با ورود سومین رام از واگنهای مترو شیراز، تعداد واگنهای مترو این کلانشهر به ۱۵ عدد رسید. به گزارش شیراز۱۴۰۰، با ورود سومین محموله از واگنهای مترو شیراز، فاز اول از خط یک مترو در انتظار رام چهارم است تا ۱۰ و نیم کیلومتر از خط یک مترو شیراز با ۲۰ واگن راه اندازی شود. پس از ورود هر رام واگن به ۲ ماه زمان برای تستهای سرد و گرم نیاز است تا واگنها آماده سرویس دهی شوند.
گفتنی است پس از انتشار شایعاتی از سوی شهردار اصفهان مبنی بر راه اندازی مترو شیراز و تبریز پس از این شهر و تکرار ادعایی مشابه از سوی مسوولان شهر تبریز مبنی بر راه اندازی مترو شیراز پس از تبریز به دلیل انجام تستهای فنی به وسیله کارشناسان شرکت پوژن که پس از تبریز انجام میگرفت، اکنون شیراز در وضعیتی مناسبتر از دیگر دو شهر قرار داشته و با ۱۵ واگن موجود در شیراز و ۵ واگن دیگر در گمرک بندرعباس، آماده بهره برداری از مترو در پاییز سال جاری میشود، در حالیکه تنها ۵ واگن برای شهرهای تبریز و اصفهان وارد شده است.
چرا نمایندهای شیراز پیگیر حقوق شیرازیها توی مجلس نیستن؟
اگر تا حالا حق دولت پرداخت ده بود مترو شیراز افتتاح شده بود
دوست عزیز همونطور که چند جای دیگه هم گفته ام سهمی که دولت به مترو شیراز داده از سهمی که شهرداری پرداخت کرده بیشتر هست!!!! این وضعیت برای مترو شهرهای اصفهان و تبریز و اهواز هم صدق میکنه!!! باورتون نمیشه از رئیس سازمان قطار شهری یا یه کی که اونجا کار میکنه بپرسید!!!
اصلا حق با شما .
مگر مترو یک پروژه ملی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در پروژه ملی شهرداری نباید” یک ریال “پول خرج کند.
گرفتید دقیقا چی شد؟
یعنی از نظر قانونی دولت باید همین پولی رو که شهرداری شیراز خرج کرده رو
با بهره وسود تاخیراش پس بده…………….والسلام.
مگر مترو تو تهران مشهد قم اصفهان رو دولت کاملا پول نداد .
پروژه ملی هست وظیفه دولته .
.
چطور موقع افتتاح مترو نمایندگان دولت ومجلس تو سرشون میزن اند که نوار پاره کنند اما حاضر نیستن حق مترو شریفترین کلانشهر رو بدن اون پولی رو هم که شهرداری داده باید دولت بهش پس بده تا شهرداری بتونه باهاش پروژه های شهری اش رو تکمیل کنه .یا حق
دوست عزیز چقدر خوبه که آدم مستند حرف بزنه و نه از روی هوا!!!
۱-دوست عزیز طبق قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی احداث و نگهداری از مترو در تمامی کلانشهرهای ایران به عهده شهرداری اون شهر هست!!!! اما در بحث بودجه دولت موظف هست ۵۰ درصد بودجه متروها رو پرداخت کنه و ۵۰ درصد مابقی رو شهرداری اون شهر پرداخت کنه!!!!
۲- در تمامی کلانشهرهای ایران به جز تهران تا الان دولت بیش از مبلغی که شهرداری ها پرداخت کردن، پرداخت کرده!!! نمیگم که دولت زیاد تر پرداخت کرده ها بلکه شهرداری ها سهم ۵۰ درصدی خودشون رو پرداخت نکردن!!!!فقط در تهران شهرداری نه تنها ۵۰ درصد خودش رو داده بلکه بخشی از ۵۰ درصد دولت رو هم خودش داده که میبینین الان بیش از ۵۰ کیلومتر مترو دارن!!!!
۳-این حرفتون که دولت کاملا بودجه مترو رو در تهران و مشهد و قم و اصفهان داده اما در شیراز نداده کاملا خنده دار هست به چند دلیل!!!! اول اینکه احمدی نژاد به شدت با شهرداری تهران و قالیباف درگیر بود و توی این ۸ سال خیلی کم به تهران بودجه مترو دادن…دوم اینکه مترو قم تازه ۶ ماهه شروع به ساخت شده و هنوز یک کیلومتر هم تونل نزدن!!! سوم بودجه پرداختی به مترو شیراز و اصفهان و تبریز در همه سال ها برابر بوده تا درگیری بین این ۳ شهر پیش نیاد!!!! چهارم اگه واقعا به اونها بیشتر بودجه داده شده بود چرا الان هیچکس هنوز فازی افتتاح نکرده و شیراز در واقع جلوتر هست؟؟
۴- برای اینکه یه ذره از نحوه پخش بودجه مترو آگاهی پیدا کنین بهتره به نحوده تقسیم این بودجه در سال ۱۳۸۸ نگاهی بندازین:
مشهد ۱۵۰ میلیارد
اصفهان ۱۲۰
شیراز ۱۲۰
تبریز ۱۲۰
کرج ۱۰۰
اهواز ۸۰
این رو که میگم اگر روزنامه ها رو مطالعه کرده باشید احتمالا یادتونه
رییس قطار شهری گفته بود احمدی نژاد اومد شیراز برای مترو هزینه اگر اشتباه نکنم ۴۰۰ میلیاردی رو تصویب کرد که دولت بده برای قطار شهری بعد به مجلس رفته بود طرح شده بود ۳۰۰ میلیارد تصویب شده بود ولی یکی از قوههای ناظر بهش اعتراض وارد کرده بود دوباره برگشته بود مجلس شده بود ۲۰۰ میلیارد و کلا تصویب شده بود ولی از اون ۲۰۰ تا فقط ۱۰۰ میلیاردش به شیراز رسیده بود ریسس قطار شهری گفته بود ما اصلا نمیدونیم این پول رو به کجا بدیم از بس کم هست
من میخوام بدونم واقعا نمایندههای شیراز توی مجلس چکار میکنن وقتی همچین طرح هایی به مجلس میره فقط رفتن اونجا برای بگن ماهم حاضریم توی جلسه؟؟؟؟؟؟نمیتونن کمکی برای شیراز باشن استعفا بدن تا افراد دلسوز حق شیراز رو بگیرن چرا باید به تهران و کرج این همه کمک بشه ولی به شیراز نده چرا شیراز چندین ساله نتونسته ازاد راه شیراز اصفهان رو راه بندازه برای اینکه دولت کمک نمیکنه و نمایندگان شیراز فقط برای رای گرفتن خودشون رو نشون مردم میدن
دوست عزیز من اصلا قصد دفاع از نمایندگان رو ندارم!!!! و باهاتون هم موافقم که بیشتر نمایندگان فارس و مخصوصا شیراز آدم های بی عرضه ای هستن!!! اما در مورد اون نکته بودجه ای که فرمودین باید خدمتتون عرض کنم که محقق نشدن بودجه همیشه وجود داشته!
یعنی از ۳۰ سال پیش تا حالا سالی نبوده که بودجه دولت کامل محقق شه!!! برا همین اخر سال وقتی دولت کسری بودجه میاره که نمیتونه از حقوق کارمنداش بزنه پس از بودجه عمرانی میزنه!!!! به جرات میشه گفت طرحی در ایران نبوده که در هر سالی کل بودجه مصوب شده براش رو گیرش بیاد!!!اما همونطور که گفتم توی یه سال اگه مثلا ۵۰ میلیارد از مترو شیراز بزنن شما مطمئن باش همین میزان هم از مترو سایر شهرها زده میشه!!! این کاری به نمایندگان نداره و معاونت نظارت ریاست جمهوری و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور این کارها رو به صورت مساوی انجام میدن!!! حالا بعضی وقت ها باند بازی میشه و حق کسی رو میخورن کاری نداریم!!!
در مورد آزادراه شیراز اصفهان:
چند تا از دوستان من توی این پروژه در حال کار هستن!!! این آزادراه راه با سرعت بسیار بالایی داره ساخته میشه!!!یکی از فعال ترین پروژه های عمرانی ایران هست!!! بیش از ۱۰۰۰ نفر در ۶ کارگاه این پروژه در حال فعالیت هستن!!!برای اینکه سرعت این پروژه رو متوجه بشین این مثال رو براتون میزنم!!!
بزرگراه و تونل کوهسار شهرداری شیراز (فاز یک) کمتر از ۵ کیلومتر طول داره و بعد از ۵ یا ۶ سال در حدود ۸۰ درصد پیشرفا فیزیکی داره….
آزادراه شیراز اصفهان (فاز یک) با ۲۲۰ کیلومتر طول و بعد از حدود ۲ سال ۱۷ یا ۱۸ درصد پیشرفت داره و دارن حدود ۲ درصد در هر ماه پیشرفت میکنن!!!!این آزادراه از یکی از کوهستانی ترین نقاط فارس رد میشه و بیش از ۲۰ کیلومتر تونل و پل و گالری داره!!!
رضا پارسی عزیز گویا شما اطلاعات خیلی خوبی دارید .لازم شد یک بار شما دوست عزیز رو از نزدیک ببینیم واز اطلاعاتتون استفاده کنیم .
من از نظر بنزین هیچ مشکلی ندارم حاضرم بنزین رفت و برگشت چند سفر شیراز اصفهان رو تامین کنم تا با مدیران عزیز سایت و سایر علاقه مندان برای بازدیدو تهیه گزارش از روند ساخت آزادراه مذکورراهی ۶ کارگاه فوق الذکر شویم .
دوست عزیز منم مشکلی ندارم و میتونم باهاتون بیام…..اما فکر کنم برای بازدید از پروژه و ورود به کارگاه ها باید از اداره کل راه استان مجوز داشته باشین.
ان شا ا… پایتخت فرهنگی ایران همیشه در حال پیشرفت باشه و به جای بحث و جدل همه برای عمران شهر تلاش کنیم
با تشکر از اطلاع رسانی مدیران سایت و خسته نباشید
اون رام دیگه کی میرسه ؟ با توجه به ۲ ماه تست به نظر میاد ممکنه طبق وعده مسولین مهر تحویل داده نشه چون تقریبا تیر هم تمام داره میشه . اطلاعی دارید از زمان ورود رام اخر ؟
سروش جان اعلام نشده
امین جان یه گزارش درباره اون چند تا هتل که استاندار اعلام کرده با کشورهای دیگه قرار داد بستیم تهیه کنین که این هتلها
کجا هستند و چند ستاره و کی شروع به کار میکنن
چند وقت پیش استاندار اعلام کردند که مدرنترین پارک کشور در شیراز ساخته میشه،خبری هست از این پروژه؟؟؟
وضعیت شهرک سلامت چطور هست؟؟
ممنون
یا علی
متاسفانه اطلاعی ندارم فرشاد جان
نه امین جان نزار باز شر میشه عمو زنجیر باف ها میریزن بیرون
مبارکه باشه.ثانیه شماراتون رو بکار بندازین…چیزی به افتتاحش نمونده
امید وارم بقیه فاز ها فراموش نشه! هنوز دو تا ایستگاه ها خیلی کار دارن و یکی هم اصلا شرو نشده.
بقیه خط ها هم که هیچی! 🙁
این قطار سومی کی وارد شیراز شده؟امروز؟
چهارشنبه شب
همینم خوبه وقتی از دو کلانشهر دیگه زودتر راه اندازی بکنن دیگه چه توقعیس دارین. درسته تازه فاز اولش هست و خبری از بقیه خطوط نیست ولی این دیگه تقصیر شیراز نیست اینجا ایرانه
تبریک به تمام مردم پایتخت فرهنگ و ادب و هنر و سومین حرم اهل بیت(ع)
درود.
بسیار عالی. امیدوارم انتهای تابستان امسال شاهد افتتاح رسمی مترو ی شیراز باشیم. خوشبختانه سازمان قطارشهری و شهرداری شیراز بطور جدی وارد عمل شده اند و در بحث تامین واگنها و ساخت ایستگاه های راکد مانده، قوی و مطلوب دارند عمل میکنند.
ایستگاه امام حسین نیز عملیات ساخت آن آغاز شده و حتی شبها نیز در حال کار کردن هستند.
شاید ترافیک های سرسام آور چند روز اخیر شهروندان و دوستان را در مسیرهای منتهی و متصل به میدان امام حسین و بلوار کریم خان کلافه و سردرگم کرده باشد، اما چاره ای جز ساخت آن نیست.و حتما ایستگاهی ویژه در سطح زیر این میدان بصورت دوطبقه برای خطوط ۱ و ۲ احداث میشود.
در صورت اتمام فاز دوم خط ۱ شهرداری و سازمان قطارشهری اجازه پیدا میکنند که خط سوم مترو را نیز آغاز کنند که مطالعات آن تا پایان امسال به اتمام میرسد. البته باید امیدوار بود که وضع بودجه و درآمد شهرداری با افزایش بیمه ساختمانی توسط اداره تامین اجتماعی، کم نشود و با ایجاد راه های جدید و افزایش سرمایه گذاری، شاهد تحقق بودجه امسال باشیم در غیر این صورت، اکثر پروژه های شهرداری متوقف باقی میماند.البته خوشبختانه سرمایه گذارانی به منظور ایجاد پروژه های مختلف وارد شهر شده اند.از ساخت کارخانه در پیرامون شهر بگیرید تا احداث مجموعه های مختلف.
چندی پیش هم ۸۰ هتکار زمین در زمین های شرق شیراز به کارخانه استیل البرز به منظور ایجاد وراه اندازی کارخانه داده شد.
حامد جان خط یک مترو در بهترین حالت ۴سال دیگه کار داره. خط دوم هم تا ده سال دیگه حداقل.
متاسفانه زمانیکه کشورهای اروپایی میگفتن ۵ساله خط یک رو با هزینه خودشون میسازن و تحویل میدن و ازش بهره برداری میکنن کسی توجه نکرد…
تبریز و اصفهان خط یکشون کامل راه میوفته یا مثل شیراز ناقصه؟ کسی اطلاع داره؟
سعیدجان مثل شیراز هست.
عذر خواهی می کنم امین جان ولی تا اونجا که شنیدم مال اون دو کلانشهر دیگه فقط ۸کیلومتر هست
منم عرض کردم کامل افتتاح نمیشه دوست عزیز
قابل توجه تبریزی ها که مسئولان ما را دغل باز دانسته و بهره برداری آزمایشی مترو کلانشهر شیراز را اقدامی تبلیغاتی و برای پز دادن میدانند
انشاالله که رام چهارم هم به زودی برسه و در شهریور ماه شاهد افتتاح مترو در شیراز باشیم . در ضمن شیراز ۱۴۰۰ عزیز ایستگاه امام حسین ۲ ساله اماده خواهد شد و در این دو سال مابقی ایستگاهها و ریل گذاریها تکمیل خواهد شد . با افتتاح فاز یک از طریق درامد خود مترو مابقی خط یک افتتاح خواهد شد .
در مورد خط ۲ با توجه به تهاتری بودن طرح ۱۰ سال طول نخواهد کشید چون طول خط ۲ یک سوم طول خط یک هست و مشکل بودجه نخواهد داشت .
امیرجان همه ما خوب میدونیم که خط دو کمتر از ده سال طول نمیکشه.مدیر عامل مترو پارسال گفت هفت سال .. حالا دیگه شما خودت حساب کن
امیر جان هزینه نگهداری از خود مترو ۲ برابر درآمدش هست و مترو یه صنعت ضررده هست!!!!
بخوام بهتر توضیح بدم باید بگم که اگه هزینه نگهداری مترو رو به ۴ قسمت تقسیم کنیم ۲ قسمتش توسط بلیط فروشی و تبلیغات و …. تامین میشه….۱ قسمتش رو شهرداری میده و ۱ قسمتش رو دولت!!!!
این تازه برا تهرانه که فوقالعاده تراکم بالاست و مترو همیشه شلوغه!!!
سلام آقای مدیر سایت
نوشته بودین اروپایی ها گفتن خط یک رو پنج ساله تکمیل و بهره برداری می کنن
واقعا این حرف صحت داره ؟
اگر اینجوری گفتن چرا موافقت نشده ؟
بله من از یه غرد مطلع شنیدم و بخاطر انتقال تکنولوژی و بومی کار شدن اینکار انجام نشد
همیشه اصفهان برای توسعه شیراز سنگ اندازی میکنه و مسولین شیراز هم هیچ عکس عما مناسبی انجام نمیدن اما قضیه مترو فرق داره تمام ازمون های مترو به نحو احسنت اجرا شده این حق شیرازه که متروش زودتر راه اندازی بشه که باید مسولین شیراز از حق به نحو قاطعانه پاسداری کنند ان شاالله بزودی زود ما شاهد افتتاح مترو باشیم به امید خدا مسولین در همه ضمینه ها بیشتر قاطع باشند
با توجه به اینکه ورود هر رام به شیراز تقریبا ۲ ماه طول میکشه نتیجه میگیریم که رام اخر ۲ ماه دیگه یعنی اخرای شهریور یا اوایل مهر به شیراز برسه که با احتساب ۲ ماه برای تست سرد میشه چهار ماه ؛ یعنی مترو شیراز در بهترین حالت چهار ماه دیگه راه میفته به عبارت دیگه میشه اوایل اذر ماه یا اواخر ابان چون وقتی نگاه میکنیم میبینیم که رام اول اواخر اسفند ۹۲ رسید رام دوم هم که اواخر اردیبهشت رسید رام سوم هم اواخر تیر پس رام چهارم هم اواخر شهریور خواهد رسید . این یعنی تو پاییز هم به زور بتونیم خط رو افتتاح کنیم.
با روند کنونی افتتاح مترو تا زمستان طول میکشه
آقا ما هم مترو میخوایم. وگرنه گریه میکنیما!
باید برای فضای سبز و توسعه فضای سبز و زیبا سازی محیط اطراف این منطقه که خطوط از روی زمین میگذره فکری کنن
پس تولید کنندگان واگن داخلی کجا هستند واگن سازی پارس چرا باهاش قرارداد نمیبندند تولید ملی خیلی با ارزش تره