ۵ واگن قانع هستند، بهتره بجاش یقه مسئولانشونو بگیرن که کم کاری نکنند و عدم تامین واگن های باقیمانده رو پشت افتتاح نمایشی مترو شهرتون پنهان نکنند یا اینکه احتمالا مسیر مترو تبریز در سمت ترافیک شهری تعریف نشده و مردم عجله ای برای جابجایی ندارند یا اینکه قطار گردشگری شهری تعریف کردن مسئولان تبریز برای مردم
در انتها بازم تاکید میکنم که احترام زیادی براتون قایلم و علاقه مردم با کم کاری مسئولین قابل توجیه نیست و هدف من از توضیحات نه مقابله با شما که ذکر وضع موجود است و ایجاد مطالبه عمومی از شهرداری ها چه در تبریز چه شیراز که حق مردم چندین سال انتظار برای افتتاح چنین زیر ساخت شهری اونم بدین شکل نیست و حق مردم ما بیشتر از اینهاست…
ضمنا عذرخواهی میکنم بخاطر اشتباه تایپی در اولویت بندی مطالب مذکور…
امید جان به شما اطلاعات غلط دادند و این از بی اطلاعی جنابعالی است.
افتتاح و راه اندازی مترو با ۱ رام، امکان پذیر نیست و بدرد نمیخورد. وگرنه ما سومین شهر هستیم و روز افتتاح متروی شیراز در رسانه ملی و خبرهای سراسری پوشش داده شد و گزارشش پخش شد.
این عکس های که از مترو تبریز گداشتند متعلق به همسران کارمند متروی تبریزند بعدش کی گفته متروی تبریز متناوب مسافر جابجا میکنه (دختر عموی مامانم ) توی تبریز زندگی میکنه میگه افتتحاح نمایشی فقط روز عید بوده
تبریز شهر توهم ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایسنا:
هماکنون و پس از اتمام مراحل تست (که بهزودی نهایی میشود)، شهروندان میتوانند مسیر شش کیلومتری ائلگلی تا ایستگاه استاد شهریار را با مترو طی کنند.
امید جان
افتتاح رسمی مترو با چهار رام خواهد بود و اگه افتتاح با یک رام باشه که شیراز دو ماه پیش با یک رام افتتاح کرد .
افتتاح رسمی به تعداد رام و واگن و تعداد ایستگاه نیست. مسافرگیری و جابجایی شهروندان از طریق قطار شهری تعریف رسمی و بین المللی شهرهای مجهز به این سیستم می باشد. حالا یکی با چهل تا رام انجام بده یکی با یک دونه.
ببینم مگه متروی شیراز هم الان داره مسافرها رو جابجا می کنه؟؟؟
مترو تبریز افتتاح شد جاتونم خالی تا یه ماه مجانیه از جلو دانشگاه سوار می شیم می ریم ائل گلی و بر می گردیم فاز می ده موقع بیکاری
خخخخخخخخخخخخخخ خوبه خودت هم میگی بدرد بیکاری میخوره!!!!!!!!!!!!!!
.
این نشون میده که مسئولین مستقر در تبریز مردم را به سخره گرفته اند و مترو را به اصطلاح با ۱ رام !!!! بهره برداری کرده اند. خوب است.
جوانان بیکار، ۱ ساعت در ایستگاه منتظر بمانید.
باز دم مسئولین خودمون گرم که به شعورمون توهین نکردند و عملا دارن مترو رو توسعه میدن. فعلا که بیشترین ناوگان و تجهیزات رو ما داریم. بقیه ۱ دونه دارن… خخخخخخخخ.
اقا تبریک میگیم چشمتان روشن
مترو تبریز مثل مترو شیراز افتتاح شده , نه بیشتر :
“گفتنی است رام اول قطار شهری تبریز با دارا بودن پنج واگن مسافری و با ظرفیت هزار و ۲۰ نفر مراحل نهایی تست گیری را طی می کند و بعد از طی ۱۵۰ کیلومتر مسیر مرحله نهایی تست را پشت سر خواهد گذاشت.
در صورت تامین واگن های مورد نیاز رام های دو، سه و چهار مترو تبریز، مدت زمان انتظار در ایستگاه های قطار شهری حداکثر ده دقیقه خواهد بود.
در حال حاضر و بعد از اتمام مراحل تست که به زودی نهایی خواهد شد، شهروندان خواهند توانست مسیر شش کیلومتری ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار را با مترو طی نمایند.
شایان ذکر است که فاز اول خط یک قطار شهری تبریز به طول شش کیلومتر می باشد و ایستگاه های ائل گلی، سهند، امام رضا (ع)، خیام، ۲۹ بهمن و استاد شهریار، شش ایستگاه مربوط به فاز نخست خط اول را تشکیل می دهند.”
http://tabriz.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=48804
چقدر خوشالن دارن با ۵ تا واگن هم میرن و هم برمیگردن
واقعا هم باید موقع بیکاری برن سوار مترو
شهردار تبریز:
متروی تبریز پس از ۱۳ سال مسافرگیری کرد
شهردار تبریز از مسافرگیری آزمایشی مترو تبریز خبر داد.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930508000036
این یعنی چی تبریز متروش راه افتاد
چی شد چیییییییییییییییییییی شد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خودتونو به اون راه نزنین
من دیشب رفتم ایستگاه الگولی سوار مترو شدم آخرین ایستگاه پیاده شدم
رایگان هم هست به مدت ۱ماه
با رسیدن رام های بعدی فقط مدت زمان انتظار کم میشه. چیزی که تو همه جای دنیا اتفاق می افته !!
اگه بحث واگن باشه با هزینه ی مردم تبریز ۲رام (۱۰ واگن) واگن مترو مشهد (سه سال پیش) و فعلا ۱ رام (۵ واگن) واگن متروی اصفهان تامین شده
کمک ۱۰۰۰ میلیاردی دولت به متروی مشهد امسال یادتون نره باهاش میشه ۲۰ الی ۵۰ رام واگن خرید 🙂 پس واگن در حد ساختار مترو مهم نیست. و این چیزیه که شیراز هنوز تکمیل نکرده چون هنوز باید راننده ها برای اموزش به تبریز فرستاده شن
اگه کسی از شیرازی های عزیز ادعا داره متروی شیراز افتتاح شده بره از داخل مترو و مسافران عکس بندازه
در کل ادعا ی خاصی ندارم ولی خودتون فکر کنید که ۴ قطار یا ۱قطار زیاد که چه عرض کنم اصلا بهانه ی خوبی نیست
بازم اگه ادعای هست یا نظر بدین یا به راحت ترین روش صبر کنید
سعید جان من نمیدونم شما از کجا میگی که رانندگان مترو شیراز باید بیان تبریز آموزش ببینن؟یکی یه حرف اشتباهی زده،شماهم هی تکرار می کنی. چندتا از دوستان من خودشون راننده مترو هستن و آموزش ها داده شده!
سعید جان من با دلایل زیاد و محکمی میتونم به شما ثابت کنم که مترو تبریز رسما افتتاح نشده!!!! (نه با دلایل کشکی که شما میارین که امروز رفتم داشت کار میکرد!!!!)
۱- اولین و مهمترینش اینه که خط یک مترو تهران و مشهد توسط یه رئیس جمهور افتتاح شدن!!!! پس مطمئن باش تا زمانی که روحانی نره مترویی رو افتتاح نکنه چیزی افتتاح نشده!!!!
۲- دومینش اینه که قطار شهری مهمترین پروژه ای هست که داره توسط دولت در کلانشهرهای ایران ساخته میشه و هر دولتی که اون رو تموم کنه مطمئن باش چنان در بوق و کرنا میزنن که گوش عالم و آدم کر بشه!!!! که در این مورد من هیچ خبری در هیچ رسانه یا خبرگزاری ندیدم!!!! به جز یک وبلاگ تبریزی!!!!
۳- هیچ خبری مبنی بر افتتاح مترو تبریز در سایت شرکت مادر تخصصی حمل و نقل کشور به عنوان مجری تمام متروهای ایران زده نشده!!! نه تنها این، بلکه سایت تین نیوز به عنوان جامع ترین و معتبرترین سایت صنعت حمل و نقل ایران حتی کوچکترین اشاره ای هم به این موضوع نکرده در حالیکه اگه به بخش مترو این سایت سر بزنین حتی کوچکترین خبرهای ریلی ایران درش منتشر شدن!!!
۴- و…..
در سایت تین نیوز، به صراحت به افتتاح و راه اندازی مترو شیراز در روز ۲۷ خرداد ماه، اشاره شده و خبر آن بطور کامل پخش شد و تمام خبرگزاریهای ایران نوشتند. در خبر ساعت ۲۱ هم به آن اشاره شد.
سعید جان این یه کامنت از یه دوست تبریزی در وبلاگ تبریز مدرن در پست افتتاح مترو:
کجا افتتاح شده؟ فقط خواستن چند تا عکس بگیرن بگن افتتاح شده. اصلا ایستگاه ها آماده نشده . باور ندارین برین خودتون ببینین در ایستگاها یه قفل بزرگ زدن.
کاملا مشخصه ناقصه. ملت رو واقعا چی فرض کردن؟
********************************************************************************************
حالا ما خودمون رو به یه راه دیگه زدیم یا شما؟؟؟
والا اون یکی نیست. مسوولان شهری بودن
حتما یه دستگاهی برای آموزش اینجا هست که تو بقیه ی شهر ها نیست. والا روندن مترو زیاد هم سخت نباید باشه. شاید نیاز به آموزش خاصی نداره
ولی در کل منظورم این بود که افتتاح الکی نشده باشه و چیزی ناقص نبونده باشه.
و مهم تر اینکه مردم استفاده کنند
سعید جان بازهم میگم شما در اشتباه هستی و نمیدونم شما منظورت از اینکه میگی “والا اون یکی نیست” چی هست!
به نظر من شهری برد کرده که تا اخر سال مردمش بتونن از همین چند کیلومتر افتتاح شده هر چند دقیقه استفاده کنن نه هر یک ساعت یه بار!
منظورم این بود که خبرکذب نیست
اون یک نفر عادی نبوده. مسوولان شهر بودن که حرف هاشون تو خبر گذاری های معتبر پخش شده.
چه کنیم دیگه وقتی واگن های تبریز رو می بخشن به شهر های دیگه بایدم کمبود واگن داشته باشیم
ولی به هر حال افتتاح شده و استفاده میشه
مشکل واگن هم باید سریعا حل بشه چون واگن های خریداری شده ی تبریز بیشتر از دو شهر اصفهان و شیراز هست.
به نظر من و طبق خبر هایی که دارم واگن های بعدی بزودی به تبریز می رسن. و اون موقع بهره وری بالا و مدت زمان انتظار پایین میره
اینم بگم ما هم راضی نیستیم بعد از ۱۰سال. ولی الان باید به فکر خرید واگن باشیم.
خطوط ۲ و ۳ هم که شروع شده و مشغول فعالیت هستن
سعید جان من با دلایل زیاد و محکمی میتونم به شما ثابت کنم که مترو تبریز رسما افتتاح نشده!!!! (نه با دلایل کشکی که شما میارین که امروز رفتم داشت کار میکرد!!!!)
۱- اولین و مهمترینش اینه که خط یک مترو تهران و مشهد توسط یه رئیس جمهور افتتاح شدن!!!! پس مطمئن باش تا زمانی که روحانی نره مترویی رو افتتاح نکنه چیزی افتتاح نشده!!!!
۲- دومینش اینه که قطار شهری مهمترین پروژه ای هست که داره توسط دولت در کلانشهرهای ایران ساخته میشه و هر دولتی که اون رو تموم کنه مطمئن باش چنان در بوق و کرنا میزنن که گوش عالم و آدم کر بشه!!!! که در این مورد من هیچ خبری در هیچ رسانه یا خبرگزاری ندیدم!!!! به جز یک وبلاگ تبریزی!!!!
۳- هیچ خبری مبنی بر افتتاح مترو تبریز در سایت شرکت مادر تخصصی حمل و نقل کشور به عنوان مجری تمام متروهای ایران زده نشده!!! نه تنها این، بلکه سایت تین نیوز به عنوان جامع ترین و معتبرترین سایت صنعت حمل و نقل ایران حتی کوچکترین اشاره ای هم به این موضوع نکرده در حالیکه اگه به بخش مترو این سایت سر بزنین حتی کوچکترین خبرهای ریلی ایران درش منتشر شدن!!!
۴- و…..
نه میدونیدتبریزیا چیکار کردن ؟ قطار ایستگاه اول حرکت میکنه ایستگاه آخر وایسمیسته !!! ایستگاه های وسطی رو اصلا رد میکنه . چرا ؟ چ.نکه با یه رام زمان نداره بخاد هر ۶ تا ایستگاه رو توقف کنه. در اون صورت باید ۱ ساعت در ایستگاه ها معطل میشدن. اما وقتی رایگان دارن به مردم سرویس میدن این یعنی هنوز اینا دارن تست گرم میکنن. آخه واگن ها باید ۵۰۰۰ هزار کیلومتر رو طی کنن اینا اومدن گفتن خب چه کاریه میشه مردمم جابجا کرد. ولی واگناشون هنوز تست ۶۰ کیلومتر رو طی میکنه تست ۸۰ کیلومتر رو دوباره باید تعطیل کنن و به جای مردم از گونی شن و ماسه استفاده کنن.
خط یک متروی اهواز زودتر از متروی اصفهان راه خواهد افتاد .
بی ربط بود ولی باربط هم بود 🙂
دوست تبریزی
زمان انتظار قطارشهری مشهد در ساعات اوج ۵ دقیقه و ساعت غیر اوج ترافیک ۷ دقیقه هست
واگن های جدید تا اخر امسال (اگه خلف وعده نکنن) وارد خط میشه و زمان انتظار در همه ساعات ۲ دقیقه میشه.
به شهروندای شیرازی هم بگم طبیعیه که اول افتتاح زمان انتظار ۱۵ دقیقه باشه چون مشهد به مدت دوماه زمان انتظار همینقدر بوده و از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر سرویس میداد ولی الان از ۶.۳۰ تا ۹.۳۰ مترو هست در زمان های خاص مثل عید فطر شب های قدر عاشورا و… هم ۲۴ ساعتی میشه واگن های جدید هم بیاد کلا شبانه روزی میشه.
خط ۲ مشهد هم ۸۰ درصد حفاری به پایان رسیده و ریل گذاری از اول خط شروع شده و بیشتر ایستگاه ها هم ساخته شده و باز اگه خلف وعده نکنن اخر سال ۹۴ خط دو با طول تقریبی ۱۳ کیلومتر و با ۱۳ ایستگاه شمال و جنوب مشهد رو به هم وصل میکنه.
و در آخر میخواستم بگم شما مطمئنی طول خط ۵.۲۴ کیلومتره؟!
خط یک مشهد ۲۲ کیلومتره و ۲۴ تا ایستگاه داره و من طول مترو شیراز رو از رو گوگل ارث اندازه گرفتم تقریبا ۲۲ کیلومتره…
چطوریه قطعه قطعه افتتاح میشه؟ مگر امکان دور زدن قطار تو هر قسمت خط امکان داره؟
قابل توجه دوستان مترو تبریز ۵ ماهه داره کار میکنه اونم بصورت رایگان.از این گذشته تبریز با مترو یا بدون مترو مدرن ترین و زیباترین شهر ایرانه می تونید با سرچ ساده ببینید از طرف سازمان ملل متحد
دوست عزیز مترو شیراز ۵+۱۲ ماه هست که درحال خدمات دهی به شهروندان شیرازی است. در رابطه با مدرنترین هم همانگونه که قبلا اشاره شد هیچگاه منبع اصلی اینکه این نشریه متعلق به سازمان ملل هست اعلام نشد!
مترو تبریز هم اکنون در حال فعالیت در فقط ۸ ایستگاه در یک خط آن هم با خرید بلیط است.از ۸ صبح تا ۴ عصرزمان شروع و پایان کار مترو هستش و زمان انتظار در ایستگاه ها در حدود ۳۰ دقیقه است.
لازمه بگم ایستگاه پایانی در حال حاضر میدان ساعت هستش که فعلا آسانسور و پله برقی اش راه اندازی نشده و مردم مجبور هستن پله ها زیادی رو بالا و پایین برن که خیلی سخت هستش.
در ابتدا که خدمات مترو رایگان بود فقط در ۴ ایستگاه فعالیت داشت.
امیدوارم هرچه زودتر خط فعلی تکمیل و خطوط بعدی مترو تبریز هم راه اندازی بشه و همه مردم شهر بتونن از خدمات مترو بهره مند بشن.