تاریخ : جمعه, ۸ اسفند , ۱۳۹۹ Friday, 26 February , 2021
3

در باغ وحش شیراز، توحش را جای حیات وحش جا می‌زنند و می‌فروشند! +فیلم

  • کد خبر : 11088
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰:۰۸

دندان‌هایی که فرو نمی‌روند، شکارچی‌هایی که کار خود را بلد نیستند، شکارهایی که فرار ‌نیاموخته‌اند و انسان‌هایی که آمده‌اند حیات وحش ‌ببینند؛ اما خواسته یا ناخواسته به رونق توحش کمک کرده‌اند. این‌ها را به مثابه هشداری تلقی کنید که به شما می‌گوید: فیلم پیوست شده به این متن حاوی صحنه‌های دلخراشی است. اگر طاقت ندارید، از دیدن آن منصرف شوید!

به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از «تابناک»، علاقه به دیدن آنچه در حیات وحش می‌گذرد، چه بسا یکی از ناب‌ترین احساسات انسانی برای درک بزرگی خلقت و یافتن نشانه‌های خالق گیتی باشد؛ اما کیست که نداند وقتی علاقه عمومی در راهی قرار می‌گیرد، برخی ‌‌‌نهایت تلاش خود را برای سودجویی در آن راه به کار می‌گیرند؟

شاید بهترین نمونه برای این موضوع، تکیه به این فیلم باشد که مدتی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود و حکایت دردناکی را روایت می‌کند که چه بسا در نوع خود در جهان کم نظیر باشد؛ حکایت دیدن رنج حیواناتی که همه اسیر فردی هستند که کناری نشسته و می‌خندد!

فیلم متعلق به باغ وحشی در شیراز است که حیوانات آن دو جانبه برای مالکانش سودآوری می‌کنند؛ ‌گاه در نقش حیوانات هنرمند سیرک و‌گاه در نقش مجسمه‌ای متحرک که کنج قفس افتاده و برخی به دیدنش می‌آیند تا مثلا دریابند شیر چگونه موجودی است!

شیری که در قفس متولد شده و زیسته و برای سیرک تربیت شده، شاید «شیر بی‌یال و دم اشکم» نباشد اما دست کمی از آن ندارد؛ این را دندان بریده و چشم مصدومش نشان می‌دهد که معلوم نیست چه بلایی بر سرش آمده است!

resized_393790_548

بسیار روشن است که وقتی برای دیدن حیوانات در قفس افتاده مشتری هست، برای نمایش حمله سلطان گوشتخواران و دریدن شکم شکار توسط آن، مشتری بیشتری است؛ حتی اگر این شکارگاه در قفس سیرک دایر شده باشد و شیرهای مهاجم، سال‌های سال در قفس زاد و ولد کرده باشند و شکار‌ را نیاموخته باشند.

‌طبیعی است که با‌‌‌ رها کردن دو الاغ میان گله شیرهای زندانی که چه بسا تا چندین نسل پشتشان، زندگی در طبیعت را برای یک روز هم تجربه نکرده‌اند، صحنه‌ای مصنوعی و دردناک رقم خواهد خورد. نه الاغ رم کردن و جفتک انداختن بلد است و نه شیر آموخته که شکار را باید خفه کرد و بعد درید، نه اینکه زنده زنده شکمش را پاره کرد، دست و پایش را کند و….

از این اتفاقات بد‌تر و تلخ‌تر، دندان بریده شیرهاست که در بدن الاغ فرو نمی‌رود، چراکه شیر‌ها را برای سیرک تربیت کرده‌اند و برای آنکه مبادا به تعلیم دهنده حمله‌ور شوند، دندانشان را شکسته یا بریده‌اند؛ اتفاقی دردناک که حالا رنج آن برای شیر‌ها تمام شده اما بلای جای الاغ مفلوک است!

اگر به این مجموعه تلخ، بلیت فروشی برای تماشای خرخواری شیر‌ها را بیفزاییم، محصولی به دست می‌آید که بعید است کسی آن را ‌تأیید کند، ولی هر چند وقت یک بار در حال تکرار است. به این صورت که حیوانات اسیر مدتی گرسنگی می‌کشند تا مالکشان یک روز برایشان غذای زنده بیاورد و زیر نگاه سنگین افراد ناآگاهی که جمع شده‌اند، تقدیمشان کند.

اگر هنوز تمایل به دیدن این فیلم دارید، تماشا کنید تا بلکه این پرسش همگانی‌تر شود که مسئول رسیدگی به این اتفاقات زشت و دلخراش کیست؟ کیست که ‌باید حقوق حیوانات را پاسداری کرده و از دست انسان (!) ‌های سودجو ر‌هایشان کند؛ اما این فیلم‌ها را ندیده است؟!

برای دانلود فیلم به حجم صد مگابایت کلیک کنید ( مشاهده فیلم برای کودکان توصیه نمی شود )

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=11088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. کاشکه هر چه سریع تر این باغ وحش تعطیل بشه چون که هر مسافری ا ین باغ وحش رو می بینه ذهنیت بدی از شیراز پیدا می کنه

  2. عمو زنجیر باف ها کجاید پس دلسوزین کجایین پس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. واقعا برای مسئولین محیط زیست و مسئولین این باغ وحش متاسفم.
    …………
    به نظر شماآیا این باغ وحش یک مکان دیدنی برای شیراز هست؟
    آیا می توان دست بچه ها رو گرفت وبه اونجابرد؟
    آیا یک توریست خارجی یا گردشگر خارجی اگر این صحنه هارو ببینه از شیراز تا اخرعمرش خاطره خوبی خواهد داشت؟
    آیا تو قران وروایات مارو به رعایت کردن حقوق انسان ها وحیوانات سفارش نکرده خدا؟
    آیا دیدن زجر کشیدن یک حیوان کاردرستی هست؟
    ….
    ودر اخر به نظر شما آیا به ابن انسان ها میشه گفت خلیفه الله؟
    ….
    چرا هیچ میئولی چیزی نمیگه؟
    متولی باغ وحش ها کی و چه ارگانی هست؟
    …. از دیو و دد ملولمو انسانم آؤزوست ….

  4. به نام خدا
    با سلام
    از همینجا از قوه قضائیه ودادستان محترم شیراز به عنوان مدعی العموم و حافظ منافه جمعی خواهشمندم در این مورد ورود پیدا کنند …
    ما در قوانین اسلامی کشورمون مطئننا ماده واحده ها و بندهائی داریم در مورد حقوق حیوانات داریم.
    امیدوارم که مسئولین استان هم نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند.
    یاحق

  5. به گواهی آیات و سخنان پیشوایان معصوم (که درود خدا بر آنان باد) حیوانات نیز از شعوری مطابق با وجود حیوانی خود بهره مند و دارای احساسات و عواطف اند، از همین رو حرمت دارند. آدمیان هم در برابر بهره برداری از آن ها به رعایت احترام ذاتی و حق حیات آن ها مکلف اند و از سوی پروردگار حقوقی بر عهده دارند و فقه اسلامی یک نوع از حقوق واجب بر انسان را حقوق حیوانات دانسته است.
    امام صادق (که درود خدا بر او باد) فرمود: «هر چند خدا حیوانات را بی ادراک آفرید، اما چهار خصلت را به آن ها عنایت کرد: شناخت خالق خود، شناخت چگونگی پی جویی روزی، شناخت نر از ماده و ترس از مرگ.»
    بدیهی ترین حقوق آن ها که مقتضای حق حیات آن هاست، آماده سازی آب، غذا، مکان مناسب و تامین آرامش و امنیت شبانه است. مصون داشتن حیوان از آزار و اذیت در بهره برداری و وارد نکردن صدمه و آسیب بر پیکر حیوان و حرمت گذاری حیوان از حقوقی است که شرع مقدس اسلام با تعبیر های گوناگون و در قالب احکام تکلیفی به آن ها سفارش کرده و حمایت از این حقوق را از مسلمانان خواسته است و رعایت آن ها بر مالک حیوان و دیگران و در مواردی بر حاکم شرع نیز واجب است. فقها آب و غذا دادن به حیوانات را در مواقع ضروری واجب و در غیر آن را مستحب شمرده اند.
    امام کاظم (که درود خدا بر او باد) می فرماید: «خدا را درباره زبان بسته ها در نظر بگیرید. به آن حضرت عرض شد زبان بسته ها کدامند؟ فرمود: گوسفند، گربه کبوتر و امثال این ها.»

    • آقا یا خانم محترم لطف کنید با نام مستعاری که بنده استفاده می کنم نظر نذارید. خیلی از افرادی که تو این سایت نظر می ذارن با نام مستعار نظر می ذارن و درست نیست شما از نام مستعار دیگری استفاده کنید.

  6. از آنجا که دین مبین اسلام کاملترین و آخرین دین الهی است، بدون شک احکامی کامل درباره حیوانات دارد که شاید کمتر به آنها توجه شده است . انسان به عنوان اشرف مخلوقات در تمام ادیان آسمانی، از کرامت خاصی برخوردار است و حقوق و تکالیف زیادی دارد . برطبق دیدگاه دین مبین اسلام و تعلیمات آن، اگر چه خداوند سبحان آنچه که درآسمان و زمین است مسخر انسان قرار داده است ولی انسان فقط حق بهره گیری مشروع از اینها را دارد . طبق تعالیم دین اسلام ،حیات در قلمرو خود حقیقتی است که همه جانداران به منزله امواجی از آن حقیقت می باشند . بر اساس معارف دینی و به صراحت قرآن کریم، تمام جهان هستی دارای درک و شعور بوده و با خالق جهان در ارتباط هستند هر چند برای ما انسان هادرک آن از طریق عادی مقدور نیست و رابطه ما با آنها گسسته است . در این میان حیوانات اگرچه قوه ناطقه و عاقله انسانی را ندارند از درک و شعور بهره مند بوده و از احساسات و عواطف برخوردار هستند . به همین علت فقه اسلامی برای حیوانات حرمتی قائل شده که به دنبال خود، حقوقی برای حیوان و تکالیفی را بر عهده صاحبان انها در پی دارد . اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش رعایت حقوق حیو انات را بسیار دقیق و لطیف حتی با ضمانت اجرا های دنیوی و اخروی بیان کرده است . چنانچه در حدیثی نقل شده که روزی مردی به سگ تشنه ای آب داد، خداوند از رحمت خود گناهان او را بخشید . خداوند متعال در آیاتی از قرآن مانند آیه ۴ سوره جاثیه مردم را به شناختن عموم حیوانات و تفکر در کیفیت خلقت آنان و کارهایی که می کنند ترغیب نموده و حیوانات را به عنوان نشانه های خداوند برای اهل یقین محسوب می نماید همچنین در آیات ۳۸ و ۳۷ سوره دخان برهدفدار بودن خلقت تاکیید شده است . با توجه به این آیات متوجه دیدگاه دین مبین اسلام می شویم که همه اجزای هستی از جایگاه خاصی برخوردارند وخلقت هیچ موجودی بیهوده نیست در تعالیم اسلامی همواره انسانها به شفقت و ترحم و مدارا با حیوانات توصیه شده اند . آیات واحادیث زیادی بر لزوم رعایت حقوق حیوانات اشاره دارند : پیغمبر اسلام می فرمایند : ” حیوان هر صبح و شام گوید خداوندا صاحبی مرا نصیب فرما که مرا سیر گرداند و سیراب نماید و بیش از طاقت بر من بار نکند . ” بنابراین ازتعالیم اسلام چنین برداشت می شود که، اهم حقوق حیوانات شامل : تأمین نیازهای طبیعی آنان مانند آب، غذا ، محل مناسب زندگی و شرایط زیستی و روانی صحیح، رسید گی به بهداشت و درمان آنان، جلوگیری از آزار و درد و رنج و کشتن بی مورد آنان باید بدقت مورد توجه کسانی که با حیوانات کار می کنند قرار گیرد . البته آنچه که از اسلام آورده شد تنها قطره ای از دریاست .

  7. بسیار متاسف شدم…
    دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر
    کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

    حضرت علی (ع) در نهج البلاغه از خداوند نزول باران را درخواست فرموده تشنگی و نیز چهار پایان را و حتی حیوانات وحشی را ذکر کرده و بخشایش پروردگار را به این موجودات عزیز خواستار شده است. آری او که دریای رحمت برای عالمیان است برای حیوانات نیز از خداوند طلب سعادت و رفاه می کند .
    *در کتاب تهذیب نیز یکی از مصادیق صدقات غذا دادن به حیوانات معرفی شده و برای آن ثواب زیادی ذکر گردیده است.
    حق تصرف انسان در حیات موجودات
    بر طبق روایات انسان مجاز به آزار و اذیت و کشتار حیوانات نیست. در تفسیر کاشف نیز در ذیل آیه ۳ سوره انعام آمده است:
    خداوند با تحریم انواع مردار بشر را برانگیخته است تا در حفظ و نگهداری و تغذیه و بهداشت دام بکوشد و از تلف شدن خفه شدن کتک خوردن و پرت شدن از بلندی و ایجاد جنگ و درگیری میان حیواناتجلوگیری به عمل آورد و افراد شرور و قسی القلب آنها را برای تفریح به جان یکدیگر نیندازند.
    حضرت علی (ع) می فرماید:
    گوسفندی را نزد گوسفند دیگر ذبح نکنید.
    در وسائل الشیعه آمده است:
    ((به صورت حیوانات نزنید که همانا آنها پروردگارشان را تسبیح می کنند.))
    حضرت امام خمینی (ره) نیز در جلد چهارم تحریرالوسیله در مبحث ((جنایت بر حیوان)) مسائلی درباره حقوق حیوانات بیان نموده اند.

    عنه صلى الله علیه و آله : ما مِن دابَّهٍ ـ طائرٍ ولا غَیرِهِ ـ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلّا ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَهِ . حدیث
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر حیوانى ـ پرنده یا جز آن ـ که به ناحقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد .

    عنه صلى الله علیه و آله : ألَا تَتَّقی اللّه َ فی هذهِ البَهیمَهِ الّتیمَلّکَکَ اللّه ُ تعالى إیّاها ؟! فإنّهُ شَکا إلَیّ أنّکَ تُجیعُهُ وتُدْئبُهُ . حدیث
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : آیا درباره این بى زبانى که خداوند در اختیار تو گذاشته است، از خدا نمى ترسى؟! او از درد و رنجى که به وى مى رسانى نزد من شکایت کرد .

    عنه صلى الله علیه و آله : لَعنَ اللّه ُ مَن مَثَّلَ بالحَیوانِ . حدیث
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : لعنت خدا بر کسى که حیوانى را مُثْله کند .

    مسلم و اصحاب سنن از پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ روایت می کنند که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ کَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَهَ، وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ، وَلْیُحِدَّ أَحَدُکُمْ شَفْرَتَهُ وَلْیُرِحْ ذَبِیحَتَهُ» مسلم ۱۹۵۵

    « الله تعالی احسان و برخورد نیک را در هر کاری مقرر داشته و به آن امر نموده است؛ هرگاه کسی را کشتید او را به خوبی بکشید، و هرگاه حیوانی را ذبح کردید به خوبی آن را ذبح کنید و باید کاردتان را تیز کنید تا حیوان راحت ذبح شود»

    از انس رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت است که «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ أَنْ تُصْبَرَ الْبَهَائِمُ» بخاری ۵۵۱۳ و مسلم ۱۹۵۶

    «پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ از این که حیوانات زندانی شوند نهی کرده است.»

    ۱- حیوانی که قرار است ذبح شود باید آب داده شود؛ به دلیل حدیث سابق که«إِنَّ اللَّهَ کَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ »« الله تعالی احسان را بر هر چیزی مقرر کرده است»

    ۲- وسیله ای که حیوان با آن ذبح می شود باید تیز و برّنده باشد. ذبح کننده باید با قدرت و سرعت بر محل ذبح بمالد و محل ذبح لبّه(بالاتر از سینه) در شتر و در گوسفند و غیره حلق است.

    ۳- شتر باید دست چپ آن بسته شود و در حالت ایستاده ذبح شود. اگر میسّر است رو به قبله باشد.

    ۴- غیر از شتر دیگر حیوانات باید بر پهلوی چپ رو به قبله خوابانده شوند. ذبح کننده پایش را بر گردن حیوان گذاشته و دست و پایش را نبندد. همچنین دست و پای آن را نپیچانند و قبل از جان دادنش دست و پای آن را نشکنند. نیز جدا کردن گردنش قبل از آن که حیوان آرام بگیرد، مکروه است. مکروه است که حیوانی در مقابل چشم حیوان دیگر ذبح شود.

    امور مذکور به هنگام ذبح حیوان مستحب هستند، تا این گونه با حیوانات به نیکی و مهربانی رفتار شود و خلاف آنچه گفته شد مکروه است. گرفتن پای حیوان و کشاندن آن مکروه است. عبدالرزاق از ابن عمررَضِیَ اللَّهُ عَنْهُما روایت می کند که او مردی را دید که پای بزی را گرفته و می کشاند تا آن را ذبح کند. ابن عمررَضِیَ اللَّهُ عَنْهُما به او گفت: « وَیلَک .. قُدهَا إلى الموت قَوداً جمیلاً» مصنف عبدالرزاق ۸۶۰۵

    « وای بر تو… آن را به سوی مرگ به خوبی ببر».

  8. با استناد به وجدان هم میشه این عمل رو محکوم کرد. آدمهای لامذهب زیادی هم هستن که شرافت دارند و از این کار بیزارند.

  9. اگه مشکل قانونی نداشت الاغ سهله انسان هم می انداختن داخل قفس ! باغ وحش شیراز شده محل تماشای رنج حیوانات که بی شباهت به جنگ حیوانات گلادیاتور در روم باستان نداره !! مقایسه کنید با باغ وحشای بیشتر دنیا که تنها بازدید کننده حس می کنه داخل قفسه نه حیوان. به این معنی که محل عبور بازدید کننده ۱۰۰ها بار از محل نگه داری هر حیوان کوچیک تره تا حیوان فکر نکنه در قفس و اسیره.

    راستی تعویض یوزپلنگ های ایرانی با دو ببر روسی رو که یادتون نرفته؟؟ هر دو ببر در قفس یک باغ وحش ایرانی مردند !!

  10. امیدوارم هیچ باغ وحشی در هیچ کجای دنیا وجود نداشته باشه …. مایه تاسف هست

  11. تعجب میکنم که دوستان این نظرات را گذاشته اند. اگر دوستان به جای واکنش احساسی کمی منتطقی فکر میکردید کمی نظرتون عوض میشد. به چند دلیل با تمام دوستان مخالفم:
    ۱. دوستان آیا تا به حال در شهرها و کشورهای دیگر باغ وحش نرفتا اید؟ در تمام باغ وحش های دنیا به حیوانات از جمله شیر هیچ گاه اینگونه غذا نمیدهند. به حیوانات گوشت تکه شده میدهند. آیا این ایرادی دارد که شیر در قفسش شکار کند؟ اگر مثل دیگر جاها گوشت تکه شده به حیوان دهند ایرادی ندارد ولی اگر گوشت گرم و زنده به حیوان دهند ایراد دارد؟ تنها در آفریقا حیوانات در حیاط وحش شیرها به شکار میروند. آیا این مزیت است یا عیب؟ آیا هر روزه که در باغ وحش تهران و مشهد به حیوانات گوشت تکه شده میدهند ایرادی ندارد و تابناک علیه آنها مسنتد تهیه نمیکند؟
    ۲. بنده خودم قبل از عید از باغ وحش دیدن کردم و دلیل باز دیدم این بود که با پرداخت پول بلیط کمک کوچکی به این حیوانات و تهیه غذای آنها بکنم. آیا تا به حال پرنده و سگ در منزل داشته اید که ببینید هزینه نگهداری آنها چقدر سنگین است؟؟؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید که سیروس قهرمانی که زمانی قهرمان این شهر و ایران بوده با چه هزینه و علاقه ای سالهاست که در کنار این حیوانات زندگی میکند. آیا تا به حال کسی از شهروندان ما کمپین حمایت و توسعه از باغ وحش شیراز را راه انداخته؟ آیا یکی از دوستان که اینجا نظر داده حاضر است ۱۰۰ هزار تومان به یکی از این حیوانات کمک کند؟ آیا یکی از این دوستان حاصر است یک شب تا صبح در آن مکان بخوابد؟؟؟؟
    ۳. تهران و مشهد باغ وحش با حمایت دولتی و مالی دارند. آیا این دوستانی که میگویند – اگر مسافر یا توریست از باغ وحش دیدن کند خاطره بدی از شیراز در ذهن آنها میماند – از خود پرسیده اند که آیا تا به حال حمایت مالی و معنوی و لفظی از این باغ وحش کرده اند؟؟؟آیا مسولین استان که دم از توسعه گردشگری میزنند تا به حال به این نکته توجه کرده اند که سیرک و باغ وحش هم میتواند یک جنبه از گردشگری باشد. آیا تا به حال مسولین قدمی برداشته اند؟؟؟
    ۴. اگر در هر کشور دیگر دنیا بود مردمی که دلسوز شهر و توسعه شهرشان هستند کمپیین حمایت راه می انداختند تا باعث تغییر مثبت شوند یا اینکه کمپین تخریب و فحش و …..؟؟؟؟؟ آیا اگر حیوانات در کوه و دشت و بیابان رها شوند و بعد از مدتی بدون اینکه کسی بفمد شکار شوند و نسل آنها منقرض شود این دوستان از دلواپسی رهایی مییابند؟؟؟؟؟
    امید است عمیق تر فکر کنید و اول مقایسه کنید ….

  12. بسیار دردناک بود کاش یه روز این شیر ها خودشون رو بخورن
    من این موضوع رو به ۲۰:۳۰ انعکاس دادم

  13. هیچ اجبار والزامی نیست که شیراز باغ وحش داشته باشه

  14. اگه قرار باشه باغ وحش شیراز به این وضع باشه همون بهتر که تعطیل بشه…
    توی تعطیلات نوروز ۹۴ سری به باغ وحش شیراز زدیم به امین امید که به قول شیرازیها دلمون وا بشه،ولی غمگین و افسرده برگشتیم،چرا مسئولین به فکر حیوانات بیچاره این باغ وحش نیستند…
    باچند تا صحنه روبه رو شدیم:
    خرسی که دستش فلج شده بود و به حال خودش رها شده بود،
    اخه کجای دنیا خوراک شیرها پوست و چربی یخ زده مرغ هست که کارگر غیر حرفه ای باغ وحش مجبور بود با سنگ برای جدا کردن تکه های یخ زده اقدام کنه
    توی قفس کوچیکی کبک و خرگوش و قرقاول با هم نگهداری شده بودند و یک قرقاول هم مرده بود که کبکهای بیچاره روی جسدش راه میرفتند
    خرس بزرگی که نژادش رو نمیدونم توی یک قفس ۲ متری جاش دادن که نمیتونه حرکت کنه و با عرض معذرت توی ادرار خودش باید زندگی کنه
    من نمیدونم آیا مسئولین به این باغ وحش سر میزنند؟
    اگه واقعا به این منوال باشه همون بهتر که درش رو ببندند

  15. طرحهای خوبی برای نوسازی و مدرن سازی باغ وحش شیراز اماده شده است و طبق صحبت با اقای قهرمانی مالک باغ وحش قرار هست که به مرور طرحها اجرا گردند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.